Porada vedoucích SO 25. 1. 2018 Vývoj počtu neúspěšně ukončených studií na MU a vývoj počtu aktivních studií na jedno neúspěšně ukončené studium na MU (data za bakalářská a dlouhá magisterská studia, občany ČR i cizince) Poradenské centrum, Rektorát MU •Studijní neúspěšnost na MU 2 Úvodní statistiky ve formě grafů vychází z drtivé části z dat matriky studentů SIMS, kterou spravuje MŠMT. Počet aktivních studií na jedno neúspěšné studium – fakulty MU – Bc. a dl. Mgr. studia Poradenské centrum, Rektorát MU 3 LF PrF FSpS FSS PdF PřF FI FF ESF 10,1 7,4 5,7 5,5 4,3 3,6 3,4 3,1 2,9 2016 4 Obsah grafů studijní (ne)úspěšnosti na fakultách MU •Zdroj: exporty dat z IS MU ve dnech 20. 10. a 2. 11. 2017, souhrny po fakultách; zpracování Odbor pro strategii, Poradenské centrum •sledována vždy skupina studentů zapsaných v daném roce - bakalářská studia nastoupená v roce 2013 (2013-2017) - „dlouhá“ magisterská studia nastoupená v roce 2010 (2010-2017) - navazující magisterská studia nastoupená v roce 2014 (2014-2017) • •formy prezenční a kombinovaná •rozdělení na studia úspěšně absolvovaná ve standardní době zvětšené o rok, neúspěšná a ostatní studia •podíly studií ukončených neúspěšně po prvním ročníku na všech neúspěšných studiích (čísla v dolní části sloupcových grafů) •podrobnější data jsou k dispozici, připravují se analýzy po programech 5 Bakalářské programy 2013 – standardní doba + rok 67 68 65 73 63 51 66 74 54 Pozn.: V rámci kategorie Ostatní jsou zahrnuta studia absolvovaná po uplynutí SDS + 1 rok, studia stále aktivní, přerušená, ukončená přestupem a nebo změnou akreditace. V řádu jednotek dále úmrtí, vyloučení ze studia pro přestupek a studium zahraničního studenta dle dohody. 6 „Dlouhé” Mgr programy 2010 – standardní doba + rok 68 21 39 53 44 Pozn.: V rámci kategorie Ostatní jsou zahrnuta studia absolvovaná po uplynutí SDS + 1 rok, studia stále aktivní, přerušená, ukončená přestupem a nebo změnou akreditace. V řádu jednotek dále úmrtí, vyloučení ze studia pro přestupek a studium zahraničního studenta dle dohody. 7 Navazující Mgr programy 2014 – standardní doba + rok 78 61 73 67 62 63 64 66 67 Pozn.: V rámci kategorie Ostatní jsou zahrnuta studia absolvovaná po uplynutí SDS + 1 rok, studia stále aktivní, přerušená, ukončená přestupem a nebo změnou akreditace. V řádu jednotek dále úmrtí, vyloučení ze studia pro přestupek a studium zahraničního studenta dle dohody. Vliv faktorů na předčasné ukončení studia – seřazeno podle součtu velmi silný“ + „silný“ vliv, průzkum 2016/2017 Poradenské centrum, Rektorát MU •Příčiny studijní neúspěšnosti na MU pohled studentů MU 8 - nenaplněné představy - - volba jiného oboru - nedostatečná motivace §průzkum příčin předčasného ukončování studií z pohledu garantů oborů na MU proběhl v červnu – červenci 2017 § §cíl: získat názory garantů na problematiku a příčiny neúspěšnosti studií, zjistit praktické dopady studijní neúspěšnosti na ústavech/katedrách a nalézt příklady dobré praxe na fakultách v oblasti řešení studijní neúspěšnosti § §osloveni garanti Bc. a dlouhých Mgr. oborů na MU § §91% návratnost (účast 146 garantů ze 161 oslovených) § §názor garantů vyjadřují následující grafy; možnost označit tři faktory, řazení dle četnosti Poradenské centrum, Rektorát MU •Příčiny studijní neúspěšnosti na MU •pohled garantů oborů 9 Příčiny neúspěšnosti na straně studentů Poradenské centrum, Rektorát MU 10 Příčiny neúspěšnosti na straně instituce Poradenské centrum, Rektorát MU 11 nedostatečný zájem uchazečů přijímací řízení (neověřuje skutečné předpoklady pro studium oboru) Negativní důsledky studijní neúspěšnosti §Pro MU §finanční dopady na jednotlivé katedry, potíže s organizačním zajištěním výuky §zvýšená pracovní zátěž vyučujících §nedostatek studentů v NMgr. studiu a nedostatek absolventů oboru §oslabení prestiže MU § §Pro studenty §demotivace §ztráta času §hrozba poplatkové povinnosti § §Neefektivní vynakládání finančních prostředků § Poradenské centrum, Rektorát MU 12 Poslání a hlavní cíle PC §Poslání §snižování studijní neúspěšnosti §Cílová skupina: §uchazeči o studium §studenti v rané fázi studia §studenti v kterékoli fázi studia § §Cíl 1: Vybudovat komplexní univerzitní systém poradenství, který §je k dispozici uchazečům o studium/studentům od okamžiku výběru oboru, přes zápis studia až po úspěšný průchod studiem §napomáhá studentovi řešit situace, které ovlivňují jeho průchod studiem (studijní, sociální, zdravotní, …) §působí preventivně, pomáhá předcházet problémům ve studiu § §Cíl 2: Iniciace opatření proti studijní neúspěšnosti dovnitř MU §odstraňování institucionárních bariér průchodu studiem §zefektivňování komunikace uchazečů a studentů s univerzitou § § § § § § § § § § § § § § § § § 13 Poradenské centrum, Rektorát MU 14 Struktura Poradenského centra Dílčí cíle PC reagující na hlavní příčiny studijní neúspěšnosti §1. Zvýšení věcně kvalifikované informovanosti uchazečů o •studium a studentů MU • •2. Podpora profesního a osobního rozvoje • •3. Posílení komunikace uchazečů o studium a studentů • s univerzitou i navzájem • •4. Pomoc při řešení zejména nestandardních studijních • (i životních) situací • •5. Pomoc při předcházení problémům při studiu • • • § Poradenské centrum, Rektorát MU 15 Spolupráce fakult a Poradenského centra §Nastavení systému komplexního celouniverzitního poradenství a realizace opatření vedoucích mj. ke snižování studijní neúspěšnosti vyžaduje spolupráci fakult a Poradenského centra prostřednictvím pracovníků na nově ustavených pozicích: § §Na úrovni fakulty: §fakultní garant pro řešení problematiky studijní neúspěšnosti: koordinace poradenství v rámci fakulty na akademické úrovni §fakultní poradce: komunikace s žadateli o řešení problémů (uchazeči, studenti), zajišťování konkrétního poradenství na úrovni oborového konzultanta resp. administrativy, archivace a hodnocení dotazů a odpovědí § §Na úrovni oboru / programu: §oborový konzultant: odborně kvalifikovaný poradce pro záležitosti studijního programu a jeho specializací § § Poradenské centrum, Rektorát MU 16 Fakultní garant studijní úspěšnosti §monitorování situace na fakultě a jednotlivých programech/specializacích (statistiky, osobní zkušenost) § §hlubší zaměření na „problematické“ obory – zjištění příčin studijní neúspěšnosti § §návrhy a realizace opatření v rámci fakulty § §jednání s garanty studijních programů a vedením fakulty § §součinnost s Poradenským centrem a fakultním poradcem § §úvazek 0,3 pro: FF, PdF, ESF, PřF §úvazek 0,2 pro : PrF, LF, FSpS, FSS § §zahájení činnosti od ledna 2018 § § § § Poradenské centrum, Rektorát MU 17 Fakultní garant studijní úspěšnosti a Fakultní poradce budou zastávat při naplňování výše uvedených cílů Poradenského centra klíčovou úlohu. Mezi těmito dvěma pozicemi zásadním rozdílem je, že Fakultní garant studijní úspěšnosti koordinuje poradenství v rámci fakulty na akademické úrovni, komunikuje především s vedením fakulty, garanty studijních programů, vyučujícími, hodnotí výsledky předmětové ankety apod. Poradenství pro uchazeče a studenty přímo neposkytuje. Fakultní poradce naproti tomu komunikuje přímo s tazateli – tedy s uchazeči o studium a studenty, jimž poradenství buď přímo sám poskytuje, nebo jej zprostředkovává na kompetentních místech. Fakultní poradce §komunikace s tazateli: příjem, třídění a evidence dotazů za příslušnou fakultu primárně směřujících na web PC § §po odpovídajícím zaškolení a načerpání zkušeností zodpovídání těchto dotazů § §delegování dotazů na kompetentní místo § §sběr dat pro vyhodnocení § §spolupráce na osvětové činnosti – např. u zápisů, Dnech otevřených dveří, Prvákovinách, orientačního týdne na fakultě § §součinnost s Poradenským centrem a Fakultním garantem studijní úspěšnosti § §úvazek 0,2 na všech fakultách mimo FI § § Poradenské centrum, Rektorát MU 18 Oborový konzultant §poskytuje obsahové informace o studiu uchazečům a studentům § §odpovídá na specifické dotazy studentů ve fázi výběru či změny programu / specializace §pracovník schopný kvalifikovaně poskytnout studijní poradenství v dané vzdělávací oblasti (programu, specializaci, …) na odborné úrovni (nejde o administrativu) § §řeší kolizní situace obsahového charakteru § §prezentuje vzdělávací / vědní disciplínu uvnitř i navenek MU (příprava či schválení podkladů pro prezentaci na webu, účasti na akcích typu Dne otevřených dveří, atd.) § §garantovi programu ukládá povinnosti implicitně zahrnující vztah k předmětu poradenství předpis „Schvalování, řízení a hodnocení kvality studijních programů MU“ čl. 7 odst. 4 písm. n), případně i c) § Poradenské centrum, Rektorát MU 19 předpoklad jednotek dotazů SO od PC uvítají §Organizaci Prvákovin §Pro rok 2018 PC odpovídá za obsahovou část vedenou fakultními lektory §Poradenství uchazečům s výběrem oboru §Spolupráce na aktualizaci popisů oborů od 2018/2019 §Oborový konzultant §Doporučený postup při výběru oboru (web PC, veletrhy VŠ, OpenDay atd.) §Zajištění psychologického poradenství pro studenty MU §Aktuálně 5 konzultací zdarma; prostory Komenského nám. §Skype konzultace §Na požádání v aj §Pomoc pro studenty 1. semestru s orientací na začátku studia, sestavování rozvrhu při kolizních stavech §Podporu motivace studentů řešit svoje potíže včas se studijním oddělením – rozcestník na webu PC Poradenské centrum, Rektorát MU 20 zeleně zvýrazněny aktivity PC směrem k danému požadavku SO si od PC nepřejí: 1.Radit obecně, i když v souladu se SZŘ 2.Zasahovat do studijní agendy, radit nekompetentně ohledně studijních povinností § §ZPŮSOB PŘÍJMU DOTAZŮ NA PC §přes web PC §e-mail §osobně (Prvákoviny, OpenDay, Gaudeamus) § §KOMPETENTNOST RAD PODÁVANÝCH PC BUDE ZAJIŠTĚNA: §školením poradenského týmu (fakultní poradce, manažerky PC, lektoři spolupracující v rámci Prvákovin) §Fakultní poradce, manažerky PC v relevantním případě předávají dotaz k řešení na kompetentní místo §Evaluace poskytovaného poradenství §PC nemá výkonnou moc v rámci studijní agendy § § § Poradenské centrum, Rektorát MU 21 zeleně zvýrazněny aktivity PC směrem k danému požadavku Aktuálně §Obsazování pozic fakultního garanta a fakultního poradce §Úvodní schůzka s fakultními garanty, vybavení „vstupními“ materiály §Proškolení fakultních poradců §Spolupráce s KC na Prvákovinách §Web PC §rozcestník poradenství na MU §„knowledge base“ – stěžejní témata formou otázek a odpovědí – revize StudO RMU §prostor pro položení dotazu § Poradenské centrum, Rektorát MU 22 Studijní různé §Plán kontrol na 2018 – jen a pouze UDR. Cíl: zjistit, zda metodický pokyn funguje správně, řeší všechny situace. Revize pokynu pro další roky. § §Rozhodnutí by mělo podle SŘ (§71) obsahovat údaj „vypraveno dne“ – nyní jen u poplatků přímo v těle rozhodnutí, jde o datum skutečného odeslání. Bude nastaveno tak, aby se datum tisklo z IS přímo na obálky s modrým pruhem a frankovací stroj dotiskne datum. § § Poradenské centrum, Rektorát MU 23 GDPR §Směrnice v připomínkovém řízení §Chystá se pokyn – mapování procesů, kde všude sbíráme osobní údaje (např. rodný list v UDR, souhlas obou rodičů?); údaje, které sbíráme na základě zákona – bez souhlasu, další údaje – proč to potřebujeme, na jak dlouho, jak je zlikvidujeme? Poradenské centrum, Rektorát MU 24 Jednotný rozvrh od PS 2018 §50 + 10 minut §??? doporučení, překážky Poradenské centrum, Rektorát MU 25 Soudní okénko §Usnesení KS v Brně z října 2017 §Neúspěch u SZZ, vydáno R o ukončení studia, student reagoval žádostí o revizi SZZ. §Dostal odpověď, že na jeho žádost o revizi budeme pohlížet jako na odvolání. Toto explicitně zamítnul, napsal, že odvolání podá později, když bude chtít. Revizi ať řešíme jako revizi. §Ok, fakulta to vzala na vědomí, děkan napsal dopis o tom, že revizi nevyhovuje. § Poradenské centrum, Rektorát MU 26 §Student podal kromě spousty stížností nakonec i odvolání vůči rozhodnutí děkana, ale po nabytí právní moci. RMU zamítlo odvolání. RMU vydalo vyrozumění rektora, kde se vypořádal se všemi dosavadními podněty a stížnostmi. §Student podal žalobu. KS odmítnul žalobu s tím, že: §O stížnosti nelze rozhodovat. Stížnost nemá povahu řádného opravného prostředku. §Nepřímo potvrdil, resp. nijak nerozporoval, že dopis děkana o zamítnutí revize byl správný. §Žalobce podal kasační stížnost k NSS. Poradenské centrum, Rektorát MU 27