MUSICOLOGICA BRUNENSIA 48, 2013, 1 OBSAH — CONTENTS Jiří Vysloužil: Genius loci – Brno 2012 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Silvie Adamová: Okolnosti vzniku Svazu českých skladatelů a koncertních umělců a jeho brněnské pobočky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Jindřiška Bártová: Některá specifika brněnského hudebního života ve 2. polovině 20. století aneb existovala brněnská kompoziční škola? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Jozef Cseres: Operné multimédiá Střeženého Parnassu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Charris Efthimiou: About the instrumentation of bass and melody line in Leoš Janáček’s Sinfonietta and Mládí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Štěpán Filípek, Michal Indrák: Smyčcové kvartety Miloslava Ištvana: prezentace výsledků výzkumu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Martin Flašar: Jan Novák, Jiří Trnka a jejich Kybernetická babička . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Libuše Janáčková: „Jsem rád, že noty budou v pořádku.“ Leoš Janáček a Břetislav Bakala – vzájemný vztah dvou umělců . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Hermann Jung: Genius loci: Bild – Stimmung – Erinnerung. Die Klavierkompositionen Leoš Janáčeks im europäischen Kontext . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Petr Macek: Karel Vetterl a počátky brněnského rozhlasového vysílání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Viktor Pantůček: „Nové, opravdu realistické opery.“ Činnost operního kolektivu brněnské odbočky Svazu československých skladatelů 1949–1954 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Ondřej Pivoda: Námořník Mikuláš Viléma Petrželky. K sociálně-kulturním kontextům díla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 John Tyrrell: Why did Act 1 of From the House of the Dead end with the Skuratov theme? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Veronika Vejvodová: Brněnské začátky Rudolfa Firkušného a jeho studia u Leoše Janáčka . . . 115 Jernej Weiss: Janáček’s ‛Slovenian’ Pupil Emerik Beran and his Forgotten Opera Melusina . . 129 Jiří Zahrádka: Janáčkova organizační činnost v Družstvu Národního divadla v Brně . . . . . . . . 139