MUSICOLOGICA BRUNENSIA 48, 2013, 2 OBSAH — CONTENTS Jitka Bajgarová: Litoměřice jako hudební centrum severních Čech kolem roku 1900. Česko-německé „Stýkání a potýkání“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Martin Celhoffer: Systema v De institutione musica – propojení aritmetiky, geometrie a hudby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Jozef Cseres: Hlas a gesto v operách Harryho Partcha a Johna Zorna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Aleš Filip: Maxův cyklus obrazových fantazií k hudebním skladbám . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Petr Ch. Kalina, Zuzana Šalplachtová: Hudební aktivity Ukrajinců v meziválečném Brně . . . . . 59 Jiří Kopecký: Co může slyšet naše ucho? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Lenka Křupková: Obraz publika městského divadla v Olomouci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Kateřina Smékalová: Hynek Bím – Sbírka duchovních písní z Vnorov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Lubomír Spurný: Mikrotonální Hába: Pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu . . . . . . . . 117 Karel Steinmetz: Skladatel Jan Vičar a analýza jeho folklorního triptychu pro smíšený sbor na české, moravské a slezské lidové texty Široko daleko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Eva Vičarová: K vývoji české chrámové hudby ve 20. století . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Jiří Zahrádka: Osud, dílo v mnohém zlomové . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Vít Zouhar: Bohuslav Martinů’s notes on Janáček’s introduction to the “Moravian Folksongs Newly Collected” (Národní písně moravské v nově nasbírané) . . . . . . . . . . . . . . . . 191