OBSAH Editorial................................................................................................................................................................. 5 Stati Jiří Mareš: Člověk a subjektivní čas..................................................................................................................................11 Isabella Pavelková, Veronika Purková, Veronika Menšíková: Časová perspektiva jako významný regulativ v lidském životě a žákovské motivaci......................................................................................................................................... 31 Markéta Filagová: (Na)časovanie sa v materskej škole............................................................................................................49 Petr Najvar, Světlana Hanušová: Fenomén času v učení se cizím jazykům................................................................................................. 67 Milan Pol, Lenka Hloušková, Petr Novotný, Martin Sedláček: Profesní dráha ředitelů základních škol: od fáze profesní jistoty k novým výzvám..............................................................................................................................................87 Irena Smetáčková: Běžný den v životě žen a mužů – představy dívek a chlapců o vlastní budoucnosti ..................................................................................................................................109 Milada Rabušicová, Lenka Kamanová, Kateřina Pevná: Čas a věk hraje roli: tři generace se učí v kurzech.............................................................................127 Roman Švaříček: Čas, vzpomínky a řečnické figury v rozhovoru ................................................................................. 149 Studentské práce Lenka Kamanová: Mezigenerační učení mezi matkou a dcerou........................................................................................ 179 Lucie Henzlová: Duševní nemoc jako činitel ovlivňující rodinné soužití a životní cyklus rodiny (Biografie střetu s duševní nemocí)........................................................................................................ 191 Recenze Zuzana Makovská: Čas psaní: vývoj dětské literární tvorby v dialogu s kulturou dospělých..................................205 Zprávy Milan Pol, Marie Řehořková: Za docentem Janem Supem........................................................................................................................209 Výzva pro autory Studia paedagogica 2011.................................................................................................211 CONTENTS Editorial................................................................................................................................................................. 5 Studies Jiří Mareš: Man and the Subjective Time.......................................................................................................................11 Isabella Pavelková, Veronika Purková, Veronika Menšíková: Time Perspective as an Important Regulative in Human Life and Pupils’ Motivation................................................................................................................................... 31 Markéta Filagová: Timing in Kindergarten................................................................................................................................49 Petr Najvar, Světlana Hanušová: Time in Learning Foreign Languages...................................................................................................... 67 Milan Pol, Lenka Hloušková, Petr Novotný, Martin Sedláček: Basic School Headteachers´ Professional Careers: From the Stage of Professional Certainty to New Challenges.......................................................................................87 Irena Smetáčková: A Day in the Life of Men and Women – Girls’ and Boys’ Gender-Bound Ideas about Their Future........................................................................................................................................109 Milada Rabušicová, Lenka Kamanová, Kateřina Pevná: Time and Age Do Matter: Three Generations Learning in Courses.........................................127 Roman Švaříček: Time, Memories and Figures of Speech in Interviews.................................................................... 149 Students’ works Lenka Kamanová: Intergenerational Learning between Mothers and Daughters...................................................... 179 Lucie Henzlová: Mental Disorder as a Factor Affecting Family Life and Family Lifecycle (Biography of Facing Mental Disorder)...................................................... 191 Reviews Zuzana Makovská: Time of Writing: Development of Children’ Literary Texts in Dialogue with Adult Culture................................................................................................................205 News Milan Pol, Marie Řehořková: Remembering Jan Sup..................................................................................................................................209 Call for Papers Studia paedagogica 2011..........................................................................................211