OBSAH Editorial .............................................................................................................................................................. 5 Stati Tony Townsend: Lokálnost a globálnost – nové požadavky na efektivitu a zdokonalování práce školy .......... 9 Jana Straková: Postoje české společnosti ke vzdělávání a jejich vývoj v čase ................................................ 27 Bohumíra Lazarová, Vladimír Jůva: Učitelé a faktor času: o proměnách pracovního sebepojetí ........................................................... 43 Klára Šeďová, Roman Švaříček: Zamlčené hodnocení: zpětná vazba ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy ............................................................................................................. 61 Petr Hlaďo: Dynamika rozhodování žáků základních škol o další vzdělávací dráze ................................... 87 Allan Walker, Paula Kwan: Ideální a reálná odpovědnost z pohledu zástupců ředitelů škol ................................................. 105 Studentské práce Hana Wohlgemuthová: Bariéry a motivace ve vzdělávacích drahách lidí perzekvovaných totalitním režimem v letech 1948 až 1989 ......................................................................................... 127 Zuzana Makovská: Pojetí moci v žákovských vyprávěních ................................................................................................ 141 Hana Zukalová: Dospělí na okraji informační společnosti: specifika překonávání digitální propasti ......... 153 Recenze Roman Švaříček: Neuvědomované obsahy her .................................................................................................................... 173 Miroslav Mareš: Potřebná kniha o subkulturách mládeže ............................................................................................ 181 Michal Šimáně: E-learning – součást našeho života? ..................................................................................................... 187 Zprávy Milada Rabušicová, Lenka Kamanová: Strategie Age managementu v České republice ................................................................................ 193 Poděkování recenzentům..................................................................................................................... 196 CONTENTS Editorial .............................................................................................................................................................. 5 Studies Tony Townsend: Local and Global: New Imperatives for School Effectiveness and Improvement .................. 9 Jana Straková: Czech Society’s Attitude to Education and its Evolution in Time .............................................. 27 Bohumíra Lazarová, Vladimír Jůva: Teachers and the Time Factor: On the Transformation of the Professional Self-Concept ... 43 Klára Šeďová, Roman Švaříček: Concealed Evaluation: Feedback in the Educational Communication at Lower Secondary Schools ...................................................................................................................... 61 Petr Hlaďo: Dynamics in Pupils’ Decision-Making about Further Educational Pathways ........................ 87 Allan Walker, Paula Kwan: Vice-principals’ Perceptions of Ideal and Actual Responsibility ............................................... 105 Students’ works Hana Wohlgemuthová: Barriers and Motivations in the Courses of Education of Persons Persecuted by the Totalitarian Regime of 1948 to 1989 ....................................................................................... 127 Zuzana Makovská: The Concept of Power in Student Stories .......................................................................................... 141 Hana Zukalová: Adults on the Edge of the Information Society: Specifics of Overcoming the Digital Divide ........................................................................................................................................ 153 Reviews Roman Švaříček: Unconscious Contents of Games ........................................................................................................... 173 Miroslav Mareš: A Useful Book on Youth Subcultures .................................................................................................. 181 Michal Šimáně: E-learning — A Part of our Lives? ....................................................................................................... 187 News Milada Rabušicová, Lenka Kamanová: Strategy of Age Management in the Czech Republic ..................................................................... 193 Thanks to Reviewers............................................................................................................................... 196