OBSAH Editorial............................................................................................................................. 5 Stati Martin Strouhal: K filozofickým předpokladům hledání výchovy k autenticitě. Úvaha o antinomiích a abstrakcích v pedagogickém myšlení................................. 11 Radim Brázda: Periodická soustava základních morálních prvků..................................................... 31 Roman Švaříček: Konec pedagogiky: kritický esej .................................................................................. 55 Lars Fonseca: „Všichni vědí, že opisovat se nemá, ale stejně to každý dělá.“ Pedagogický pohled na paradoxy „férového“ opisování.......................................... 73 Jana Vrbová: „Co mi ve škole vadí víc, podvádění, či klamání?“ Postoje žáků k nečestnému chování ve škole v kontextu školního podvádění ............................ 93 Monika Punová: Podpora resilience ve vzdělávání............................................................................... 109 Eva Machů: Radosti a trápení nadaných dětí ............................................................................... 125 Steinunn Helga Lárusdóttir: Role výchovy a vzdělávání v procesu utváření morálního přístupu k vedení ..................................................................................... 141 Studentské práce Jana Kubrická: Možnosti a limity posuzování ideologických prvků v učebnicích........................ 157 Recenze Klára Šeďová: Zlo neoliberalismu....................................................................................................... 167 Milada Rabušicová: Impulz k dalšímu přemýšlení o vzdělanostních nerovnostech: věc trvá............. 173 Výzva pro autory Studia paedagogica 2014 ................................................................. 179 CONTENTS Editorial............................................................................................................................. 5 Studies Martin Strouhal: On Philosophical Preconditions of Looking for Education for Authenticity: Thoughts on Antinomies and Abstractions in Educational Thinking.................. 11 Radim Brázda: The Periodic Table of Foundational Moral Elements .............................................. 31 Roman Švaříček: The End of Educational Sciences: A Critical Essay ................................................. 55 Lars Fonseca: “Everybody Knows that Cheating Is Wrong, But Everyone Does it Anyway”: Educational Paradoxes of Fair Cheating .................................................................... 73 Jana Vrbová: “What Do I Dislike More About School – Cheating or Deceiving?”: Approaches of Students to Unethical Behaviour in School in the Context of Cheating ........................................................................................... 93 Monika Punová: Promotion of Resiliency in Education...................................................................... 109 Eva Machů: Joys and Worries of Gifted Children ....................................................................... 125 Steinunn Helga Lárusdóttir: The Role of Education in Developing Ethical Leadership ................................... 141 Students’ works Jana Kubrická: Possibilities and Limits in Evaluation of Ideological Aspects of Textbooks...... 157 Reviews Klára Šeďová: The Evil of Neoliberalism .......................................................................................... 167 Milada Rabušicová: An Impulse for Further Thinking about Inequalities in Education: The Matter Goes On ................................................................................................... 173 Call for Papers Studia paedagogica 2014 ..................................................................... 179