Autor se ve svém díle věnuje tomu, jak je americká realita počátku 20. století ztvárněna ve dvou předních historických románech americké literatury 20. století, Dos Passosově Dvaačtyřicáté rovnoběžce a Doctorowově Ragtimu. V úvodu práce zasazuje T. Pospíšil oba tvůrce do jejich dobového a kulturního kontextu. Dos Passosův modernismus odvozuje z dominantní atmosféry modernismu dvacátých let, Doctorowův historismus pak představuje na pozadí kulturního a teoretického klimatu let sedmdesátých. Následuje pět kapitol – Body, Mexico, Film, Music a Race, ve kterých autor provádí podrobnou srovnávací analýzu obou děl. Na mnoha jejich společných rysech (viz např. podobná politická orientace, některá shodná témata a dokonce i totožné historické postavy) si Pospíšil všímá dobově podmíněných změn, ke kterým u obou autorů při zpracování stejné historické reality dochází. Práce tak na příkladu Dos Passose a Doctorowa zaznamenává a komentuje přechod od reprezentace typicky modernistické k reprezentaci nesoucí řadu znaků postmoderních.