OBSAH I, Rozhlas Str. 0.1 Úvodem... (Jiří Fukač) 10 0.2 ... aneb proč rukověť o rozhlase (Jiří Fukač) 11 1. Rozhlas: zvuková tvorba ve věku své technické reprodukovatelnosti (Jiří Fukač) 13 1.0.1 Hudba v rozhlase: součást průmyslu? (Jiří Fukač) 15 1.1 Kapitolka z teorie masových médií (Jiří Fukač) 17 1.2 Radiofonie: přenos (+ prepracovávaní + konzervace) zvuku (Jiří Fukač) 20 1.3 Definujeme rozhlas (Jiří Fukač) 21 1.3.1 Funkce rozhlasu (Jiří Fukač) 22 1.3.2 Umění (= druhy umění) v rozhlase (Jiří Fukač) 26 1.3.3 Rozhlasové umění? (Jiří Fukač) 29 1.4 Diferenciace rozhlasových institucí a hudba: od osvícenců k entertainerům a pirátům (Jiří Fukač) 30 1.4.1 Na bázi komerce (Jiří Fukač - Petra Stehlíková) 31 1.4.2 Jednat lokálně (a myslet/nemyslet globálně?) (Petra Stehlíková) 34 1.4.3 Ve službách náboženské obce (Simona Romportlová) 36 1.5 Hudba v rozhlase: pokus o typologii (Jiří Fukač) 37 1.5.1 Rozhlasová hudební komunikace ... (Jiří Fukač) 40 1.5.2 ... a metakomunikace (Jiří Fukač) 42 1.5.3 Kritika hudebního rozhlasu (Jiří Fukač) 43 2. Minulost a přítomnost rozhlasu (Jiří Fukač) 45 2.1 Vývoj rozhlasové hudby (Jiří Fukač) 46 2.1.1 Vysílání hudby a jeho dopady na hudební recepci (Jiří Fukač) 47 2.1.2 Platforma hudební produkce (Jiří Fukač) 48 2.1.2.1 Kdo pro koho produkuje (Steen Frederiksen) 49 2.1.2.2 Konkurence mezi médii (Steen Frederiksen) 51 2.1.3 Hudebně institucionální kontexty a kulturní politika (Jiří Fukač) 53 2.1.4 Autorské právo a masová média (Ivo Telec) 55 2.2 Hudba v proměnách potřeb a schémat rozhlasového vysílání (Jiří Fukač) 62 2.3 Rozhlas v českém (respektive československém) prostředí (Boris Kobrle - Jana Slimáčková) 64 2.3.1 České hudebně rozhlasové aktivity (Boris Kobrle - Jana Slimáčková) 66 2.3.2 Existovala a existují česká hudebně rozhlasová specifika? (Jiří Fukač - Boris Kobrle) 68 2.4 Mezinárodní souvislosti hudebně rozhlasových aktivit (Steen Frederiksen) 70 2.4.1 Mezinárodní hudební výměna a koprodukce (Steen Frederiksen) 71 2.4.2 Mezinárodní (nadnárodní) organizace (Steen Frederiksen) 72 3. Posluchači - skryté hudební publikum? (Jiří Fukač) 76 3.1 Hudebně zájmové preference a jejich výzkum (Jiří Fukač) 77 3.2 Změny v recepci hudby nebo „receptivní konstanty"? (Jiří Fukač) 78 4. Hudební profese na půdě i kolem rozhlasových institucí (Jiří Fukač) 80 5 4.1 Mistři zvuku (Jiří Fukač) 81 4.2 Mistři slova (Jiří Fukač) 83 4.3 Tvůrci koncepce a programu: redaktoři (dramaturgové)? (Jiří Fukač) 85 4.3.1 Rozhlasový diskžokej? (Jiří Fukač) 87 4.4 Služba nehudebním redakcím (Jiří Fukač) 88 5. Didaktika hudebního rozhlasu aneb co čeká rozhlas od muzikologa (Jiří Fukač) 91 5.0.1 Non scholae sed vitae (Jiří Fukač) 91 5.0.2 Muzikologovo rozhlasové desatero (Jiří Fukač) 92 5.1 Zpravodajství - investigativní přístup k hudební kultuře (Jitka Fukačová - Jiří Fukač) 93 5.2 Systém hudebního života a vysílací schemata (Jitka Fukačová) 95 5.3 Slova vyslaná do éteru: popularizace hudby (Jitka Fukačová) 99 5.3.1 Mluvené a psané formy (Jitka Fukačová) 100 5.3.2 Osvědčené typy nebo inovace? (Jiří Fukač) 101 5.4 V pozici redaktora (Jitka Fukačová) 103 5.5 Zviditelněla slova: popularizace rozhlasu (Jitka Fukačová) 104 5.6 Sebepoznání za pochodu (Jiří Fukač - Jitka Fukačová) 105 6. Rozhlas: médium a subjekt hudby (Jiří Fukač) 107 II, Televize 0.1 Úvodem... (Jiří Fukač) 110 0.2 ... aneb proč rukověť o televizi (Marie Kučerová - Jiří Fukač) 110 1. Televize - její odborné poznávání a hodnocení (Jiří Fukač) 112 1.1 Televize očima vědy (Jiří Fukač) 112 1.1.1 Aspekty komunikačně teoretické (Jiří Fukač) 112 1.1.2 Aspekty sociologické (Jiří Fukač - Marie Kučerová) 114 1.1.2.1 Předmět teorie (masové) kultury? (Jiří Fukač) 115 1.1.3 Jak říct česky „Medienforschung" (Jiří Fukač) 116 1.1.3.1 Aspekty „imagologické"? (Pavel Jirásek) 117 1.1.4 Televize jako předmět estetiky a uměnověd (Jiří Fukač) 119 1.1.4.1 Slovo teatroložky Heleny Spurné (Helena Spurná) 120 1.1.4.2 Slovo muzikologa Jiřího Pilky (Jiří Pilka) 122 1.2 Televize jako předmět kritiky (Jiří Fukač) 124 1.3 Pokus o definici (Helena Spurná) 126 2. Televize v dějinách a dějiny televize (Jiří Fukač) 127 2.0.1 Televize jako zpráva o dění (Jiří Fukač) 127 2.0.2 Televize jako dění (Jiří Fukač) 128 2.0.3 Funkce televize a jejich proměny (Jiří Fukač) 130 2.0.4 „Televize" (plurál): nástin typologie (Jiří Fukač) 131 2.1 Co nám říkají a neříkají dějiny televize (Jiří Fukač) 133 2.2 Televize včera, dnes ... a zítra? (Jiří Pilka - Jiří Fukač) 133 2.2.1 Světová scéna (Helena Spurná - Jiří Pilka) 136 6 2 Československá minulost a český dnešek (Jiří Pilka - Helena Spurná) 137 Hudba a televize - vzájemnost nebo sňatek z rozumu? (Jiří Fukač) 140 1 Vztah televize ke kultuře (Helena Spurná) 141 2 Umění - prezentace umění? (Jiří Fukač - Helena Spurná) 142 Televizní j inobytí hudby (Jiří Fukač - Jiří Pilka) 143 1 Archívní hudba nebo skladiště nálad? (Jiří Fukač) 146 Televize v univerzu hudby (Jiří Fukač - Jiří Pilka) 148 Hudba na české obrazovce (Jiří Pilka - Helena Spurná) 149 1 Šance české hudby na cizích obrazovkách (Jiří Pilka) 152 Jaká televize, taková hudba (Jiří Fukač) 153 1 Artificiální hudba (Jiří Fukač - Jiří Pilka) 155 1.1 Televizní opera - artificiální experiment (Jiří Fukač - Jiří Pilka) 157 2 Nonartifíciální (populární) hudba (Pavel Jirásek) 158 3 Autonomie a funkční heteronomie - zastaralé kategorie? (Jiří Fukač) 161 4 Umění - mimo-umění - ne-umění (Jiří Fukač) 163 Produkce - import - export (Jiří Pilka - Jiří Fukač) 164 Funkce a dysfunkce hudby v televizi (Jiří Fukač) 167 1 Hudba a hudební dění v televizi jako „virtuální realita" (Jiří Fukač) 168 2 „Estetická výchova" v audiovizuálním masmédiu (Jiří Fukač) 169 Aktivity, profese, typy prezentace (Jiří Fukač) 172 1 Aktivita „pasivní" aneb kapitolka o recepci (Jiří Fukač) 172 Od dramaturga k „diskžokejovi" (Jiří Fukač - Jiří Pilka) 174 Scenáristika a režie hudebních pořadů (Rudolf Chudoba - Jiří Fukač) 176 Kdo je producent (a co je tvůrčí skupina)? (Marie Kučerová - Jiří Fukač) 180 Metakomunikace: televizní hermeneutika hudby (Jiří Fukač) 183 Televizní festivaly hudebních pořadů (Jiří Pilka - Jiří Fukač) 184 Česká specifika na pozadí světové produkce (Jiří Pilka) 186 Zrození hudebně televizního profesionála z ducha „mousiké" (nebo ze škamen muzikologie?) (Jiří Fukač) 188 Muzikolog před branami televize: motivace, očekávání, realita (Marie Kučerová) 188 1 Hudební a televizní zkušenost „na vstupu" (Marie Kučerová) 190 1.1 Divácká zkušenost studenta muzikologie (Marie Kučerová) 190 2 Hudebně televizní didaktika (Jiří Fukač - Marie Kučerová) 191 2.1 Základní pojmy jako předpoklad osvojení profese (Marie Kučerová) 191 2.2 Teorie a trénink (Marie Kučerová) 193 Muzikologovo televizní desatero (Jiří Fukač - Marie Kučerová) 194 Profese dramaturga a producenta (Marie Kučerová) 194 0.1 Vlastnosti vnější a podstatné (Marie Kučerová) 195 1 Nástup dramaturga (Jiří Fukač - Marie Kučerová) 196 2 Nástup producenta (Jiří Fukač - Marie Kučerová) 197 Aktivity a jejich předpoklady (Marie Kučerová) 197 1 Tvoříme vysílací schéma (Marie Kučerová) 197 7 5.4.2 Práce před kamerou, role (Marie Kučerová) 198 5.4.3 Tým - základ úspěchu (Marie Kučerová) 198 5.4.4 Výsledky - osobní, divácké, odborné a festivalové hodnocení (Marie Kučerová) 199 6. Závěrem aneb televize jako iniciátor hudební komunikace? (Marie Kučerová - Jiří Fukač) 200 Bibliografie k I, a II, dílu 202 Přílohy 207 1. Odborné pojednání o vztahu „hudba - rozhlas" z rané éry rozhlasového vysílání 208 2. Odborné pojednání o rozhlasové problematice z doby, kdy se stal rozhlas plně uznanou kulturní institucí 212 3. Skica Helfertova rozhlasového rozhovoru o moderní hudbě (1929) 215 4. Černušákovy „rozhlasové aktuality" z konce 30. let 220 5. Torzo rozhlasového pořadu, jímž Gracian Černušák informoval o nedávné tragické smrti Vladimíra Helferta 224 6. Brněnský rozhlasový pořad o pěvci Rudolfu Asmusovi (1981) 225 7. Scénář brněnského rozhlasového pořadu o jubileu Její pastorkyně (1984) 232 8. Scénář rozhlasových pořadů z cyklu „Da capo aneb hudební fitness" 239 9. Scénář rozhlasového pořadu o staré hudbě (1996) 244 10. Scénář rozhlasového pořadu reagujícího na renesanci Arriagovy hudby (1997) 247 11. Scénář rozhlasového pořadu „Hudební snídaně" (1997) 249 12. Přímý televizní přenos koncertu - ukázka strany technického scénáře (1998) 253 13. Scénář přímého televizního přenosu slavnostního večera (1996) 254 14. Velký televizní hudební dokument - ukázka strany scénáře (1994) 255 15. Ukázka bodového scénosledu televizního hudebního magazínu 256 16. Hodnocení televizních hudebních pořadů studenty muzikologie 257 17. Hodnocení televizního hudebního pořadu hudebně mediálním odborníkem 258 8