Obsah 5 OBSAH ÚVOD.........................................................................................................9 1. TEORIE POLITICKÉ KOMUNIKACE A VOLEBNÍCH KAMPANÍ..............................................................16 1.1 Definice politické komunikace....................................................16 1.2 Definice a typologie kampaní......................................................17 1.2.1 Politické kampaně .................................................................18 1.2.2 Volební kampaně....................................................................20 1.3 Vývoj teorií politické komunikace a volebních kampaní..........27 1.3.1 Teorie masové propagandy....................................................28 1.3.2 Teorie posilování stranické podpory (behavioralismus).......28 1.3.3 Komunikační přístup..............................................................30 1.3.4 Teorie politické ekonomie - teorie racionálního výběru.......31 1.3.5 Marketingové teorie: volič = konzument...............................34 1.3.6 Teorie kognitivních, programových a přesvědčovacích účinků .....................................................37 Shrnutí...................................................................................................37 2. VÝVOJ VOLEBNÍCH KAMPANÍ V ZÁVISLOSTI NA VÝVOJI POLITICKÝCH STRAN.............................................39 2.1 Elitní strany a minimální volební kampaň..................................40 2.2 Masové strany a mobilizační kampaň.........................................41 2.3 Catch-all party a ofenzivní kampaň.............................................42 2.4 Strana kartelu a profesionální kampaň........................................44 Shrnutí..................................................................................................46 3. PREMODERNÍ, MODERNÍ A POSTMODERNÍ KAMPANĚ......49 3.1 Premoderní kampaň......................................................................50 3.2 Moderní kampaň............................................................................52 3.3 Postmoderní kampaň.....................................................................54 Shrnutí...................................................................................................56 6 Od lokálních mItinků k politickému marketingu 4. POLITICKÝ MARKETING A VOLEBNÍ KAMPANĚ..................58 4.1 Definice politického marketingu.................................................60 4.2 Fungování politického marketingu..............................................62 4.3 Průzkum trhu, segmentace, zacílení a umístění.........................63 4.3.1 Lidr.........................................................................................69 4.3.2 Soupeř....................................................................................70 4.3.3 Stoupenec...............................................................................71 4.3.4 Specialista..............................................................................72 4.4 Marketingový mix.........................................................................74 4.4.1 Produkt...................................................................................74 4.4.2 Propagace..............................................................................75 4.4.3 Umístění.................................................................................75 4.4.4 Cena.......................................................................................76 Shrnutí...................................................................................................78 5. VÝZNAM A ÚČINKY VOLEBNÍCH KAMPANÍ V TEORII A PRAXI...........................................................................79 5.1 Účinky kampaní v teoretické perspektivě a metody jejich zkoumání.............................................................80 5.1.1 Typologie účinků kampaní ....................................................84 5.2 Účinky kampaní v praxi................................................................86 5.2.1 Nerozhodnutí voliči ...............................................................86 5.2.2 Účinky negativních kampaní..................................................90 Shrnutí...................................................................................................91 ZÁVĚR....................................................................................................92 PRAMENY A LITERATURA................................................................97 Literatura..............................................................................................97 Dokumenty a internetová zdroje......................................................106