SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS U 11, 2006 OBSAH Editorial......................................................................7 VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH V RÁMCI CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ Milada Rabušicová: Místo vzdělávání dospělých v konceptu celoživotního učení...........13 Petr Novotný: Lidské zdroje, celoživotní učení a vzdělávání v pracovním a profesním kontextu...........................................................27 Lenka Hloušková, Milan Pol: Občanské vzdělávání dospělých v České republice (kontext, účast, nabídka a účastníci).............................................41 Klára Šeďová: Rodinné vzdělávání jako součást celoživotního učení.....................55 Dana Knotová: Neformální zájmové vzdělávání dospělých ve volném čase................67 Ladislav Rabušic: Vzdělávání dospělých v předseniorském a seniorském věku.............79 Jiří Zounek: ICT, digitální propast a vzdělávání dospělých: socioekonomické a vzdělávací aspekty digitální propasti v České republice....................101 Vlastimil Čiháček: Bariéry účasti dospělých v kurzech celoživotního vzdělávání: „peníze jsou až na prvním místě".............................................119 DALŠÍ SDĚLENÍ Kateřina Trnková: Vývoj málotřídních škol v druhé polovině 20. století .................133 Jitka Redlichová: Participace žáků na životě školy: staronové téma pedagogiky ...........145 STUDENTSKÉ PRÁCE Kateřina Korcová: Konstruktivismus v inovativních vzdělávacích programech v české škole . 159 František Špaček: Hledání výzkumného nástroje pro měření klimatu středoškolské třídy .... 169 Filip Klobušický: Pedagogická evaluace vzdělávacích webových stránek: k problematice konstrukce evaluačního nástroje pro učitele ..............................177 Kateřina Zavadilová: Sociálně vyloučení v procesu celoživotního učení .................189 Marie Vichrová: Pedagog v totalitních režimech 20. století............................199 ZPRÁVY O PROJEKTECH ÚSTAVU PEDAGOGICKÝCH VĚD FF MU Lucie Chaloupková, Jan Kolář: Akademické centrum poradenství a supervize.............207 Roman Švaříček: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů...............................................209 Dana Knotová: Rozvojové projekty v rámci Fondu rozvoje vysokých škol ...............210