OBSAH PŘEDMLUVA.................................................................9 ÚVOD..........................................................13 1. „HISTORICKÁ" HISTORIOGRAFIE DĚJIN UMĚNÍ.................................14 2. „SYSTEMATICKÁ" HISTORIOGRAFIE DĚJIN UMĚNÍ..............................16 3. „EGO-HISTOIRE"...........................................................17 4. „DISKURZ" A „PARADIGMA" V HISTORIOGRAFII DĚJIN UMĚNÍ....................18 PROLOG.......................................................23 I. ANTICKÝ STAROVĚK......................................................25 1. ŘECKÉ POČÁTKY...........................................................25 2. RÉTORIKA.................................................................27 3. PRAXE A TEORIE ARCHITEKTURY.............................................28 4. PRŮVODCE, TOPOGRAFIE...................................................29 5. EKFRASEIS - POPISY UMĚLECKÝCH DĚL.......................................30 6. DĚJINY UMĚNÍ JAKO DĚJINY INOVACÍ.........................................31 II. STŘEDOVĚK: UMĚNÍ A HAGIOGRAFIE......................................35 1. „ZAKLADATELÉ" STŘEDOVĚKU...............................................35 2. STŘEDOVĚKÉ RECEPTÁŘE...................................................36 3. ŘÁDOVÉ PŘEDPISY.........................................................38 4. TOPOGRAFICKÉ A HAGIOGRAFICKÉ SPISY.....................................38 5. MALÍŘSTVÍ MEZI ŘEMESLEM A POEZIÍ: CENNINO CENNINI......................40 III. NOVÝ POJEM UMĚNÍ A FLORENCIE.......................................43 1. ŽIVOTOPISY - „UOMINI FAMOSI".............................................44 2. „MIRABILIA"..............................................................46 3. OD RECEPTÁŘŮ K UMĚLECKÉ KRITICE A TEORII................................46 4. LEON BATTISTA ALBERTI (1404-1472)..........................................48 5. „ARS" - UMĚNÍ V TEORETICKÝCH SPISECH.....................................50 6. LEONARDO - DURER........................................................51 HUMANISTICKÉ A OSVÍCENSKÉ DĚJEPISECTVÍ..................57 IV. DĚJINY UMĚNÍ JAKO DĚJINY UMĚLECKÝCH OSOBNOSTÍ („VITE")...........58 1. RENESANČNÍ KONCEPCE UMĚLECKÉHO POKROKU.............................58 2. VASARIHO PŘEDCHŮDCI....................................................59 3. GIORGIO VASARI (1511-1574).................................................60 4. POJETÍ VASARIHO DĚJEPISECTVÍ U VÁCLAVA RICHTERA.........................62 5 OBSAH 5. VASARIHO NÁSLEDOVNÍCI A KRITIKOVÉ......................................63 6. „VASARIOVÉ" SEVERU......................................................67 V. „IDEA" - MALÍŘSKÉ AKADEMIE............................................73 1. „DISEGNO" A „COLORITO"..................................................73 2. HUMANISTIČTÍ ERUDITÉ A STŘET UMĚLECKÝCH ŠKOL..........................75 3. „IDEA" A „DISEGNO".......................................................78 4. „IDEA" A „STYLOVÝ MODUS"................................................80 5. „PRAVDA PŘIROZENÁ" A „PRAVDA IDEÁLNÍ"...................................83 6. DOGMATICKÉ TRAKTÁTY O ARCHITEKTUŘE...................................88 7. ICONES SYMBOLICAE.......................................................92 VI. DĚJINY UMĚNÍ JAKO DĚJIIVY IDEÁLU.....................................96 1. JOHANN JOACHIM WINCKELMANN (1717-1768).................................96 2. WINCKELMANNŮV OKRUH..................................................98 3. „PEINTRES D'ARCHITECTURE"..............................................100 4. ERUDITÉ 18. STOLETÍ A „ACCADEMIA DELL'ARCADIA".........................101 VIL OSVÍCENSTVÍ A „IDEOLOGIE"...........................................106 1. ESTETIKA SENTIMENTU....................................................106 2. „ARCHEOLOGIE VKUSU"...................................................107 3. FILOZOFIE DĚJIN..........................................................111 4. ĽIDÉOLOGIE.............................................................114 5. CHARAKTER OSVÍCENSKÉHO DĚJEPISECTVÍ UMĚNÍ...........................115 HISTORISMUS: UMĚNÍ A DĚJINY................................121 VIII. CARL FRIEDRICH VON RUMOHR A VZNIK DĚJIN UMĚNÍ.................123 1. PROMĚNA VIDĚNÍ.........................................................123 2. CARL FRIEDRICH, FREIHERR VON RUMOHR (1785-1842)........................ 126 3. GUSTAV FRIEDRICH WAAGEN (1794-1868)..................................... 129 4. JOHANN DAVID PASSAVANT A ZNALECTVÍ DOBY ROMANTISMU.................131 IX. BERLÍNSKÁ ŠKOLA DĚJIN UMĚNÍ.......................................135 1. SALON CLARY KUGLEROVÉ V BERLÍNĚ.......................................136 2. UMĚLECKÉ SPOLKY A „DEUTSCHES KUNSTBLATT"............................138 3. DUCHOVNĚ-DĚJINNÁ KONCEPCE (OHLAS HEGELOVY FILOZOFIE)...............140 4. IDEA VYŠŠÍCH DĚJIN UMĚNÍ................................................142 X. DETERMINISMUS A POZITIVISMUS.......................................145 1. HIPPOLYTE ADOLPHE TAINE (1828-1893)..................................... 146 6 OBSAH 2. JACOBBURCKHARDT (1818-1897)............................................ 147 3. GOTTFRIED SEMPER (1803-1879)............................................. 150 4. ANTON HEINRICH SPRINGER (1825-1891)..................................... 152 XI. ŠKOLY ZNALECKÉ VE 2. POLOVINĚ 19. STOLETÍ..........................159 1. ZNALECKÉ AFÉRY V POLOVINĚ 19. STOLETÍ...................................159 2. „REVOLUCE VE SVĚTĚ OBRAZŮ".............................................161 3. EMPIRICKÉ ZNALECTVÍ: CAVALCASELLE A CROWE............................162 4. ZNALECTVÍ JAKO VĚDA: LERMOLIEFF - MORELLI..............................163 5. ZNALECTVÍ A MUZEUM ...................................................164 6. ZNALECTVÍ A PAMÁTKOVÁ PÉČE ...........................................165 HISTORISMUS: DISKURZ O METODĚ............................167 XII. ŠKOLY METODICKÉ....................................................169 1. MEZINÁRODNÍ KONGRES VE VÍDNI..........................................169 2. JOHN RUSKIN (1819-1900) A FORMÁLNĚ-ANALYTICKÝ PŘÍSTUP..................170 3. NEOROMANTISMUS A UMĚLECKÝ GÉNIUS...................................172 4. „DISKURZ O METODĚ".....................................................174 5. FORMALISTICKÁ ESTETIKA.................................................175 XIII. ŠKOLY „ČISTÉHO VIDĚNÍ".............................................179 1. HEINRICH WÔLFFLIN (1864-1945)............................................ 179 2. AUGUST SCHMARSOW (1853-1936)........................................... 181 3. HENRI FOCILLON (1881-1943) .............................................. 182 4. NÁRODNÍ ŠKOLY „ČISTÉ VIZUÁLNOSTI"......................................183 XIV. VÍDEŇSKÁ ŠKOLA DĚJIN UMĚNÍ („PRVNÍ") .............................187 1. POČÁTKY VÝUKY DĚJIN UMĚNÍ NA UNIVERZITĚ...............................187 2. FILOZOFIE „VÍDEŇSKÉ ŠKOLY DĚJIN UMĚNÍ"..................................189 3. DĚJINY UMĚNÍ JAKO DĚJINY HUMANITY......................................193 4. „ATTILA DĚJIN UMĚNÍ ?"...................................................199 XV. METODICKÉ ZNALECTVÍ................................................203 1. ADOLPH GOLDSCHMIDT (1863-1944).........................................203 2. MAX JACOB FRIEDLÄNDER (1867-1958).......................................203 3. BERNARD BERENSON (1865-1950)............................................205 4. ROZŠÍŘENÍ METODICKÉHO ZNALECTVÍ......................................206 5. RESTAUROVÁNÍ NEBO KONZERVOVÁNÍ ?.....................................207 7 OBSAH KRIZE HISTORISMU........................................211 XVI. NOVÝ EMPIRISMUS....................................................213 1. EMPIRICKO-HISTORICKÝ SMĚR.............................................214 2. TYPOLOGIE..............................................................216 3. SYSTÉM DĚJIN UMĚNÍ.....................................................220 4. DUCHOVNĚ-VĚDNÁ ORIENTACE............................................222 5. FILOZOFIE DĚJIN UMĚNÍ...................................................224 6. SYNTÉZY „DĚJIN UMĚNÍ"...................................................226 7. UMĚLECKÁ KRITIKA.......................................................228 8. KŘESŤANSKÁ IKONOGRAFIE................................................231 XVII. ŠKOLY IKONOLOGIE..................................................236 1. KRITICKÁ IKONOLOGIE....................................................236 2. IKONOGRAFIE A IKONOLOGIE..............................................239 XVIII. „MLADŠÍ" VÍDEŇSKÁ ŠKOLA DĚJIIV UMĚIVÍ............................244 1. MIKROSTRUKTURA - HANS SEDLMAYR (1896-1984).............................244 2. MAKROSTRUKTURA - GUIDO KASCHNITZ VON WEINBERG (1890-1958)............246 XIX. ZÁVĚR ...............................................................252 KRIZE HISTORISMU A VÝHLEDY POVÁLEČNÉHO DĚJEPISU UMĚNÍ („POST-HISTORISMUS").....................................................252 8