SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNENSKÉ UNIVERZITY STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAL UNIVERSITATIS BRUNENSIS H 41, 2006 OBSAH — CONTENTS Macek, Petr (Brno) - Steinmetz, Karel (Ostrava - Olomouc): Miloš Štědroň at 65 ...........7 Macek, Petr (Brno) - Steinmetz, Karel (Ostrava - Olomouc): Výběrová bibliografie Miloše Štědroně...........................................................11 # * * * * * Antonicek, Theophil (Wien): Musik und Theater bei den Krönungsfeierlichkeiten in Prag 1627........................................................21 Bártová, Jindřiška (Brno): Interpret Janáčkova sborového díla Josef Veselka a genealogická sonda do problematiky vztahu Veselka - Janáček...........................39 Bohadlo, Stanislav (Kuks): První barokní opera (1627), sepolcro či oratorium (1628) v Praze? LA MADDALENA. Composizione Sacra di Giovan Battista Andreini Fiorentino. Více než jen recenze sborníku ..........................................47 Drlíková, Eva (Brno): Jak se stal Janáček sousedem-akademikem.......................53 Hoffmann - Kroper, Andreas (Černotín): Zugabe! Zugegeben, ganz daneben!..............61 Horáková, Jana (Brno): 85 let Čapkových Robotů a jejich proměn.......................63 Chew, Geoffrey (London - Brno): Is Leoš Janáček's Příhody Lišky Bystroušky a Rejection of a Romantic Lie?...................................................75 Macek, Petr (Brno): Působení Karla Vetterla v brněnském rozhlase......................83 Nechutová, Jana (Brno): Něco o hudbě a něco navíc z „Hovorů o zázracích " Caesaria z Heisterbachu......................................................95 Pečman, Rudolf (Brno): „S bobkovou ratolestí pokoje a palmou ctnosti". K 325. výročí narození a 260. výročí úmrtí „českého Bacha" Jana Dismase Zelenky (1679-1745).......................................................105 Perutková, Jana (Brno): Caldarova opera L Amor non ha legge pro hraběte Questenberga aneb „Horší nežli čert je to moderní manželství"..........................125 Poledňák, Ivan (Praha): Skladatel v expandujícím (a bortícím se) světě..................147 Sehnal, Jiří (Brno): Leoš Janáček a varhany .......................................159 Spáčilová, Jana (Brno): Libretista prvních jaroměřických oper - Blinoni nebo Bonlini?.....171 Spurný, Lubomír (Brno): Intuice či reflexe? Několik poznámek k estetice „osvobozené hudby" ...........................................................179 Steinmetz, Karel (Ostrava / Olomouc): K Blažkovu pojetí dvojsmerné alterace............187 Sýkora, Pavel (Brno): Zápas Apollóna s Dionýsem. Sváteční zobrazení mýtu v díle Igora Stravinského.......................................................193 Sebesta, Josef (Praha / Brno): Monte, onde honor, virtů, gloria rinverde!.................205 Šlosar, Dušan (Brno): Stará čeština v Janáčkově Výletu pana Broučka do XV století .......213 Iva Kouřilová - Študent, Miloslav (Brno): „ ... a styl jiných komponistů je jako pojídání makarónů. " Bellerofonte Castaldi a jeho oslavná báseň na Claudia Monteverdiho ..217 Tyrrell, John: John Tyrrell (Nottingham): Janáček and Modernism......................225 Válka, Josef (Brno): Univerzál..................................................231 Vysloužil, Jiří (Brno): Půlstoletí hudební vědy na brněnské alma mater..................237 Zahrádka, Jiří (Brno): Několik poznámek k instrumentačním zvláštnostem Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy...............................................243 Obrazová příloha 249