Obsah 5 OBSAH ÚVOD.........................................................................................................9 I. TEORIE NACIONALISMU A NÁRODNÍ IDENTITY......................13 1.1. Nacionalismus jako diskurz.........................................................16 1.2. Nacionalismus a patriotismus: Janusovy tváře............................18 1.3. Nacionalismus jako implicitní (občanské) náboženství...............23 1.3.1. Občanské rituály a ceremoniály jako mechanismy národní integrace...................................................................26 1.4. Národní identita a její symbolická konstrukce............................31 II. DISKURZ NACIONALISMU A MASOVÁ MÉDIA........................37 II. 1. Média a konstrukce národních společenství: vybrané teoretické přístupy..........................................................39 II. 1.1. Karl W. Deutsch: národ jako forma sociální komunikace ....39 II. 1.2. Arnošt Gellner: média v procesu nacionalizace společnosti.....................................................41 II. 1.3. Benedict Anderson: úloha tisku v konstrukci národní imaginární komunity................................................44 II. 1.4. Marshall McLuhan: nacionalismus na cestě od Guttenberga k Marconimu...............................................47 II.2. Média a národní integrace v prostředí národního státu...............53 11.2.1. Národní integrace jako dominantní forma sociální integrace...................................................................53 11.2.2. Národní integrace a proměny veřejné sféry..........................55 11.2.3. Média veřejné nebo národní služby? ...................................57 11.2.4. Koncepce mediální integrace ve funkcionalistickém paradigmatu......................................62 11.2.5. Integrace národa optikou rituálního modelu komunikace..............................................................65 6 Mediální integrace národa v dobe globalizace 11.2.5.1. Rituální model komunikace v mediální teorii....................67 11.2.5.2. Mediální ceremoniály: rituální zpřítomnění imaginární komunity .......................................................69 11.2.5.3. Ritualizované zpravodajství a „banální nacionalismus".....77 11.2.5.3.1. Zpravodajství jako ritualizovaný žánr.........................78 11.2.5.3.2. Banální nacionalismus v denním zpravodajství............80 11.2.5.3.3. Sportovní zpravodajství: v dresu národního týmu........86 11.2.5.3.4. Etnocentrismus jako jedna ze základních zpravodajských hodnot...............................................89 II.2.6. Televizní zprávy jako ohraničování „domova": strategie zobrazování domácích a zahraničních událostí v českém televizním zpravodajství (případová studie).........91 11.2.6.1. Vymezení a cíle výzkumu.................................................91 11.2.6.2. Metoda práce, konstrukce vzorku a jednotka výzkumu......93 11.2.6.3. Operacionalizace výzkumných otázek a konstrukce kategorií obsahu (proměnných)....................94 11.2.6.4. Výsledky analýzy.............................................................97 11.2.6.4.1. Charakteristika vzorku................................................97 11.2.6.4.2. Poměr domácího a zahraničního zpravodajství...........98 11.2.6.4.3. Význam domácích a zahraničních příspěvků..............102 11.2.6.4.4. Tematický kontext domácího a zahraničního zpravodajství............................................................105 11.2.6.4.5. Valence domácích a zahraničních zpráv....................107 11.2.6.4.6. Shrnutí výsledků případové studie.............................111 III. MÉDIA, INTEGRACE A PROMĚNY IDENTITY V PODMÍNKÁCH GLOBALIZACE..............................................115 III. 1. Globalizace v sociologické reflexi............................................117 111.2. Globalizace jako de-nacionalizace?...........................................122 111.3. Prostory globálních toků...........................................................125 111.4. Diskurzy a trendy mediální globalizace.....................................129 111.5. Formování a koncentrace globálního mediálního trhu .............133 111.6. Média v diskurzu kulturního imperialismu................................138 111.7. Alternativní interpretace globálních komunikačních toků: koncepty a ilustrace...................................................................143 Obsah 7 111.7.1. Globální mediální toky v recepční analýze.........................144 111.7.2. Od dallasifikace k telenovelizaci: tendence k obratu mediálních toků?....................................147 111.7.3. Regionalizace: formování geokulturních trhů.....................153 111.7.4. „Lokální rezistence" publika a glokalizační strategie kulturního průmyslu.............................................157 III.7.4.1. Kulturní preference českého publika...............................160 111.7.5. Lokální obsahy, globální formy a hybridizace kultury.......169 ZÁVĚREM: NÁRODNĚ-INTEGRAČNÍ FUNKCE MASOVÝCH MÉDIÍ NA PRAHU 21. STOLETÍ.................................175 PŘÍLOHA: KÓDOVACÍ TABULKA K OBSAHOVÉ ANALÝZE (KAP. II.2.6.)............................................181 SEZNAM TABULEK A GRAFŮ.........................................................185 BIBLIOGRAFIE....................................................................................187