1 2 3 • Alokace na výzvu – 2,5 mld. Kč • Projekty MU – 0,95 mld. Kč, celkem 9 projektů. • Požadavky dalších institucí bez MU – 15 mld. Kč • Převis výzvy – 15+0,95‐2,5 = 13,45 mld. Kč 4 • Alokace na výzvu – 450 mil. Kč • Projekt MU – 25 mil. Kč, jeden projekt. • Požadavky dalších institucí bez MU – 875 mil. Kč • Převis výzvy – 875+25‐450 = 450 mil. Kč 5 • Alokace na výzvu – 350 mil. Kč • Projekty MU – 63 mil. Kč • Požadavky dalších institucí bez MU – 489 mil. Kč • Převis výzvy – 489+63‐350 = 202 mil. Kč 6 7 O výzvu Excelentní výzkum je na MU velký zájem. Výzva má 6 mld. Kč. Je připravováno celkem 17 projektových žádostí, z čehož 10 žádostí jsou řešitelské projekty MU a 7 žádostí projekty partnerské. Požadavky MU představují 55 % celkové alokace výzvy. Nejvyšší objem prostředků požaduje Přírodovědecká fakulta (37 % z požadavků MU), poté s významným odstupem CEITEC (19 %) a Filozofická fakulta (12 %). Výzva je ze strany poskytovatele nestabilní. Po konání Správní rady MU posunuta o 20 dní na 30.6. 2016. 8 9 1. Excelentní výzkum - dvoukolový systém hodnocení. Jen úspěšné projektové žádosti z 1. kola mohou předložit plnou projektovou žádost. Posun – viz dříve. 2. Výzkumné infrastruktury • posun z 2. 6. na 2. 8. 2016; • alokace výzvy: 4 mld. Kč (max. výše na 1 projekt = 700 mil. Kč, min. není omezeno); • je uveden odhadovaný počet předkládaných projektových žádostí; • výzva podporuje projekty výzkumných infrastruktur ve výzkumných a investičních aktivitách. Cílem této výzvy je komplementárně podpořit konstrukci, upgrade, modernizaci a výzkumné aktivity velkých infrastruktur pro výzkum, experimentální vývoj a inovace uvedených v Cestovní mapě ČR pro léta 2016 až 2022. 3. Výzkumné infrastruktury pro vzdělávací účely – budování či modernizace • uzavření výzvy 1. 9. 2016; • alokace výzvy: 3,5 mld. Kč (max. výše na 1 projekt = 1,2 mld. Kč, min. 2 mil. Kč); • je uveden odhadovaný počet předkládaných projektových žádostí; • cílem výzvy je rozvoj kvalitní infrastruktury výzkumně zaměřených studijních programů v souladu s potřebami identifikovanými v RIS3 strategii a strategii zapojené vysoké školy, z důvodů zatraktivnění zázemí pro VaV ve výuce a následně podpory lidských zdrojů a zlepšení podmínek vzdělávání spojené s výzkumem. Výzkumně zaměřeným studijním programem se rozumí doktorský studijní program. 10 1. Rozvoj výzkumně zaměřených studijních programů • alokace výzvy: 550 mil. Kč (max. výše na 1 projekt = 15 mil. Kč, min. 2 mil. Kč); • je uveden odhadovaný počet předkládaných projektových žádostí; • cílem výzvy je umožnit rozvoj lidských zdrojů pro výzkum a vývoj prostřednictvím rozvoje výzkumně zaměřených studijních programů, a to ve vazbě na strategii VŠ a priority RIS3 strategie. Výzkumně zaměřeným studijním programem se rozumí doktorský studijní program. 2. ESF výzva pro vysoké školy • alokace výzvy: 3,5 mld. Kč (max. výše na 1 projekt = 250 mil. Kč, min. 1,5 mil. Kč); • výzva je určena pro vysoké školy, které na základě specifického zaměření svých strategií chtějí dosáhnout zvýšení kvality a profilace vzdělávacích aktivit, zvýšení jejich relevance pro trh práce, včetně podpory podnikavosti a dalších žádoucích dovedností studentů; zvýšení účasti studentů se specifickými potřebami, ze socioekonomicky znevýhodněných skupin a z etnických minorit na vysokoškolském vzdělávání, snížení studijní neúspěšnosti studentů; vytvoření transparentního a jasně vymezeného systému hodnocení kvality vysoké školy a zvýšení kvality strategického řízení vysoké školy. 3. ERDF výzva pro vysoké školy • alokace výzvy: 10 mld. Kč (max. výše na 1 projekt = 1,2 mld. Kč, min. 1,5 mil. Kč); • účelem výzvy je doplňková investiční podpora intervencí ESF realizovaných v rámci ESF výzvy pro VŠ, případně podpora a návaznost na projekty financované z minulého programového období, prostřednictvím investic do infrastruktury a investičně náročného vybavení. 11 V rámci PO 1 neočekáváme do konce roku 2016 žádnou relevantní výzvu pro MU. Zaměření výzvy rozvoj kapacit pro výzkum a vývoje je: Jedna z níže uvedených volitelných aktivit: b) Rozvoj lidských zdrojů a genderové rovnosti c) Rozvoj řízení výzkumné organizace d) Rozvoj hodnocení výzkumné organizace e) Rozvoj mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji a internacionalizace výzkumné organizace f) Rozvoj mezisektorové spolupráce g) Podpora popularizace výzkumu a vývoje vč. komunikace a marketingu Nesmí se: Podpora lidských zdrojů pro transfer technologií – je podporováno z jiné výzvy OP VVV; Rekonstrukce, budování, dobudování, nákup pozemků Počet žádosti za subjekt žadatele omezen. Předpokládaný počet žádostí za subjekt žadatele je maximálně 1. 12 13 14 Projekt je součástí strategické čtveřice.  15 Vazba na DZ MU v třech blocích.  16 Místa styčných bodů komplementarity.  17 Tematický obsah projektu. 18 19 1. Změnový režim vyhlášených výzev: • neustálé aktualizace výzev a s nimi spojených příloh, nejednoznačnost výkladu • nejasné nastavení struktury žádostí u jednotlivých OP - vytváření mnoha často zbytečných příloh (např. s ohledem na zahraniční hodnotitele), duplicita a rozpory informací • změny výzev těsně před ukončením příjmu projektových žádostí. 2. Nepřehledný web MŠMT, nefungující newsletter – struktura řazení informací je nahodilá. Dochází k neustálému „hlídání“ webu, jinak není možnost se o novinkách dozvědět. 3. Metodika finančních toků - zásadní koncepční problém celého ESIF 2014-2020 - zásadně zvyšována nejistota ŘO, ale především konečných příjemců ("nestabilnost" závěrů kontrol ad.). Nepoučení se z problémů s MFT z minulého programového období. Z našeho pohledu se jedná o jeden ze zásadních koncepčních problémů celého ESIF 2014-2020. Tento dokument byl opakovaně připomínkován ze strany VŠ i dalších příjemců (viz jednání OS JMP) a zcela jednoznačně generuje vysokou administrativní zátěž vyvolávanou nejasností výkladu některých operací, kdy se může lišit pohled ŘO, AO i kupříkladu FU. 4. Diskutabilní spolupráce mezi jednotlivými ŘO v oblasti např. komplementarity jednotlivých operačních programů. Žadatel byl při plánování některých výzev ujišťován ze strany příslušného ŘO, že k dané výzvě bude existovat komplementární výzva v jiném OP a nakonec se ukázalo, že komplementární výzva vůbec není dořešena, resp. žadatel se může jen obtížně zapojit. 5. Absence anglických vzorů příloh – MŠMT požaduje s ohledem na zahraniční hodnotitele u některých výzev přílohy i v anglickém jazyce. Vzory, které jsou k dispozici v českém jazyce však nepřeloží. Žadatel je tak povinen na vlastní náklady zajistit předklady. 6. Nastavení multifondového OP VVV generuje masivní množství dokumentů pro žadatele, které je nutné reflektovat v rámci přípravy projektů – jedná se nejen o Pravidla pro žadatele a příjemce – obecná část a Pravidla pro žadatele a příjemce – specifická část k jednotlivým výzvám, Národní číselník indikátorů ad., ale především o množství podkladů pro každou výzvu – např. monitorovací indikátory, CBA či kritéria hodnocení. V praxi to nyní znamená, že žadatel čte více než 500 stran textu. 20