3 Strategický plán Lékařská fakulta Masarykovy univerzity Lékařská fakulta Masarykovy univerzity 5 Úvod Podle zákona č. 111/1998 o vysokých školách mají tyto školy řadu velmi závažných funkcí ve společnosti. Vysoké školy jako nejvyšší článek vzdělávací soustavy jsou vrcholnými centry vzdělanosti, nezávislého poznání a tvůrčí činnosti a mají klíčovou úlohu ve vědeckém, kulturním, sociálním a ekonomickém rozvoji společnosti. Uchovávají a rozhojňují dosažené poznání a pěstují činnost vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, umožňují v souladu s demokratickými principy přístup k vysokoškolskému vzdělání, získání odpovídající profesní kvalifikace a přípravu pro výzkumnou práci a další náročné odborné činnosti, podílejí se na celoživotním vzdělávání, hrají aktivní roli ve veřejné diskusi o společenských a etických otázkách, při pěstování kulturní rozmanitosti a vzájemného porozumění, při utváření občanské společnosti a přípravě mladých lidí pro život v ní, přispívají k rozvoji na národní a regionální úrovni a spolupracují s různými stupni státní správy a samosprávy, s podnikovou a kulturní sférou, a rozvíjejí mezinárodní a zvláště evropskou spolupráci jako podstatný rozměr svých činností, podporují společné projekty s obdobnými institucemi v zahraničí, vzájemné uznávání studia a diplomů a výměnu akademických pracovníků a studentů. Jsou to celospolečensky mimořádně závažné úkoly, povinnosti a výzvy. A ještě mějme na mysli, že lékařská fakulta vzdělává ty, kteří by se měli starat o zdraví nejkomplikovanější existence na Zemi, člověka. Mělo by být pro akademické pracovníky ctí se na nich podílet a studenti by si měli vážit toho, že se mohou v takové instituci vzdělávat. Je tomu tak ale vždy? Máme možnost skutečně přitahovat nejlepší lidi pro práci ve vysokém školství? Máme možnost si vybírat skutečně nejlepší studenty a poskytujeme jim ideální vzdělání? Možná není na všechny otázky vždy jednoznačná odpověď ano. V lidském společenství a ve vědě existuje velmi rychlý vývoj a na všechny tyto změny je potřeba reagovat, být na ně přípraven, dokonce se je snažit předvídat a některé okolnosti se snažit i aktivně změnit. K tomu všemu by měl sloužit určitý analytický materiál, který nadefinuje stávající stav, silná a slabá místa, možnosti a nastartuje intenzivní diskusi o tom, kde se naše lékařská fakulta nachází a kam by měla směřovat. Rádi bychom, aby byla naše lékařská fakulta vedena jakýmsi optimálním spojením toho všeho historicky pozitivního akademického, se všemi svobodami, kontrolními mechanismy a se všemi typy akademické demokracie, v integrální spolupráci toho, co vyžaduje dnešní svět, s kvalitním manažerským přístupem. Našim cílem musí být velmi solidní vysoká škola, na kterou budeme hrdi, kvalitní pedagogové, výzkumníci, kvalitní a dobře vzdělaní studenti. Musíme také pozitivně působit na své okolí, a to nejenom na další fakulty a naši univerzitu. Musíme potencovat a v řadě oblastí nastartovat něco jako pozitivní zpětnou vazbu, kdy pozitivní změny budou vyvolávat další změny k lepšímu. Prof. MUDr. Jiří Mayer, CSc. Děkan Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně 7 Executive Summary 9 Statut Lékařská fakulta Masarykovy univerzity (LF MU) je součástí Masarykovy univerzity, která je veřejnou vysokou školou univerzitního typu a je součástí soustavy vysokých škol České republiky. Masarykova univerzita byla zřízena zákonem č. 50/1919 Sb. LF MU sídlí na adrese, Kamenice 2, Brno. Poslání LF MU, jako fakulty univerzity, je dáno § 23 zák. č. 111/1998 Sb. - o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) ze dne 22. dubna 1998, v platném znění (dále jen „zákon“). V rámci svého poslání LF MU svobodně a samostatně uskutečňuje vzdělávací, vědeckou, výzkumnou, vývojovou, kulturní, doplňkovou a sportovní činnost. Základním úkolem LF MU je poskytovat ucelené vysokoškolské vzdělání zakončené udělením titulu (podle studijního programu) bakalář (Bc.), magistr (Mgr.), doktor medicíny (MUDr.), doktor stomatologie (MUDr.). Fakulta zabezpečuje i vzdělávání v akreditovaných doktorských studijních programech., zakončené udělením titulu doktor (Ph.D.). 11 Základní východiska Již ze samotného statutu LF MU vyplývá, že činnost uvedené organizace je velmi rozmanitá a odpovědná. Je odpovědnou institucí za výchovu a vzdělávání nejnáročnějších profesí, na které jsou v praxi kladeny vysoké kvalifikační i psychické nároky. Přestože LF MU doposavad vykazovala velmi dobré výsledky a měla přední postavení v hierarchii vzdělávacích zařízení v České republice, přišel čas na revizi a evaluaci jednotlivých činností, které LF MU garantuje. Současnost je velmi turbulentním obdobím, kdy se mění nároky na jedince i na týmy pracovníků, posunuje se věková hranice požadovaných kvalifikací, valí se nové a nové informační zdroje a v neposlední řadě se neustále zvyšuje ekonomický tlak na všechny garantované činnosti. I tyto skutečnosti neumožňují nadále setrvačně využívat dlouhé roky nastavené modely výuky, výzkumu a dalších činností a je třeba je aktualizovat s ohledem na moderní požadavky. Komplexní strategický plán LF MU je dokument, který sestavilo vedení fakulty a popisuje plánované kroky restrukturalizace, jak budou v rámci volebního období současného vedení probíhat. Každý strategický plán by měl obsahovat odpovědi na základní otázky: CO DĚLÁM – LF MU uskutečňuje vzdělávací, vědeckou, výzkumnou a vývojovou činnost svých studentů a pedagogů. CO POTŘEBUJI – LF MU potřebuje aktualizovat své nabízené služby tak, aby lépe odpovídala požadavkům svých klientů – studentů a pedagogů. Současnost vyžaduje lepší přípravu pro praxi, klade důraz na invenci, samostatnost a schopnost dalšího sebevzdělávání. Pedagogové vyžadují důstojné a rovnocenné podmínky pro výuku, motivaci pro výzkum a podporu při vědecké činnosti. CO NABÍZÍM – LF MU má mnoholeté zkušenosti s činnostmi, které aktuálně garantuje, současně disponuje novým aktivním vedením, které si uvědomuje nutnost změny při naplňování základních činností. Díky vlastním vnitřním i obecným mechanismům má LF MU ambice vytvořit instituci s moderním vzdělávacím systémem v rámci celé Evropské Unie při zachování požadavků stanovených zákonnými normami. Přehled počtu absolventů MU v období od 1.1. 2010 do 31.12. 2010 po fakultách Fakulta Studijní programy Celkem absolventů Bc. Mgr. NMgr. Ph.D. P K P K P K P K PrF 347 457 0 0 7 811 LF 178 33 361 0 81 0 11 55 719 PřF 494 9 4 0 317 3 13 64 904 FF 741 147 102 2 626 69 4 48 1739 PdF 368 281 92 43 270 352 2 10 1418 ESF 193 169 150 0 115 100 1 9 737 FI 251 0 0 0 176 0 2 2 431 FSS 468 131 0 0 298 45 2 22 966 FSpS 104 61 0 0 62 85 0 5 317 Celkem 2797 1178 1166 45 1945 654 35 222 8042 Přehled počtu studentů v akreditovaných studijních programech k 31. 10. 2010 dle fakult Fakulta Studijní programy Celkem absolventů Bc. Mgr. NMgr. Ph.D. P K P K P K P K PrF 0 1227 2767 0 0 58 66 154 4272 LF 613 190 2632 0 153 88 310 529 4515 PřF 2669 176 0 0 981 28 563 299 4716 FF 5001 1223 539 88 2330 442 356 412 10391 PdF 2985 1386 440 357 838 893 91 95 7085 ESF 1352 1482 830 0 697 453 61 106 4981 FI 1685 0 0 0 708 0 106 23 2522 FSS 1880 620 0 0 1325 270 160 117 4372 FSpS 769 324 0 0 179 145 42 57 1516 Celkem 16954 6628 7208 445 7211 2377 1755 1792 44370 13 Zájem uchazečů o studium na MU podle fakult Fakulta Počet podaných přihlášek Počet přihlášených Počet přijetí Počet přijatých Počet zapsaných PrF 7610 6604 1224 1193 1174 LF 7491 5341 1882 1342 1290 PřF 5992 4535 4096 3100 1973 FF 15022 10527 6775 4748 4122 PdF 9091 6774 4388 3270 2938 ESF 9521 7038 3540 2617 2273 FI 2819 2479 1969 1731 1299 FSS 11987 11689 2762 2693 1689 FSpS 2915 2214 752 571 566 Celkem 72448 57201 27388 21265 17324 Přehled počtu absolventů MU v období od 1.1. 2010 do 31.12. 2010 po fakultách Fakulta Studijní programy Celkem absolventů Bc. Mgr. NMgr. Ph.D. P K P K P K P K PrF 1167 2461 57 57 147 3889 LF 556 187 1498 0 133 85 246 475 3180 PřF 2259 158 0 0 874 25 475 272 4063 FF 4345 1144 430 81 2085 420 307 361 9173 PdF 2909 1367 439 355 815 869 91 91 6936 ESF 1023 1336 696 0 576 421 54 92 4198 FI 1034 0 0 0 447 0 86 22 1589 FSS 1631 574 0 0 1114 263 128 100 3810 FSpS 722 315 0 0 175 143 40 57 1452 Celkem 14479 6248 5524 436 6219 2283 1484 1617 38290 Popis realizace Sestavení strategického plánu státní vysoké školy v krátkodobém i dlouhodobém horizontu se nijak neliší od tvorby vize pro jiné subjekty. Celý proces by se dal schematicky znázornit jednotlivými na sebe navazujícími pochody, počínaje vstupní marketingovou analýzou (v našem případě analýzou SWOT), přes návrh nové nebo evaluované marketingové strategie, na který následuje aplikace navržených opatření. V předkládaném dokumentu je provedena vstupní analýza aktuálního stavu a navržen nový strategický plán Lékařské fakulty Masarykovy univerzity (LF MU). Záležitostí nového vedení je uvedené opatření aplikovat, v pravidelných intervalech analyzovat účinnosttěchtozměnaopatření a v případě potřeby strategii dále rozvíjet a optimalizovat. LF MU je velmi složitá soustava již v rámci svého statutu. Z toho důvodu bylo třeba komplexní marketingový plán rozdělit do několika strategických větví. Tyto větve jsou nadále zpracovávány paralelně a samostatně a výstupy jejich strategického plánování se závěrem sbíhají v základních tezích a cílech LF MU. Na základě vypracovaných dílčích strategických větví a komplexního strategického plánu vypracují odpovědné osoby samostatné dokumenty – prováděcí vyhlášky, které budou přesně popisovat realizace jednotlivých strategických cílů. 15 Vývoj počtu studentů na fakultách 2004 - 2010 2005 2006 2007 2008 2009 2010 PrF 3513 3565 3691 3799 4154 4272 LF 3525 3912 4201 4323 4382 4515 PřF 3205 3494 3887 4121 4397 4716 FF 7286 8196 8994 9615 10272 10391 PdF 5278 5848 6343 6691 7061 7085 ESF 3578 3767 4238 4468 4764 4981 FI 1959 1960 2274 2381 2407 2522 FSS 3187 3774 4129 4337 4403 4372 FSpS 1187 1205 1232 1317 1497 1516 Celkem 32718 35721 38989 41052 43337 44370 Seznam strategických větví Výuka v preklinických oborech LF MU Výuka v klinických oborech LF MU Věda a výzkum Doktorské studium na LF MU Stomatologie na LF Nelékařské obory na LF MU Podpůrné procesy /administrativa, ekonomika, správa Právní vztahy 17 Časový harmonogram 01. 07. 2010 – 31. 12. 2010 kompletace a dokončení komplexního strategického plánu LF MU 01. 01. 2011 – 30. 06. 2011 odborná diskuse: • Kolegium děkana LF MU • Akademický senát LF MU • Rektorát MU • externí poradci v oboru • studentské organizace • MŠMT 01. 09. 2011 – 31. 12. 2011 Testovací provoz jednotlivých opatření, evaluace a optimalizace metod, sestavování prováděcích vyhlášek 01. 01. 2012 Zahájení plnění strategického plánu včetně platnosti nových dokumentů (Organizační řád LF MU, Provozní řad LF MU) Přehled počtu studentů v akreditovaných studijních programech k 31. 10. 2010 dle fakult Fakulta Studijní programy Celkem absolventů Bc. Mgr. NMgr. Ph.D. P K P K P K P K PrF 60 306 1 9 7 383 LF 57 3 1134 0 20 3 64 54 1335 PřF 410 18 0 0 107 3 88 27 653 FF 656 79 109 7 245 22 49 51 1218 PdF 76 19 1 2 23 24 0 4 149 ESF 329 146 134 0 121 32 7 14 783 FI 651 0 0 0 261 0 20 1 933 FSS 249 46 0 0 211 7 32 17 562 FSpS 47 9 0 0 4 2 2 0 64 Celkem 2475 380 1684 9 992 94 271 175 6080 19 Strategické větve 21 Současný stav Obor Všeobecné lékařství je akreditován do 30.10.2015. V 1.- 6. ročníku českého studijního programu studuje kolem 1500 studentů, z toho v prvních třech ročnících zajišťujících preklinickou výuku je kolem tisíce studentů. V anglickém studijním programu je asi 210 studentů, z toho kolem 170 v prvních třech ročnících. Kurikulum je předmětově orientované, výuka je zpravidla proporcionálně členěna na přednášky a praktickou část. Praktická výuka probíhá obvykle dělena po studijních skupinách. Do české větve magisterského oboru Všeobecné lékařství je v současné době přijímáno kolem 550-600 studentů, z nichž do prvního ročníku z nich nastoupí kolem 70%. Zbývající kapacita studijních skupin je do počtu 20studentů/studijní skupinu doplněna studenty přijatými v rámci celoživotního vzdělávání (cca 25 studentů). Dvacet studentů ve skupině je maximální kapacita pro studijní skupinu, na kterou jsou nastavena vybavení laboratoří a seminárních místností. Mezi přijatými studenty činí značný podíl Slováci (cca 30%), jejich podíl při postupu do vyšších ročníků zůstává zachován, případně mírně stoupá. V průběhu studia od prvního do šestého ročníku dochází k redukci počtu posluchačů na 55-65% původního počtu přijatých. K největší redukci ( v důsledku neúspěchu u zkoušek) dochází mezi 5.-9. semestrem studia. Tato redukce je důsledkem skutečnosti, že ne všichni přijatí studenti se adaptují na náročný způsob studia nebo pro něj nemají dostatečné předpoklady. Studenti jsou přijímáni na základě písemných testů z chemie, biologie a fyziky. Přípravu testů zajišťují učitelé LF. Na rozdíl od jiných LF nejsou přijímáni studenti mající středoškolský průměr 1,0 bez přijímacích zkoušek. Do oboru všeobecné lékařství v anglickém studijním programu je přijímáno kolem 80-100 studentů s výhledem vytvořit 5-6 studijních skupin po 15 studentech. Ne vždy se tyto počty podaří naplnit, dosud nelze standardně předvídat vývoj zájmu o studium. Neúspěšnost zahraničních studentů při studiu je vyšší než u českých studentů, do 4-5 ročníků se dostává 30-40% posluchačů. Nárůst počtu studentů trvá od r.2006, nyní se vyšší počet studentů dostává i na klinické obory. Přijímací zkoušky jsou obdobné jako pro český program. Výuka v preklinických oborech LF MU 23 Obecný a dlouhodobý cíl Realizační nástroje Hlavním dlouhodobým cílem je zachovat stávající počet studentů v českém studijním programu a mírně zvýšit počet studentů v anglickém studijním programu. K tomu je třeba udržet zájem všech uchazečů o studium na LF MU v konkurenci s ostatními LF jak v ČR a SR, tak ostatních zemích. Je třeba posílit pověst fakulty jako moderní a progresivní instituce s kvalitní výukou a přátelským a otevřeným prostředím pro studium. K tomu může přispět proces racionálního uspořádání výuky, které však nemůže vést ke snížení nároků na studenty nebo poklesu kvality absolventů. Přijímání zahraničních studentů. Zvyšovat úroveň i počet přijímaných zahraničních uchazečů do anglického programu zvýšením celkového počtu uchazečů. Za tím účelem vyhledávat nové kontakty prostřednictvím agentur i vlastní propagační činností. Pokračovat v přípravě propagačních materiálů, racionálně a přiměřeně do této oblasti investovat. Organizace open-days. Zvažovat možnosti placených přípravných kurzů. Modifikovat přijímací zkoušky (zavedení alternativní zkoušky z matematiky místo fyziky). Perspektivní jsou severské země, jižní a jihovýchodní Asie. Maximálně využívat stávající studenty nebo absolventy k propagaci, udržovat zpětnou vazbu s absolventy. Podporovat studentský klub zahraničních mediků MIMSA. Přijímání českých uchazečů. Provádět analýzu přijímacího řízení z hlediska odkrytí vztahů mezi výsledky přijímacích zkoušek a úspěchu na LF, analyzovat důvody uchazečů pro zápis na LF. Propagace LF MU na středních školách, spolupráce se středoškolskými učiteli. Zvážit přijímání českých uchazečů s vynikajícím studijním průměrem na střední škole. Pokračování v organizaci přípravných kurzů. Modifikovat přijímací testy s cílem zvýšit důraz na testování logického myšlení. Racionální uspořádání a efektivita výuky Hlavním cílem studia zejména v prvních dvou ročnících je selektovat z celkového počtu přijatých kvalitní, motivované posluchače s s perspektivou úspěšného ukončení studia a poskytnout jim kvalitní bázi teoretických základů nezbytných pro klinické předměty. Od počátku je třeba při studiu klást důraz na vytváření komplexního mezipředmětového pohledu na získávané znalosti a racionální výběr sumy znalostí, které jsou po posluchačích vyžadovány. V této souvislosti je třeba revidovat obsah jednotlivých teoretických předmětů, prověřit mezipředmětové překryvy probíraných témat a vytvořit kostru jasně definovaných, vzájemně koordinovaných a integrovaných rámců základních předmětových znalostí. Do rámců přiměřenou měrou implementovat klinické poznatky a aplikace. Učitelé SWOT analýza Silné stránky Slabé stránky • Moderní prostory prostudium v kampusu • Kvalitní a s fakultou loajální pedagogové • Dobře zavedený studijní program v angličtině • Zlepšující se pověst studia na LF MU v zahraničí • Malá prestiž pedagogické práce ve srovnání s vědeckou činností • Nedostatek mladých učitelů, špatné finanční ohodnocení • Značný podíl nekvalitních studentů přijímaných do anglické paralelky • Rezervy v propagaci LF MU v zahra- ničí • Finanční závislost na počtu studentů • Velký počet studentů ve studijních skupinách • Rezervy v horizontální i vertikální koordinaci výuky • Rezervy v informovanosti o obsahu výuky mezi předměty • Limitované prostory pro další rozšíření výuky nebo pro práci v menších skupinách Příležitosti Hrozby a rizika • Poptávka po studiu na LF v českém i anglickém studijním programu • Poptávka po absolventech • Rozšiřování spolupráce v rámci LF MU (klinická pracoviště s teoretickými) • Snížení počtu a kvality uchazečů v souvislosti s poklesem populace • Kompetice o české i anglické uchazeče s jinými fakultami v české republice • Konkurence dalších středoevropských lékařských fakult v získávání zahraničních uchazečů (Maďarsko, Polsko, Slovensko) • Dopad zavedení poplatků za studium • Dopad změn v rozpočtové strategii MU • Úbytek kvalitních pedagogů 25 by měli stimulovat posluchače k mezipředmětové orientaci a nepovyšovat obsah svého předmětu mezi ostatními. Každý předmět musí mít adekvátní studijní literaturu, která studentovi usnadní orientaci ve studované problematice. Je třeba klást důraz na dostupnost e-learningových materiálů, zejména formou animačních schémat, videozáznamů, interaktivních osnov, případových dokumentací. Celá tato strategie by měla být veřejně deklarována a komplexně podporována. Příprava studijních materiálů by měla být adekvátně oceněna v rámci udělovaní pedagogicko-vědních titulů, je možno vyhlásit cenu děkana za pedagogický počin, vnitřní granty na přípravu e-learningových materiálů. Do této oblasti by mělo být i přiměřeně investováno (počítačové učebny). Každý předmět by měl zahrnovat praktickou a aktivní složku výuky. V ní hlavní důraz by měl být kladen na aktivní práci studenta a to nejen praktickou laboratorní činnost, ale zejména na diskuzi, řešení problémů, vlastní samostatné rozhodování a logické odvozování. Je třeba věnovat pozornost kontrole znalostí studentů. Studenti by měli být přiměřeně motivováni ke studiu a to především průběžnému. Jen tímto přístupem mohou absorbovat a efektivně uložit poskytované informace z jednotlivých oblastí. Proto musí mít výuka i složku mírně represivní, formou průběžných kontrol. V celém pedagogickém procesu je třeba klást nároky na profesionální postupy. Je třeba se zabývat kvalitou a motivací učitelů, personálním obsazením ústavů z hlediska zachování kvality výuky a včasným řešením personálních problémů. Hledat finanční rezervy, aby mladí kvalitní učitelé mohli být náležitě oceněni. Zapojovat do výukového procesu studenty vyšších ročníků, motivovat je ke spolupráci s teoretickými ústavy. Zabývat se hodnocením studentských anket, odvozovat z nich relevantní závěry pro další výuku. Komunikovat s absolventy, zachovávat zpětnou vazbu. Kvalita výuky a dobré jméno školy budou do budoucna hrát stále větší roli v konkurenci mezi fakultami. S tím je třeba počítat a věnovat této oblasti přiměřenou pozornost.Závěry pro strategický plán 27 Současný stav Analýza Obecný a dlouhodobý cíl Výuka v klinických oborech je zakončena SRZ a udělením titulu, většina absolventů vstupuje do dalšího systému postgraduálního vzdělávání, a to „profesního“ (atestační příprava), menší část, povětšinou souběžně s profesním i do „akademického“ (PGS). Klinické obory tudíž nevychovávají „hotového“ lékaře. „Produktem“ klinické výuky pregraduálního studia by měl být student, který na základě teoretických znalostí a klinické výchovy je schopen se suverénně orientovat v klinickém prostředí (=připraven) pro postgraduální vzdělání, teprve na jehož konci stojí plně kvalifikovaný lékař. Většina absolventů LF bude pracovat v první linii, při výuce je vhodné vycházet z úvahy co by si pedagogové LF přáli, aby o jejich oboru věděl jejich vlastní praktický lékař... Studenti ve vyšších ročnících překvapivě dobře vnímají výuku i náročných předmětů pregraduální výuky (např. pat-fyz). Tedy i v nižších ročnících je studenty vnímána a hodnocena spíše kvalita výuky, než tíže tématu/zkoušky. Chybí však jasná představa vyučujících, co je učeno v jiných předmětech horizontálně i vertikálně, dochází k překryvům, opakování, toto snižuje ve vyšších ročnících prostor pro praktickou výuku. Teoretických znalostí je hodně, mnohdy však není výuka „autentická“, tedy vedena učiteli LF, kteří mají se stavy, chorobami o nichž vyučují vlastní praktické klinické zkuše- nosti. Je možno postupovat dvěma směry: (i) podrobné sylaby s náplní předmětů definující mj. i vazby (links) a penzum výkonů, co je třeba během výuky alespoň vidět, zčásti manuálně sám zvládnout (skills) = definice shora (ii) ve výuce existují přirozené vertikální „cesty“ v rámci teorie-preklinika-klinika. Např. struktura a funkce adrenergního receptoru > patofyziologie regulace krevního tlaku > adrenergní blokátory > léčba hypertenze a srdečního selhání = definice „zdola“. O tyto přirozené cesty / personální vztahy lze využít k tvorbě sylabů dle bodu (i) Lze předpokládat, že v rámci těchto přirozených cest existuje větší informovanost o „dříve učené látce“ a existují, či alespoň měly by existovat, těsnější personální vazby mezi vyučujícími na vertikální ose výuky. Zde je reálně, a nikoliv formálně, prostor pro jasné definování links a hlavně pro odkrytí duplicitně probírané látky = získání většího prostoru pro klinickou výuku „nedublováním“ již odučeného. Komunikace na této ose odhalí jistě i další využitelné synergie. Pro vstupní analýzu chybí dostatek dat, je proto připraven dotazník pro akademickou obec Bude vytvořen dotazník pro akademickou obec. Výuka v klinických oborech LF MU 29 Závěry pro strategický plán Z hlediska strategie výuky klinických oborů jsou zásadní analýzy těchto témat: • jasně definované učební cíle pro každý předmět • přehodnotit kontrolní mechanismy (forma a rozložení zkoušek a testů) • definice profilu absolventa • změna rozložení výukových časů, klinická praxe v terénu • evaluace pediatrické specializace včetně kontroly informovanosti zdravotnických zařízeníRealizační nástroje Bude vytvořen dotazník pro akademickou obec „Zkvalitnění výuky na LF MU a definování profilu absolventa“ z něj lze pak vyjít a po jeho analýze realizovat jednotlivé kroky: • najít nejslabší součásti, největší přeryvy, či výuku zcela abundantní, a tuto zrušit či ubrat hodinovou zátěž • rozšířit hodinovou zátěž ve prospěch skills • každý předmět by měl mít jasně definované učební cíle (learning-outcomes), tyto cíle by měly být průběžně evaluovány, a to dříve, než při samotné zkoušce • jako důležitý vnímá vedení LF posun ve výuce od „znalostí“ k „analýze, syntéze„ >> zde může pomoci i průběžná evaluace v procesu výuky. V tomto směru se např. jako méně šťastné může jevit zrušení zkoušky z interního lékařství v 5.r (zde lze uvažovat o jiné formě evaluace – souhrnný zápočtový test, kolokvium…) a absence zkoušky z pediatrické pro- pedeutiky. • Dotazník může pomoci rozběhnout širší debatu o profilu absolventa LF. Je třeba najít platformu, díky které tato debata může dávat relevantní výstupy – v rámci „přirozených cest komunikace na vertikální ose“ morfologickochirurgická a fyziologicko-internistická skupina diskutující nad náplní výuky jednotlivých předmětů. Ze strany studentů zaznívá nespokojenost především s formou praktické výuky na klinických pracovištích, zejména chirurgických oborech • jak více vtáhnout studenta do praktické výuky a tuto a individualizovat? Snahou vedení LF je otevřít studentům možnost přesunout část praktické výuky do odpoledních, či večerních hodin, tedy ústavní pohotovostní služby. Pro toto je však nutno vytvořit patřičné podmínky ze strany fakultních nemocnic i LF (např. přístup studentů na kliniky i v průběhu ÚPS, způsob odměňování vyučujících apod.) • cenným pohledem na výuku je i názor absolventů v odstupu cca 3-5 let od absolutoria, vedení LF bude tento způsob zpětné vazby podporovat a kultivovat. • Často je zmiňována horšící se kvalita nověpřijímanýchstudentůvkonkurenci ekonomicky atraktivnější oborů. Vedení LF bude tuto situaci analyzovat. • vznikající centra (CEITEC, ICRC) vnímá vedení LF jako příležitost, jak pregraduální i postgraduální výuku zatraktivnit a ještě více propojit jak s kvalitním klinickým, tak vědeckým zázemím. 31 Současný stav Vědecké a výzkumné aktivity akademických pracovníků LF MU pokrývají široké spektrum biomedicínských a klinických oborů od základního biologického výzkumu přes molekulárně genetickou diagnostiku až po výrazně aplikovaný vývoj ve spolupráci s materiálovými, chemickými nebo veterinárními vědami. Programy výzkumných záměrů a center Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT ČR) umožnily v posledních 10-ti letech na LF MU vznik několika významnějších, částečně interdisciplinárních výzkumných směrů, zejména v oblasti neurověd, kardiologie, hematoonkologie, stomatologie, kmenových buněk a chemické genetiky. Velké změny v organizaci a podpoře vědy a výzkumu na LF MU jsou očekávány v souvislosti s realizací programů strukturálních fondů CEITEC MU a ICRC. Z organizačního hlediska budou tyto změny především spočívat v částečném přechodu nejvýkonnějších vědců do nově vzniklých center CEITEC MU a ICRC, s mírným zpožděním doprovázeném odpovídajícím přesměrováním centrálních finančních zdrojů. Z hlediska odborného by měly centra CEITEC MU a ICRC, i přes částečný odliv nejlepších vědců, přinést dramatické zvýšení výkonnosti a konkurenceschopnosti vědy a výzkumu na LF MU. Lze očekávat, že kvalitativní změny vědecké produktivity se projeví v horizontu 3 - 5-ti let. Kromě větších výzkumných seskupení existují, nebo v posledních letech vznikly na LF menší pracovní skupiny vedeny vědci se zahraniční zkušeností, které jsou mimořádně produktivní a relativně méně nákladné, resp. nezávislé na centrálních finančních zdrojích. Skutečná vědecká výkonnost LF je ve srovnání s jinými LF v ČR považována za velmi dobrou. V posledních 5-ti letech bylo publikováno celkem 1089 publikací, což na zvyšující se počet akademických pracovníků (600 v roce 2005 a 800 v roce 2009) představuje republikový nadprůměr. Nejvíce prací bylo publikováno v oborech neurovědy a klinická neurologie (172), onkologie a hematologie (147), biochemie, molekulární a buněčná biologie (138), mikrobiologie (74) a imunologie (42). Tomuto rozložení přibližně odpovídá i kvalita publikovaných prací měřená počtem citací. Práce, které vzbudily největší mezinárodní ohlas, řadící se mezi 10 nejcitovanějších prací Masarykovy univerzity, jsou z oblasti kmenových buněk (179x), opravy DNA (72x) a klinické imunologie (68x). Další práce s více než 30-ti citacemi jsou z oborů onkologie, klinické neurologie a opět klinické imunologie a embryologie/kmenových buněk. Pokud by ale měla být LF srovnávána s obdobnými institucemi v zahraničí, není její výkon příliš výrazný. Např. srovnatelná Faculty of Medicine, University of Glasgow mající 485 akademických pracovníků a obdobné specializace vyprodukovala ve stejném období 5790 vědeckých publikací s nejvíce citovanou prací 1908x a s poslední publikací v první desítce citovanou 238x (v oficiálním světovém žebříčku univerzit QS World University Ranking je University of Glasgow na 79-tém místě; Věda a výzkum 33 Nástroje a rozvojový potenciál Možnosti vedení LF MU jak potencovat vědecký výkon jsou velmi omezené. Kromě jednoduchých, transparentních ale krátkodobě účinných nástrojů, jako je Cena děkana za nejlepší vědecký výsledek roku, přidělování relativně malých finančních prostředků do mzdových fondů klinik a ústavů na základě interního hodnocení vědeckého výkonu, nebo rozdělování finančních prostředků FRIM, neexistuje významnější možnost jak systémově rozvíjet vědeckou a výzkumnou úspěšnost instituce. Přes veškeré proklamace lze jen obtížně předvídat jak se, při prakticky neměnném personálním složení, zvýší vědecká produkce realizací investičních záměrů projektů CEITEC MU a ICRC. Je opakovaně prokázaným faktem, že nejbezpečnější a nejrychlejší zvýšení vědecké kvality jakékoliv instituce vede cestou získání nových úspěšných vědců, nejlépe úspěšných absolventů dlouhodobých zahraničních pobytů, spojené se založením nové pracovní skupiny (zpočátku 3 - 4 pracovníci) přinášející nový kompetitivní vědecký program. Získání takových odborníků ale předpokládá možnost poskytnout kandidátům odpovídající zázemí a prostředky na okamžitou vědeckou práci, tzv. start-up prostředky. V rámci MU neexistuje v současné době prostředek (rezervní fond), jak úspěšný nábor, resp. de novo založení malé výkonné pracovní skupiny realizovat. Na druhé straně, rezervní fond pro nábor špičkových vědců spojený s promyšlenou náborovou strategií je nejvýznamnějším prostředkem rozvoje všech významných zahraničních institucí zabývajících se vědou a vzděláváním. Minimálně rizikovou strategií vedení LF MU by tedy mohlo být vytvoření rezervního fondu s určením pro účely náboru a založení nových vědeckých skupin. Z praktického hlediska by nemusel být fond v prvních letech fungování příliš velký (2 - 5 mil. Kč), neboť pravděpodobnost získání vynikajících vědců schopných založit a vést pracovní skupinu není příliš vysoká (1x za 2 - 3 roky) a prostředky fondu by se mohly kumulovat s časem. Současně by taková strategie předpokládala zavedení dobré náborové strategie, např. prostřednictvím osobních kontaktů stávajících zaměstnanců LF MU nebo každoroční inzercí v zahraničních vědeckých časopisech (např. NatureJobs atd.). Konkurenční výhoda v případě zavedení takové náborové strategie jako nástroje rozvoje vědy a výzkumu by byla v rámci ČR velmi vysoká. Identifikace rozvojového potenciálu vědy a výzkumu na LF MU je poměrně jednoduchá. Rozvojový potenciál je především v teoretických ústavech garantujících vědecké disciplíny současné biomedicíny a svou vědeckou produkcí nedosahujících úrovně prvních 5 – 10 pracovišť v žebříčku vědecké produktivity LF MU. Taková pracoviště by měla být především cílem náborové strategie naznačené výše. Určitý rozvojový potenciál je dále v klinicky zaměřených pracovištích oborů s výzkumným potenciálem a v teoretických ústavech představujících současnou špičku výzkumu na LF MU. Zejména druhá kategorie Masarykova univerzita je na neklasifikované pozici 501-600). Lze tedy konstatovat, že i přes zvyšující se finanční podporu vědy a výzkumu v ČR a existenci několika týmů dosahujících evropské nebo dokonce světové úrovně, v průměru nedosahuje LF MU stále standardu obvyklého pro vedoucí univerzity ekonomicky rozvinutých zemí západní Evropy. SWOT analýza Obecný a dlouhodobý cíl Obecným cílem vědy a výzkumu na LF MU je zvyšující se produkce takových výsledků, které by nejenom obohacovaly klinickou medicínu o nové praktické aplikace, ale zasahovaly i do rozvoje poznání základních mechanizmů spojených s fyziologií a patologií člověka a byly zřetelně viditelné v mezinárodním měřítku. Dlouhodobý cíl vědy a výzkumu na LF MU je dosažení západoevropské úrovně, např. takové demonstrované na příkladu Faculty of Medicine, University of Glasgow. Silné stránky Slabé stránky • Existence UKB • Propojení s PřF MU • Propojení s brněnskými ústavy AV ČR • CEITEC a ICRC • Dostatečné lidské zdroje v regionu • Jediná LF v rámci MU • Absence náborového systému pro vědu • Nevyřešený vztah k FN • Absence strategické podpory excelentní vědy • Nesystémové literární zdroje pro vědu • Slabá popularizace vědeckých výsledkůPodceňování základního výzkumu • Absence investiční politiky podřízené výsledku Příležitosti Hrozby a rizika • Funkční spojení s CEITEC a ICRC • Funkční spojení s FN (univ. nemocnice?) • Finanční zátěž v souvislosti s CEITEC a ICRC • Odliv PhD studentů do CEITEC a ICRC • Oddělení vědy do CEITEC a ICRC 35 Závěry pro strategický plán • Revize aktuálně fungujících výzkumných skupin (center), optimalizace a jejich centralizace, revize prostorových požadavků • Definice strategických výzkumných oblastí (programů), kde má LF MU šanci dosáhnout minimálně celostátního zviditelnění • Přesné nastavení pozice CEITEC a ICRC ve vztahu k LF MU • Cílené vyhledávání nových úspěšných vědců a zařazování do výzkumných skupin formou náborové strategie • Vytvoření rezervního fondu pro účely náboru vědeckých kapacit • Institucionální podpora výzkumníkům a výzkumných týmům, minimálně na úrovni poskytnutí infra- struktury • Popularizace vědy a výzkumu na LF MU • Oceňování vědeckých výstupů studentů a pedagogů LF MU pracovišť zaručuje téměř okamžitou návratnost investice do nových pracovníků a jejich nových pracovních skupin. V zájmu plošného zvyšování kvality vědy na LF MU by ale měl být každý nový nábor pečlivě zvažován a přednost by měly mít v současnosti méně úspěšné pracoviště. Je možné oprávněně pochybovat, zda investiční prostředky FRIM (mimo části přidělované pro účely výuky), jako rozvojový nástroj, skutečně výrazně posílí úspěšná i méně úspěšná pracoviště v jejich vědecké produktivitě. Prostředky FRIM, resp. jejich část s primárním účelem posílení vědy a výzkumu na LF MU, by tedy v budoucnu měly sloužit především k občasnému pořizování velkých investic celofakultního zájmu (takových, které nejsou snadno získatelné s pomocí grantových prostředků), případně k obnově přístrojů a zařízení, které na jednotlivých pracovištích prokazatelně produkovaly kvalitní výsledky. Význam vědy a výzkumu pro LF MU a benefity plynoucí z vědecké excelence Konkurence mezi vysokými školami a univerzitami je v současné době vysoká. Se stagnujícím nebo snižujícím se počtem absolventů středních škol, lze očekávat poměrně intenzivní kompetici o studenty, což vyvolává otázku, co může být kompetiční výhodou LF MU. Je zřejmé, že kromě vysoké úrovně klinických pracovišť bude kompetiční výhodou i vědecká excelence LF MU přímo korelující s počtem vynikajících vědců a vědeckých týmů. Je velmi pravděpodobné, že úroveň vědy bude v budoucnu rozhodujícím faktorem ve srovnávání kvality univerzit, tak jak je tomu v ekonomicky vyspělejším světě. To bude samozřejmě přímo souviset s rozhodováním studentů na jakou univerzitu se přihlásit. Studium na univerzitě, kde působí vynikající odborníci, kde je úroveň vědy a výzkumu, včetně infrastruktury vysoká, a kde je možné získat znalosti, které nelze poskytovat bez vlastní silné vědy a výzkumu, bude potom mít vyšší hodnotu než studium na univerzitě s omezeným vědeckým potenciálem. Podobně bude mít úroveň vědeckého prostředí vliv na nábor špičkových pracovníků, schopných realizovat i špičkovou úroveň vzdělávání. Celkově lze shrnout, že kvalita vědy a výzkumu úzce souvisí s kvalitou výuky a stane se s velkou pravděpodobností rozhodující kompetiční výhodou v soutěži o studenty v ČR. 37 Současný stav Aktuálně je akreditováno na LF MU 25 oborů PGS studia čtyřletých a jeden obor tříletý. Výuka probíhá formou prezenční nebo kombinovanou s ohledem na současný lékařský úvazek studenta. Kromě výuky společné pro všechny obory definuje každá oborová rada své povinně volitelné předměty a další povinnosti, které musí student v průběhu studia splnit. Většinou se jedná o malý podíl na výuce, literární rešerše, aktivní účast na oborových konferencích, průběžná publikace výsledků práce v odborných periodicích. Studium je maximálně sedmileté v distanční formě a je zakončenou žádostí studenta o obhajobu disertační práce. Součástí přihlášky je seznam publikační aktivity, která má své požadavky, které jsou nepodkročitelné a napsaná disertační práce se všemi náležitostmi včetně autoreferátu. Studium je zakončeno jednak obhajobou disertační práce před oborovou radou a jednak státní doktorskou zkouškou. Aktuálně je v distančním programu cca 700 studentů SWOT analýza Silné stránky Slabé stránky • Silné zázemí klinik a ústavů LF MU • Kvalitní personální základna některých školitelů • Dlouhé trvání studia • Jednoduché podmínky pro přijetí • Začátek studia ihned po absolutoriu Vysoká pracovní vytíženost lékařů v rámci provozu klinik Příležitosti Hrozby a rizika • Zvyšování podílu vědy na LF MU CEITEC a ICRC • Zpřísnění přijímacích podmínek i podmínek dokončení studia pro zvýšení úrovně • Odliv studentů po zpřísnění pod- mínek • Útlum zájmu školitelů o vedení studentů PGS Doktorské studium na LF MU 39 a rovněž přítomnost školitelů. Uchazeč musí mít jasno o tématu a náplni práce. Zásadně musí být v budoucnu i školitel z LF MU. Jako školící pracoviště vždy zodpovídající pracoviště LF MU. Zájem LF by měl být v preferenci prezenční formy studia – možnost většího vlivu. Minimální publikační požadavky (nepodkročitelné minimum) Doposud byly a jsou velmi různorodé a rozmanité. Požadavky se neshodují ani u dvou OR. Vedení fakulty stanoví nepodkročitelné publikační minimum závazné pro všechny oborové rady. Následné stanovení ještě náročnějších kritérií bude zcela v kompetenci jednotlivých OR. Jelikož jsou na všech lékařských fakultách v ČR vyžadovány k obhajobě kandidátských prací publikace s IF, bude tento požadavek vyžadován i na LF. Návrh bude spočívat v jedné publikaci s IF (jakékoliv výše) a to jako autor či 1. spoluautor. Každá OR má stanovena vlastní kritéria, jež byla schválena a potvrzena akreditačním procesem. Většina OR má svou akreditaci do konce roku 2012. Osobnost školitele Kvalitní školitel by měl být jedním ze zásadních faktorů zkvalitnění procesu. Je třeba vyšší zodpovědnosti školitelů. Zvažuje se ze strany LF určitá limitace počtu studentů na jednoho školitele. Bylo by vhodné, aby školitel měl přidělený grantový projekt, z jehož finančních prostředků by bylo bádání a studium hmotně zajištěno. Školitel by měl klást vyšší důraz na přípravu svých studentů – rovněž podrobnější roční hodnocení studentů. Školitel má být tou osobou, která informuje příslušnou oborovou radu o nedostatcích studenta či jeho studia. Veškeré změny ve studiu musí schválit a doporučit vždy školitel, vedoucí kliniky a příslušná OR (praxe je bohužel jiná). Realizační nástroje Závěry pro strategický plán • bonifikace (výkonnostní příplatky úspěšným školitelům) či malifikace pracovišť (nedokončená studia a k nim vztažené hrazené zahraniční cesty, odborné stáže studentů v průběhu studia) • stanovení nepodkročitelného publikačního minima • vyšší odpovědnost osoby školitele a jeho finanční ohodnocení • průběžné požadavky v průběhu PGS studia • Pro strategii příštího období v rámci PGS programů na LF MU jsou stěžejní základní teze: • Schvalování výběru témat PGS prací v širším kontextu (celá OR, ne pouze školitel a předseda) • Zvýšení požadavků při přijímacích řízení • Požadavek splnění nepodkročitelného minima • Definice nových požadavků a bonusů školitele • Kontrola délky studia s definicí kontrolních bodů i v jejím průběhu • Pravidelné schůze předsedů oborových rad a diskuze o zásadních otáz- kách Obecný a dlouhodobý cíl Podíl doktorandů na celkovém počtu studentů Nutné zkvalitnění procesu DSP pomocí následujících opatření: Typem volených prací. Pro OR z toho vyplývá pečlivější výběr témat. Práce by měly být spíše prospektivní, s upřednostněním experimentální, či alespoň z části experimentální, s jednoznačným přínosem pro vědu či klinickou praxi. Vítané jsou práce mezioborové a meziklinické. Měly by se opustit práce retrospektivní, konstatující notoricky známé skutečnosti a správnost postupu oddělení či kliniky. Pokud bude retrospektivní studie, měla by vyhodnocovat kupř. nové skutečnosti, postupy, operační přístupy apod. Neměla by jen konstatovat všeobecně známé fakta. Přijímací pohovory k DSP U přijímacích pohovorů se bude vyžadovat jasná anotace zamýšlené práce Vývoj počtu doktorandů na fakultách 2006 2007 2008 2009 2010 PrF 145 150 154 177 220 LF 781 789 830 836 839 PřF 747 776 810 801 862 FF 703 714 707 762 768 PdF 177 176 193 194 186 ESF 188 173 176 163 167 FI 79 81 93 102 129 FSS 271 252 244 272 277 FSpS 76 84 82 94 99 Celkem 3167 3195 3289 3195 3401 5% 19% 18% 7% 3% 3% 5% 6% 7% 8% 0% 2% 4% 6% 8% 10% 12% 14% 16% 18% 20% PrF LF P F FF PdF ESF FI FSS FSpS MU 41 Současný stav Studijní program ZL na LF MU je akreditované pětileté magisterské studium. V rámci tohoto programu je vyučováno 74 povinných předmětů, 4 předměty povinně volitelné a 6 předmětů volitelných. Z 74 předmětů povinných je 34 předmětů plně, nebo z části zaměřených na specifiku zubního lékařství (viz katalog). Tato relace platí i o povinně volitelných a volitelných předmětech. Zbývajících 40 předmětů má odbornou náplň všeobecně medicínskou, ve většině s nižším hodinovým rozsahem, než v programu Všeobecného lékařství. Je to důsledek zkráceného studia na 5 roků. V rámci programu ZL je v současné době přijímáno do 1. ročníku až 90 studentů pro výuku v českém jazyce, 20-25 studentů pro výuku v anglickém jazyce, kromě toho je na STK (Stomatologická klinika) a KÚČOCH (Klinika ústní čelistní a obličejové chirurgie) ve 4. ročníku Všeobecného lékařství (VL) vyučován předmět Stomatologie asi u 280 - 300 studentů. Je předpoklad, že tento limit přijímaných studentů bude v dalších 10-15 letech zachován, eventuálně ještě zvýšen. Znamená to pro ZL v jednom ročníku výuku asi 110 studentů, tj. 20-25 členných 5 studijních skupin, skupin počtem velmi silných, vyžadujících, zvláště při praktické výuce, ale i seminární výuce další diverzifikaci - dělení skupin a pouze seminární formu výuky asi 300 studentů VL. Přitom na ZL je kladen v rámci zubních předmětů právě důraz na praktickou výuku a u předmětů všeobecně medicínských při nižším počtu hodin na výuku seminární, přehledovou, využívající audiovizuální a digitální formy. To znamená a bude znamenat nutné personální zvýšení učitelů, ale také prostorové navýšení výukových učeben s patřičnou speciální výukovou technikou (simulátory, laboratorní přístroje) pro praktickou výuku zubních předmětů, tak navýšení výukových sálů pro seminární výuku všech zubních i všeobecně medicínských předmětů při předpokládaném počtu 40 - 50 studentů. Na LF MU jsme v tomto směru v posledních letech hodně vykonali. Máme na Stomatologické klinice u sv. Anny 2 výukové sály s 20 speciálními zubními soupravami, k tomu přistupují další možnosti výuky v ordinačních sálech s přímým zdravotnickým ošetřováním (Stomatologická klinika, KÚČOCH), 1 přednáškový sál na Stomatologické klinice pro 60 studentů, 1 seminární místnost pro 25 studentů na KÚČOCH v Bohunicích, na univerzitním centru LF na Komenského náměstí 4 výukové sály pro praktickou výuku, 1 menší seminární- e-learningový sál s 20 místy, 1 seminární sál pro ročník s 60-70 místy. Při současném vyšším počtu přijímaných studentů (110 studentů), kteří budou postupovat do vyšších ročníků a vedle zubních předmětů budou absolvovat předměty všeobecně medicínské (chirurgie, interna, ORL, dermatovenerologie, neurologie atd.), při diverzifikaci praktické výuky zubních předmětů a předpokládané seminární výuce klinických všeobecně medicínských předmětů to bohužel nestačí a je potřeba pro ZL další rozšíření výukových prostorů, abychom mohli mít Stomatologie na LF MU 43 studijního programu ZL je za rok potřeba 220 000 Kč. Nyní i při zvýšeném koeficientu 3,5 přichází na univerzitu o 100 000 Kč méně. To se odráží jak v personalistice, tak v investicích, ne- investicích. Je třeba v tomto směru zásadně jednat. Souvisí s tím personální stabilizace Stomatologické kliniky. Z kliniky ročně odchází 4 – 5 lékařů za podstatně vyššími výdělky. S perspektivním rozšiřováním výuky v souladu se společenskou potřebou (1200 pacientů na 1 zubního lékaře, nyní je to až 1700 pacientů) je třeba se dále zaměřit při diverzifikaci ZL, na rozšíření prostorů pro výuku (simulovaná výuka, seminární výuka, e-learningová výuka) a k tomu příslušné přístrojové vybavení cestou projektů. Prostorové, přístrojové vybavení zajišťující výuku studijního programu je další z aktuálních činností a po- stupů. SWOT analýza Silné stránky Slabé stránky • Dlouholetá tradice ve výuce zubních předmětů zahrnující všechny odbornosti studijního programu ZL. • I v současné době existující personální akademické zázemí pro výuku, které dalo podklady pro akreditaci studijního programu ZL. • Potvrzená akreditace studijního programu ZL pro LF MU do r. 2019. • Získané zkušenosti s existujícím programem ZL od roku 2004 – 2009, kdy vyšli první absolventi tohoto programu v počtu 74 v roce 2009 a v počtu 86 v roce 2010. • Nastoupený trend dovybavování a uspořádání výukových sálů. • Existující součinnost a pochopení vedení MU, LF, FN pro potřeby studijního programu prezentované z úrovně proděkana LF pro Zubní lékařství. • Rozvinuté postgraduální doktorandské studium. • Pokračující aktivita Stomatologické kliniky a KUČOCH v rozvojových centralizovaných, transformačních projektech. • Způsobilost k zajištění specializačního studia v oboru Ortodoncie, v odbornostech Dětské z.l., Parodontologie, Orální chirurgie v rámci oboru Zubní lékařství, v oboru Maxilofaciální chirurgie. • Výzkumná aktivita daná především projektem MŠMT Stomatologické výzkumné centrum přispívající ke stabilizaci STK a KUČOCH z hlediska doktorandů a tím mladých učitelů i výzkumných pracovníků. • Výkonnostní hodnocení učitelů STK platící pro specializační oboru Zubní lékařství, které vede při pedagogických úvazcích k nižším mzdám. Mladí lékaři i doktorandi z kliniky odcházejí. Akademická stabilizace je ztížena. • Neodpovídající dotace na 1 studenta ze strany MŠMT. Má to vliv na personální stabilizaci, na zajišťování investic i neinvestic a tím odpovídající vybavenost pro kvalitní výuku. • Z výše uvedeného věková skladba učitelů, která je třeba z hlediska budoucnosti průběžně řešit. Příležitosti Hrozby a rizika • Posílení investičních i neinvestičních dotací směrem k výuce. • Spolupráce s praktickými zubními lékaři při vzdělávacím procesu. Využívat součinnost s ČSK a OSK. • Průběžně usilovat o zvýšení dotací na studenty na celostátní úrovni. • Průběžně využívat rozvojových a centralizovaných projektů a dalších transformačních projektů. • Koordinace činnosti vedení MU, LF a FN.Dále reagovat na prostorové potřeby pro výuku. (1) Reagovat na specifiku výuky zubního lékařství na LF (personálně, kvalifikačně). při praktické výuce skupiny po 10 studentech a seminářích v počtu 40-50 studentů. Prospělo by to i výuce studentů Všeobecného lékařství. To rozšíření znamená: 4 výukové praktické sály o ploše 20-25 m2 pro protetické ZL, parodontologii, orální chirurgii, dětské ZL a 2 seminární sály o ploše 90-100 m2, jak pro výuku zubní, tak i všeobecně medicínskou ve vyšších ročnících. Centrum na Komenského náměstí 2 by, při již současné dislokaci výukových sálů v jeho objektech, bylo tím nejvhodnějším řešením. Přístrojové vybavení postupně zajišťujeme z rozvojových projektů, do kterých jsme zapojeni a i z investičních a neinvestičních dotací LF MU. Popis aktuálních postupů a činností Na základě iniciativy České stomatologické komory došlo v souladu přijatého Zákona č. 95/2004 Sb. k zásadní transformaci výuky stomatologie v ČR. Na všech 5 fakultách vyučujících stomatologii (LF MU, 1. LF UK, LF UK Plzeň, LF UK Hradec Králové, LF UP Olomouc) se změnil studijní program Stomatologie na Zubní lékařství (ZL). Tento program je pětiletý, má převahu předmětů zubního lékařství v počtu hodin, předměty zubního lékařství se dále diverrifikovaly, je kladen důraz na praktickou výuku. Absolvent získává titul MDDr. (Medicinae dentium doctor). Ihned po promoci je způsobilý k samostatné ordinační činnosti. Transformace studia vycházela také z racionalizačních ekonomických důvodů. V roce 2010 byla studijnímu programu ZL na LF MU akreditace prodloužena do roku 2019. Z důvodu nedostatku zubních lékařů se od transformovaného programu také očekává zvýšený výstup absolventů tohoto programu z jednotlivých LF. Pro LF MU to znamená při vyšším počtu studentů stabilizovat akreditovaný program ZL po stránce obsahové, personální, provozní, přístrojové. Obsahová stránka studijního programu ZL je dána curriculem platným od školního roku 2004/2005 – viz. Katalogy. Předměty zubního lékařství diverzifikovaly. Je zvýrazněna praktická výuka předmětů ZL. Předměty všeobecně medicínské mají nižší hodinový rozsah, předměty chirurgie a interny nejsou ukončovány SZZ. pro budoucnost nejsou vyloučeny menší obsahové úpravy při zachování základního curricula. Při plánovaném zvýšení počtu studentů v ročníku (110 – 130), při úkolu dokonale připravit absolventy po stránce praktické v jednotlivých odbornostech předpokládáme další přesun simulované výuky až do 4. ročníku ZL. K tomu jsou potřeba další prostory, přístroje, vybavení i personální zajištění. Plné zajištění studijního programu ZL na LF MU znamená také personální posílení výukového sboru učitelů jak na STK, KUČOCH, tak i na ostatních ústavech, klinikách, kde jsou vyučováni studenti ZL. Z nynějšího stavu asi 20 až na 40 učitelů (viz. zpracovaný projekt v r. 2003 – prof. Vaněk prezentovaný MŠMT). Přitom je vykalkulováno, že na 1 studenta 45 Závěry pro strategický plán Základními nosnými tezemi pro strategickou osu Stomatologie je zejména zamezení úniku vyškolených odborníků mimo akademickou půdu (podmínky dalšího vzdělávání, finanční motivace, podpora akademických funkcí) a vést jednání stran optimalizace podpory studia ZL LF MU ze strany MŠMT. • Průběžně vybavovat výukové pro- story. • Při veškeré činnosti a hodnocení této činnosti uplatňovat specifika stomatologického oboru. • Průběžně jednat o nutnosti vyšší finanční dotace na studium ZL ze strany MŠMT. Potlačení hrozeb • Redukce výkonnostního systému pro učitele na fakultních stomatologických pracovištích. • Úprava finanční dotace na 1 studenta v rámci Zubního lékařství na 220 – 230 000Kč. • Usilovat o vytvoření kvalifikačních podmínek pro odpovídající personální zázemí pro výuku zubního lé- kařství. Realizační nástroje Rozvoj silných stránek: • Zachovat a rozvíjet činnost všech oborů a odborností stomatologie v rámci LF a tím zajistit kvalitní výuku akreditovaného programu ZL i příslušné postgraduální vzdělávání. • Stabilizovat akademické zázemí na STK a KUČOCH na úrovni doktorandské, habilitačního řízení, profesorského řízení ze strany mladých uči- telů. • Stabilizovat akreditovaný studijní program ZL na LF MU při kapacitě přijímaných studentů 110 – 130 do 1. ročníku. • Na základě dosavadních zkušeností s nově akreditovaným programem ZL se snažit rozvinout simulovanou výuku až do 4. ročníku ZL a u všeobecně lékařských předmětů uplatnit spíše seminární formu výuky. • Pokračovat v zajišťování výukových podmínek z hlediska prostorů, přístrojů, nástrojů při zvýšeném počtu studentů. • Pokračovat v aktivitách v rámci rozvojových projektů. • Využívat součinnosti s vedením MU, LF, FN. • Rozvíjet v souladu s legislativou postgraduální specializační vzdělá- vání. • Dále systematicky rozvíjet výzkumnou činnost se zaměřením na mladé doktorandy v návaznosti na projekt MŠMT Stomatologické výzkumné centrum, při uplatnění existující spolupráce (Tokyo, Finsko) i na další výzkumné projekty. Využití příležitostí • Průběžně usilovat o získání investičních a neinvestičních prostředků pro výuku. • Dále využívat projektové aktivity jak ve směru k výuce, tak i ve výzkumu. • Systematicky rozvíjet spolupráci s praktickými zubními lékaři a dalšími institucemi při výuce studentů při praxích a při předpromočních stážích v 5. ročníku. • Průběžně koordinovat obsah výuky na nestomatologických ústavech a klinikách ve smyslu formy výuky. Obecný a dlouhodobý cíl • Stabilizace výuky Zubního lékařství na LF MU při zvýšeném počtu přijímaných studentů (110 – 130) včetně studentů zahraničních. Stabilizaci zaměřit na : • Obsahové curriculum výuky od 1. – 5. ročníku • Obsahové curriculum výuky stomatologie studentů VL i s pediatrickým zaměřením • Personální stabilizace výuky ZL s trendem zajistit specifiku výuky ZL • Přístrojové a nástrojové zajištění výuky v 1. – 5. ročníku ZL • Zajištění výukových sálů při předpokládané separaci výuky ZL od výuky VL • Vytvoření podmínek pro postgraduální specializační vzdělávání jak v oboru Zubní lékařství, tak i v oborech Ortodoncie a Maxilofaciální chirurgie 47 Současný stav Nelékařské obory představují v rámci vysokoškolského vzdělání velmi nesourodou skupinu profesí, která je tvořena podle zákona č. 96/2004 Sb. o nelékařských povoláních celkem 18 profesními obory. Cílovou skupinu tvoří absolventi středních škol s maturitou a zdravotničtí pracovníci – nelékaři v klinické praxi bez vysokoškolského vzdělání. Výuka v nelékařských oborech byla na LF MU zahájena v akademickém roce 1994/1995 u oborů optometrie fyzioterapie a výživa člověka. Nelékařské obory na LF MU vznikaly původně v rámci stávajících pracovišť LF: Kliniky očních nemocí, Kliniky funkční diagnostiky a rehabilitace a Ústavu preventivního lékařství. S akreditací dalších oborů a vzhledem k legislativě – Zákon č. 96/2004 Sb., kterou bylo přesunuto vzdělávání nelékařských oborů na vysoké školy, bylo na LF MU zřízeno k 1.5.2005 osm kateder, které garantují vzdělání v jednotlivých oborech: Katedra ošetřovatelství (obor všeobecná sestra a navazující magisterské studium Ošetřovatelská péče v gerontologii), Katedra porodní asistence (obor porodní asistentka), Katedra fyzioterapie a rehabilitace (obor fyzioterapie v bakalářském i navazujícím magisterském studiu), Katedra optometrie a ortoptiky (obor optometrie v bakalářském i v navazujícím magisterském studiu), Katedra výživy (obor nutriční terapeut a navazující magisterské studium v oboru nutriční specialista), Katedra laboratorních metod (obor zdravotní laborant), Katedra radiologie (obor radiologický asistent) a Katedra dentální (dosud bez akreditace oboru). Nelékařské obory na LF MU 49 pokračovani z předcházející strany Příležitosti Hrozby a rizika • Požadavek trhu práce, nedostatek zejména všeobecných sester a radiologických asistentů • Doplnění vzdělání nelékařů v praxi – kombinované studium • Nabídka dalších oborů v bakalářském i navazujícím magisterském i PhD studiu • Nízké povědomí studentů SŠ o kvalitě studovaných oborů na tradiční univerzitě a možnostech profesního uplatnění • Nízká prestiž nelékařských zdravotnických povolání u odborné i laické veřejnostiRelativně vysoká míra nezaměstnanosti absolventů středních škol (budou chtít studovat...) • Akreditace kurzů a specializačního vzdělávání v rámci celoživotního vzdělávání podle Zákona 96/2004 Sb • Stagnace průběžného zkvalitňování výuky vlivem chybění finančních prostředků k angažování vysoce kvalitních pedagogů • Nezájem některých pedagogů z LF o nelékařské obory a nezájem o jejich podporu na LF, nelékařské obory jsou některými zaměstnanci bráni jako „zátěž“ pro LF • Nedostatečné finanční pokrytí k zajištění kvalitní praktické výuky laboratorních čin- ností • Nepříznivý demografický vývoj, klesá počet středoškoláků (pokles porodnosti, přirozený úbytek obyvatelstva JMK) • Nezájem o některé obory (radiologický asistent) • Malá informovanost odborné i laické veřejnosti o možnostech studia nelékařů na vysokých školách • Zdlouhavý akreditační proces • Naplnění požadavků praxe • Akreditace nelékařských oborů na různých vysokých školách v ČR • Akreditace nelékařských oborů na jiných fakultách MU • Nízká dotace z MŠMT • Připravované školné Cíle a realizační nástroje Cíl: Udržet a rozšířit vzdělávací nabídku v nelékařských oborech Nástroje: • reakreditovat stávající obory • akreditovat obory nové v bakalářském studiu (Dentální hygienistka, Zdravotnický záchranář, Zubní technik, Ortoptika) i navazujícím magisterském studiu (Učitelství odborných předmětů ve zdravotnictví, Management ve zdravotnictví) a dalších oborů podle požadavků trhu práce, a to v prezenční i kombinované formě studia. Cíl: Zajištění kvalitní výuky Nástroje: • podporovat interní zaměstnance v osobním růstu (odborném i pe- dagogickém) • zajistit kvalitní vybavení výukových prostor, zejména laboratorní podmínky pro nácvik senzo-motorických dovedností jednotlivých oborů nelékařů před vstupem do klinické praxe • připravit podklady pro nekontaktní formy výuky: e-learning, interaktivní výukové materiály SWOT analýza pokračovani na další straně Silné stránky Slabé stránky • Tradice Masarykovy univerzity, dobrá pozice mezi ostatními univerzitami v ČR • Jednoznačně legislativně definovaná strategie vzdělávání nelékařů • Solidní nabídka studijních oborů na LF MU: 7 oborů v bakalářském studiu (z toho 2 obory i v kombinované formě studia) a 4 oborů v navazujícím magisterském studiu (z toho 1 obor i v kombinované formě studia) • Výuka zaměřená na praktické aplikace a získání připravenosti absolventů pro úspěšné a bezproblémové uplatnění v praxi • Kolektiv pedagogů složený z odborníků působících částečně i v klinické praxi • Poptávka po studiu převyšuje nabídku • Vzhledem k lokalitě univerzitního kampusu je návaznost teorie na praxi, je solidní dostupnost klinických pracovišť • Dobrá spolupráce s fakultními nemocnicemi v Brně • Kontakty a spolupráce se zahraničními vysokými školami • Vybavenost poslucháren moderní A-V technikou • Spolupráce s profesními • Absence PhD studia pro absolventy Mgr. studia i akademické pracovníky na LF MU • Malý počet akademických s PhD Nedostatek habilitovaných akademických pracovníků • Nepříznivá věková struktury akademických pracovníků (produktivní věk – odchod na mateřskou dovolenou, vysoký věk – odchod do starobního důchodu) Absence pedagogického vzdělání u akademických pracovníků Nedostatek výukových prostor • Studium je nákladné vzhledem k nárokům na výuku v malých skupinách a nízkému koeficientu na výuku (1,65 – 2,25) • Nedostatek mentorů pro klinickou praxi, téměř 50% výuky se realizuje v klinické praxi • Nízká příležitost k profesnímu růstu akademických pracovníků, chybí příležitost pro vědecko-výzkumnou činnost a publikaci v časopisech s IF • Přetížení akademických pracovníků vysokou pedagogickou aktivitou (až 20 hodin týdně a vedení až 10 závěrečných prací) • Nedostatečné a neaktuální webové stránky jednotlivých kateder, včetně její nedostatečné elektronické prezentace • Nezabezpečený volný přístup k internetu v budově na Kamenici 3 • Nedostatečné jazykové vybavení akademických pracovníků • Akademičtí pracovníci s částečnými úvazky, minimální podíl na jiných činnostech kateder • Nezájem o spolupráci ostatních fakult MU na přípravě akreditace mezifakultních oborů 51 • akreditovat pro nelékaře v klinické praxi kurzy v rámci celoživotního vzdělávání v souladu se zákonem č. 96/2004 Sb. o nelékařských zdravotnických povoláních (specializační vzdělávání, certifikované kurzy) Cíl: Obstát v konkurenci ostatních fakult MU a jiných vysokých škol v ČR Nástroje: • získat finanční zdroje prostřednic- tvímgrantůaprojektů(Rozvojovéprojekty, FRVŠ, ESF a další) • zajistit kvalitně vybavené prostory pro nelékařské obory • zajistit zázemí kvalitních akademických pracovníků • zajistit a sledovat kvalitu výuky • podporovat výjezdy studentů do za- hraničí Závěry pro strategický plán • Udržet a rozšířit vzdělávací nabídku v nelékařských oborech (bakalářské, navazujícím magisterském i Ph.D. studiu) • Zvýšit a udržet kvalitu výuky • Umožnit osobní rozvoj akademických pracovníků • Zajistit prostorové kapacity • Definování oblastí výzkumu, podpora růstu vědeckých pracovníků v nelékařských oborech • Zvýšit úroveň dosud existujících pe- riodik • Podporovat vícezdrojové financování v podobě projektových, grantových a výukových aktivit v rámci celoživotního vzdělávání • Podpora všech forem mezinárodní mobility studentů i učitelů, mezinárodní spolupráce ve výuce, vědě a výzkumu • hodnotit výuku - hospitační činnost • analyzovat a vyhodnocovat evaluaci výuky studenty • zajistit prostory pro výuku v malých skupinách Cíl: Udržení stávající a rozšíření spolupráce se zahraničními vysokými školami Nástroje: • udržet členství v mezinárodních organizacích pro nelékařské obory např. Florence Network, Evropská Academie Optometrie • zvýšit počet vyjíždějících a přijíždějících studentů a akademických pra- covníků • podporovat jazykovou vybavenost akademických pracovníků i studentů • získat finanční prostředky pro kvalitní jazykově vybavené mentory pro přijíždějící studenty v klinické praxi Cíl: Zvýšit a zkvalitnit spolupráci s klinickou praxi Nástroje: • realizovat schůzky 2 x ročně s náměstkyněmi pro nelékařské obory ve fakultních nemocnicích • udržet kvalitní výuková pracoviště • zajistit vzdělání mentorů pro klinickou praxi • vzájemně se informovat o změnách ve vzdělávacím procesu a v klinické praxi, změny akceptovat a vzájemně aplikovat • analyzovat a vyhodnocovat vzdělávací proces v klinických podmínkách (hodnocení zdravotníků i stu- dentů) • získat výuková pracoviště v primární péči Cíl: Vytvořit silné pracovní týmy akademických pracovníků na jednotlivých katedrách nelékařských oborů Nástroje: • umožnit akademickým pracovníkům dělené úvazky (význam pro permanentní kontakt s klinickou praxí) • pro akademické pracovníky akreditovat Ph.D. studium v oborech: Optometrie, Fyzioterapie, Ošetřovatel- ství • pro začínající akademické pracovníky zajistit pedagogické vzdělání • podporovat jazykové vzdělávání akademických pracovníků • zvýšit počet akademických pracovníků, aby došlo ke snížení týdenní pedagogické zátěže a vznikl prostor pro výzkumnou a publikační aktivitu Cíl: Zvýšit povědomí o nelékařských oborech v rámci LF i mimo LF Nástroje: • zařazovat informaci o činnosti kateder NLO pravidelně do Bulletinu LF • činnost jednotlivých kateder NLO prezentovat na lokálních webových stránkách, tyto stránky pravidelně aktualizovat • zvýšit informovanost o možnostech studia nelékařských oborů na LF MU v regionálním tisku • zvýšit informovanost o možnostech studia nelékařských oborů na LF MU na středních školách JmK Cíl: Zvýšit počet studentů v oborech, kterých je na trhu práce nedostatek (všeobecné sestry, radiologičtí asistenti) Nástroje: • zvýšit informovanost v regionálních sdělovacích prostředcích o možnostech studia nelékařských oborů na LF MU a možnostech uplatnění absolventů na trhu práce • zvýšit informovanost na středních školách JmK o možnostech studia nelékařských oborů a možnostech uplatnění absolventů na trhu práce na středních školách JmK • zajistit prostory pro nelékařské obory • zajistit zázemí akademických pra- covníků • zajistit a sledovat kvalitu výuky Cíl: Umožnit získat úplné vysokoškolské vzdělání všem nelékařům, zvýšit nabídku studia pro nelékařské obory Nástroje: • reakreditovat stávající obory • akreditovat obory nové v bakalářském studiu (Dentální hygienistka, Zdravotnický záchranář, Zubní technik, Ortoptika) i navazujícím magisterském studiu (Učitelství odborných předmětů ve zdravotnictví, Management ve zdravotnictví) podle požadavků trhu práce, a to v prezenční i kombinované formě studia • akreditovat Ph.D. studium v oborech Optometrie, Fyzioterapie, Ošetřova- telství • akreditovat navazující magisterská studia, která budou mít součastně statut specializačního vzdělávání 53 Nutnou podmínkou ke splnění vytýčených cílů fakulty v oblasti výuky, vědy a výzkumu a souvisejících vztahů je fungující organizační a administrativní zázemí fakulty. Proto je nutné dlouhodobě dbát na kontinuální vzdělávání administrativního aparátu fakulty / děkanátu / a jednotlivých pracovišť. Přizpůsobení provozu fakulty novým administrativním a provozním požadavkům / veřejné zakázky, dynamický nákupní systém, společná správa budov, knihovny a IT v Kampusu, elektronizace administrativních procesů /, rozsáhlejší a sofistikovanější administrativní a správní agendě, je nutné přizpůsobovat kvalifikaci i počet zaměstnanců ad- ministrativy. Nezbytným předpokladem úspěšného rozvoje fakulty je zajištění finanční stability v procesu změny pravidel financování vysokých škol / nově zaváděné finanční nástroje MŠMT mnohem více podporují kvalitativní ukazatele na úkor dosud upřednostňovaných ukazatelů kvantitativních/. Nutnou podmínkou k zajištění stability je analýza příjmů a výdajů fakulty, která bude vycházet z objektivního posouzení a ocenění výkonu jednotlivých pracovišť /posilovat motivační prvky /. Po diskuzi na úrovni vedení fakulty, vědecké rady a akademického senátu stanovit kritéria pro toto hodnocení. Vyžadovat, aby vedoucí pracovníci efektivně řídili pracoviště a nesli za jejich činnost reálnou odpovědnost. V kontextu univerzity prosazovat /pro odlišnost biomedicínckého zaměření lékařské fakulty / i specifický přístup k rozdělování univerzitního rozpočtu. Po přestěhování fakulty do nových prostor Kampusu lze očekávat skokový nárůst provozních nákladů / energie, údržba /. Fakulta se proto musí soustředit na získávání dalších finančních zdrojů / vícezdrojové financování / k pokrytí zvýšených nákladů při využití stávajícího prostorového a přístrojového vybavení a rovněž k zajištění udržení vysoké úrovně vybavení pracovišť fakulty vč. výukových prostor Kampusu odpovídající technikou. Dostupnými zdrojovými možnostmi jsou zj. programy Evropské unie a doplňková / ekonomická / činnost. Při plánování nákupů přístrojů koordinovat potřeby pracovišť napříč fakultou, příp. spolupracovat s Přírodovědeckou fakultou a nově vznikajícím pracovištěm CEITEC. V souvislosti s tím iniciovat na úrovni univerzity tvorbu transparentních kritérií společného provozování vč. zajištění zdrojů pro provoz, opravy a obnovu technologií. Fakulta se musí v konkurenčním prostředí systematicky prezentovat na poli vnějších vztahů /informace na webových stránkách, prezentace na zahraničních vzdělávacích veletrzích, spolupráce se zastupitelskými úřady /. Součástí těchto aktivit by měla být prezentace a popularizace činností fakulty zejména v oblastech vědy a výzkumu. Dosažené výsledky prezentovat prostřednictvím nově vzniklého tiskového oddělení fakulty. Koexistence s novým fenoménem organizace vědy na MU i v Brně / CEITEC, ICRC / tak, aby tato pracoviště vytvářela další příležitosti pro LF a nevedla k oslabení LF při získávání dalších finančních zdrojů. Podpůrné procesy • administrativa • ekonomika • správa 55 Aktuální situace Právní vztahy s fakultními nemocnicemi Struktura právních vztahů mezi MU a fakultními nemocnicemi je determinována právními předpisy (zákon o vysokých školách, z. o péči o zdraví lidu a o postavení, organizaci a činnosti fakultních nemocnic a dalších nemocnic) a smlouvami, jež majípůvodvletech1998-2001.Legislativ- níúpravavztahunemocnicauniverzityje zastaraláanevyhovujesoučasnýmpotřebám. Smlouvy s fakultními nemocnicemi částečně překonávají nedostatky právní úpravy,jsouvšakrovněžrelativnězastaralé, zejména v oblasti spolupráce v oblasti vědy a úpravě nelékařských oborů. Navzdory výše uvedenému je struktura právních vztahů s fakultními nemocnicemi poměrně stabilní. Nedochází k právním sporům mezi LF a fakultními nemocnicemi, sjednané smlouvy zpravidla zůstávají v platnosti a účinnosti po dlouhou dobu a nebývají vypovídávány. Právní vztahy s dalšími zdravotnickými zařízeními Právní vztahy LF MU s dalšími zdravotnickými zařízeními, jsou v porovnání s fakultními nemocnicemi mnohem flexibilnější, bývají častěji měněny a vypovídány. Smlouvy o praxích studentů se uzavírají s různými zařízeními v České i Slovenské republice, převažují zdravotnická zařízení v blízkosti Brna. Právní vztahy s podnikajícími právnickými osobami Podnikající právnické osoby vystupují v právních vztazích s LF zejména v rolích dodavatelů zboží a služeb. Dodavatelé LF jsou vybírání na základě směrnice rektora č. 8/2007 o zadávání veřejných zakázek. V současné době výběr dodavatelů do velké míry ovlivňuje zařazování nových skupin komodit do dynamického nákupního systému. Pro Lékařskou fakultu to v praxi znamená zpřetrhání vazeb se stabilními dodavateli a zvýšenou administrativu při zabezpečování svého běžného provozu. Přínosem pro LF jsou výrazně nižší pořizovací ceny těchto komodit. Právní vztahy se zaměstnanci Specifické právní postavení akademických zaměstnanců LF je do jisté míry předurčeno právní úpravou obsaženou v zákoně o vysokých školách, který stanoví, že Pracovní poměr akademických pracovníků lze sjednat jen na dobou určitou v délce od dvou do pěti let. Pracovní poměr na dobu určitou lze sjednat opakovaně u téhož zaměstnavatele nejvýše dvakrát za sebou, poté lze sjednat u téhož zaměstnavatele pracovní poměr jen na dobu neurčitou. Další specifika obnáší postavení akademických pracovníků na klinických pracovištích LF. Zákoník práce nepočítá se situací, kdy zaměstnanec může prakticky zároveň pracovat pro dva zaměstnavatele, a to jak univerzitu, tak fakultní nemocnici. Právní vztahy 57 Specializační vzdělávání Lze očekávat, že výkon specializačního vzdělávání bude postupně přesouván z IPVZ na lékařské fakulty a zdravotnická zařízení. Počínaje červencem 2011 by se lékařské fakulty měly stát stěžejní pro zajišťování administrativy specializačního vzdělávání. Tento úkol je výzvou i po právní stránce, k jeho provedení je nezbytná smluvní úprava vztahů mezi MU a ministerstvem, MU a univerzitou Palackého a Univerzitou Karlovou. Dojde k úpravě vnitřních norem MU. Nelze vyloučit přizpůsobení organizační struktury LF potřebám agendy specializačního vzdělávání. Právní vztahy s dodavateli Právní vztahy s dodavateli zboží a služeb budou dále určovány zejména právní úpravou veřejných zakázek, která klade na zadavatele čím dál tím vyšší nároky. Nelze vyloučit snížení hranic pro povinnost zadávat podlimitní zakázky dle zákona o veřejných zakázkách a rozšiřování komodit v dynamickém nákupním systému. Vztahy se strategicky důležitými partnery CEITEC, ICRC a dalšími výzkumnými tělesy Vztahy s těmito institucemi nejsou právními vztahy, protože stejně jako LF, nemají právní subjektivitu. Jejich vzájemné vazby však ovlivňují množství právních vztahů, zejména ve vztahu k zaměstnancům MU a poskytovateli grantových prostředků. Jednotlivé právní úkony LF MU je proto potřeba vnímat širším kontextu a je nezbytné komunikovat s CEITEC a ICRC, protože i rutinní právní úkony prováděné jejich zástupci mohou mít přímý nebo nepřímý vliv na LF MU. Právní vztahy se studenty a účastníky CŽV Právní vztahy fakulty a studentů se řídí zákonem o vysokých školách, který je ve vybraných případech doplňován smlouvou (zahraniční studenti, účastníci CŽV). Současný stav právních vztahů lze označit za standardní, na rozdíl od ostatních fakult MU, se studenti zpravidla nedomáhají přezkumu rozhodnutí fakulty ve správním nebo soudním řízení. Platební morálka u poplatků za prodlouženou dobu studia je u LF jednou z nejlepších na MU. Právní vztahy se studenty a účastníky CŽV V uplynulých pěti letech bylo možné zaznamenat nárůst právních sporů mezi vysokými školami a jejich studenty, přičemž studenti uspěli s nároky, jež se před pěti lety zdály vysokým školám naprosto absurdní. LF tedy musí ve zvýšené míře dbát na dodržování právních předpisů a respektování práv studentů při úkonech studijní administrativy, jež mají na studenty nepříznivý dopad. Právní vztahy se studenty může ovlivnit také záměr vlády zavést „finanční Perspektiva právních vztahů v následujících pěti letech Právní vztahy s nemocnicemi V současné době vstoupila LF MU do jednání s fakultními nemocnicemi, jehož předmětem je uzavření nových, strategických smluv o spolupráci. Jejich cílem je aktualizovat obsah právních vztahů s ohledem na skutečnost, že stávající smlouvy byly uzavřeny před více než deseti lety. LF si od uzavření nových smluv slibuje zejména lepší vymezení kompetencí v oblasti řízení klinik a příznivější právní rámec pro spolupráci obou institucí a práci jejich zaměstnanců na společných klinikách. Zvláštní oblastí vztahů je plánovaná spolupráce na vykazování vědeckých výsledků. LF MU plánuje dále rozvíjet vztahy se zdravotnickými zařízeními, ve kterých mohou studenti LF absolvovat odbornou praxi. LF se bude snažit rozšiřovat síť zdravotnických zařízení, se kterými jsou uzavřeny dlouhodobé smlouvy o vykonávání odborné praxe. Zásadní vliv na vztahy s fakultními nemocnicemi a zdravotnickými zařízeními může mít nová legislativa. Programové prohlášení vlády z 10. Října 2010 říká: „Vláda vytvoří takové právní prostředí, aby bylo možno fakultní nemocnice transformovat na nemocnice univerzitní …. „. I když není úplně možné předvídat zda, k transformaci fakultních nemocnic opravu dojde, je pravděpodobné, že v následujících pěti letech dojde přinejmenším k úpravě vyhlášky upravující pozici fakultních nemocnic. LF MU by měla úzce spolupracovat s Ministerstvem zdravotnictví a asociací děkanů na znění nové legislativy. spoluúčast absolventů vysokých škol na hrazení nákladů jejich studia formou tzv. odloženého školného“. Případná realizace tohoto záměru se může projevit jako poměrně velká administrativní zátěž pro LF, která se sebou bude nést i rizika právních sporů. 59 Strategické cíle pro období 01. 09. 2011–30. 06. 2013 61 1. Revize stávajícího počtu klinických a preklinických pracovišť, koncentrace a optimalizace jejich struktury 2. Evaluace osnov všech předmětů s důrazem na praktické potřeby studentů 3. Změna systému klinických stáží formou individuální výuky v celodenním režimu včetně víkendů a svátků 4. Nastavení spolupráce s fakultními nemocnicemi – placené účasti na službách studentů vyšších ročníků 5. Přehodnotit kontrolní mechanismy (forma a rozložení zkoušek a testů) 6. Definice profilu absolventa 7. Evaluace pediatrické specializace včetně kontroly informovanosti zdravotnických zařízení 8. zamezení úniku vyškolených odborníků mimo akademickou půdu 9. optimalizace podpory studia ZL LF MU ze strany MŠMT. 10. Zvyšovat úroveň i počet přijímaných zahraničních uchazečů 11. Revize aktuálně fungujících výzkumných skupin (center), optimalizace a jejich centralizace 12. Přesné nastavení pozice CEITEC a ICRC ve vztahu k LF MU 13. Cílené vyhledávání nových úspěšných vědců a zařazování do výzkumných skupin formou náborové strategie 14. Vytvoření rezervního fondu pro účely náboru vědeckých kapacit 63 15. Popularizace vědy a výzkumu na LF MU 16. Oceňování vědeckých výstupů studentů a pedagogů LF MU 17. Udržet a rozšířit vzdělávací nabídku v nelékařských oborech (bakalářské, navazujícím magisterském i Ph.D. studiu) 18. Zvýšit a udržet kvalitu výuky (akademický růst pracovníků, vícezdrojové financování...) 19. Inovovat přijímací, studijní i publikační požadavky na PGS studenty 20. Zvýšit odpovědnost školitelů a oborových rad ve studijním algoritmu PGS studia 21. Přizpůsobit kvalifikaci i počet zaměstnanců administrativy aktuálním podmínkám na LF – personální a informační audit v oblasti správy a administrativy 22. Zvýšit příjmovou část rozpočtu: • V kontextu univerzity prosazovat specifický přístup k rozdělování univerzitního rozpočtu (specifika e jedinečnost humánní medicíny) • Evropské fondy (výuka, investice, provozní náklady) • Doplňková - ekonomická činnost (pronájmy, služby...) • Rozdělení provozních nákladů mezi další uživatelské instituce (CITEC, ICRC, ostatní fakulty...) 23. Zvýšení vědecko – výzkumné aktivity pracovišť 24. Uzavření nových, strategických smluv o spolupráci s Fakultními nemocnicemi 65 LF MU se nachází ve zlomovém bodě své další existence a současné vedení je si vědomo nutnosti změny přístupu ke svým klientům. Problematika je aktuální také ve vztahu k povolební situaci a avizovaným změnám ve školství v rámci politiky České republiky. Uvedený strategický plán respektuje potřeby studentů (důraz na praxi, orientace v odborných zdrojích, evropské a světové souvislosti), pedagogů (hodnocení, pracovnípodmínky, důležitost základního a aplikovaného výzkumu) i instituce jako takové (zjednodušení aparátu, racionalizace zdrojů a nákladů, spojení se strategicky důležitými partnery – ICRC, CEITEC, Fakultní nemocnice, sponzoři, investoři). Jen tímto směrem vede cesta k modernímu pojetí provádění výuky zdravotníků a organizaci vědecko – výzkumné činnosti na mezinárodní úrovni a LF MU se tak může stát lídrem mezi lékařskými fakultami. Závěry strategického plánu