Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta Dlouhodobý záměr vzdělávací, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity na období 2011 až 2015 květen 2011 Doc. RNDr. Jaromír Leichmann, Dr.ret.nat. Dlouhodobý záměr fakulty na období 2011 až 2015 V uplynulých 5 letech prošla Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity řadou velmi významných změn. Jednou z nejvýraznějších byla nesporně celková rekonstrukce historického areálu fakulty na Kotlářské a výstavba Univerzitního kampusu v Bohunicích. V roce 2004 bylo na Kotlářské uvedeno do provozu nové Informační centrum, kde našly svoje umístění knihovny oborů fyziky, geologie, geografie a matematiky. Postupně byly rekonstruovány jednotlivé budovy původních kateder a upraven byl rovněž celý areál fakulty. Výstavba školské části Univerzitního kampusu Bohunice byla realizována ve dvou stavbách: v roce 2004 byla zahájena výstavba UKB první stavbou Integrovaných laboratoří biomedicínských technologií ILBIT (srpen 2004–září 2005), které fakulta společně sdílí s Lékařskou fakultou a od roku 2006 pokračovala druhou stavbou Akademického výukového a výzkumného areálu AVVA, která byla rozdělena do čtyř etap a zajistila výukové a výzkumné zázemí především pro chemické obory. Původní termín dokončení UKB byl z roku 2006 přesunut na podzim roku 2008, avšak ani tento termín nebyl dodržen a stavba byla po vyčerpání finančních prostředků ukončena v roce 2010. Bohužel vinou okolností, jejichž příčinu lze spatřovat mimo Masarykovu univerzitu, nebyla výstavba UKB dokončena a kampus byl uveden do provozu bez 5 budov. Z těchto měla jedna sloužit Výzkumnému centru pro chemii životního prostředí a ekotoxikologii – RECETOX. Čtyři zbývající pak Ústavu botaniky a zoologie a částečně také Ústavu experimentální biologie. Vedení uvedených ústavů se rozhodlo řešit tuto mimořádně nepříznivou situaci vypracováním projektu, které by umožnil dokončení výstavby kampusu pro Přírodovědeckou fakultu z prostředků OP EU. Byly vypracovány dva projekty CETOCOEN a CESEB. Výstavba prvního pavilonu, určeného pro Výzkumné centrum pro chemii životního prostředí RECETOX, již byla zahájena a projekt CESEB zaměřený na dostavbu pavilonů pro biologické obory je v současné době projednávám na MŠMT. Výstavba infrastruktury a její rekonstrukce však nebyly jediné aktivity fakulty uplynulých 5 let. Fakulta v roce 2005 prošla poprvé mezinárodní evaluací svého vědeckého výkonu a jedním z doporučení zahraničních odborníků bylo změnit organizační strukturu fakulty. Vedení fakulty podpořené tímto stanoviskem mezinárodních evaluačních komisí začalo vyjednávat o této transformaci s představiteli jednotlivých oborů a po téměř dvou letech se podařilo přijmout nový statut fakulty, který na místo téměř 50 malých a fragmentovaných kateder ustanovil celkem 13 ústavů. Do čela těchto ústavu byli výběrovými komisemi tvořenými děkany povětšinou přírodovědeckých fakult a řediteli ústavů Akademie věd ustaveni od 1. 7. 2007 noví ředitelé. Fakulta tak přešla ke dvoustupňovému způsobu řízení, kdy cela řada kompetencí přešla do rukou ředitelů jednotlivých ústavů. Přehled současného stavu a organizační struktury těchto ústavu je uveden v následujícím přehledu. Nutno podotknout, že i přes řadu organizačních a personálních změn a v relativně nepříznivých podmínkách, které byly důsledkem za plného provozu probíhajících rekonstrukcí, se během uplynulých 5 let postupně zvyšoval výkon fakulty, a to jak v oblasti vzdělávací, tak vědecké, kdy je fakulta opakovaně díky svému vědeckému výkonu řazena mezi TOP 5 výzkumných institucí v České republice. Fakultní ústavy a výzkumné laboratoře Geografický ústav Ředitel: doc. RNDr. Petr Dobrovolný, CSc. Pracovní skupiny a týmy: Centrum pro regionální rozvoj Laboratoř geoinformatiky a kartografie Klimatologie Polární ekologie Národní centrum pro výzkum biomolekul Ředitel: prof. RNDr. Jaroslav Koča, DrSc. Laboratoř glykobiochemie Laboratoř interakcí RNA s proteiny Laboratoř nanobiotechnologií Laboratoř výpočetní chemie Laboratoř nukleární magnetické rezonance Laboratoř struktury a dynamiky nukleových kyselin Laboratoř rekombinace a oprav DNA Skupina proteinového inženýrství Ústav antropologie Ředitel: prof. PhDr. Jiří Svoboda, DrSc. Laboratoř molekulární antropologie Osteologická laboratoř Ústav biochemie Ředitel: doc. ing. Martin Mandl, CSc. Laboratoř bioanalytické chemie Laboratoř biochemických regulací Laboratoř biochemie denitrifikačních bakterií Laboratoř biochemie interakcí rostlina-patogen Laboratoř biosensorů Laboratoř biotechnologie životního prostředí Laboratoř neurobiologie a molekulární psychiatrie Laboratoř proteomiky Ústav botaniky a zoologie Ředitel: doc. RNDr. Jan Helešic, Ph.D. Pracovní skupina Biosystematika rostlin Pracovní skupina Ekologie rašelinišť Pracovní skupina Hydrobiologie Pracovní skupina Obratlovci Pracovní skupina Parazitologie Pracovní skupina pro výzkum vegetace Pracovní skupina Terestričtí bezobratlí Ústav experimentální biologie Ředitel: prof. RNDr. Jan Šmarda, CSc. Integrovaná laboratoř molekulární cytogeneticky Laboratoř buněčné diferenciace Laboratoř cytokinetiky Laboratoř environmentální mikrobiologie Laboratoř experimentální histochemie a mykorrhizy Laboratoř fotosyntetických procesů Laboratoř funkční genomiky a proteomiky Laboratoř fyziologie a imunologie hmyzu Laboratoř fyziologie kmenových buněk Laboratoř imunologie Laboratoř molekulární diagnostiky mikroorganismů Laboratoř molekulární genetiky rostlin Laboratoř mikrobiální biotechnologie Laboratoř nádorové biologie a genetiky Laboratoř patofyziologie volných radikálů Laboratoř stresové fyziologie rostlin Laboratoř zoonotických mikroorganizmů Ústav fyzikální elektroniky Ředitel: prof. RNDr. David Trunec, CSc. Laboratoř depozice tenkých vrstev Laboratoř diagnostiky plazmatu Laboratoř vysokotlakých výbojů Ústav fyziky kondenzovaných látek Ředitel: prof. RNDr. Josef Humlíček, CSc. Biofyzikální laboratoř Laboratoř polovodičů – čisté prostory Ústav geologických věd Ředitel: doc. RNDr. Josef Zeman, CSc Laboratoř elektronové mikroanalýzy a mikroskopie Laboratoř výzkumu fluidních inkluzí Ústav chemie Ředitel: doc. RNDr. Ctibor Mazal, CSc. Laboratoř anorganické materiálové chemie Laboratoř atomové spektrochemie Laboratoř bioanalytické instrumentace Laboratoř bioelektrochemie Laboratoř elektronové paramagnetické rezonance Laboratoř hmotnostní spektrometrie Laboratoř organické fotochemie Laboratoř pokročilých materiálů a struktur Laboratoř rentgenové strukturní analýzy Ústav matematiky a statistiky Ředitel: prof. RNDr. Jiří Rosický, DrSc. Oddělení algebry a geometrie Oddělení aplikované matematiky Oddělení didaktiky matematiky Oddělení matematické analýzy Ústav teoretické fyziky a astrofyziky Ředitel: prof. RNDr. Michal Lenc, Ph.D. Oddělení astrofyziky Oddělení fyzikálního vzdělávání Oddělení teoretické fyziky Výzkumné centrum pro chemii životního prostředí a ekotoxikologii – RECETOX Ředitel: prof. RNDr. Ivan Holoubek, CSc. Odborné skupiny: Hodnocení rizik Ekotoxikologie Environmentální chemie Environmentální informatika a modelování Současné hlavní priority fakulty  Dobudování infrastruktury Univerzitního kampusu v Bohunicích. - výstavba pavilonů pro Výzkumné centrum chemie životního prostředí RECETOX - CETOCOEN a Ústavu botaniky a zoologie a Ústavu experimentální biologie - CESEB  Vyjasnění personálních, prostorových a finančních vztahů k univerzitnímu pracovišti CEITEC  Trvalé sledování pravidel rozpočtování a ekonomiky Masarykova univerzity a jejich součástí Programová část: 1. Vzdělávací poslání fakulty a přístup orientovaný na studenta  Zkvalitňovat a inovovat nabídku bakalářských a magisterských studijních programů s cílem získávání studentů s předpoklady úspěšného zvládnutí studia na fakultě. Motivovat studenty těchto programů pro budoucí tvůrčí práci, jak vědeckou, či praktickou.  S ohledem na očekávaný demografický pokles zájemců o studium hledat způsoby a cesty propagující studium na fakultě v očích veřejnosti.  Odstraňovat a zjednodušovat administrativní bariéry při přijímacích řízení na fakultu, využívat možnost přijetí bez přijímacího řízení, současně dbát na udržení kvality studia.  Rozvíjet a hledat možnosti k získání především talentovaných studentů studiu na fakultě.  Hledat vhodné způsoby zefektivnění výuky v bakalářských a magisterských studijních programech. Oceňovat práci lektorů na tomto stupni výuky, dbát na efektivní využíváni výukových prostor, využívat v opodstatněných případech blokovou výuku.  Uplatňovat vhodné způsoby intenzifikace, zefektivnění a zkvalitnění výuky postavené na rozvoji a opodstatněném využití elektronických forem výuky v prezenčních formách studia. Klást důraz na rozvoj kombinovaných a distančních forem studia pro uchazeče v produktivním věku.  Podporovat průběžné hodnocení výuky studenty s cílem zlepšovat kvalitu a efektivitu pedagogické práce pracovníků fakulty, eliminovat duplikace ve výuce.  Podporovat zvyšování podílu fakulty na aktivitách v programu Socrates/Erasmus, zejména zvýšit učitelskou mobilitu v rámci tohoto programu.  Podporovat vznik nových interdisciplinárních studijních oborů vycházejících z mezioborového potenciálu fakulty a univerzity s cílem zvýšit nabídku studijních oborů.  Podporovat vhodné formy diverzifikace výuky, propracovávat systém její modularity s cílem racionalizovat tvorbu rozvrhů.  Ve spolupráci s některými fakultami MU zavádět bloky studijních předmětů zvyšujících profesní kompetence a konkurenceschopnost absolventů fakulty na trhu práce.  Při podpoře bakalářských studijních programů bude kladen důraz na kvalitu poskytovaného vzdělání, které je nezbytným předpokladem k úspěšnému pokračování ve studium magisterském.  Bude podporována činnost knihoven a studoven jako míst využívaných studenty pro studium. Důraz bude kladen na rozvoj IT a na to, aby si studenti osvojovali elektronické formy komunikace a získávání a výměny informací.  Magisterské studijní programy i nadále považovat za jeden z pilířů vzdělání poskytovaného fakultou. Motivovat studenty k výzkumné práci a rozvoji jejich tvůrčího potenciálu..  Současně bude fakulta podporovat publikování vynikajících studentských prací, a to nejen prací vzniklých v rámci vlastní výuky, ale také při různých studentských projektech. Podporována bude též aktivní účast studentů na konferencích a seminářích s cílem prezentace dosažených výsledků .  Fakulta bude věnovat pozornost rozvoji a růstu kvality studia oborů učitelství pro střední školy. Podporován bude rozvoj mezioborových a interdisciplinárních studijních magisterských programů včetně mezifakultních.  Fakulta bude podporovat vývoj vlastních technických podpůrných systémů pro elearning a bude je těsně integrovat do stávajícího informačního systému. Informační systém bude podporovat všechny formy studia. 2. Internacionalizace klíčových činností na fakultě  Podporovat veškeré formy a způsoby internacionalizace výuky a studia zahraničních studentů, orientovat se především na získávání doktorských studentů, snižovat administrativní bariéry znesnadňující přijetí těchto studentů.  Podporovat rozvoj smluvní i neformální spolupráce pracovníků fakulty se zahraničními partnery a institucemi, zvyšovat počty společných a mezinárodních projektů a počty společných vědeckých publikací a výstupů se zahraničními partnery.  Propagovat vědecko-pedagogickou činnost fakulty v zahraničí s orientací na geografické oblasti s perspektivou získání zahraničních studentů.  Díky výborným a v zahraničí respektovaným vědeckým výsledkům fakulty pronikat do geografických oblastí s nižší úrovní vědecko-výzkumné a studijní infrastruktury s cílem navázání kontaktů, spoluprací a získání uchazečů o studium (především pro doktorské studijní programy).  Zvyšovat znalost angličtiny u administrativních pracovníků děkanátu na kontaktních místech komunikujících se zahraničními studenty.  Zapojovat do výuky na fakultě zahraniční profesory a pedagogy hostující v kreditově ohodnocených kurzech, preferovat pro tuto formu blokovou výuku a letní školy pro zahraniční i vlastní studenty.  Zvyšovat podíl akademických pracovníků fakulty přicházejících ze zahraničí. Vypisovat výběrová řízení na volná místa způsobem, který to bude povzbuzovat.  Zvyšovat nabídku počtů předmětů a kurzů vyučovaných zahraničními vyučujícími a jejich volbu organizovat tak, aby vyplňovaly mezery ve stávajících studijních programech.  Všestranně podporovat mobilitu studentů a učitelů zejména v rámci meziuniverzitních dohod, vytvářet podmínky pro vytváření společných studijních programů směřujících k tzv. joint degree, především na magisterské a doktorské úrovni.  Podporovat všechny formy studijních stáží studentů v zahraničí.  V plné míře využívat výzkumný charakter fakulty a organizovat semináře a přednášky zahraničních hostů pro studenty a učitele fakulty.  Volbou vhodných propagačních strategií motivovat zahraniční studenty pro studium na PřF, v rámci možnosti zavádět výzkumná stipendia pro nejlepší z nich.  Zvyšovat počet nabízených akreditovaných magisterských a doktorských studijních programů v anglickém jazyce a motivovat vyučující, aby u vybraných přednášek probíhala výuka v angličtině.  Vytvářet a zlepšovat podmínky pro práci zahraničních stážistů, postdoktorandů a hostujících profesorů ( např.projekty typu INNOLEC). 3. Společenská odpovědnost a otevřenost ve vzdělávání  Fakulta bude hledat možnosti a cesty jak usnadnit a zpřístupnit alespoň některé studijní obory zájemcům se specifickými nároky.  Fakulta bude hledat formy spolupráce s talentovanými středoškolskými studenty s cílem jejich větší motivace a cíleného získávání pro studium na PřF.  Fakulta bude rovněž podporovat mezigenerační přenos současných poznatků prostřednictvím vzdělávání zájemců o studium na univerzitě třetího věku.  Fakulta bude podporovat a rozvíjet formy celoživotního vzdělávání a propagovat tentotyp studia mezi případnými zájemci.  Fakulta bude organizovat vhodné formy poradenství zaměřeného na podporu dokončení studia těmi studenty, kteří jsou schopni vyhovět požadavkům jednotlivých studijních programů.  Fakulta bude analyzovat příčiny neúspěšnosti zájemců o studium na fakultěa hledat příčiny neúspěchů studentů fakulty a využívat těchto poznatků při poradenské činnosti zaměřené na studium. 4. Rozvoj výzkumného profilu fakulty  Vedení fakulty bude usilovat o zachování a neustálý rozvoj výzkumného charakteru fakulty a bude podporovat procesy posilující a rozvíjející tuto klíčovou oblast její činnosti.  Vedení fakulty bude trvale sledovat kvalitu všech aspektů vědecké, výzkumné, vývojové a tvůrčí činnosti a bude podporovat týmy ale i vynikající jednotlivce dosahující výjimečnosti ve vybraných oborech základního a aplikovaného výzkumu.  Vedení fakulty bude všestranně podporovat týmový a projektový výzkum a to jak základního charakteru, tak nebude opomíjen ani rozvoj výzkumu aplikovaného a průmyslového.  Fakulta bude hledat a uplatňovat mechanismy podporujících efektivitu a udržitelnost vědeckých týmu zformovaných kolem výzkumných záměrů, výzkumných center a projektů OP VaVpI  Fakulta bude rozpracovávat systém institucionálního financování výzkumné činnosti založené na objektivním posuzování kvality a výkonu.  Vedení fakulty bude všestranně podporovat větší zapojení do mezinárodních projektů především 7. a 8. rámcového programu.  Fakulta bude hledat cesty a způsoby na zvyšování atraktivity doktorských studijních programů jak pro tuzemské tak zahraniční studenty  Fakulta bude podporovat procesy vedoucí k přirozené integraci výzkumné činnosti jak uvnitř fakulty tak mimo její rámec.  Podporovat pořádání mezinárodních a národních vědeckých konferencí a seminářů, které významnou měrou přispívají k růstu prestiže fakulty jak doma tak v zahraničí. Využít těchto aktivit ke zvyšování informovanosti veřejnosti o vědecko-pedagogické činnosti fakulty. 5. Doktorské studijní programy na fakultě  Posilovat kvalitu doktorských disertačních prací a mezinárodní srovnatelnost konkurenceschopnost absolventů v mezinárodním srovnání. Důsledně požadovat kvalitní publikační výstupy jako klíčové předpoklady nezbytné pro obhajobu disertačních prací. Pokračovat v oceňování mimořádně nadaných studentů z rozvojového fondu děkana.  Podporovat zapojování doktorských studentů do vědeckých týmů jako rovnocenných partnerů, monitorovat kvalitu finančního zabezpečení doktorských studijních programů a nepodporovat vypisování doktorských projektů a témat v oborech, kde není personálně, technologicky a finančně zajištěno jejich kvalitní řešení.  Kontrolovat činnosti oborových rad a komisí doktorských studijních programů s cílem zvýšení důrazu na kvalitu jejich práce. Při vedení doktorských projektů spolupracovat s ústavy Akademie věd a dalšími předními vědeckými pracovišti, vždy však pouze za předpokladu vysoké kvality této spolupráce.  Podporovat rozvoj jazykových kompetencí doktorandů, vytvářet a rozvíjet podmínky pro jejich mobilitu, uzavírat dohody o dvojím vedení se zahraničními partnery. Vyhledávat možnosti pro společné akreditace se zahraniční vysokou školou. 6. Inovace a transfer technologií  Podporovat a motivovat pracovníky a studenty k rozvoji vztahů a spolupráci s aplikační sférou a strategickými partnery mimo akademické prostředí univerzity schopnými využívat intelektuální a technologický potenciál fakulty k rozvoji inovací a aplikací v nejrůznějších oborech a činnostech národního hospodářství i soukromého sektoru.  Podporovat rozvoj administrativních struktur na úrovni MU sloužících jako nezbytné rozhraní mezi akademickou sférou tvořenou elitními fakultními týmy a specialisty zabývajícími se na profesionální úrovni problematikou transferu technologií a využívání inovačního potenciálu fakulty v praxi.  Motivovat studenty doktorských studijních programů pro zapojení do spolupráce se strategickými partnery v rámci řešení doktorských témat a projektů s cílem získání zkušeností a návyků nezbytných pro úspěšný rozvoj spolupráce na poli aplikovaného výzkumu. 7. Komunikace s okolím a popularizace činnosti fakulty  Úzce spolupracovat s vedením MU na budování prestiže a rozvoji vnímáni univerzity a fakulty jako moderní, dynamicky se rozvíjející a inovativní instituce v České republice.  Vedení fakulty bude všestranně podporovat propagaci a popularizaci všech aspektů vědecko-pedagogické činnosti fakulty v očích veřejnosti s cílem rozvoje kontaktů a komunikace s potenciálními studenty a zájemci o studium na fakultě.  Vedení fakulty bude rovněž průběžně analyzovat efektivitu popularizační činnosti fakulty a bude hledat nové cesty na zvýšení atraktivnosti fakulty pro talentované studenty především doktorských studijních programů nejen z území České republiky ale i ze zahraničí.  Vedení fakulty bude rovněž podporovat stáže a praxe studentů ve firmách, podnicích a společnostech. 8. Síť strategických partnerství, spolupráce s aplikační sférou  Fakulta bude podporovat snahy MU o vytvoření sítě strategických partnerství a rozšiřování spolupráce s aplikační sférou na zlepšování zaměstnanosti.  Fakulta bude podporovat a rozvíjet vhodné formy podpory akademické činnosti ze soukromých zdrojů.  Fakulta bude úzce spolupracovat s MU při ovlivňování legislativy vytvářející vhodné podmínky pro vysokoškolské studium s ohledem na typ studentů (např. zahraniční studenti a doktorandi, studenti se specifickými nároky atd.).  Fakulta se bude hlásit k aktivitám MU zacíleným na rozšiřování a kultivaci vztahů se zaměstnavateli absolventů a využívat jejich námětů pro inovace studijních programů.  Společně s MU se fakulta bude hlásit k odpovědnosti za spoluvytváření podmínek pro udržení a zlepšování zaměstnanosti svých absolventů. 9. Efektivita a ekonomická stabilita fakulty  Pravidelně analyzovat strukturu příjmů a výdajů fakulty a jednotlivých ústavů a středisek s cílem zvyšování efektivity a výkonnosti prováděných činností a řídících procesů.  Trvale usilovat o posilování významu kvalitativních charakteristik rozpočtu MU a fakulty s cílem dosažení spravedlivého způsobu rozdělování institucionálních finančních prostředků založeném na posuzování skutečného výkonu fakulty a jejich součástí.  Usilovat o změnu nevhodné struktury výpočtu odvodů do centra s důrazem na hrazení skutečných provozních nákladů a odvodu tvořeného na základě množství a kvality poskytovaných služeb.  Při tvorbě pravidel pro tvorbu rozpočtu fakulty akcentovat charakteristiky a parametry závislé na skutečném výkonů jednotlivých ústavů a pracovišť fakulty.  V rozpočtu fakulty ponechat v centrálních prostředcích tzv. rozvojový fond děkana tvořící finanční rezervu ke krytí případných finančních problémů jednotlivých pracovišť. Podporovat projektové financování mimořádných situací, činností a akcí.  Podporovat vznik systému pro oceňování výkonnosti a kvality pracovních výkonů za účelem stabilizace perspektivních a klíčových lidí a motivace k rozvoji nenormativních a projektových zdrojů financování (tzv. vícezdrojové financování).  Podporovat vytvoření vhodných motivačních nástrojů a rozvoj organizační struktury orientované na výkon a vícezdrojové financování umožňující vědomé a aktivní zapojení zaměstnanců.  Podporovat procesy vedoucí k efektivitě a racionalizaci činnosti managementu fakulty na všech úrovních řízení. Posilovat ekonomické a řídící kompetence jednotlivých pracovišť fakulty. Usilovat o optimální provázanost v akademických a procesně administrativních činností.  Rozvíjet a zavádět systémy pro řízení akademické kvality a evaluace procesů s cílem zvyšovat atraktivnost a konkurenceschopnost fakulty nejen v našem národním prostoru, ale především v Evropském prostoru vysokoškolského vzdělávání a v Evropském výzkumném prostoru. 10. Zaměstnanci a pracovní prostředí na fakultě  Vedení fakulty bude usilovat o vytváření a rozvoj pracovního, intelektuálního a tvůrčího prostředí, které bude rozvíjet a posilovat atraktivitu fakulty jako zaměstnavatele pro pracovníky z jiných institucí.  Vedení fakulty bude pokračovat ve vytváření podmínek pro profesní, odborný a osobní rozvoj zaměstnanců fakulty.  Vedení fakulty bude podporovat rozvoj podmínek pro profesní, odborný a osobní rozvoj svých zaměstnanců včetně všech procesů vedoucích k rozvoji a posilování tvůrčích schopností studentů pracovníků a studentů fakulty.  Vedení fakulty bude usilovat o zmenšování administrativní zátěže vědeckopedagogických pracovníků fakulty a o větší profesionalizaci této podpůrné činnosti.  Vedení fakulty bude podporovat zlepšování a udržování kvalitního pracovního a kulturního prostředí a zázemí všech svých zaměstnanců a studentů. Patří sem například pořádání výstav ve fakultní „galerii na schodech“, pořádání koncertů v témže prostředí, organizace zahradních slavností a společenských setkání pracovníků a studentů fakulty.  Vedení fakulty bude podporovat snahy o zlepšení kvality poskytovaných služeb v oblasti stravování na fakultě a služeb poskytujících občerstvení a prostředí ke krátkodobému oddechu a relaxaci na fakultě (např. ve spolupráci s vhodným partnerem dokončení projektu fakultní kavárny v historickém areálu na Kotlářské).  Vedení fakulty bude podporovat snahy o zřízení fakultního klubu jako místa setkávání a organizace malých společenských událostí studentů a zaměstnanců fakulty.  Vedení fakulty bude podporovat Spolek přírodovědců a bude pokračovat v podpoře spolkové činnosti mimo jiné poskytováním vhodných prostor.  Vedení fakulty bude podporovat rozvoj Ústřední knihovny. Z prostředků rozpočtu fakulty bude zajišťován nákup odborné a studijní literatury. Důraz bude kladem na učebnice a studijní materiály pro studenty bakalářských a magisterských studijních programů.  Fakulta bude podporovat pořádání tématických výstav odborné literatury organizovaných několikrát do roka pracovníky Malého Centra.  Podporovat činnost fakultní botanické zahrady a hledat způsoby spolufinancování jejího provozu např. městem Brnem. Podporovat aktivity vedoucí k popularizaci činnosti botanické zahrady. 11. Rozvoj infrastruktury na fakultě  Podporovat všemi prostředky dokončení dostavby Univerzitního kampusu v Bohunicích a vytvořit tak odpovídající podmínky pro biologické obory nacházející se doposud v nevyhovujících a provizorních podmínkách kasáren v Řečkovicích.  Spolupodílet se na přípravě a optimalizovat podmínky nezbytné pro úspěšné dokončení jednání nezbytných o přijetí a schválení projektu CESEB, který je naprosto klíčový pro budoucí rozvoj biologických oborů na fakultě.  Podporovat a úzce spolupracovat při realizaci projektu CETOCOEN, jehož cílem je vybudování nového pavilonu v UKB pro Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí.  Alokovat část institucionálních prostředků původních výzkumných záměrů a výzkumných center jako fond na obnovu přístrojového a technologického zařízení. Přihlížet přitom k ústavní struktuře fakulty.  Podporovat přípravu a realizaci velkých projektů zaměřených na obnovu a inovaci přístrojové techniky a laboratorního vybavení zaručující konkurenceschopnost fakulty v soutěži o účelové prostředky z externích zdrojů.  Dbát na údržbu a efektivní provoz rekonstruovaných objektů v historickém areálu fakulty na Kotlářské a nově postaveného areálu fakulty v UKB. 12. Informační systémy a technologie  Fakulta bude podporovat rozvoj informačních a komunikačních technologií podporujících studijní a výukové procesy a bude analyzovat jejich dopad a efektivitu.  Fakulta bude hledat vhodné formy elektronizace výuky tam, kde to nebude na úkor její kvality.  Fakulta bude rovněž podporovat rozvoj informačních a komunikačních technologií podporujících výzkumné aktivity pracovníků a studentů fakulty.  Fakulta bude rozvíjet a vytvářet prostor pro trvalou evidenci, uchovávání a sdílení všech typů, zaměstnaneckých, autorských a studentských prací.  Fakulta bude ve zvýšené míře využívat a podporovat aplikace informačních a komunikačních technologií pro zrychlování a zefektivňování administrativních, ekonomických a řídících procesů.  Fakulta bude podporovat snahy univerzity o vytvoření a rozvoj systému pro efektivní správu a řízení projektových týmů, včetně navazujících forem mezifakultní spolupráce. 13. Organizační struktura a rozvoj fakulty  Provádět analýzy efektivity činnosti všech organizačních součástí fakulty včetně její administrativy. V návaznosti na existenci ústavů jako samostatných hospodářských jednotek alokovat odpovídající část administrativy na tuto úroveň a průběžně analyzovat jejich efektivitu a výkon.  Optimalizovat výkon, činnost a strukturu pracovišť děkanátu především v návaznosti na nárůst administrativní činnosti v důsledků řešení projektů OP VK a OP VaVpI směrem k ústavům a pracovištím fakulty ve smyslu zlepšení komunikace mezi akademickou částí fakulty a její administrativou.  Podporovat snahy o větší praktickou využitelnost údajů v informačním systému univerzity a fakulty pro rozhodování a řízení procesů na fakultě s cílem větší efektivity všech činností na fakultě. Požadovat a prosazovat tvorbu uživatelsky příjemných aplikací ISu umožňujících snadnější využívání údajů pro potřeby fakultního managementu.