Masarykova univerzita Žerotínovo nám. 617/9, 601 77 Brno, Česká republika www.muni.cz Institucionální plán Masarykovy univerzity pro rok 2021 2 Shrnutí priorit Institucionálního plánu Masarykovy univerzity pro rok 2021 Masarykova univerzita si pro rok 2021 stanovila 7 PRIORIT, které jsou plně v souladu se Strategickým záměrem MU pro období 2021–2028, Strategickým záměrem MŠMT pro období 2021+ a Strategií internacionalizace pro období 2021+. Každá z priorit se dělí na několik opatření, kde jsou podrobněji popsány plánované aktivity. Definované priority k financování z IP MU na rok 2021: 1. Relevance studia a kompetence pro uplatnitelnost – aktivity realizované v rámci této priority (v rozpadu na jednotlivá opatření) mají primární vazbu na prioritní cíl 1 SZ MŠMT 2021+. Naplnění této priority významně posílí rozvoj vnitřního systému zajišťování kvality vzdělávací činnosti, rozvoj kompetencí akademických pracovníků, podpoří vzdělávání studentů v praktických dovednostech, včetně zvýšení jejich motivace k podnikavosti a podpoří zavedení společného univerzitního základu. 2. Flexibilní formy i nové možnosti vzdělávání – aktivity realizované v rámci této priority mají primární vazbu na prioritní cíl 2 SZ MŠMT 2021+. Naplnění této priority významně rozšíří nabídku vzdělávání, a to prostřednictvím vytvoření systémových podmínek pro rozvoj nových forem studijních programů, rozšíření nabídky flexibilních forem vzdělávání či zpřístupnění a sdílení materiálů pro výuku pomocí digitalizace. 3. Doktorské studium s vyššími požadavky a motivačními nástroji – aktivity realizované v rámci této priority (v rozpadu na jednotlivá opatření) mají primární vazbu na prioritní cíl 3 SZ MŠMT 2021+. Naplnění této priority významně přispěje ke zvyšování podílu mezinárodní spolupráce v rámci doktorského studia na MU, tvorbě a rozvoji celouniverzitních aktivit zaměřených primárně na mezioborovou spolupráci a nastavení motivačních nástrojů pro excelentní studenty PhD. 4. Řízení instituce a podpora personálních, provozních a rozhodovacích procesů – aktivity realizované v rámci této priority mají primární vazbu na prioritní cíle 5 a 6 SZ MŠMT 2021+. Naplnění této priority významně přispěje ke zvýšení celkové efektivity a flexibility strategického řízení MU, rozvoji personální politiky, dalšímu rozvoji digitalizace a redesignu vybraných agend ve správě univerzity a zavedení aktivního energetického managementu. 5. Internacionalizace ve studiu, prostředí i poskytovanému servisu – aktivity realizované v rámci této priority mají primární vazbu na Strategii internacionalizace 2021+. Naplnění této priority významně přispěje k rozvoji mobilit, k rozšíření nabídky předmětů a programů v cizím jazyce, k rozvoji podpůrných služeb pro zahraniční studenty a zaměstnance, ke zvýšení mezinárodní spolupráce a k rozvoji mezinárodních marketingových aktivit. 6. Podpora a specifické služby směrem k uchazečům, studentům a osobám se specifickými nároky – aktivity realizované v rámci této priority mají primární vazbu na Další významná témata uvedená v SZ MŠMT 2021+. Jedná se o prioritu úzce provázanou s oblastí vzdělávání. Naplnění této priority významně přispěje k zefektivnění služeb Kariérního centra a rozšíření jeho služeb v online formě, dále služeb pro uchazeče o studium, studenty, absolventy MU a směrem ke studentům se specifickými nároky, k podpoře studentů se sociálním, kulturním či jiným znevýhodněním. 7. Naplňování společenské role univerzity – aktivity realizované v rámci této priority mají primární vazbu na Další významná témata uvedená v SZ MŠMT 2021+. Jedná se o prioritu úzce provázanou se vzděláváním a rozvojem služeb. Naplnění této priority významně přispěje k inovaci a rozvoji vzdělávacích aktivit v rámci U3V, podpoře studentských aktivit, k nastavení jednotné strategie pro komunikaci s uchazeči o studium a k zefektivnění dobrovolnické činnosti na MU. 3 Celkový rozpočet Institucionálního plánu MU dle jednotlivých prioritních cílů Prioritní cíl dle Vyhlášení Alokace (v tis. Kč) Alokace (v %) 1. Rozvíjet kompetence přímo relevantní pro život a praxi v 21. století 19 550 13 % 2. Zlepšit dostupnost a relevanci flexibilních forem vzdělávání 33 333 22 % 3. Zvýšit efektivitu a kvalitu doktorského studia 15 499 10 % 5. Budovat kapacity pro strategické řízení vysokého školství 10 400 7 % 6. Snížit administrativní zatížení pracovníků vysokých škol, aby se mohli naplno věnovat svému poslání 9 330 6 % Internacionalizace vysokých škol 38 400 25 % Další opatření spadající pod oblasti vyjmenované ve Vyhlášení 26 750 17 % Institucionální plán MU na rok 2021 celkem 153 262 100 % z toho investiční prostředky 6 200 4 % Pozn.: Alokace zaokrouhlena na celé tis. Kč 4 Přehled opatření Institucionálního plánu MU pro rok 2021 Název Opatření Vazba na prioritní cíl dle Vyhlášení Strana Relevance studia a kompetence pro uplatnitelnost Posilování relevance studia na MU 1 5–6 Adaptivní verze Testu studijních předpokladů – fáze 4 Další opatření 7 Flexibilní formy i nové možnosti vzdělávání Podpora flexibilních forem vzdělávání na MU 2 8–9 Doktorské studium s vyššími požadavky a motivačními nástroji Posílit mezinárodní prvky v doktorském studiu i požadavky na doktorandy v kontextu internacionalizace 3 9–10 Rozvoj konceptu PhD Academia a celouniverzitních aktivit 3 10–11 Posílení oceňování excelentních studijních výsledků doktorandů 3 11 Řízení instituce a podpora personálních, provozních a rozhodovacích procesů Implementace principů HR Award a systém rozvoje a vzdělávání zaměstnanců MU 5 12–13 Agilní řízení IT MU a využití dat pro potřeby strategického řízení MU 5 13–14 Digitalizace a redesign agend procesů správy Masarykovy univerzity 6 15–16 CAFM (Computer-Aided Facility Management) systém Další opatření 16–17 Energetické hospodářství Další opatření 17 Internacionalizace ve studiu, prostředí i poskytovanému servisu Internacionalizace studijních programů Internacionalizace 18 Zvýšení prestiže a atraktivity MU v zahraničí a Práce se zahraničními studenty a absolventy Internacionalizace 19–20 Podpora mezinárodní spolupráce strategických partnerství Internacionalizace 20 Mezinárodní mobilita – moderní přístup a vysoká kvalita Internacionalizace 21 Podpora a specifické služby směrem k uchazečům, studentům a osobám se specifickými nároky Inovace kariérních služeb ve vztahu k uchazečům a studentům MU Další opatření 22 Podpora a rozvoj služeb pro studenty se specifickými nároky Další opatření 23 Rozvoj a podpora univerzitní komunity MU Další opatření 24–25 Naplňování společenské role univerzity Inovace Univerzity třetího věku a další rozvoj popularizace vědy prostřednictvím dětské univerzity Další opatření 25–26 Rozvoj studentské komunitní platformy na MU Další opatření 26–27 Posílení studentské komunity prostřednictvím dobrovolnických aktivit Další opatření 27–28 Popularizace a medializace výsledků vědy a výzkumu MU Další opatření 28–29 Rozvoj spolupráce s aplikační sférou Další opatření 29–30 5 Název opatření: Posilování relevance studia na MU Cíle opatření dle SZ2021+ 1. Rozvíjet kompetence přímo relevantní pro život a praxi v 21. století Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje operační cíle 1.A, 1.B a 1.C SZ 2021+ jednak na systémové úrovni prostřednictvím dalšího rozvoje vnitřního systému zajišťování kvality vzdělávací činnosti a dále na úrovni konkrétně mířených opatření směřujících jak k pedagogům, tak ke studentům MU. Cílem systémového opatření je uvádět jednotlivé části vnitřního systému zajišťování kvality vybudovaného do roku 2020 do plného provozu a vzájemně je propojovat, a to jak v celouniverzitním kontextu, tak ve specifických podmínkách jednotlivých fakult (zde zejména prostřednictvím sítě fakultních koordinátorů pro kvalitu a specifickou podporou průběžného vnitřního hodnocení studijních programů). Cílem konkrétně mířených opatření je potom: – rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků MU např. s tematickým zaměřením na distanční metody vzdělávání či se zaměřením na cílovou skupinu začínajících pedagogů, – příprava studentů (budoucích absolventů) na praktické uplatnění na trhu práce prostřednictvím zavedení předmětů společného univerzitního základu v rámci celé MU, realizace souboru dovednostních kurzů a motivačních aktivit zaměřených na praktické podnikatelské dovednosti v rámci celé MU a komplementární podpory dalšího rozvoje učitelské přípravy formou praxí studentů Pedagogické fakulty MU. Výstupy/indikátory Opatření: – nejméně 50 studijních programů, které prošly vnitřním hodnocením, – 1 upravený informační systém pro účely vnitřního hodnocení, – 1 uskutečněné celouniverzitní tematické hodnocení, – fungující síť koordinátorů pro kvalitu na všech fakultách MU, – 1 jednosemestrální kurz pro doktorské studenty (3 skupiny, 48 proškolených), – 10 půldenních workshopů (150 proškolených), – 2 dvoudenní workshopy (30 proškolených), – mentoring (10 proškolených), – 1 pilotní program pro začínající učitele (20 proškolených), – 20 nových předmětů společného univerzitního základu ve fázi přípravy, – 1 opilotovaný předmět Kariérní start, – 1 pilotní realizace inovovaného souboru kurzů/seminářů vedoucích ke zvýšení zájmu o podnikavost, – 1 soutěž studentských projektů s komercializačním potenciálem, – 5 navazujících evaluačních/podpůrných aktivit pro vítězné studentské projekty. Popis opatření Opatření bude naplněno těmito aktivitami: Rozvoj vnitřního systému zajišťování kvality MU – pilotní testování průběžného vnitřního hodnocení studijních programů (cca 90 studijních programů v roce 2021) navýšení a zkvalitnění centrální technické podpory pro přípravu online výukových materiálů – rozvoj tematických hodnocení (1 v roce 2021) – rozvoj IS aplikací souvisejících se systémem zajišťování kvality – rozvoj hodnocení kvality studijních programů na fakultách 6 Rozvíjení kompetencí akademických pracovníků MU – jednosemestrální vzdělávací program CERPEK_01 Základy vysokoškolské pedagogiky pro doktorandy – půldenní tematicky zaměřené workshopy posilující kompetence ve využívání moderních metod vzdělávání zvlášť s ohledem na zavedení distanční výuky – dvoudenní workshopy na téma Rozvoj pedagogických kompetencí prostřednictvím finské metody — profesní seniorita – mentoring – pilotní program pro začínající učitele Zavedení společného univerzitního základu – zavedení předmětů společného univerzitního základu, které budou studentům bakalářských studijních programů poskytovat širší kompetenční základ nad rámec jednoho konkrétního studijního zaměření. Soustava předmětů společného univerzitního základu bude doplněna rovněž zastřešujícím předmětem (obdoba capstone courses na amerických univerzitách) zaměřeným na přípravu studentů na vstup na trh práce tak, aby studenti měli možnost si připravit svůj vlastní kariérní plán a být schopni vstoupit na trh práce ihned po absolvování svého studia. Vzdělávání v praktických podnikatelských dovednostech a motivace k podnikavosti studentů – realizace programu pro profesně zaměřené vzdělávání a podporu podnikavosti studentů MU, při jehož realizaci bude využito osvědčených kapacit a know-how Jihomoravského inovačního centra – tematické semináře a soutěž studentských projektů – vazba na stávající a plánované aktivity MU v oblasti tvorby investičního prostředí na MU, podpory spin-off společností (spin-off platforma) a podpory proof-of-concept projektů aplikovaného výzkumu Orientační finanční alokace 19 550 tis. Kč 7 Název opatření: Adaptivní verze Testu studijních předpokladů – fáze 4 Cíle opatření dle SZ2021+ Další opatření (a) - n) Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje Další opatření SZ 2021+ spadající pod oblast a. přizpůsobení podoby studia a podpůrných služeb proměňujícím se charakteristikám uchazečů; kariérní poradenství a informační podpora uchazečů při volbě studijních programů. Cílem opatření je zvýšit flexibilitu v přijímacím řízení i v ověřování znalostí při vlastním studiu implementací adaptivního principu do testování. V rámci přijímacího řízení zavedení adaptivního testování, založené na teorii odpovědi na položku, umožní: 1. opustit zavedený model jediného termínu přijímacího testu, 2. umožní uchazečům o studium skládat test kdykoli během přijímacího řízení, 3. umožní skládat test online prostřednictvím webového prohlížeče, a 4. skládat test vícekrát v rámci jednoho přijímacího řízení. Fakulty MU s novým modelem adaptivního testování získají možnost pružně stanovovat váhu jednotlivých součástí testu. Obecně lze říci, že adaptivní test zlepší efektivitu a přesnost testovacího procesu, zvýší flexibilitu přijímacího řízení a současně i testování znalostí v průběhu studia na Masarykově univerzitě. Výstupy/indikátory Opatření: Hlavními výstupy opatření budou kalibrační data pro obě zbývající položkové banky. V případě, že se data podaří sesbírat v dostatečném množství, v závislosti na aktuálních epidemiologických opatřeních, konkrétním výstupem budou vypočtené IRT parametry všech položek v položkových bankách. Popis opatření V rámci opatření je nutné: – vytvořit výpočetní knihovnu, která by implementovala matematické modely teorie odpovědi na položku, – vytvořit rozsáhlé položkové banky pro jednotlivé obsahové oblasti testování, – zjistit IRT parametry položek v položkových bankách, – připravit podklady pro implementaci adaptivního principu do elektronických odpovědníků v rámci IS MU pro použití jak v rámci přijímacího řízení, tak i v rámci ověřování znalostí v průběhu studia. V současné době je příprava adaptivního Testu studijních předpokladů již v pokročilé fázi, jsou připraveny dvě položkové banky, kalibrační data pro jednu z bank, a současně již existuje prototyp výpočetní knihovny s matematickými modely IRT. V souvislosti s následky uzavření škol na jaře 2020 z důvodu epidemie Covid-19 očekáváme značné potíže se získáním dostatečného množství kalibračních dat pro druhou a třetí plánovanou položkovou banku, neboť ředitelé škol nám pravděpodobně nebudou ochotni vyčlenit blok výuky pro potřeby testování položek. Proto plánujeme finančně motivovat samotné studenty, aby se zúčastnili testovacích sezení ve svém volném čase v prostorách MU či pronajatých místnostech v případě testování mimo Brno. Finanční rozvaha je plánována s relativně velkou rezervou vzhledem k nejisté epidemiologické situaci, která nás může donutit veškerá data sbírat prostřednictvím placených respondentů. Orientační finanční alokace 1 800 tis. Kč 8 Název opatření: Podpora flexibilních forem vzdělávání na MU Cíle opatření dle SZ2021+ 2. Zlepšit dostupnost a relevanci flexibilních forem vzdělávání Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje operační cíle 2.A, 2.B, 2.C a 2.G SZ 2021+ prostřednictvím vytvoření systémových podmínek pro rozvoj nových forem studijních programů, rozšíření nabídky flexibilních forem vzdělávání či zpřístupnění a sdílení matriálů pro výuku pomocí digitalizace dokumentů. Masarykova univerzita tímto opatřením reaguje mj. na situaci způsobenou omezením prezenční výuky z důvodu šíření nemoci covid-19. Ve shodě se Strategickým záměrem MU bude podpořeno vzdělávání poskytované distančními metodami, a to jak v prezenčních nebo kombinovaných studijních programech, tak v nabídce celoživotního vzdělávání či v kratších atypických formách studia, a to napříč všemi fakultami univerzity. Aktivity tohoto opatření budou realizovány jak na úrovni systémových opatření, tak na úrovni studijních programů, kurzů či předmětů. Výstupy/indikátory Opatření: – 100 nových nebo inovovaných online kurzů napříč všemi fakultami MU, – 30 online kurzů v cizím jazyce, z nichž minimálně 10 kurzů, s moderní výukovou metodou typu "blended learning" nebo COIL. V rámci blended/COIL kurzů, minimálně 60 studentů bude podpořeno na krátkodobou mobilitu, – inovované vnitřní předpisy upravující přípravu, schvalování, hodnocení a provoz studijních programů (1 komplexní výstup), – 1 studie o flexibilních studijních programech v zahraničí, – návrh 4 prototypů atypických studijních programů (alespoň 1 vyučovaný výhradně distančně, alespoň 1 jednoletý NMgr.), – 1 studie o využití mikrokreditů na Masarykově univerzitě – 64 online kurzů, 2 videokurzy v rámci celoživotního vzdělávání, – 600 ks velkoformátových archiválií ve formátu vícestránkové publikace, – zpřístupnění historických dokumentů ze sbírkových fondů, rozsah min. 200 ks. Popis opatření Opatření bude naplněno těmito aktivitami: Podpora online vzdělávání napříč všemi fakultami Masarykovy univerzity – zvýšení úrovně využívání distančních nástrojů ve výuce na všech fakultách MU s preferencí hromadných přednášek a s důrazem na dlouhodobou využitelnost – navýšení a zkvalitnění centrální technické podpory pro přípravu online výukových materiálů – posílení vybavení pro online výuku Příprava nových online předmětů a blended kurzů v cizím jazyce – zvýšení počtu a úrovně online kurzů v cizím jazyce na všech fakultách MU – příprava metodiky a zajištění technické a metodické podpory pro vyučující, kteří budou připravovat kurzy typu "blended learning" nebo COIL – podpora pro krátkodobé mobility, pokud jsou součástí "blended"/ COIL kurzu, jak pro vyjíždějící, tak i pro přijíždějící studenty a vyučující 9 Podpora přípravy atypických studijních programů (krátké, distanční, profesní) – úprava vnitřních předpisů, tvorba metodik upravujících přípravu, schvalování, hodnocení a provoz těchto typů studijních programů – příprava pilotního testování těchto programů Podpora a rozvoj celoživotního vzdělávání – vytvoření online kurzů z různých disciplín v českém i v anglickém jazyce pro různé cílové skupiny a využití vlastních i mezinárodních platforem pro jejich sdílení s ohledem na poptávku úřadů práce Digitalizace velkoformátových historických dokumentů a jejich využití v distanční výuce – pořízení velkoformátového scanneru – digitalizace a distanční zpřístupnění velkoformátových archiválií prostřednictvím e-learningových nástrojů MU za účelem využití ve výuce – zpřístupnění vybrané části digitalizovaných archiválií veřejnosti prostřednictvím Kulturního centra MU Orientační finanční alokace 33 333 tis. Kč Název opatření: Posílit mezinárodní prvky v doktorském studiu i požadavky na doktorandy v kontextu internacionalizace Cíle opatření dle SZ2021+ 3. Zvýšit efektivitu a kvalitu doktorského studia Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje operační cíl 3.C SZ 2021+. Cílem tohoto opatření je zvyšování podílu mezinárodní spolupráce v rámci doktorského studia na MU. Aktivity budou zaměřeny především na zvýšení počtu doktorských studentů se zkušeností s mezinárodní mobilitou různého charakteru. Důraz bude kladen také na rozvoj mezinárodní spolupráce přímo na půdě MU, a to např. skrze posílení mezinárodních prvků při hodnocení výstupů doktorandů či zvýšení počtu přijatých zahraničních uchazečů o doktorské studium. V rámci nově akreditovaných doktorských studijních programů mají všichni studenti prezenční formy studia povinnost vyjet na zahraniční stáž v souhrnné délce alespoň jednoho měsíce. Pro studenty je však leckdy takový výjezd problematický, především pak z finančních důvodů. Ty jsou ostatně limitem i pro studia probíhající ve spolupráci se zahraničím (cotutelle apod.) či pro pravidelné zapojování zahraničních akademiků do fungování doktorských programů. Financováním této oblasti budou podpořeni doktorandi při jejich výjezdech, přičemž výrazně vzroste, jak počet reálně vyjíždějících, tak i délka pobytu v zahraničí. Zvýší se počet studií uskutečňovaných ve spolupráci se zahraničím. A v neposlední řadě budou fakulty při zakončování doktorských studií moci oslovit, a především finančně ocenit, více zahraničních oponentů či získat zahraniční členy zkušebních komisí, kteří zvýší kvalitu výstupů v rámci doktorského studia. Výstupy/indikátory Opatření: 10 – Počet a podíl studentů absolvujících v průběhu doktorského studia zahraniční stáž (v souhrnné délce alespoň 1 měsíc); – Počet zahraničních odborníků jako oponentů disertačních prací a/nebo jako členů komise při jejich obhajobách na MU. Popis opatření Toto opatření bude z větší části uskutečňováno ve spolupráci s jednotlivými fakultami MU, které budou moci jeho prostřednictvím např. vytvořit stipendijní programy na podporu: – povinných zahraničních výjezdů doktorandů MU, – dalších mezinárodních mobilit studentů (zahraniční stáže na vysokoškolských či výzkumných institucích nebo v aplikační sféře), – doktorátů pod dvojím vedením (cotutelle ve spolupráci se zahraniční institucí) či – zahraničních kolaborativních doktorátů. Fakulty budou dále moci financovat: – zapojování zahraničních odborníků jako oponentů disertačních prací a/nebo jako členů komise při jejich obhajobách na MU nebo – propagování Ph.D. studia na MU v zahraničí atd. Orientační finanční alokace 11 899 tis. Kč Název opatření: Rozvoj konceptu PhD Academia a celouniverzitních aktivit Cíle opatření dle SZ2021+ 3. Zvýšit efektivitu a kvalitu doktorského studia Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje operační cíl 3.C SZ 2021+. Cílem tohoto opatření je rozvoj celouniverzitních aktivit pro doktorské studenty. Tyto aktivity jsou zaměřeny především na vzdělávání a rozvoj doktorandů a na jejich motivaci k mezioborové spolupráci (v přírodovědných, společenskovědních a humanitních vědních oborech), některé z nich však rozvíjejí také školitele doktorandů a mohou obohacovat i další členy akademické obce. Celouniverzitní aktivity pro doktorské studenty, které by rozvíjely jejich měkké dovednosti a dovednosti potřebné pro vědeckou činnost, jsou na MU postupně rozvíjeny a studenty velmi vítány. Ze tří aktivit organizovaných do roku 2019 se nabídka rozrůstá nejen směrem k doktorandům, ale také vůči školitelům či akademikům jako takovým. Aby mohly být uskutečňovány aktuální a představovány nové kvalitní aktivity a aby se jejich obsah mohl i nadále zkvalitňovat a případně rozšiřovat, je třeba pro jejich přípravu, organizaci a personální zajištění mít k dispozici dostatečné finanční zdroje. Výstupy/indikátory Opatření: – Portfolio motivačních nástrojů pro doktorandy a školitele v rámci konceptu MUNI PhD Academia. Popis opatření V rámci tohoto opatření budou v rámci MUNI PhD Academia probíhat plánované aktivity na celouniverzitní úrovni a budou organizovány ve spolupráci nejen s odborníky z MU, ale také s dalšími subjekty. Plánovány jsou např. tyto aktivity: 11 – FRESHERS: Skills for Research Career (předmět pro Ph.D. studenty všech studijních programů zaměřený na rozvoj dovedností mladého vědce od přípravy grantových návrhů, přes etiku výzkumu až pro popularizaci vědy a výzkumných výsledků), – Kariérní event (událost určená k informování studentů DSP o kariérních příležitostech jak v akademické sféře, tak i v praxi), – Letní škola pro PhD (týdenní intenzivní kurz rozvíjející pedagogické dovednosti, zaměřené mimo jiné na propojování výzkumu a výuky a doplněné o činnosti týkající se péče o duševní zdraví), – Ph.D. dny (poskytování informací doktorským studentům v 1. ročníku studia i uchazečům o doktorské studium formou koordinovaných fakultních setkání, ale také celouniverzitní Ph.D. konference), – Workshopy pro školitele (aktivity zaměřené na vzdělávání školitelů v oblastech důležitých pro kvalitní a efektivní vedení doktorandů). Orientační finanční alokace 1 000 tis. Kč Název opatření: Posílení oceňování excelentních studijních výsledků doktorandů Cíle opatření dle SZ2021+ 3. Zvýšit efektivitu a kvalitu doktorského studia Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje operační cíl 3.C SZ 2021+. Cílem tohoto opatření je zvýšení počtu doktorandů, kteří studium ukončí ve standardní době studia (případně prodloužené o jeden rok) s excelentními výsledky zpracovanými ve své disertační práci. Aktuálně téměř 51 % doktorandů nedokončí své studium. Počet těch, kteří úspěšně obhájí ve standardní době studia (4 roky) zvýšené o 1 rok, je pak vcelku nízký. Cena prorektorky udílená za excelentní výsledky v doktorském studiu by měla motivovat studenty i jejich školitele jednak k úspěšnému ukončení studia v co nejkratší době (studia) a jednak k přípravě a zpracování excelentního výzkumu a disertační práce. Výstupy/indikátory Opatření: – Počty úspěšných absolventů doktorského studia, kteří splnili podmínky pro udělení ceny prorektorky. Popis opatření Ocenění za excelentní výsledky v doktorském studiu bude předávat prorektorka pro výzkum a doktorské studium na MU. Opět se jedná o celouniverzitní aktivitu, kdy bude na konci kalendářního roku udělena cena spolu s finanční odměnou studentovi a jeho školiteli, a to v případě, že: – studentova disertační práce obhájená v daném kalendářním roce získá hodnocení "summa cum laude", – délka studia nepřekročí standardní dobu studia 4 roky, max. zvýšenou o 1 rok. Orientační finanční alokace 2 600 tis. Kč 12 Název opatření: Implementace principů HR Award a systém rozvoje a vzdělávání zaměstnanců MU Cíle opatření dle SZ2021+ 5. Budovat kapacity pro strategické řízení vysokého školství Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje operační cíl 5.D SZ 2021+. Realizace opatření přispěje ke kvalitativní změně v personální politice univerzity, která se svou otevřeností, transparentností a péčí o lidské zdroje posune na úroveň předních evropských univerzit. Jedná se o opatření celouniverzitní, počítáme se zapojením všech fakult, VŠÚ a dalších HS. Cíle dílčích aktivit jsou následující: – HR Award – zpracování a implementace koncepčních materiálů a strategií univerzity pro plnění principů HR Award a to zejména OTMR policy a následně revize Řádu výběrových řízení MU, dopracování systému adaptace – aplikační příručka a e learning, Talent management policy, Kariérní řád, revize systému hodnocení EVAK a systémové nastavení rozvoje a vzdělávání na MU. Kromě výše uvedených aktivit počítáme i s podporou získaní HR Award na Farmaceutické fakultě MU (FaF). – Systém rozvoje a vzdělávání zaměstnanců – další krok v nastavení systému rozvoje a vzdělávání na MU, kterým se rozšíří kapacity zajišťující péči o lidské zdroje a podpůrné služby pro pracovníky, včetně poradenství v oblasti dalšího vzdělávání. Vytvořením systému nabídky vzdělávacích aktivit pro různé cílové skupiny se zabezpečí zvýšení kompetencí a schopností pro výkon práce v rámci stávajících pracovních zařazení i pro naplňování plánu kariérního rozvoje u vybraných skupin zaměstnanců. Výstupy/indikátory Opatření: – koncepce a politiky v těchto oblastech: OTMR, ŘVŘ, Adaptace, Kariérní růst, EVAK (celkem 5 koncepcí a politik), – kurzy k rozvoji kompetencí akademických i neakademických zaměstnanců v počtu min. 12 jednodenních aktivit, – realizace tréninku manažerských dovedností akademických i neakademických zaměstnanců v počtu min. 5 aktivit, každá v rozsahu 6 školících dnů, – e-learningové kurzy akademických i neakademických zaměstnanců v počtu min. 10 nabídnutých aktivit na každého účastníka. Popis opatření Opatření bude naplněno těmito aktivitami: – HR Award – v rámci této části opatření dojde k revizi existujících personálních předpisů a jejich doplnění a změnám v souladu s principy HR Award. Dalším krokem bude vytvoření chybějících koncepcí, politik a opatření včetně standardizace procesů na všech součástech MU. Změny a vytváření nových dokumentů se budou realizovat po vnitrouniverzitní diskuzi a osvětě i za účasti odborníků ze zahraničí (uspořádáme workshopy k jednotlivým tématům, důležité bude mezinárodní získávání a výměna tzv. „best practice“ – návštěvy ze zahraničí a do zahraničí, v návaznosti na aktuální pandemickou situaci a možnosti cestování). Následně dojde k nastavení implementace schválených politik a opatření napříč MU. – Systém rozvoje a vzdělávání zaměstnanců – budou zpracovány analýzy vzdělávacích potřeb v rámci jednotlivých součástí MU a podle jednotlivých cílových skupin. Následně bude navržen design vzdělávacích modulů ve spolupráci s domácími i zahraničními lektory (získávání tzv. „best practice“ návštěvou na 13 vybraných zahraničních institucích), na základě čehož bude uskutečněn výběr vhodné vzdělávací platformy/forem. Cílem je vytvoření stálé nabídky vzdělávacích modulů v oblasti kompetencí/způsobilostí a dovedností pro akademické i neakademické pracovníky MU, vytvoření základů flexibilní nabídky vzdělávacích modulů dle aktuálních potřeb, včetně samotné realizace konkrétních vzdělávacích a rozvojových aktivit (kurzy k rozvoji kompetencí, tréninky manažerských dovedností, kurzy dalšího vzdělávání, e-learningové kurzy atd.). Vzdělávací nabídka bude prezenční i virtuální, bude obsahovat i anglické verze některých kurzů. Realizace je plánována jako celouniverzitní. Orientační finanční alokace 5 500 tis. Kč Název opatření: Agilní řízení IT MU a využití dat pro potřeby strategického řízení MU Cíle opatření dle SZ2021+ 5. Budovat kapacity pro strategické řízení vysokého školství Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje operační cíl 5.B SZ 2021+. MU spravuje rozsáhlou IT infrastrukturu vč. řady informačních systémů různého stupně složitosti. Tato infrastruktura zpracovává velké množství dat týkajících se všech relevantních aspektů fungování MU. Správa nejdůležitějších součástí IT MU je v současné době rozdělena mezi dvě samostatné součásti univerzity. Smyslem opatření je proto zavedení metod agilního řízení IT a využití nástrojů pro datové analýzy ve strukturách strategického řízení MU. Výstupem opatření bude implementace jednotné architektury IT MU, datové kultury MU (včetně vytvoření odpovídající personální struktury na úrovni strategického řízení MU) a implementace pokročilých nástrojů pro datové analýzy do procesů strategického řízení MU a monitoringu strategických priorit MU. Primárním cílem opatření je zvýšení celkové efektivity a flexibility strategického řízení MU a sledování strategických priorit MU díky schopnosti využívat v rozhodovacích procesech v reálném čase data o fungování univerzity a jejích součástí. Sekundárním cílem je zvýšení ekonomické, organizační a operační efektivity správy a rozvoje IT MU, jakož i míry strategické flexibility IT MU, tj. schopnosti pružně a efektivně reagovat na změny požadavků na IT MU na strategické úrovni, a to s využitím nedávné zkušenosti s rozšířením univerzity o novou fakultu a opatřeních souvisejících s posílením role distančních forem výuky a výkonu práce v návaznosti na šíření nákazy COVID-19. Výstupy/indikátory Opatření: Implementace řízení jednotné architektury IT – počet změnových požadavků řešených centrálně přesáhne 5 za rok 2021, s dalším růstem v roce 2022 a dále, – bude ustaven rozhodovací mechanismus, kterým budou požadavky sbírány, vyhodnocovány, rozhodovány, a sledována jejich implementace. Implementované pokročilé nástroje pro datové analýzy do procesů strategického řízení MU a monitoringu strategických priorit MU 14 – bude připravena alespoň 1 nová konkrétní datová analýza v roce 2021, – počet oblastí strategického řízení univerzity s podporou rozhodování na základě dat, – bude připraven projektový plán na roky 2022–2025 a identifikovány další oblasti, stanoven počet a cíle do konce roku 2025. Počet výstupů (zavedených nástrojů/oblastí strategického řízení) vyplyne až ze vstupních analýz, které budou provedeny. Cílem projektu v roce 2021 je realizovat alespoň 1 konkrétní datovou analýzu. Popis opatření Správa nejdůležitějších součástí IT MU je v současné době rozdělena mezi 2 jednotky: ÚVT MU a CVT FI MU. Na úrovni strategického řízení MU neexistuje kariérní nomenklatura, která by zajišťovala jednotnou IT architekturu, datovou kulturu, správu požadavků nebo správu strategických projektů. Vedení ÚVT MU a CVT FI MU je nyní přímo podřízeno prorektorovi pro IT. Na strategickou neefektivitu tohoto řešení upozornil i nedávno provedený audit. V rámci opatření bude na úrovni vedení MU vytvořena funkce CIO (chief information officer), tj. architekta IT MU, s odpovídajícím aparátem, a rozšíření Odboru pro strategii o pozici datového analytika. CIO převezme strategické řízení správy a rozvoje IT a bude do něj implementovat metody agilního řízení IT. Útvar CIO rovněž vytvoří a bude zavádět základní principy datové kultury, na jejichž základě dojde k vývoji a nasazení pokročilých nástrojů pro podporu rozhodování založeného na datech na všech úrovních řízení MU. Bude pořízen nástroj pro pokročilé datové analýzy k podpoře strategických rozhodovacích procesů na MU. Datový analytik zajistí přímou podporu využití pokročilých nástrojů na využití dat pro potřeby vedení MU a pro monitorování strategických priorit MU v reálném čase, dále posílí vytěžování dat z realizovaných průzkumů, zajistí zpracovávání reportů pro fakulty i výsledné výzkumné zprávy z realizovaných šetření (ve spolupráci s odborníky z fakult). V rámci opatření bude na univerzitní IT infrastruktuře nasazen nástroj pro pokročilé datové analýzy a budou mu zpřístupněny příslušné datové zdroje, to v souladu s principy datové kultury MU. Budou rozpracovány pilotní projekty. Projektové týmy pro pilotní projekty budou sestaveny ze zástupců MU a budou doplněny na základě potřeby o externí specialisty na problematiku zpracování velkých dat. Odbor pro strategii bude zpracovávat analýzy pro potřeby vedení MU a monitorovat naplňování strategických priorit MU. Orientační finanční alokace 4 900 tis. Kč 15 Název opatření: Digitalizace a redesign agend procesů správy Masarykovy univerzity Cíle opatření dle SZ2021+ 6. Snížit administrativní zatížení pracovníků vysokých škol, aby se mohli naplno věnovat svému poslání Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje operační cíl 6.A SZ 2021+. Cílem opatření je pokračující digitalizací a redesignem určitých vybraných agend procesů správy MU přispět ke snížení administrativní zátěže pracovníků, kteří se tak budou moci více věnovat svému poslání a poskytovat lepší servis akademikům, příp. se věnovat strategickému rozvoji univerzity. V prvním roce se zaměříme zejména na analýzu současného stavu, identifikaci potřeb uživatelů, návrh konkrétních technických řešení a v určitých agendách i samotnou implementaci řešení. V procesu digitalizace ostatních agend budeme pokračovat i v následujících letech. Součástí opatření je několik dílčích aktivit: – Digitalizace a redesign vybraných agend procesů správy MU – Kompletní digitalizace studijního spisu – Dálková účast na jednání kolektivních orgánů MU – Analýza IT architektury prodeje produktů a služeb MU – E-learning Výstupy/indikátory Opatření: – připraveny návrhy na elektronizaci celkem minimálně 3 procesů v oblastech právní, ekonomické, personální a provozní oblasti, – implementovány změny alespoň v 1 z nich, ve zbývajících implementace zahájena, – připravena analýza možností komplexního poskytování digitální služby prostřednictvím Informačního systému MU, plně digitalizované agendy v řešených oblastech a optimalizované procesy (digitalizace agend a studijního spisu, dálková účast na jednání), – počet proškolených osob a počet provedených školení (e-learning). Další výstupy vyplynou až ze vstupních analýz, které budou provedeny. Popis opatření Opatření bude naplněno těmito aktivitami: – Digitalizace a redesign vybraných agend – v roce 2021 se prioritně zaměříme na 3 oblasti: personalistika (dokončení digitalizace procesu sjednávání DPP a DPČ, automatická komunikace mezi jednotlivými systémy MU), ekonomika (návrh digitálního procesu správy pohledávek), právní oblast (dokončení digitalizace sjednávání smluv, digitální uložení smlouvy v interním registru smluv). Pro každou oblast bude sestaven agilní projektový tým (projektový manažer, analytik). – Kompletní digitalizace studijního spisu – MU má vlastní systém elektronické spisové služby, řešení autorizované konverze dokumentů i komplexní studijní informační systém, přesto je podstatná část studijního spisu stále vedena v listinné formě. V rámci opatření proběhne simultánní digitalizace (konverze) listinných součástí uzavřených spisů i živých spisů. – Dálková účast na jednání kolektivních orgánů MU – v návaznosti na zkušenosti s pandemií COVID-19 bude nasazena integrovaná aplikace pro podporu distanční účasti na jednání kolektivních orgánů MU zahrnující plnohodnotnou možnost aktivní účasti (tj. virtuální přítomnost), včetně hlasování, přístupu 16 k dokumentům atd. V první fázi bude nasazeno na jednání vědeckých rad a akademických senátů. – Analýza IT architektury prodeje produktů a služeb MU – v současné době je nabídka roztříštěna do řady dílčích systémů, cílem do budoucna je vytvoření jediné platformy s kompletní nabídkou. V roce 2021 bude zpracována analýza současné nabídky, která bude sloužit jako podklad pro zadání modernizace ekonomicko-manažerského informačního systému v dalších letech. – E-learning – dojde k rozšíření specializovaných e-learningových kurzů pro studenty a zaměstnance (např. chemické látky, GMO, hygiena na pracovišti, odpadové hospodářství ad.). Orientační finanční alokace 9 330 tis. Kč Název opatření: CAFM (Computer-Aided Facility Management) systém Cíle opatření dle SZ2021+ Další opatření (a) - n) Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje Další opatření SZ 2021+ spadající pod oblast n. příspěvek vysokých škol k adaptaci na změnu klimatu a ekologické aspekty jejich provozu, vč. snižování uhlíkové stopy. Cílem opatření je vytvoření jednoho elektronického nástroje/softwaru, který by sloužil jako prostor pro strukturované informace o jednotlivých budovách a službách Masarykovy univerzity. Tyto informace by byly primárně určené pro využití technickými pracovníky (typicky pracovníci správy budov, pracovníci BOZP a PO ad.), kterým by umožnily snadnější a přehlednější orientaci v jednotlivých, mnohdy legislativně velmi složitých ustanoveních, kterými se musí řídit. Dále by tento systém byl využíván také jako podklad pro vrcholová strategická rozhodnutí vedení MU. V současné chvíli nedisponujeme jednotným systémem pro vedení zákonných povinností na MU, ale využíváme několik způsobů (papírově, MS Excel, částečně CAFM systém). Požadovaný CAFM systém by obsahoval relevantní zákonné legislativní požadavky a sloužil by pro evidenci využití prostor jednotlivými součástmi MU. CAFM systém přinese významnou úsporu času a pracovní síly, zejména technickým pracovníkům a managementu MU i jednotlivých součástí MU, neboť požadovaná data jsou dostupná rychleji a s nižším personálním úsilím. Zvýší se jednak počet uživatelů, kteří mohou k informacím přistupovat, a zároveň se zvýší jejich uživatelský komfort. Výstupy/indikátory Opatření: – změna podílu budov využívajících CAFM systém + 20 %, – počet proškolených osob – 50 osob. Popis opatření Opatřením chceme reagovat na existující nejednotnost a z ní vyplývající problémy se zajištěním efektivní správy majetku – budov, pozemků, početných zařízení a dalšího majetku. Řešením je nasazení přehledného informačního systému – CAFM systém, který majetek pomůže evidovat a spravovat. 17 Díky realizaci opatření dojde k naplnění SW relevantním obsahem – možností je buď nově vytvořeného, nebo převodem a koncentrováním z jiných systémů používaných na MU. Hlavními tématy pro naplnění systému budou zákonné povinnosti u budov, space management, řešení pronájmů, rezervační systém a s nimi související metodiky, manuály, návody. Orientační finanční alokace 3 500 tis. Kč Název opatření: Energetické hospodářství Cíle opatření dle SZ2021+ Další opatření (a) - n) Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje Další opatření SZ 2021+ spadající pod oblast n. příspěvek vysokých škol k adaptaci na změnu klimatu a ekologické aspekty jejich provozu, vč. snižování uhlíkové stopy. V rámci aktivního energetického managementu jsou činnosti zaměřeny na oblast efektivního provozu energetického hospodářství budov a jednotlivých zařízení. Na základě této činnosti jsou zaváděny neinvestiční optimalizační úpravy s cílem dosažení úspor energií a nákladů s následným vyhodnocením. Jako podklad pro tuto činnost slouží mimo jiné analýza dat čerpaných z řídících a informačních systémů MU. Dále je prováděn návrh možných investičních úsporných opatření zahrnutých v rámci konceptu celkového energeticky úsporného projektu s možným využitím dotačních prostředků s metodou EPC, a to včetně přípravy projektové dokumentace. V rámci vybraných areálů a budov se jedná především o oblast hospodaření s dešťovou vodou, dále také otopných soustav a jejich regulace, rekonstrukce osvětlení a instalace obnovitelných zdrojů energie. Součástí spolupráce je také koordinační a konzultační činnost v rámci řešených projektů navazujících na energetické hospodářství objektů. Výstupy/indikátory Opatření: – počet implementovaných opatření vedoucích k úsporám energií – 2; – počet konzultací – 15; Popis opatření Cílem opatření je zavedení aktivního energetického managementu v areálu Univerzitního kampusu Bohunice (UKB), kde budou provedená organizační opatření vedoucí k úsporám energií a bude zpracován návrh investičních opatření vedoucí ke zlepšení hospodaření s dešťovou vodou, úsporám spotřeb energií a snížení provozních nákladů. Orientační finanční alokace 3 000 tis. Kč 18 Název opatření: Internacionalizace studijních programů Cíle opatření dle SZ2021+ 2. Internacionalizace studijních programů vysokých škol Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje operační cíl 2.A Strategie internacionalizace. Cílem tohoto opatření je: – rozšíření nabídky předmětů a studijních programů v cizím jazyce, a to prostřednictvím podpory přípravy a realizace cizojazyčných kurzů, – podpora působení zahraničních profesorů na MU vedoucí k prohloubení mezinárodního prostředí uvnitř univerzity. Od realizace tohoto opatření MU očekává následující: – zvýšení atraktivity studia na MU, kde bude velké zastoupení renomovaných profesorů ze zahraničí, kteří se budou podílet na výuce spolu se svými kolegy z MU, – zlepšení mezinárodní dimenze studia na MU, kde nabídka předmětů v cizích jazycích bude součástí každého studijního programu, – možnosti širší spolupráce s kolegy ze zahraničí povede k výměně dobré praxe a ke zlepšení uznání předmětů ze zahraničí. Výstupy/indikátory Opatření: – 40 nových předmětů v anglickém jazyce, – 150 zahraničních akademických/pedagogických pracovníků zapojených do výuky, – podpora vzniku programů joint degree (2 programy). Popis opatření Masarykova univerzita se v rámci internacionalizace studijních programů zaměří na realizaci níže uvedených aktivit: – Poskytnutí finanční podpory pro tvorbu nových předmětů a programů v cizím jazyce. Velký důraz bude kladen na programy bakalářského stupně. Podpora bude vyplácena jednotlivým fakultám na základě jimi předložených žádostí. Bude stanovena paušální částka za předmět/program. Fakulty tak budou motivovány ke změnám, které by z důvodu nedostatečných finančních prostředků realizovaly jen v omezeném množství. – Podpora působení špičkových profesorů ze zahraničí na MU s cílem prohloubit mezinárodní prostředí uvnitř univerzity. Zároveň se jedná také o motivaci pro studenty a akademické pracovníky MU, kteří budou více komunikovat v cizím jazyce a může to mít pozitivní dopad i na jejich ochotu k účasti na mezinárodních mobilitách. Podpora bude hrazena jednotlivým fakultám na základě jejich žádosti. – Metodická a finanční podpora pro zaměstnance, kteří připravují společné studijní programy. Podpora bude využita na školení, semináře a cestovné spojené s přípravou společných studijních programů. Orientační finanční alokace 7 800 tis. Kč 19 Název opatření: Zvýšení prestiže a atraktivity MU v zahraničí a Práce se zahraničními studenty a absolventy Cíle opatření dle SZ2021+ 4. Vytváření mezinárodního prostředí na vysokých školách a propagace v zahraničí Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje operační cíle 4.A, 4.B a 4.C Strategie internacionalizace. Cílem tohoto opatření je: – zaměření se na marketingové a propagační aktivity vedoucí ke zvýšení prestiže a atraktivity MU v zahraničí, a to zejména s cílem získávání kvalitních zahraničních studentů do studijních programů vyučovaných v angličtině na všech třech úrovních: bakalářské, magisterské i doktorské, – zkvalitnění služeb nabízených zahraničním studentům a zaměstnancům, – nastavení systému spolupráce se zahraničními studenty a absolventy. Od realizace tohoto opatření MU očekává následující: – posílení brandu MU v zahraničí, – navýšení počtu zahraničních studentů v cizojazyčných programech, – popularizace studia na MU ve vybraných destinacích (obzvlášť mezi českými krajany v zahraničí), – zvýšení kvality nabízených služeb pro zahraniční studenty a zaměstnance, usnadnění jejich pobytu na MU, zvýšení spokojenosti a šíření dobrého jména univerzity, – využití potenciálu, který zahraniční absolventi mají k tomu, aby zvýšili propagaci MU v zahraničí a vytvořili nové kontakty pro spolupráci. Výstupy/indikátory Opatření: – Účast na min. 2 profesních a 5 studentských veletrzích; – prezentace na min. 1 vzdělávacím portálu, – stanovení pravidel pro uznání stipendia pro studenty z rozvojových zemí, – 20 studentů z rozvojových zemí, kteří získají stipendium; – vytvoření koncepce pro práci se zahraničními absolventy vč. vytvoření vizuálu absolventské základny, – vytvoření strategie jednotného Welcome centra na MU. Popis opatření Masarykova univerzita se v rámci posílení mezinárodního prostředí na MU a propagace v zahraničí zaměří na realizaci níže uvedených aktivit: – Účast na vybraných marketingových a propagačních aktivitách v zahraničí včetně studentských a profesních veletrhů, využití PPC reklamy, spolupráce se studentskými portály a využívání služeb studentských agentur. Finanční prostředky budou využity na poplatky za veletrhy, portály, na cestovné a propagační materiály. – Pilotní zavedení institucionálního stipendijního programu pro zahraniční studenty. Plánujeme masivní propagaci stipendijního programu v zahraničí prostřednictvím velvyslanectví, českých center a krajanských spolků v cílových zemích. V současné chvíli MU nedisponuje žádným takovým nástrojem pro podporu zahraničních studentů v rámci studia na MU. Očekáváme zvýšený zájem o studium na MU z řad zahraničních studentů. – Analýza a modernizace služeb poskytovaných zahraničním studentům a zaměstnancům – jazyková podpora, kulturní 20 příprava, administrativní podpora atd. Vznik jednotného Welcome centra na MU. – Nastavení systému spolupráce se zahraničními studenty a absolventy, včetně programu „ambasador“. Orientační finanční alokace 4 900 tis. Kč Název opatření: Podpora mezinárodní spolupráce strategických partnerství Cíle opatření dle SZ2021+ 5. Posílení strategického řízení internacionalizace Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje operační cíl 5.B Strategie internacionalizace. Cílem tohoto opatření je podpora spolupráce univerzity v rámci strategických partnerství a členství v mezinárodních sítích. V současné chvíli jsou administrativní procesy v rámci konsorcia EDUC zmapovány. Z důvodu epidemiologické situace se důležité aktivity přesunuly na rok 2021, kdy se musí začít implementovat změny na univerzitách tak, aby nabízené služby pro studenty, zaměstnance a veřejnost měly stejné standardy. Výstupy/indikátory Opatření: – Plnění závazků v projektu EDUC, které bylo velmi poznamenané celosvětovou krizí COVID-19, – Harmonizace administrativních procesů v rámci aliance EDUC (vznik strategie na harmonizaci vybraných studijních programů, vznik harmonizačního plánu na zohlednění mobility do individuálního rozvojového plánu zaměstnanců). Popis opatření Masarykova univerzita se v rámci podpory mezinárodní spolupráce zaměří na realizaci níže uvedených aktivit: – Podpora spolupráce v rámci programu Evropských univerzit EDUC. V rámci tohoto programu se MU zavázala podporovat všechny aktivity, které vedou k harmonizaci administrativních procesů a managementu univerzit zapojených v projektu. – Harmonizace administrativních procesů zúčastněných univerzit včetně sjednocení procesů při zohlednění mobility do zaměstnaneckých plánů rozvoje (Staff Developing Plan), zavedení certifikátu pro určité typy mobility v síti, plán na podporu mobility pro studenty se specifickými potřebami a harmonizace požadavků na virtuální mobility. – Podpora spolupráce v jiných mezinárodních sítích, které jsou strategické pro univerzitu, jako jsou UTRECHT Network, Compostela Group atd. Orientační finanční alokace 700 tis. Kč 21 Název opatření: Mezinárodní mobilita – moderní přístup a vysoká kvalita Cíle opatření dle SZ2021+ 1. Rozvoj globálních kompetencí studentů a pracovníků vysokých škol Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje operační cíl 1.B Strategie internacionalizace. Cílem tohoto opatření je modernizace administrace mobilit, jejich přístupnost všem studentům a zaměstnancům a nastavení opatření pro monitoring jejich kvality. V současné chvíli není jiný stipendijní program, který by podporoval mobility mimo program Erasmus, který je mimo EU velmi limitován. Na základě zpětné vazby od studentů a pedagogů chceme nabízet rozšíření mobilitních destinací – ty budou zohledňovat nejen požadavky studentů a pracovníků, ale budou vybírány i s ohledem na zaměření studia a přínosnost pro budoucí uplatnění absolventů – toto opatření přinese MU rozšířené možnosti spolupráce a posílí jméno univerzity v zahraničí. V rámci tohoto opatření se MU připojí ke všem povinným aktivitám projektu Erasmus Without Paper (EWP) a zajistí vysoký standard podpory pro studenty a zaměstnance včetně velkého výběru mobilitních možností. Od realizace tohoto Opatření MU očekává následující: – mezinárodní dimenze studia se stane nedílnou součástí studijního života studentů a mobility budou součástí univerzitní kultury zaměstnanců, – zjednodušení administrace podpoří nárůst zájmu o mobility, – systém monitorování kvality mobilit zaručí navýšení a zjednodušení uznávání předmětů ze zahraničí, sníží obavy studentů o možné prodloužení doby studia a znovu povede k nárůstu zájmu o mobility. Výstupy/indikátory Opatření: – 200 studentů, kteří absolvují v průběhu studia zahraniční studijní pobyt (mimo Erasmus), – 20 zaměstnanců, kteří absolvují zahraniční pracovní stáž (mimo Erasmus), – Zapojení do projektu EWP – Erasmus LA a smlouvy se budou podepisovat pouze online. Popis opatření Masarykova univerzita se v rámci rozvoje mezinárodních mobilit studentů a pracovníků zaměří na realizaci níže uvedených aktivit: – Rozšíření nabídky mobilitních destinací s jasným zaměřením na prioritní partnery a odpovídající finanční podporou pro studenty a zaměstnance. Finanční prostředky budou studentům vypláceny formou stipendia a zaměstnancům na základě vyúčtování cestovního příkazu. – Zavedení systému monitorování kvality mobilit studentů na základě uznání předmětů ze zahraničí a vlivu mobility na prodloužení studia. – Postupné zapojení do všech aktivit projektu EWP a Erasmus Student Cards (ESC). Primárně se bude jednat o napojení systému ISOIS na portál EWP. Orientační finanční alokace 25 000 tis. Kč 22 Název opatření: Inovace kariérních služeb ve vztahu k uchazečům a studentům MU Cíle opatření dle SZ2021+ Další opatření (a) - n) Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje Další opatření SZ 2021+ spadající pod oblast a. přizpůsobení podoby studia a podpůrných služeb proměňujícím se charakteristikám uchazečů; kariérní poradenství a informační podpora uchazečů při volbě studijních programů. Cílem je nabídka kariérního poradenství ve fyzické a nově i v on-line podobě pro uchazeče, studenty i absolventy: pro uchazeče poradenství k výběru studijního programu, pro studenty poradenství napomáhající adaptaci na studium a řešení studijní úspěšnosti a pro studenty posledních ročníků a čerstvé absolventy v oblasti kariérního poradenství při výběru kariéry, včetně rozvoje soft skill dovedností. Výstupy/indikátory Opatření: – Realizace on-line formy informací pro nové studenty tzv. Prvákovin pro všech 10 fakult a až 1600 studentů. – Dalším výstupem bude realizace on-line i off-line forem kariérního poradenství, především formou individuálních konzultací a realizace min. 20 webinářů a rozvojových kurzů na téma kariérní poradenství. – Přednášky na rozvoj soft skills s účastí 300 studentů. – Revidovaná a vydaná v počtu 500ks bude nabídka služeb pro studenty, zaměstnavatele apod., realizováno bude min. 10 průzkumů potřeb studentů, budou nakoupeny 2 notebooky, vydán kariérní magazín v počtu 3 tis. ks a vydán diář pro studenty v počtu 500 ks. Popis opatření Úspěch studentů ovlivňují kvalitně poskytované kariérní služby, které odrážejí požadavky uchazečů i studentů a reflektují dynamiku trhu práce. KC MU přizpůsobuje své služby aktuální situaci novými technikami práce s uchazeči a studenty v rámci individuálního poradenství a zavádění distanční formy kurzů ve formě webinářů. KC MU bude nově pravidelně poskytovat možnost on-line individuální poradenství. Cílem je provázet uchazeče kariérními rozhodnutími od výběru studijního programu až po volbu kariérního uplatnění. Přijatí uchazeči se mohou nově zúčastnit Prvákovin i v on-line podobě. Tato akce posiluje soudržnost uchazečů s MU a zvyšuje informovanost uchazečů o jejich studijního programu. Nedílnou součástí je posílení sociální integrace studujících s pozitivním dopadem na prevenci studijní neúspěšnosti. Změny na trhu práce budou předávány studentům v rámci specializovaných rozvojových workshopů se zaměstnavateli a zvýší tak informovanost studentů, lépe je připraví na trh práce a zvládnutí jejich kariérních výzev. Rozvoj spolupráce se zaměstnavateli a nový přístup k zákaznickému servisu vede k podpoře uplatnitelnost studentů MU a tím konkurenceschopnosti směrem k uchazečům. K rozvoji tohoto vnímání slouží portál, který představuje efektivní nástroj administrace stáží a trainee programů. V rámci projektu bude realizován průzkum potřeb studentů, jehož výsledky se budou promítat do nového nastavení služeb KC a jeho dalších aktivit. Orientační finanční alokace 2 500 tis. Kč 23 Název opatření: Podpora a rozvoj služeb pro studenty se specifickými nároky Cíle opatření dle SZ2021+ prioritní cíl SZ2021+, k jejichž naplnění opatření směřuje Další opatření (a) - n) Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje Další opatření SZ 2021+ spadající pod oblast a. přizpůsobení podoby studia a podpůrných služeb proměňujícím se charakteristikám uchazečů; kariérní poradenství a informační podpora uchazečů při volbě studijních programů Cílem opatření je systematický rozvoj a koncentrace poradenství a služeb pro osoby se specifickými nároky, jejich prezentace a standardizace. Dále je to podpora celouniverzitního přístupu v oblasti zajištění inkluzivního prostředí bez ohledu na zdroj uznaných specifických nároků. Pozornost bude věnovaná předcházení studijní neúspěšnosti, zajištění rovných příležitostí a následně kariérní úspěšnosti mj. prostřednictvím volby studijního programu, adaptaci na vysokoškolské prostředí, kariérním poradenstvím, podporou internacionalizace a distančních forem práce a rozvojem dalších služeb a poradenství na MU. Výstupy/indikátory Opatření: – celouniverzitně fungující pracoviště zajišťující přístupnost MU s rozšiřující a prohlubující se nabídkou služeb pro studenty, zaměstnance a další osoby na MU se zdravotním postižením a jiným znevýhodněním dle záměru opatření; – počet konzultací zvoleného typu, – počet registrovaných studentů a dalších osob (uchazečů, účastníků CŽV atp.) zvolené kategorie, – objem zajištěných služeb zvoleného druhu. Popis opatření Rozšířená bude možností podpory a poradenství Střediska Teiresiás na studenty se sociálním, kulturním či jiným znevýhodněním. Podpora a poradenství pro uchazeče se specifickými potřebami bude směřována i pro jejich rodiče, příp. asistenty a dosavadní poskytovatele servisu. Uspořádaný bude den otevřených dveří pro tyto zájemce, posílená bude podpora a poradenství pro účastníky celoživotního vzdělávání se specifickými nároky, včetně U3V aj. a pedagogické a psychologické poradenství pro studenty se specifickými nároky. Zvýšená bude informovanosti studentů prvních ročníků o poradenských aktivitách a zajištění služeb k prevenci studijní neúspěšnosti. Zajištěná bude přístupnosti distančních metod výuky, kontrola přístupnosti online kurzů vytvořených fakultami a nefakultními pracovišti, včetně U3V aj., tvorba vlastních kurzů online pro předměty představující riziko v případě osob se zdravotním, sociálním či jiným znevýhodněním, včetně on-line poradenství a poskytovaných služeb. Podpora a poradenství bude poskytnutá i absolventům se specifickými nároky na trh práce, studentům se zdravotním, sociálním či jiným znevýhodněním. Sledovaný bude počet konzultací zvoleného typu, počet registrovaných studentů a dalších osob zvolené kategorie, objem zajištěných služeb zvoleného druhu. Orientační finanční alokace 2 500 tis. Kč 24 Název opatření: Rozvoj a podpora univerzitní komunity MU Cíle opatření dle SZ2021+ Další opatření (a) - n) Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje Další opatření SZ 2021+ spadající pod oblast a) – přizpůsobení podoby studia a podpůrných služeb proměňujícím se charakteristikám uchazečů; kariérní poradenství a informační podpora uchazečů při volbě studijních programů; Cílem opatření je: – Zavedení jednotné strategie pro komunikaci s uchazeči o Bc, Mgr a PhD studium a ke skupině ovlivňující rozhodování uchazeče. – Zintenzivnění spolupráce se středními školami. – Setkání a ocenění absolventů. – Aplikace Megamenu. – Tvorba webových rozcestníků na muni.cz. – Vytvoření chatbota pro komunikaci s uchazeči. – Posílení on-line komunikace s veřejností. Výstupy/indikátory Opatření: – 3 celouniverzitní akce pro uchazeče o studium, – přímé oslovování uchazečů – rozesílky propagačních materiálů na 93 škol v ČR i SK, – 60 výjezdů na SŠ (nebo on-line chatovací místnosti) – on-line informační kampaň mířená na absolventy bakalářského studia na podporu pokračování ve studiu – oslovení min. 100 oborů, – rozesílka newsletteru 4x ročně na 3600 e-mailových adres, – uspořádání 1 eventu pro absolventy, – Megamenu osloví na 100 000 návštěvníků portálu. Popis opatření Masarykova univerzita působí jako centrum společenského, kulturního a sportovního života pro studenty, zaměstnance i veřejnost a vytváří platformy pro vzájemné setkávání. Tím posiluje sounáležitost studentů, zaměstnanců i absolventů s univerzitou a utváří univerzitní komunitu sdílející společné hodnoty jako základní předpoklad pro naplňování všech univerzitních rolí. Zavedením jednotné strategie pro komunikaci s uchazeči o Bc, Mgr a PhD studium dojde k zefektivnění a usnadnění procesů týkající se přihlašování do studia. Spolupráce se SŠ je pro univerzitu klíčová, proto je zapotřebí vytvoření jednotné univerzitní strategie komunikace se SŠ, vytvoření a prezentace ucelené nabídky aktivit, zavedení jednotné komunikační platformy k podpoře prezentace studijních programů a univerzitních akcí podporujících informovanost studentů SŠ. Organizovány budou pilotní univerzitní eventy, na kterých budou studenti i učitelé informováni o možnostech studia, implementaci výsledků vědy a výzkumu do studijních programů, o pokroku na poli inovací a podobně. Součástí spolupráce se SŠ je vytvoření pilotních výjezdů s nabídkou poradenských služeb, určených studentům 3. a 4. ročníků SŠ. Podpora a informovanost uchazečů k výběru vhodného studijního programu je žádoucí posílit také v on-line formě, aby 25 žádný z uchazečů nebyl diskreditován geografickými, zdravotními či jinými bariérami. Nové platformy pro setkávání se SŠ – vycházíme se SZ MU – Spolupráce se školami (posilování aktivních forem prezentace univerzity na středních školách, např. rozšířením sítě univerzitních ambasadorů z řad studentů, zapojením akademických pracovníků do návštěv SŠ; Poskytování odborného poradenství pedagogům na SŠ v otázkách obsahu a formy výuky klíčových i v otázkách úskalí VŠ studia z pohledu studenta a navazování systematické spolupráce v této oblasti se SŠ (např. pořádání seminářů pro SŠ učitele, ředitele, poradce). Návrh a realizace eventu pro absolventy, spolupráce s fakultami na nominaci oceněných jednotlivců. Podpora univerzitní komunity s důrazem na absolventskou síť. Rozvoj nabídky služeb pro absolventy, zefektivnění komunikace s absolventy. Megamenu je součástí obsahové strategie pro část webu muni.cz. Web reflektuje společenskou roli univerzity. Analýza rozvoje Megamenu navázaného na www.muni.cz a jeho fungování jako provázaného systému. Kontrola dopadů Megamenu a následná implementace aktualizací. Orientační finanční alokace 4 250 tis. Kč Název opatření: Inovace Univerzity třetího věku a další rozvoj popularizace vědy prostřednictvím dětské univerzity Cíle opatření dle SZ2021+ Další opatření (a) - n) Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje Další opatření SZ 2021+ spadající pod oblast l. univerzity třetího věku a aktivní život seniorů jako součást mise vysokých škol; a oblast j. dostupnost výsledků tvůrčích činností pro širokou veřejnost; popularizace vědy. Vzdělávání seniorů bude inovováno a vzdělávací aktivity budou přizpůsobeny současným změnám a preventivním opatřením v souvislosti s šířením COVID 19. Bude rozšířena nabídka vzdělávání online nebo smíšenou formou. Posíleno bude kvalitního zapojení zdravotně znevýhodněných seniorů do aktivit U3V. Cílem dětské univerzity (Mjuni) je popularizace vědy směrem k mladým studentům, jejich rodinám i široké veřejnosti. Díky inovativním způsobům výuky a rozšíření online aktivit ve vzdělávacím programu děti získají nové zkušenosti a dovednosti, které je mohou směřovat k vhodnému výběru budoucího studia. Výstupy/indikátory Opatření: – pro seniory bude připraveno 8 online kurzů/280 účastníků/96 hod. přímé výuky, 26 – pořízeny budou pomůcky pro účastníky se specifickými nároky na výuku, – pro děti a dospívající mládež bude připraveno 6 kurzů/230 studentů/120 hod. výuky, pomůcky pro výuku, notebook (2 ks). Popis opatření Opatření bude zaměřeno především na propagaci a podporu rozvoje programů Univerzity třetího věku s cílem rozšíření tohoto vzdělávání i mimo Brno. Pozornost bude věnována především zavádění online forem přednášek, rozšíření dosahu možnosti vzdělávání se i pro seniory ve vzdálenějších či odlehlých regionech. Realizace programu vzdělávacích aktivit ve formě kontaktní i online výuky bude zaměřena na motivování, nabídku příležitostí ke změnám, podporu zlepšení životního stylu a povzbuzování seniorů udržet si kontrolu nad vlastním životem. Akcentována bude možnost realizovat aktivity i mimo Brno s využitím moderátorů příp. místních lektorů. Pamatováno bude také na MjUNI, dětskou univerzitu, která je zaměřena na děti různých věkových skupin včetně dospívající mládeže. Nově bude v rámci opatření podpořeno rozšíření online aktivit a prohloubení povědomí o MjUNI směrem k široké veřejnosti. Cílem rovněž je, aby vzdělávací aktivity MjUNI byly i nadále interaktivní a motivovaly účastníky k dalšímu studiu. Orientační finanční alokace 1 650 tis. Kč Název opatření: Rozvoj studentské komunitní platformy na MU Cíle opatření dle SZ2021+ Další opatření (a) - n) Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje Další opatření SZ 2021+ spadající pod oblast c) komunitní dimenze vysokých škol; posilování sdílené identity vysoké školy; sociální integrace studujících jako prevence studijní neúspěšnosti; rozvoj sociálního kapitálu studujících; Cílem opatření je: – Rozvoj podpory studentských aktivit s cílem budovat společensky užitečnou studentskou platformu. – Aktivně podporovat rozvoj studentů včetně budování celoživotního vztahu k univerzitě. – Vychovávat ke společenské odpovědnosti formou zapojování studentů do zdravého životního stylu prostřednictvím sportovních aktivit. – Pro zajištění výše uvedeného vybudovat nebo opravit prostory spolkového komunitního centra. Výstupy/indikátory Opatření: – Podpora sportovních aktivit studentů. – Podpora všech 67 studentských spolků na MU se zvláštním důrazem na 12 sportovně zaměřených spolků. Popis opatření Podpora spolkové činnosti bude představovat především redesign webových stránek studentských spolků, obnovení registrace spolků, vytvoření a naplnění strukturovaného kalendáře akcí spolků, sběr 27 požadavků na finanční i nefinanční podporu aktivit plus nastavení pravidel podpory, vybudování „spolkové půjčovny“, podpora prezentace spolkové činnosti studentům, zaměstnancům i široké veřejnosti, podpora uspořádání akcí typu Jarmark spolků, průběžné zjišťování analýzy potřeb spolkových organizací, zajištění potřebných prostor a jejich vybavení. Financování vybraných sportovních aktivit a sportovně či hudebně zaměřených spolků (např. HC Masaryk University, běh o pohár rektora MU, pěvecký sbor, symfonický orchestr apod.). Spolupráce se spolky v zahraničí. Orientační finanční alokace 1 500 tis. Kč Název opatření: Posílení studentské komunity prostřednictvím dobrovolnických aktivit Cíle opatření dle SZ2021+ Další opatření (a) - n) Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje Další opatření SZ 2021+ spadající pod oblast k. využívání odborného zázemí vysokých škol pro řešení společenských problémů; zapojení vysokých škol do života občanské společnosti a podpora občanských aktivit pracovníků a studujících; dobrovolnictví. Dobrovolnické centrum MU vzniklo v březnu roku 2020, kdy vlivem situace kolem pandemie covidu 19 sílila potřeba koordinace dobrovolnické pomoci, která začala být spontánně nabízená studenty, zaměstnanci MU i široké veřejnosti. Dobrovolnické centrum „MUNI pomáhá“ má za sebou první půlrok práce. Za tu dobu vyřídilo přes 2 500 žádostí o pomoc a v databázi má přes 4 500 dobrovolníků. Jeho existence se opět dostává do popředí zájmu díky druhé vlně pandemie a centrum opět pomáhá potřebným a ohroženým skupinám obyvatel s aktuální poptávkou pomoci. Dobrovolnické centrum vzniklo spontánním způsobem, z jedné kanceláře s telefony se postupem času a na základě proměny pandemické situace proměnilo na sofistikovanou platformu, která nabízí databázi dobrovolníků i databázi osob a institucí, které pomoc hledají a vzájemně je propojuje prostřednictvím webové stránky. Z důvodu, že MU plánuje dobrovolnickou činnost již ponechat na stálo jako jednu ze svých služeb poskytovaných společnosti je třeba činnost dobrovolnického centra zakotvit v organizační struktuře MU a nastavit trvalé komunikační kanály. Výstupy/indikátory Opatření: – 5 dalších dobrovolnických projektů, přičemž je plánovaná spolupráce s min. 10 externími partnery a následné hodnocení dobrovolnických projektů. – Bude zpracovaná koncepce pro komunikaci s jednotlivými cílovými skupinami a realizace jejího plánu na rok 2021, certifikace dobrovolníků a sdílení dobré praxe. 28 Popis opatření Platforma dobrovolnického centra, která buduje prostředí pro snadné a efektivní dobrovolnictví studentů MU, zaměstnanců MU i veřejnosti a vytváří z dobrovolnictví pozitivní "návyk" v reakci na aktuální i dlouhodobé společenské potřeby, v návaznosti na své hodnoty a s využitím nástrojů specifických pro univerzitu. Využití expertního zázemí univerzity k vytváření dobrovolnických programů s přidanou hodnotou a supervizí zajišťující nejen zprostředkování pomoci, ale i rozvoj samotných dobrovolníků. Vznik organizační struktury provazující všechny fakulty a pracoviště univerzity, umožňuje partnerství se subjekty vně univerzity v rámci kraje i republiky, a poskytuje zázemí pro vznik a rozvoj dobrovolnických projektů. Nastavení komunikačních kanálů směrem k dobrovolníkům, příjemcům pomoci, partnerům, uvnitř dobrovolnického centra i univerzity přispěje k naplnění poslání centra. Orientační finanční alokace 1 500 tis. Kč Název opatření: Popularizace a medializace výsledků vědy a výzkumu MU Cíle opatření dle SZ2021+ Další opatření (a) - n) Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje Další opatření SZ 2021+ spadající pod oblast j) dostupnost výsledků tvůrčí činnosti pro širokou veřejnost, popularizace vědy. Cílem opatření je: – Realizace vědeckopopularizačních aktivit pro různé cílové skupiny s důrazem na vytvoření dlouhodobé strategie prezentace vědy a výzkumu. – Systemizace školení zaměstnanců v oblasti mediálního vystupování s důrazem na získání základních znalostí o mediálním prostředí a praktických dovedností pro prezentaci v tištěných/rozhlasových/televizních médiích. Výstupy/indikátory Opatření: – 10 vědecko-popularizačních akcí pro širokou veřejnost. – Systemizace školení zaměstnanců v oblasti mediálního vystupování a získání praktických dovedností pro prezentaci na poli popularizace vědy (2 workshopy, 60 minut, 24 osob). Popis opatření Revizí nastavení systému prezentace a popularizace vědy a výzkumu i v on-line prostředí dochází k posílení motivace VŠ rozvíjet nabídku a inovovat metody flexibilních forem vzdělávání, včetně vzdělávání poskytovaného on-line. Vytvoření dlouhodobé strategie komunikace VaV k veřejnosti podporuje dostupnost výsledků tvůrčích činností pro veřejnost a tím dochází k rozvoji sociálního kapitálu a zapojení VŠ do života občanské společnosti. Úzká vazba na praxi je vnímána především se zveřejňováním výsledků průzkumů s cílem zkvalitňování služeb nejen napříč univerzitou, ale i vzhledem k široké populaci. 29 Vytvoření koncepce systematického vzdělávání akademiků a následná realizace vyplývajících školení/vzdělávacích kurzů. Vytvoření vnitřní metodiky pro motivaci akademiků pro vystupování v médiích a její nasazení na jednotlivých součástech univerzity. Orientační finanční alokace 1 450 tis. Kč Název opatření: Rozvoj spolupráce s aplikační sférou Cíle opatření dle SZ2021+ Další opatření (a) - n) Specifikace cíle opatření Opatření naplňuje Další opatření SZ 2021+ spadající pod oblast g) rozvoj podnikavosti studentů, podpora start-ups a spin-offs a i) valorizace poznatků a jejich přenos do praxe; transfer technologií; role vysokých škol v podpoře inovací. Cílem je iniciovat a aktivně spravovat platformu spin-off společností MU, jakožto kanálu na firemní prostředí s přímou provazbou na výsledky VaV MU, studenty i vědce. Dalším cílem je formou vzdělání a vzájemné komunikace vytvořit dobrou praxi sdílení zkušeností v oblasti spolupráce vědců a studentů MU s aplikační sférou v různých rovinách, jejíž nedílnou součástí je také motivace studentů a vědců k těmto spolupracím. MU proto hodlá ty vědce, studenty či zaměstnance MU, kteří se prokazatelným způsobem zasloužili nebo přispěli k praktickému uplatnění poznatků a činností MU, veřejně ocenit – doposud se tato aktivita na MU nerealizovala, jde o strategickou záležitost, jejíž financování je naplánováno i na další roky vždy s dvouletou periodicitou, kdy výstupy, doporučení a zkušenosti jak účastníků workshopů a setkávání, tak oceněných, budou sdíleny napříč MU a sloužit jako podklad pro nastavování dalších kroků ke zvyšování zájmu o přenos poznatků do praxe, transfer technologií a spolupráci s aplikační sférou obecně. Výstupy/indikátory Opatření: – Vytvořena bude funkční spin-off platforma MU včetně nabídky pro spin-off společnosti MU. – V rámci ceremoniálu MUNI Innovation Award bude oceněno cca 30 výzkumníků/studentů. – Bude realizovaný cyklus besed, workshopů či seminářů k odstranění předsudků ke spolupracím s aplikační sférou. Popis opatření Spin-off společnosti jsou pro univerzity významný a společensky stále žádanější způsob možného uplatnění výsledků univerzitního výzkumu. MU s dlouholetou tradicí v podpoře transferu technologií a již založenými 16 spin-off společnostmi doposud nevytvořila prostředí pro vhodnou komunikaci, informování o aktuálním dění nejen v oblasti VaV, sdílení zkušeností a příležitostí, ale také možnostech efektivního využívání univerzitních znalostí a služeb ve prospěch univerzitních spin-off. Součástí dění platformy může být kromě informování, propagace, setkávání či sdílení praxe mezi sebou i zvanými významnými představiteli firemního sektoru právě např. typový mentoring a servis. Půjde o 30 vytvoření prostředí sounáležitosti a napojení na MU tak, aby šlo o prostředí pro aktuální i nové spin-offy MU prestižní, příjemné a respektované. Spolupráce akademických pracovišť s aplikační sférou obecně je diskutovaným, potřebným a pro společnost prospěšným počinem, je-li realizována s rozvahou, racionálně a ve prospěch všech zúčastněných. Do značné míry na ni cílí i podmínky hodnocení vysokých škol v budoucích letech. Každé dva roky, s iniciací a pilotním nastavením v r. 2021, plánujeme proto realizovat na MU cyklus besed, workshopů či seminářů, které povedou k odstranění předsudků a bariér u těch, kteří vůči spolupracím s aplikační sférou předsudky mají, a sdílení zkušeností a příkladů, a to prostřednictvím samotných aktérů přímo zapojených do spoluprací jak ze strany MU (studenti, vědci, jiní zaměstnanci), tak ze strany externích partnerů. Každé dva roky, jako doplněk této aktivity, hodlá univerzita i viditelně motivovat studenty, akademické i další zaměstnance, jejichž výstupy se podařilo úspěšně zavést do praxe, napomohly ke zdokonalení výrobků či služeb nebo jakkoli jinak přispěly ke zvýšení společenské relevance výzkumu Masarykovy univerzity. Tato aktivita na Masarykově univerzitě jako celek dosud chyběla, příležitostně se o dílčí akce snaží některé fakulty nebo CTT. Z koncepčního hlediska je nicméně vnímána jako aktivita strategická, celouniverzitní a dlouhodobá, oborově pak vyhodnocení aktuálních příkladů dobré praxe i motivační část (oceňování) zapadá do náplně již existující tradiční akce MU Business Research Forum, která bude tímto krokem významně inovována, otevře prostor pro další návštěvníky interní i externí a přinese MU nové spolupráce. Orientační finanční alokace 3 100 tis. Kč