INSTITUCIONÁLNÍ PLÁN MASARYKOVY UNIVERZITY NA LÉTA 2016–2018 2 1 Úvod k Institucionálnímu plánu MU na léta 2016–2018 Předložený Institucionální plán Masarykovy univerzity na léta 2016–2018 představuje ve své podstatě tříletý implementační plán Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity na léta 2016–2020. Ten jasně vymezuje akademickou obcí vydiskutované strategické cíle na další léta i hlavní aktivity pro jejich dosažení. Institucionální plán s finanční alokací na něj určenou tedy přispěje vedle dalších zdrojů financování k naplňování vize univerzity do roku 2020. Při stanovování strategických cílů na další léta vycházela Masarykova univerzita z řady analytických podkladů a studií a v neposlední řadě z cílů národních strategických dokumentů. 2 Alokace investičních a neinvestičních finančních prostředků na léta 2016-2018 Neinvestiční finanční prostředky v tis. Kč 333 458 Investiční finanční prostředky v tis. Kč 27 640 Finanční prostředky celkem v tis. Kč 361 098 3 3 Přehled stanovených cílů a aktivit v návaznosti na Dlouhodobý záměr MU na léta 2016-2020 Strategická priorita Dlouhodobého záměru MU 2016– 2020 Orientační částka přispívající k realizaci cílů v dané strategické prioritě DZ v tis. Kč Strategické cíle stanovené v Dlouhodobém záměru MU 2016–2020 Garant Hlavní aktivity na léta 2016, 2017, 2018 realizované nebo zahájené pro naplnění cílů z DZ MU 2016–2020 Označení a definice ukazatele Výchozí stav Cílový stav 1 Diverzifikace a otevřenost studijní nabídky 42 161 1.1 Zvýšit studijní úspěšnost zejména pomocí dobře nastaveného přijímacího řízení, komunikací s uchazeči a aktivním poradenstvím v průběhu studia Prorektor pro záležitosti studentů Prorektor pro studium a informační technologie Prorektor pro vnější vztahy a) Analýzy trendů studentské populace b) Revize přijímacího řízení a jeho částečná inovace různými formami c) Zpracování komunikační strategie k různým cílovým skupinám uchazečů a zahájení její realizace d) Příprava a zahájení realizace aktivního poradenství na úrovni studijních programů e) Rozvíjení spolupráce se středními školami v různých formách s cílem informování i vzdělávání budoucích uchazečů U1.1 Opatření ke zvyšování studijní úspěš- nosti Opatření ke zvyšování studijní úspěšnosti identifiko- vána Opatření ke zvyšování studijní úspěšnosti částečně implemento- vána 1.2 Zavést nové nástroje otevírající přístup ke studiu a jeho úspěšnému absolvování všem motivovaným uchazečům s potřebnými studijními předpoklady i navzdory jejich případnému znevýhodnění Prorektor pro záležitosti studentů a) Analýza problematiky vyrovnávání rozdílů ve vstupních znalostech studentů b) Vytvoření vzdělávacích příležitostí, například ve formě speciálních kurzů, s cílem zmenšit rozdíly ve vstupních znalostech různorodé populace studentů a podpora sociální a jazykové adaptace zájemců o studium s různým znevýhodněním c) Informování a motivování ke studiu potenciální zájemce z řad Romů, dalších etnických menšin, ze skupin ohrožených sociálním vyloučením, osob ve výkonu trestu odnětí svobody, se zdravotním handicapem či s jiným znevýhodněním odpovídajícími komunikačními strategiemi U1.2 Nástroje otevírající přístup ke studiu a jeho úspěšnému absolvování Nástroje otevírající přístup ke studiu a jeho úspěšnému absolvování neim- plementovány Nástroje otevírající přístup ke studiu a jeho úspěšnému absolvování částečně implemento- vány 4 1.3 Zjednodušit studijní nabídku a zpřehlednit strukturu a informace o studijních programech Prorektor pro studium a informační technologie a) Analýza struktury studijních programů ve srovnání s mezinárodní praxí b) Příprava revize údajů o studijních programech v Informačním systému MU a realizace prvních úprav c) Zahájení diskuze o profilaci studijních programů na akademické a profesní dle novelizované legislativy a revize nabídky studijních programů U1.3 Informace o studijních pro- gramech Nedostatečné informace o studijních progra- mech Revidované informace o studijních progra- mech 1.4 Obohatit spektrum nabízeného vzdělávání zejména o dvouoborové a interdisciplinární programy, technologicky zaměřené programy, inovované učitelské programy a relevantní programy reflektující trendy na trhu práce Prorektor pro studium a informační technologie a) Analýza mezinárodní praxe dvouoborového a víceoborového studia a redefinice charakteru tohoto studia na MU b) Příprava nových a inovovaných studijních programů (např. učitelských programů, programů technologického zaměření, specializovaných profesních programů atd.) c) Realizace studijních programů uskutečňovaných s jinými institucemi U1.4 Přehled inovovaných a nových studijních programů ve studijní na- bídce Stávající studijní nabídka Studijní nabídka obohacená o nové a inovované studijní pro- gramy 1.5 Reflektovat potřebu celoživotního učení v odpovídající studijní a vzdělávací nabídce Prorektor pro záležitosti studentů Prorektor pro studium a informační technologie a) Zmapování zájmu potenciálních uchazečů o celoživotní vzdělávání, včetně uchazečů se specifickými potřebami, a vytváření tomu odpovídající nabídky kurzů b) Definování postupů a pravidel pro uznávání výsledků předchozího neformálního vzdělávání a informálního učení U1.5 Nabídka celoživotního vzdělávání Stávající nabídka celoživotního vzdělávání Inovovaná nabídka celoživotního vzdě- lávání 5 2 Kvalitní vzdělávání reflektující aktuální trendy 46 290 2.1 Dobudovat vnitřní systém zajišťování a hodnocení kvality a získat institucionální akreditaci Prorektor pro studium a informační technologie a) Reflexe požadavků novely zákona o vysokých školách a dalších návazných norem v procesech zajišťování a hodnocení kvality vzdělávacích a souvisejících činností b) Diskuse a návrh vnitřních standardů a doporučení pro kvalitu a uskutečňování studijních programů c) Vytvoření koncepce vnitřního akreditačního procesu d) Vytvoření paragrafovaného znění vnitřní normy o studijních programech a její implementace včetně souvisejících organizačních opatření e) Realizace pravidelných evaluací studijních programů U2.1 Vnitřní systém zajišťování a hodnocení kvality Stávající systém zajišťování a hodnocení kvality Systém zajišťování a hodnocení kvality doplněn o nové kom- ponenty 2.2 Posílit aktivní roli studentů v procesech zajišťování kvality vzdělávacích činností Prorektor pro studium a informační technologie a) Revize stávajících studentských průzkumů a rozšíření nástrojů pro práci s výsledky těchto šetření b) Zapojování studentů do procesů zajišťování kvality (např. ve formě aktivní účasti v rámci pravidelných evaluací studijních programů atd.) c) Zavedení programových rad bakalářských a magisterských studijních programů včetně aktivní účasti studentů U2.2 Role studentů v procesech zajišťování kvality vzdělávacích činností Nedostatečná role studentů v procesech zajišťování kvality vzdělávacích činností Posílení účasti studentů v procesech zajišťování kvality vzdělávacích čin- ností 2.3 Revidovat kurikulum v bakalářských studijních programech a rozšířit jejich obecný základ Prorektor pro studium a informační technologie a) Analýza univerzitní praxe v oblasti společných základů více oborů b) Definování témat špičkových kurzů pro budoucí interdisciplinární moduly v akademických bakalářských studijních programech a zahájení přípravy obsahu těchto kurzů c) Vytvoření nabídky vzdělávacích a tvůrčích možností pro individuální rozvoj talentovaných a vysoce motivovaných studentů U2.3 Kurikulum v bakalářských studijních pro- gramech Kurikulum bakalářského studia před revizí Částečná revize kurikula v bakalářských studijních progra- mech 2.4 Modernizovat a zatraktivnit vzdělávání reflexí technologických trendů a implementací Prorektor pro studium a informační technologie a) Analýza používaných e-learningových systémů a nástrojů, návrh strategie jejich dalšího rozvoje a zahájení její realizace b) Zavádění technologických inovací a IT nástrojů do výuky ve vybraných oborech c) Zavádění nových forem a metod vzdělávání s ohledem na různorodé cílové skupiny U2.4 Implementace technologických trendů a nových metod a forem výuky Nové trendy, metody a formy výuky identifi- kovány Nové trendy, metody a formy výuky částečně im- plementovány 6 nových metod a forem výuky d) Posilování praktických forem výuky (aplikace simulačních zařízení a technologií, realizace stáží studentů, hostování odborníků z praxe apod.) 3 Internacionalizace ve vzdělávání 39 313 3.1 Zavést užívání cizího jazyka jako nedílnou součást studia ve všech jeho stupních a fázích Prorektor pro vnější vztahy a) Zavedení nástrojů v Informačním systému MU pro sledování cizojazyčné výuky a analýza výuky v cizích jazycích na jednotlivých fakultách b) Stanovení univerzitního standardu užívání cizojazyčné studijní literatury a zvyšování požadavků na využívání cizích jazyků při studiu c) Posilování ověřování vstupních cizojazyčných kompetencí uchazečů o studium v rámci přijímacího řízení U3.1 Nástroje pro posílení užívání cizího jazyka při studiu Nástroje pro posílení užívání cizího jazyka v rámci studia identifikovány Nástroje pro posílení užívání cizího jazyka v rámci studia imple- mentovány 3.2 Rozšířit nabídku i výuku cizích jazyků a posílit výuku předmětů v cizích jazycích domácími i zahraničními akademickými pracovníky Prorektor pro studium a informační technologie Prorektor pro vnější vztahy a) Vytvoření nabídky a realizace studijních programů v oblasti cizích jazyků strategického významu, tj. čínština, japonština, vietnamština, arabština, balkánské jazyky aj. b) Rozšíření nabídky výuky cizích jazyků směrem ke studentům i zaměstnancům c) Realizace výuky odborných předmětů v cizích jazycích jako nedílné součásti českých studijních programů d) Rozšiřování nabídky výuky akademického psaní a prezentačních dovedností v angličtině a dalších cizích jazycích e) Motivace studentů ke zpracovávání závěrečných prací v cizích jazycích U3.2 Výuka v cizích jazycích Nedostatečný podíl výuky odborných předmětů v cizích ja- zycích Posílená výuka odborných předmětů v cizích jazycích 3.3 Rozvíjet nabídku studijních programů vyučovaných v cizích jazycích a zvýšit počet studujících v těchto programech Prorektor pro vnější vztahy a) Příprava studijních programů plně vyučovaných v cizích jazycích a společných studijních programů typu joint degree b) Organizování letních škol v cizích jazycích a integračních aktivit pro zahraniční studenty c) Propagační aktivity studijní nabídky směrem do zahraničí U3.3 Nabídka studijních programů v cizích jazycích Nedostatečná nabídka studijních programů v cizích jazy- cích Připravované studijní programy v cizích jazycích 3.4 Zvýšit kvalitu činností souvisejících se zajišťováním Prorektor pro vnější vztahy a) Prohloubení přípravy pro vyjíždějící studenty za studiem do zahraničí prostřednictvím speciálně zaměřených kurzů b) Rozšiřování nabídky příležitostí pro oboustrannou mezinárodní mobilitu U3.4 Nabídka příležitostí pro oboustrannou mezinárodní Stávající nabídka příležitostí pro oboustrannou mezinárodní mobilitu Rozšířená nabídka příležitostí pro oboustrannou mezi- 7 zahraničních mobilit studentů studentů a zaměstnanců c) Zajišťování odpovídajících možností zahraničních studijních pobytů ve vazbě na zaměření studijních programů, a to s cílem maximalizovat míru uznávání absolvované části studia v zahraničí d) Realizace výuky českého jazyka pro zahraniční studenty, včetně studentů ze Slovenska, a motivování zahraničních studentů ke studiu češtiny mobilitu studentů a zaměst- nanců studentů a za- městnanců národní mobilitu studentů a zaměstnanců i zvýšená kvalita souvisejících služeb 4 Individualizované doktorské studium 33 113 4.1 Posílit individuální práci se studenty v doktorském studiu a pozornost věnovanou jejich socioekonomickému postavení Prorektor pro výzkum a) Zavedení nástrojů získávání zpětné vazby na kvalitu doktorského studia od studentů b) Rozšíření způsobů poskytování zpětné vazby doktorandům v průběhu studia (např. aktivní rolí oborových rad nebo zavedením mentorství) c) Vytvoření a realizace vzdělávacího kurzu pro začínající školitele doktorandů U4.1 Nástroje zpětné vazby v rámci doktorského studia Absence nástrojů zpětné vazby v doktorském studiu Navržené a částečně aplikované nástroje zpětné vazby v doktorském studiu 4.2 Založit školu doktorských studií a aplikovat společné standardy a procesy zajišťování kvality v doktorských studijních programech Prorektor pro výzkum Prorektor pro studium a informační technologie a) Založení školy doktorských studií zajišťující společné prvky doktorského studia b) Definování společných standardů doktorského studia a realizace vnitřního hodnocení doktorských studijních programů c) Revize nabídky doktorských studijních programů U4.2 Škola doktorských studií Definovaná koncepce školy doktorských stu- dií Založená škola doktorských studií 4.3 Zavést aktivní podporu profesního uplatňování absolventů doktorského studia v akademických i neakademických drahách Prorektor pro výzkum a) Příprava a zahájení výuky přenositelných dovedností a metodologie vědy napříč doktorskými studijními programy b) Inovace a modernizace kurzu PREFEKT c) Poskytování kariérního poradenství a servisu pro co nejlepší uplatňování absolventů doktorského studia v tuzemsku i v zahraničí d) Realizace stáží studentů doktorského studia v aplikační sféře a ve výzkumných institucích U4.3 Aktivní podpora profesního uplatňování doktorandů Absence aktivní podpory profesního uplatňování doktorandů Zahájení poskytování aktivní podpory profesního uplatňování doktorandů 4.4 Zvýšit mezinárodní renomé a atraktivitu doktorského studia Masarykovy univerzity Prorektor pro výzkum a) Rozvoj různých forem spolupráce v doktorském studiu s Akademií věd ČR a s jinými vysokými školami a výzkumnými institucemi včetně zahraničních b) Příprava strategie marketingových a náborových aktivit doktorského studia směrem k různým cílovým skupinám a její realizace U4.4 Atraktivita doktorského stu- dia Nedostatečná propagace doktorského studia směrem k potenciálním ucha- zečům Zpracovaná a částečně im- plementovaná strategie mar- ketingových a náborových aktivit 8 5 Excelence a relevance výzkumu 25 792 5.1 Vymezit výzkumné priority a strategická mezioborová témata Masarykovy univerzity Prorektor pro výzkum a) Definování výzkumných priorit a strategických mezioborových výzkumných témat b) Optimalizace personálního složení pracovišť v souladu se stanovenými prioritami ve vzdělávání a výzkumu U5.1 Výzkumné priority a strategická mezioborová témata Absence jasného vymezení výzkumných priorit a strategických mezioborových témat Vymezené výzkumné priority a strategická mezioborová témata 5.2 Upevnit postavení a viditelnost univerzitního výzkumu v mezinárodním prostředí a zvýšit zapojení univerzity v mezinárodních výzkumných projektech a konsorciích Prorektor pro výzkum a) Zahájení činnosti mezinárodního vědeckého panelu jako poradního orgánu pro výzkum b) Vytvoření univerzitní koncepce Open Access a zahájení její implementace c) Rozvíjení projektové podpory a souvisejícího servisu výzkumným týmům při přípravě projektů do Horizon 2020 U5.2 Postavení univerzitního výzkumu v mezinárodním pro- středí Nedostatečná mezinárodní viditelnost univerzitního vý- zkumu Implementovaná opatření pro upevnění výzkumu v mezinárodním prostředí 5.3 Zvýšit společenský a ekonomický dopad výsledků univerzitního výzkumu Prorektor pro výzkum a) Vytvoření nabídky výzkumných témat zabývajících se řešením společenských problémů pro spolupráci s organizacemi veřejné správy b) Rozvíjení projektové podpory a souvisejícího servisu pro spolupráci s partnery z aplikační sféry c) Dobudování efektivního a udržitelného systému komercializace výsledků a znalostí včetně zefektivnění nakládání s duševním vlastnictvím U5.3 Společenský dopad výsledků univerzitního vý- zkumu Nedostatečný dopad výsledků univerzitního výzkumu ve společnosti Implementovaná opatření pro posílení dopadu výsledků univerzitního výzkumu ve spo- lečnosti 6 Efektivita výzkumu a stimulující prostředí 20 110 6.1 Zavést systém plánování, pořizování a sdílení nákladných přístrojů, zařízení a technologií pro výzkum Prorektor pro výzkum a) Kompletace opatření pro plánování, pořizování a využívání nákladných přístrojů a zařízení pro výzkum a jejich implementace b) Zavedení otevřeného přístupu k centrálním servisním pracovištím pro výzkum (tzv. Core Facilities) s transparentními pravidly užívání a fungování U6.1 Systém plánování, pořizování a sdílení nákladných přístrojů, zařízení a technologií pro výzkum Vytvořená koncepce plánování, pořizování a sdílení nákladných přístrojů, zařízení a technologií pro vý- zkum Zavedený systém plánování, pořizování a sdílení in- frastruktur 9 6.2 Realizovat evaluaci výzkumu na všech úrovních a implementovat nástroje pro posilování výzkumného výkonu a kvality výsledků Prorektor pro výzkum a) Vytvoření metodiky pro pravidelnou evaluaci výzkumu na úrovni pracovišť b) Evaluace výzkumného výkonu a akademických aktivit na úrovni pracovišť, pracovních týmů i jednotlivců c) Podpora publikování výzkumných výsledků v angličtině, a v dalších relevantních cizích jazycích pro daný obor, v periodicích, která jsou sledována předními světovými databázemi U6.2 Evaluace výzkumu Pilotně ověřena evaluace výzkumného výkonu vybranými nástroji na úrovni insti- tuce Zavedená periodická evaluace výzkumného výkonu stávajícími i novými ná- stroji na úrovni instituce i praco- višť 6.3 Zajistit profesionální servis k výzkumné činnosti a vytvořit organizační a materiální podmínky pro maximalizaci přínosu klíčových vědeckých pracovníků a jejich týmů Prorektor pro výzkum a) Optimalizace portfolia elektronických informačních zdrojů, zejména klíčových vědeckých a odborných zdrojů s on-line přístupem b) Zajištění profesionálního řešení etických otázek výzkumu včetně souvisejícího právního servisu c) Zajištění informačního servisu a projektové podpory pro získávání a realizaci výzkumných grantů d) Podpora sdílení poznatků a vzájemné informovanosti organizací přednášek a kurzů U6.3 Profesionální servis k výzkumné činnosti Servis k výzkumné činnosti zajišťován Servis k výzkumné činnosti zajišťován širším portfoliem slu- žeb 7 Vnitřní kultura založená na sdílených hodnotách 14 913 7.1 Vytvářet inspirující univerzitní prostředí s cílem podporovat sdílení společných hodnot studenty a zaměstnanci a posilovat jejich sounáležitost s univerzitou Prorektor pro vnější vztahy a) Příprava oslav 100. výročí založení univerzity b) Rozvoj nástrojů pro ocenění kvalitní práce studentů, absolventů a zaměstnanců c) Podpora angažovanosti zaměstnanců a studentů v řešení společenských otázek U7.1 Inspirující univerzitní pro- středí Realizace řady aktivit pro kultivaci vnitřního prostředí Rozšířené portfolio aktivit pro kultivaci vnitřního prostředí 10 7.2 Posílit vzájemnou informovanost a vnitřní komunikaci napříč univerzitou Ředitel pro komunikaci Kancléř a) Zpracování koncepce interní komunikace a její realizace s využitím moderních komunikačních nástrojů b) Implementace inovovaného jednotného vizuálního stylu a posílení sdílení vizuální identity univerzity U7.2 Vnitřní ko- munikace První návrh koncepce interní komunikace v podobě definování potřeb Komplexně zpracovaná a částečně im- plementovaná koncepce interní komuni- kace 7.3 Rozšířit spektrum, dostupnost a kvalitu poskytovaných služeb směrem ke studentům a zaměstnancům Prorektor pro akademické záležitosti Kvestor a) Analýza možností a zpracování koncepce pro poskytování služeb seniorům z řad zaměstnanců MU b) Rozvoj a poskytování informačních a poradenských služeb pro studenty, absolventy a zaměstnance U7.3 Spektrum poskytovaných služeb studentům, absolventům a zaměst- nancům Stávající spektrum poskytovaných služeb studentům, absolventům a za- městnancům Rozšířené spektrum po- skytovaných služeb studentům, absolventům a zaměst- nancům 8 Inspirace a odpovědnost ke společnosti 20 694 8.1 Upevnit roli univerzity jako významné názorové autority při formování strategií a politik na národní a regionální úrovni Rektor a) Pořádání diskuzních panelů se zaměstnavateli, zástupci veřejných institucí a dalšími klíčovými partnery b) Veřejná prezentace názorů akademických pracovníků a zástupců managementu směrem k veřejnosti (např. veřejné přednášky, besedy, vystupování v klasických médiích, příspěvky na sociálních sítích) c) Aktivní účast a zapojení do tvorby politik, strategií a legislativy na regionální i celostátní úrovni zejména v klíčových oblastech odrážejících expertizu MU U8.1 Mediální vyjádření odborníků z univer- zity Stávající počet mediálních vyjádření odborníků z univer- zity Vyšší počet mediálních vyjádření odborníků z uni- verzity 8.2 Stát se vyhledávaným a strategickým partnerem, který reaguje na potřeby komunit a společenské výzvy Prorektor pro vnější vztahy a) Spolupráce s občanskými sdruženími, iniciativami a institucemi při řešení otázek spojených se vzděláváním Romů a jiných národnostních menšin či skupin ohrožených sociálním vyloučením b) Posílení vztahů s absolventy jejich aktivním zapojením do konkrétních aktivit a projektů c) Poskytování poradenství i jiné aktivní pomoci ze strany studentů a zaměstnanců jako služby veřejnosti směrem ke specifickým cílovým skupinám U8.2 Rozvoj partnerství Stávající spektrum realizovaných aktivit ve vztahu k veřejnosti a v rámci uzavřených partnerství Širší spektrum realizovaných aktivit ve vztahu k veřejnosti a navázána nová partnerství s institucemi 11 d) Rozvoj zázemí pro realizaci populárněnaučných a kulturních událostí s využitím kapacity kina Scala, Mendelova muzea, Botanické zahrady MU, Centra léčivých rostlin atd. e) Rozvoj partnerství s vysokými, středními, základními i mateřskými školami, s kulturními institucemi, sportovními kluby, neziskovými a zdravotními organizacemi a posilování spolupráce s komerční sférou a veřejnou správou při řešení národních, regionálních i lokálních témat nebo společných projektů 8.3 Podporovat vzdělanost a kultivovanost společnosti aktivním šířením a sdílením vědění Ředitel pro komunikaci Kancléř Prorektor pro akademické záležitosti Prorektor pro výzkum a) Rozvíjení mediálních aktivit s cílem kultivace veřejného mínění b) Rozvíjení portálu online.muni.cz a dalších komunikačních kanálů se značkou Munimedia a vytvoření elektronického časopisu pro akademickou obec ČR c) Inovace univerzitní webové prezentace a využití dalších nástrojů digitálního marketingu s cílem efektivního šíření informací o činnosti univerzity směrem k veřejnosti d) Revize rozsahu knihovních služeb a jejich poskytování v obvyklém mezinárodním standardu e) Zvýšení kvality a dostupnosti služeb univerzitního nakladatelství, zejména posílením elektronické distribuce publikací a vydáváním publikací v cizích jazycích f) Rozvoj vlastní ediční činnosti a vydávání odborných časopisů v on-line formách a využívání potenciálu e-publikování k rychlejší distribuci poznatků g) Popularizace vědeckých poznatků a nabídka různorodých vzdělávacích aktivit pro širokou veřejnost (rozvoj činnosti Mendelova muzea, dětské univerzity, univerzity třetího věku, aktivit Střediska pro pomoc studentům se specifickými nároky atd.) U8.3 Komunikace směrem k veřejnosti Stávající spektrum užívaných komunikačních kanálů směrem k veřejnosti Širší spektrum užívaných ko- munikačních kanálů směrem k veřej- nosti 12 9 Personální řízení a profesní rozvoj zaměstnanců 15 152 9.1 Revidovat procesy personálního řízení, zejména kritéria a nástroje pro přijímání zaměstnanců, kvalifikační růst a obsazování vedoucích pozic Prorektor pro akademické záležitosti Kvestor a) Revize personálních předpisů b) Vytvoření personální strategie pro obsazování pozic vedoucích pracovníků c) Rozvoj nástrojů pro hodnocení výkonu a kvality práce akademických i neakademických pracovníků d) Motivace pracovníků ke kvalifikačnímu růstu s cílem zvyšování podílu vysoce kvalifikovaných, zejména habilitovaných, akademických pracovníků U9.1 Procesy a prvky personálního řízení Stávající personální předpisy a postupy a absence klíčových prvků v personálním řízení Návrh a zahájení implementace nových prvků a procesů v personálním řízení 9.2 Nastavit otevřenou personální politiku cílenou na získávání akademických a vědeckých pracovníků z vnějšího prostředí univerzity Prorektor pro akademické záležitosti Kvestor a) Stanovení kritérií pro výběr akademických a vědeckých pracovníků zohledňujících působení vně MU b) Podpora realizace pobytů zahraničních akademických pracovníků na MU v průběhu jejich tvůrčího volna a aktivní působení v této oblasti směrem k zahraničním institucím U9.2 Otevřená personální poli- tika Absence definovaných jasných kritérií a postupů pro výběr pracovníků vně MU Identifikace a částečná im- plementace jasných kritérií a postupů pro výběr pracovníků vně MU 9.3 Vybudovat ucelený systém vzdělávání zaměstnanců Masarykovy univerzity Prorektor pro akademické záležitosti Kvestor a) Vytvoření a částečná implementace koncepce interního vzdělávání zaměstnanců b) Založení celouniverzitního pracoviště podporujícího rozvoj pedagogických a dalších kompetencí akademických pracovníků i studentů doktorského studia a zajišťujícího vzdělávání neakademických pracovníků U9.3 Interní vzdělávání za- městnanců Absence uceleného systému interního vzdělávání zaměst- nanců Zpracovaná koncepce interního vzdělávání zaměstnanců a její částečná im- plementace 9.4 Vytvořit koncepci k podpoře sladění profesní kariéry na univerzitě s rodinným životem a rozšířit spektrum nabízených zaměstnaneckých výhod Prorektor pro akademické záležitosti Kvestor a) Identifikace a zavádění nástrojů na podporu slaďování kariéry na univerzitě s rodinným životem b) Poskytování systematické podpory a asistence zahraničním pracovníkům a jejich rodinám v začleňování do běžného života v ČR a regionu c) Vytvoření ucelené nabídky zaměstnaneckých a studentských benefitů i zvýhodněných nabídek od univerzitních partnerů a její efektivní zprostředkování d) Podpora získávání mezinárodních pracovních zkušeností a posilování jazykových kompetencí akademických i neakademických pracovníků U9.4 Podpora sladění kariéry s rodinným ži- votem Absence spektra nástrojů a systematické podpory sladění kariéry na univerzitě s rodinným životem Identifikace a částečná im- plementace nástrojů a systematické podpory sladění kariéry na univerzitě s rodinným živo- tem 13 e) Zpřístupňování pracovního prostředí zaměstnancům se změněnou pracovní schopností 10 Infrastruktura a správa instituce 63 059 10.1 Dobudovat potřebné infrastrukturní zázemí pro výuku a výzkum Kvestor a) Dobudování zázemí pro výuku a výzkum a další činnosti v souladu se stanovenými strategickými cíli univerzity b) Modernizace technologií, přístrojů a zařízení v návaznosti na potřebnost, závěry auditů, platné normy a požadavky efektivity U10.1 Infrastrukturní zá- zemí Identifikované potřeby pro budování in- frastrukturního zázemí Realizované akce a imple- mentovaná opatření pro dobudování potřebného in- frastrukturního zázemí 10.2 Zvýšit efektivitu provozování i správy budov a jejich bezpečnost Kvestor a) Zajištění celouniverzitně sdílené on-line evidence výukových prostor a rozvoj nástrojů posilujících sdílení a optimální využívaní vybudovaných prostorových kapacit pro výzkumné účely b) Revize zajištění bezpečnosti v univerzitních budovách včetně souvisejících interních předpisů, obnova a rozvoj nástrojů pro její posílení c) Aktualizace pasportizace a dat pro Building Information Model (tzv. BIM) a provozování a rozvoj Building Management System MU (tzv. BMS) U10.2 Efektivita provozu a správy Identifikované potřeby pro posílení efektivity provozování a správy budov a jejich bezpeč- nosti Realizované akce a imple- mentovaná opatření pro posílení efektivity provozování a správy budov a jejich bezpečnosti 10.3 Optimalizovat dělbu kompetencí mezi součástmi univerzity a zefektivnit vnitřní fungování Kvestor a) Analýza služeb zajišťovaných univerzitou a jejími součástmi s cílem identifikace vhodných agend pro integraci, outsourcing, insourcing nebo efektivnější přerozdělení mezi součásti univerzity U10.3 Optimalizace dělby kom- petencí Identifikována potřeba analýzy služeb zajišťovaných univer- zitou Zpracovaná analýza služeb zajišťovaných univerzitou a jejími sou- částmi 10.4 Zajistit ekonomickou stabilitu a výkonové rozpočtování univerzity s prvky solidarity Prorektor pro výzkum Kvestor a) Zajištění odpovídajícího servisu, zejména projektového, ekonomického, právního a v oblasti duševního vlastnictví, pro posilování diferenciace zdrojů financování b) Analýza a zpracování koncepce pro poskytování nové nabídky vzdělávání formou studijních programů a kurzů realizovaných v rámci institutu neziskového typu U10.4 Ekonomická stabilita Identifikována opatření pro posílení diferenciace zdrojů fi- nancování Implementovaná opatření pro posílení diferenciace zdrojů finan- cování 14 11 Informační systémy a IT podpora 4 390 11.1 Rozvíjet integraci stávajících informačních systémů a pokračovat v jejich vývoji, a to i s cílem zvýšení jejich uživatelské přívětivosti a zajištění přístupu z mobilních zařízení Prorektor pro studium a informační technologie a) Centralizovaný sběr a vyhodnocování požadavků pro rozvoj stávajících informačních systémů a určení týmu pro koordinaci integrovaného přístupu v rozvoji informačních systémů b) Rozvoj a inovace Informačního systému MU zejména ve studijních agendách, a to se zohledněním novely vysokoškolského zákona a potřeb instituce c) Rozvoj funkcionalit ekonomicko-správních informačních systémů v návaznosti na legislativní změny a potřeby uživatelů d) Posilování mezinárodního charakteru univerzitního prostředí jazykovými mutacemi informačních systémů U11.1 Rozvoj informačních systémů Identifikované požadavky na rozvoj informačních systémů a jejich uživatelskou přívětivost Částečně im- plementovaná opatření a kroky v rozvoji informačních systémů 11.2 Implementovat uživatelsky komfortní platformu umožňující pružnou spolupráci a komunikaci v rámci pracovních skupin z řad zaměstnanců a studentů Prorektor pro studium a informační technologie a) Identifikace požadavků, zpracování koncepce, volba a realizace postupu pro zajištění platformy pro sdílenou práci a komunikaci b) Vytvoření funkčního intranetu pro efektivní sdílení interních informací, postupů, závazných pravidel, událostí a dalšího relevantního obsahu U11.2 Platforma pro pružnou spolupráci a ko- munikaci Identifikovaný a popsaný požadavek na platformu usnadňující interní spolupráci a komu- nikaci Nalezení vhodné platformy pro sdílenou práci a komunikaci a její pilotní ověření 11.3 Rozvinout nástroje pro efektivní práci s daty a pokračovat v elektronizaci vnitřních procesů a v digitalizaci informací Prorektor pro studium a informační technologie Kancléř a) Revize stávajících dat a inovace jejich struktur v informačních systémech pro manažerské účely, a to v požadované struktuře, formě a uživatelské přívětivosti b) Zajištění elektronizace vnitřního systému zajišťování a hodnocení kvality i dalších agend vnitřní správy c) Pokračování elektronizace administrativy, zefektivňování vnitřního oběhu dokumentů a směřování k tzv. bezpapírové instituci d) Rozvoj nástrojů pro efektivní ukládání, zpracování a zpřístupnění vědeckých dat (tzv. Open Research Data) a tvorba univerzitní politiky v této oblasti e) Analýza a zpracování koncepce dlouhodobého ukládání a ochrany dokumentů U11.3 Práce s daty a elektronizace procesů Identifikované požadavky na manažerskou práci s daty, elektronizaci procesů, ukládání vědeckých dat, dlouhodobé ukládání dokumentů a digitalizaci informací Částečně im- plementovaná opatření a kroky pro řešení požadavků na ma- nažerskou práci s daty, elektronizaci procesů, ukládání vědeckých dat, dlouhodobé ukládání do- 15 a vědeckých dat (tzv. Long Term Preservation) a pilotní ověření zvoleného postupu f) Digitalizace informací a rozvoj digitálních knihoven kumentů a digitalizaci in- formací 11.4 Optimalizovat univerzitní e-infrastrukturu a zajistit bezpečné kybernetické prostředí Prorektor pro studium a informační technologie a) Revize kapacit páteřní datové sítě a provozu optických vláken, stanovení další strategie jejich provozu a rozvoje b) Optimalizace univerzitní e-infrastruktury c) Rozvoj prostředí pro práci s citlivými daty U11.4 Univerzitní e-in- frastruktura Identifikované požadavky na rozvoj univerzitní e-in- frastruktury Částečně im- plementovaná opatření a kroky pro řešení požadavků na kapacity datové sítě, e-in- frastruktury a práci s citlivými daty Fond rozvoje MU na léta 2016–2018 36 111 - - - - - Finanční alokace CELKEM 361 098 - - - - - - 16 4 Rámcový popis organizace vnitřní soutěže Fond rozvoje Masarykovy univerzity Část prostředků z Institucionálního plánu MU na léta 2016–2018, konkrétně v celkové výši 36 111 tis. Kč, bude každoročně rozdělena formou vnitřní soutěže Fond rozvoje Masarykovy univerzity (dále jen FR MU) vyhlašované rektorem. Interní soutěž FR MU je vyhlašována pro projekty ve dvou základních tematických okruzích: A) Podpora pedagogické práce akademických pracovníků a profilace a inovace studijních programů/oborů na úrovni předmětů/kurzů B) Tvůrčí práce studentů směřující k inovaci vzdělávací činnosti Finanční rozmezí pro jednotlivé projektové záměry je stanoveno mezi 50.000,- Kč až 100.000,- Kč, roční alokace na soutěž je stanovena ve výši 12 037 tis. Kč. Podrobná specifikace jednotlivých tematických okruhů, pravidla soutěže, metodika hodnocení návrhů projektů i podmínky realizace projektů jsou každoročně uvedeny ve Vyhlášení soutěže a Pravidlech soutěže FR MU. Veškeré relevantní materiály jsou dostupné na webových stránkách univerzity.