MI i RECETOX Opatřeni ředitele 2/2019 Pravidla hospodařeni Centra i M U N I R E C E T O X Část prvni Obecná ustanoveni ČI. 1 Předmět úpravy 1) Toto opatření se vydáva pro zajištění transparentního a efektivního využití přidělených finančních prostředků v centru RECETOX (dále jen „Centrum") dle Organizačního řádu centra RECETOX článek 13 odst. 4. 2) Centrum hospodaří s mstitucionálními prostředky, účelově určenými prostředky, výnosy z doplňkové činnosti, dostává jiné příjmy nebo příspěvky, případně má příjmy z darů a dědictví v souladu s § 18 zákona číslo 111/1998 Sb., o vysokých školách. 3) Institucionální prostředky zahrnují příspěvek ze státního rozpočtu na vzdělávací a tvůrčí činnost (dále „PVC" nebo „Příspěvek na vzdělávací činnost"), institucionální podporu na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumných organizací (dále „IP" nebo „Institucionální podpora"), dotaci na účelovou podporu na vysokoškolský specifický výzkum (dále „SV") a prostředky rozdělované na základě institucionálního rozvojového plánu (dále „IRP"). Tyto prostředky jsou Centru svěřeny Přírodovědeckou fakultou (dále jen „Fakulta") na základě rozpočtových pravidel Fakulty a rozpočtových pravidel Masarykovy univerzity. 4) Účelově určenými prostředky se rozumí projekty realizované Centrem. 5) Nakládání s jednotlivými finančními zdroji se řídí zejména Zákonem 130/2002 Sb., O podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředku a pravidly jednotlivých poskytovatelů. ČI. 2 Příspěvek na vzdělávací činnost 1) Představuje část institucionálních finančních prostředků přidělenou Centru na základě jeho příspěvku k pedagogickým aktivitám MU a kvalitě jejich výstupů. 76% takto přiděleného rozpočtu je určeno rozsahem vzdělávacích aktivit a 24 % je určeno kvalitou vzdělávacích činností spojených s výzkumem. 2) Mezi parametry určující kvalitu patří: a) počty studentů v bakalářských programech b) počty studentů v magisterských programech c) počty studentů v doktorských programech d) počet absolventů doktorských programů e) podíl Centra na celkovém počtu RIV bodů f) podíl Centra na celkové výši neinvestičních účelových prostředků na vědu g) Počet vyjíždějících a přijíždějících studentů v rámci mezinárodních mobilit h) Podíl Centra na celkovém počtu přepočtených úvazků cizinců 3) Detailní určení obou parametrů je řešeno opatřením děkana pro příslušný rok a je předkládáno akademickému senátu stejně jako rozšířenému kolegiu děkana. 4) Z PVČ Centrum pokrývá: 2 MUNI RECETOX a) Poměrnou část mzdových nákladů akademických pracovníků, kteří zajišťují výuku předmětů bakalářských, magisterských a doktorských programů akreditovaných centrem, vzdělávání zapsaných studentů, vedení jejich studentských prací, případně vedení výzkumných projektů středoškolských studentů včetně odměn za jejich činnost, b) provozní náklady centra jako jsou energie, telefony, poštovné, kancelářské potřeby, drobné provozní opravy, hygienické potřeby, úklidové potřeby, klíče, zákonná školení zaměstnanců. Tyto náklady mají režijní příznak a vstupují do výpočtu parametru režijních nákladů fakulty, c) dofinancovaní státních stipendií studentů, d) pracovně lékařské prohlídky a povinné očkování, e) sociální náklady jako jsou dotace stravenek, f) mzdové náklady organizační jednotky Provozu a správy, pokud nejsou financovány z účelově určených prostředků, včetně odměn za jejich činnost. Tyto náklady mají režijní příznak a vstupují do výpočtu parametru režijních nákladů fakulty, g) další provozní náklady centra jinde neuvedené. Cl. 3 Podpora specifického výzkumu 1) Prostředky na podporu specifického výzkumu jsou institucionální prostředky určené na podporu samostatného výzkumu studentů, prezentace a publikace jejich výsledků a jejich zapojení do mezinárodní spolupráce. 2) Na úrovni Centra je část prostředků SV centralizována (maximálně však 30 %) na: a) mzdové prostředky pro akademické pracovníky, b) stipendia za tvůrčí výsledky při spolupráci ve výzkumu dle odst. 3 čl. 4 Motivačního řádu RECETOX. 3) Zbylé finanční prostředky SV jsou rozdělovány do výzkumných skupin na základě jejich přínosu do prostředků SV dle následujícího vztahu Ui SVi ~ "SV yN j. L,j=1 U j kde _( Bt W Dt Mt At Ý~m) Ui-[WJj) {kDW^+kMWJrj + kAž^j) Ds\ ■ - dotace na specifický výzkum pro daný rok, Bi - bodové ohodnocení výsledků centra ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích podle posledního zveřejněného hodnocení výsledků výzkumných organizací, D, - počet studentů doktorských studijních programů centra ve standardní době studia plus jeden rok počítaného k 31. 10. daného roku, 3 MUNI RECETOX Mi - počet absolventů magisterských studijních programů centra v období za poslední rok počítaného k 31. 10. daného roku, Ai - počet absolventů doktorských studijních programů centra v období za poslední rok počítaného k 31. 10. daného roku, kp - váha podílu počtu studentů doktorských studijních programů; ko — 0,65, kw - váha podílu počtu absolventů magisterských studijních programů; kw = 0,22, k..\ - váha podílu počtu absolventů doktorských studijních programů; kA — 0,13, m -koeficient vyjadřující váhu výkonu ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích a váhu počtu studentů a absolventů; m = 0,64. Pokud je pro výzkumnou skupinu součet počtu studentů doktorských studijních programů, počet absolventů magisterských studijních programů a počet absolventů doktorských studijních programů nulový je uměle počet studentů doktorských studijních programů navýšen na 0,1 4) Ze SV jsou hrazeny zejména: a) stipendia a mzdy studentů zapsaných ve studijních programech akreditovaných Centrem, případně studentů, jejichž školitelé jsou akademickými pracovníky Centra, b) náklady na spotřební materiál nezbytný k realizaci studentských projektů, c) výměnné pobyty studentů nebo účasti studentů na konferencích a workshopech, d) maximálně 30% celkových prostředků může být použito na mzdové náklady akademických pracovníků Centra, kteří zajišťují realizaci magisterských a doktorských programu akreditovaných Centrem a vedení studentských prací. 5) Projekty specifického výzkumu jsou koordinovány projektovým oddělením Centra. ČI. 4 Institucionální podpora 1) Institucionální podpora představuje část prostředků institucionální podpory přidělené Fakultou Centru na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace. Je určena na podporu výzkumných činností a s tím souvisejících podpůrných aktivit. Prostředky IP jsou distribuovány mezi výzkumné organizace na základě hodnocení kvality jejich předchozího výzkumu (nově dle Metodiky 17+) a následně podle vnitřních pravidel jednotlivých výzkumných organizací. 2) Na úrovni Centra je část prostředků z IP centralizována a zbylé finanční prostředky z IP jsou rozdělovány do výzkumných skupin podle pravidel (viz příloha číslo 1). Tento postup Ředitel centra každoročně upřesňuje s vedoucími výzkumných programů tak, aby byla naplňována výzkumná strategie Centra. Zohledňuje přitom aktuální pravidla rozdělování IP na MU a PřF, výši institucionálních prostředků a dostupnost dalších zdrojů. 3) Z IP jsou hrazeny zejména: a) Výzkumné aktivity a s nimi spojené výdaje, na které nejsou získány účelové zdroje tj. spotřební materiál, služební cesty, služby, poplatky za uveřejňování článků, konferenční poplatky, IT vybavení, b) Mzdové náklady pracovníků výzkumných skupin a výzkumných infrastruktur 4 MUNI RECETOX c) Centralizované výdaje na nájmy prostor pro výzkumné a podpůrné činnosti, servisy a opravy přístrojů a s tím související náklady, licence na elektronické informační zdroje a standardní IT vybavení pro nově přijímané pracovníky, pokud pro tyto účely nejsou plánovány projektové zdroje. d) Odměny vedoucím pracovníkům výzkumných skupin, programů a výzkumných infrastruktur; odměny z fondu ředitele; odměny za publikační výsledky; odměny pracovníkům výzkumných infrastruktur. e) Náklady Kanceláře ředitele jako jsou mzdové prostředky včetně odměn, cestovní náklady a náklady propagace výzkumu centra. ČI. 5 Institucionální rozvojový plán 1) Prostředky rozdělované na základě IRP MU slouží na podporu strategického rozvoje Centra a strategických investic a jsou spravovány ředitelem centra. O jejich využití rozhoduje ředitel centra po diskuzi s Radou centra v návaznosti na naplňování dlouhodobé strategie centra a ročních plánů. ČI. 6 Účelově určené prostředky 1) Účelově určené prostředky zahrnují národní a mezinárodní projekty, na jejichž realizaci se může podílet jedna nebo více výzkumných skupin, výzkumných programů nebo centrálních jednotek. Finanční zdroje jsou v těchto projektech vždy spravovány řešitelem projektu. 2) V případě, že se na řešení projektu podílí více výzkumných skupin, rozhoduje řešitel projektu o rozdělení finančních zdrojů mezi relevantní jednotky. Vedoucí těchto jednotek pak odpovídají za řešení daných částí projektu i za hospodárné využívání svěřených finančních zdrojů. 3) U strategických projektů, jejichž řešení zasahuje přes celé Centrum nebo které vyžadují kofinancování z centrálních zdrojů, je z pravidla řešitelem ředitel centra. ČI. 7 Fond provozních prostředků 1) Fond provozních prostředků (dále jen „FPP") Slouží k vyrovnávání krátkodobých výkyvů v rozpočtu Centra a pro financování strategického rozvoje Centra. Může se jednat o kofinancování projektů nebo rozvojové prostředky na aktivity, které doposud nejsou kryty projekty. 2) Zdrojem prostředků FPP jsou: a) Zisk z doplňkové činnosti po zdanění, b) Zůstatek PVČ k 31. prosinci roku 3) FPP lze použít zejména: a) jako doplňkového zdroje financování potřeb centra, 5 M U N I R E C E T O X b) k převodu do jiného fondu (RF, FO, FRIM). 4) O použití FPP Centra rozhoduje Ředitel centra. 5) FPP si mohou tvořit i vědecké programy, tedy pracoviště na druhém stupni liniového řízení (318010, 318020, 318030, 318040 a 318050), a to ze zisku z doplňkové činnosti převyšující náklady centra na mimorozpočtových příjmech. Tento zisk musí být jednotkově větší než 50 tis. Kč. Polovina takového zisku pak připadá do FPP Centra 318000, druhá polovina do FPP příslušného vědeckého programu. ČI. 8 Doplňkové činnosti 1) Doplňkovou činností centra je doplňková činnost podnikatelská a smluvní výzkum. 2) Pro doplňkovou činnost je před jejím vznikem sestavena nákladová kalkulace dle pravidel MU, která obsahuje všechny nezbytné náklady pro realizaci dané činnosti včetně zisku. 3) Z doplňkové činnosti tvoří Centrum zisk, který využívá k hrazení nákladů nezpůsobilých k úhradě z účelově určených zdrojů. Tyto zdroje je oprávněn využívat Ředitel centra k účelům reprezentace Centra, zajištění občerstvení na pracovišti a společenských událostí. Ostatní pracovníci Centra tyto zdroje mohou využít pouze po výslovném schválení Ředitele centra. 4) Členské příspěvky jako osobní benefit zaměstnance mohou být placeny pouze ze zisku z doplňkové činnosti. 5) Ze zisku z doplňkové činnosti hradí Centrum také případné pokuty a škody způsobené zaměstnanci centra při výkonu práce, pokud nebylo škodní komisí rozhodnuto jinak. ČI. 9 Podíl nákladů Centra na centrálních nákladech PřF a MU 1) Centrum se podílí na provozu univerzity prostřednictvím odvodu za výnosy na centralizované náklady a na centrálně zajišťovaných investičních akcích a velkých opravách podílu na využívaných užitných plochách. Toto číslo představuje zhruba 40 % výnosů z IP a PVC. 2) Odvod na centralizované náklady je počítán z výnosů generovaných Centrem a je snížen o: a) dotační odpisy, b) tvorbu fondů, vyjma FPP c) převody dotací na spolupříjemce, d) poplatky za studium nad standardní dobu studia (§58 odst. 3 zákona o vysokých školách), e) poplatky za studium v dalším programu (§58 odst. 4 zákona o vysokých školách), f) dohodnuté subdodávky v činnostech, které nejsou předmětem primárního poslání HS, g) výnosy z konferencí, h) výnosy projektů, které mají celouniverzitní dopad či financují činnosti, na kterých spolupracuje více HS, 6 MUNI RECETOX i) u centralizovaných součástí nebudou navíc do celkových výnosů předmětných pro výpočet odvodu zahrnuty normativní zdroje (příspěvek na vzdělávací činnost PVC a IP) na zajištění příslušné centralizované služby. 3) Centrum se podílí na provozu Fakulty odvody do centrálního rozpočtu Fakulty procentickou daní z PVC a IP, která je stanovována každý rok dle potřeb Fakulty. Jedná se přibližně o 17% respektive 20 %. 4) Tyto režijní náklady jsou sníženy o režie vygenerované projekty z předcházejícího roku. Část druhá Neinvestiční rozpočty organizačních jednotek ČI. 10 Výzkumné skupiny a programy 1) Rozpočet výzkumné skupiny se skládá zejména z účelově určených prostředku (projektu) řešených danou skupinou. 2) Kromě projektových zdrojů dostává skupina svěřen rozpočet z SV a IP dle pravidel pro tyto zdroje dle článku 3 a 4 tohoto Opatření. Pokud skupina řeší projekty, které vyžadují kofinancování, je jim část svěřeného rozpočtu z IP blokována pro přednostní pokrytí výdajů na kofinancování. 3) V souladu s čl. 4 odst. 4 a. mají akademičtí pracovníci každé vědecké skupiny za účelem zabezpečení výuky financovaný svůj úvazek ve výši 0,2 z centrálního IP a PVČ. V případě, že jsou tito pracovníci zapojeni do projektů úvazkem převyšujícím 0,8, čerpají primárně projektové zdroje. 4) Každý výzkumný program navíc dostává prostředky ve výši 1,0 úvazku ze zdrojů Velké výzkumné infrastruktury na to, aby zajistil otevřený přístup k distribuovaným částem infrastruktury ve vědeckých skupinách. 5) Doplňkově mohou výzkumné skupiny realizovat doplňkovou činnost. 6) Pokud nějaká část rozpočtu výzkumné skupiny nedosahuje potřebné výše zdrojů, je možné po dohodě vedoucího výzkumné skupiny s příslušným vedoucím programu a Operačním ředitelem přidělené finanční prostředky v rámci výzkumného programu přerozdělit. 7) Rozpočet výzkumné skupiny musí být vždy vyrovnaný. Pokud tomu tak není, je povinností vedoucího skupiny tuto situaci řešit na úrovni vedoucího programu nebo Ředitele centra s vědomím Operačního ředitele. 7 MUNI RECETOX či. 11 Výzkumná infrastruktura 1) Výzkumná infrastruktura (dále jen „VI")se skládá z centrálních jednotek a distribuovaných částí v rámci vědeckých programů. 2) Hlavním zdrojem financování činností VI je projekt MSMT Výzkumná infrastruktura RECETOX. 3) Každé centrální jednotce VI je svěřen rozpočet z IP, který pokrývá odměny technickým pracovníkům dle Motivačního řádu RECETOX a mimořádné náklady VI, které nebyly plánovány v projektech. 4) Pokud je výzkumná infrastruktura zapojena do řešení projektu, využívá k pokrytí svých nákladů takto získané zdroje. 5) Doplňkově mohou centrální jednotky výzkumné infrastruktury realizovat doplňkovou činnost. 6) Rozpočet centrální jednotky musí být vždy vyrovnaný. Pokud tomu tak není. Je povinností vedoucího centrální jednotky tuto situaci řešit s Ředitelem Výzkumné infrastruktury nebo Ředitelem centra s vědomím Operačního ředitele. 7) Distribuované části infrastruktury jsou řešeny článkem 11 odst. 4. Cl. 12 Národní centrum 1) Aktivity Národního centra jsou financovány zejména ze zdrojů Ministerstva životního prostředí jako jednoho ze zřizovatelů. 2) Další zdroje Národní centrum na svoji činnost získává z projektů, které Národní centrum realizuje nebo do kterých je zapojeno. ČI. 13 Kancelář ředitele 1) Aktivity Kanceláře ředitele jsou financovány z centralizované části IP nebo projektových zdrojů, ve kterých je Kancelář ředitele zapojena. 2) Aktivity Kanceláře ředitele směrem ke studiu jsou financovány z PVČ. ČI. 14 Provoz a správa 1) Aktivity Provozu a správy jako podpůrné součásti centra jsou primárně financovány režijních výnosů rozpočtovaných v rámci PVC, z centralizované části IP nebo projektových zdrojů, ve kterých jsou jednotlivá oddělení zapojena. 8 MUNI RECETOX Část třeti Další závazná pravidla ČI. 15 Investiční náklady 1) Centrum nemá přidělený investiční rozpočet, se kterým by hospodařilo, a proto je k financování investičních nákladů primárně používáno projektů. 2) Kromě projektových zdrojů je možné požádat na úrovni univerzity o výměnu: a) PVC za příspěvek MSMT na kapitálové výdaje, b) IRP za příspěvek IRP na kapitálové výdaje, c) Nebo IP za IP na kapitálové výdaje, d) Tyto finanční prostředky jsou vázány na daný rok, kdy k výměně došlo a musí být vyčerpány v plné výši. ČI. 16 Centralizované náklady 1) Pro jednodušší orientaci tento článek shrnuje náklady Centra, na které jsou centralizované různé druhy zdrojů. 2) Na centrální úrovni je zajištěn úvazek 0,2 akademickým pracovníkům a úvazek 1,0 výzkumné infrastruktury distribuované na úrovni vědeckých programů 3) Dále jsou z centrální úrovně vypláceny odměny dle Motivačního řádu Centra 4) Mezi další centrálně hrazené náklady patří: a) Nájmy prostor, b) Propagace centra c) Poplatky za elektronické informační zdroje d) Zajištění dodávek technických plynů e) Zákonné výdaje na BOZP a benefity na pracovišti f) Servisy a opravy přístrojového vybavení g) Základní IT vybavení pracovníkům centra nutné pro jejich práci h) Náklady Provozu a správy i) Náklady Kanceláře ředitele 9 MUNI R E C E T O X ČI. 17 Příprava projektů a jejich schvalování 1) Přípravu projektů, na jejichž řešení se podílí jedna nebo více výzkumných skupin téhož programu, schvaluje/zamítá z role vedoucího pracoviště vedoucí programu, na jehož pracovišti je projekt řešen. 2) Pokud se na řešení projektu podílí výzkumné skupiny z více výzkumných programů, musí být o jeho přípravě informováni vedoucí všech dotčených programů. Po vyjádření všech vedoucích programů pak projekt schvaluje/zamítá za Ředitel centra. 3) Strategické projekty, zejména ty, jejichž řešení zasahuje celé pracoviště, nebo které vyžadují kofinancování z centrálních zdrojů, schvaluje/zamítá ředitel. ČI. 18 Nastavení finanční kontroly 1) Je-li část centralizovaných zdrojů (PVC, IP, IRP, FPP) přidělena organizační jednotce, stává se příkazcem operace vedoucí dané organizační jednotky. Zástupcem příkazce operace je pak jeho přímý nadřízený pracovník v liniové řídící struktuře. 2) U všech centralizovaných zdrojů (PVC, IP, IRP, FPP) pro Národní centrum, Kancelář ředitele a Provoz a správu je v roli správce rozpočtu Operační ředitel, kterého zastupuje Vedoucí projektového oddělení. Pro VI a výzkumné programy je správcem rozpočtu Vedoucí projektového oddělení, kterého zastupuje operační ředitel centra. 3) V případě účelově určených prostředků a SV je příkazcem operace řešitel projektu a jeho zástupcem je nadřízený pracovník dle liniové řídící struktury. Je-li věcná část rozpočtu (tj. jiné než mzdové náklady) takového projektu svěřena řešitelem jiné organizační jednotce, je příkazcem operace této části vedoucí dotčené jednotky. Zástupcem příkazce operace je pak vždy řešitel projektu. 4) Správcem rozpočtu je vždy příslušný projektový manažer. Jeho zástupcem je další projektový manažer dle rozhodnutí Vedoucího projektového oddělení. Pro strukturální fondy je správcem rozpočtu Operační ředitel a jeho zástupcem ekonom z oddělení strukturálních fondů. 5) Ředitele centra při výkonu finanční kontroly zastupuje jeho zástupce dle článku 3, odst. 7, Organizačního řádu centra. 6) Pokud dochází k souběhu rolí podle těchto pravidel, je finanční kontrola nastavena tak, aby vedoucí pracovníci figurovali ve vyšších rolích příkazce nebo správce. 10 MUNI RECETOX Část čtvrtá Časový plán ČI. 19 Tvorba rozpočtu a jeho finální podoba 1) Pro investiční část rozpočtu je nutné v daném roce do 10. března., 10. června a do 30. září., podat žádost o výměnu institucionálních prostředků, která po posouzení Fakultou a MU bude odeslána ke schválení na MSMT. 2) Neinvestiční rozpočet je ve formě rozpočtového výhledu sestavován po konzultaci s vedoucími programů, Ředitelem Výzkumné infrastruktury a Ředitelem centra vždy do 30. listopadu roku na rok následující. 3) Rozpočtový výhled, kromě nově získaných projektů, je závazný pro čerpání finančních prostředků v první části následujícího roku do doby, než je schválen rozpočet MU a Fakulty, tedy zpravidla do 30. dubna. 4) Do 31. května probíhají korekce rozpočtového výhledu, po nichž se z rozpočtového výhledu stává závazný rozpočet na daný kalendářní rok, který je závazný pro všechny organizační jednotky Centra. Tento rozpočet je vždy dostupný v aplikaci INET pro vedoucího dané organizační jednotky. 5) Rozpočet nesmí být deficitní. ČI. 20 Časové limity pro čerpání svěřených prostředků 1) Vedoucím organizační jednotky, kterým byly svěřeny centrální finanční zdroje, jsou zodpovědní za čerpání prostředků dle harmonogramu čerpání dle odst. 2 tohoto článku. 2) Harmonogram čerpání: a) K 31. květnu musí být na daném zdroji čerpáno alespoň 20 % finančních prostředků z přiděleného ročního rozpočtu b) K 31. srpnu musí být na daném zdroji čerpáno alespoň 70 % finančních prostředků z přiděleného ročního rozpočtu c) K 31. říjnu musí být na daném zdroji čerpáno alespoň 90 % finančních prostředků z přiděleného ročního rozpočtu 3) Pokud nedojde k čerpání dle stanoveného harmonogramu, mohou být vedoucímu odebrány svěřené zdroje tak, aby bylo dosaženo stanoveného limitu. Pokud nebude splněn limit k 31. říjnu, mohou být vedoucímu všechny neutracené svěřené prostředky odebrány. 4) Takto odebrané prostředky budou použity dle rozhodnutí Ředitele centra. 11 MUNI RECETOX Č1. 21 Časové limity pto opravy zaúčtování a koíinancování 1) Fond účelově určených prostředků vytvořený z předchozího roku je nutné vyčerpat do 30. dubna následujícího roku kromě mzdových nákladů. 2) Opravy zaúčtování na všech zdrojích financování se provádí čtvrtletně, vždy nejpozději k 15 dni měsíce následujícího po skončení čtvrdetí. Část pátá Společná a závěrečná ustanovení ČI. 22 Závěrečná ustanovení 1) Výkladem jednotlivých ustanovení tohoto pokynu je pověřen Operační ředitel. 2) Kontrolou dodržování jsou pověřeni správci rozpočtů jednotlivých finančních zdrojů. 3) Návrhy na aktualizaci schvaluje ředitel Centra a seznamuje s nimi Radu Centra 4) Tato směrnice nabývá účinnosti dnem V Brně dne 6. června 2019 ((jíL^T prof. RNI^r. Jana Klánová, Ph.D Ředitelka centra RECETOX 12