Organizační řád Centra RECETOX 2 Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity Organizační řád Centra RECETOX Čl. 1 Úvodní ustanovení (1) Centrum RECETOX (dříve celým názvem „Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí“ – „REsearch CEntre for TOXic compounds in the environment“), (dále jen „Centrum“) je ústavem Přírodovědecké fakulty ve smyslu článku 21 jejího Statutu (dále jen „Statut“ a „Fakulta“). (2) Centrum bylo zřízeno rozhodnutím Akademického senátu Fakulty ze dne 22. února 2010 s účinností k 1. březnu 2010 návazně na zrušení Výzkumného centra pro chemii životního prostředí a ekotoxikologii. (3) Centrum nadále používá výhradně krátký název RECETOX za názvem Masarykovy univerzity (dále jen „MU“) nebo Fakulty v českém i anglickém ekvivalentu pro vnější označení budov a místností, kde Centrum působí, na razítku a všude tam, kde Centrum vystupuje svým jménem v rozsahu vymezeném tímto Organizačním řádem Centra RECETOX (dále jen „Řád“). (4) Činnost Centra se uskutečňuje a rozvíjí v souladu s nadřazenými normami. (5) Hlavním posláním Centra je samostatně nebo s jinými pracovišti uskutečňovat studijní programy zaměřené na oblast životního prostředí a zdraví a uskutečňovat výzkumnou, vývojovou, vzdělávací a konzultační činnost v této oblasti, včetně tzv. třetí funkce vysokých škol dle článků 9 až 11 Řádu. (6) Usnesením vlády České republiky (dále jen „ČR“) č. 207 ze dne 15. března 2010 o Cestovní mapě ČR velkých infrastruktur pro výzkum, vývoj a inovace je součástí Centra Velká výzkumná infrastruktura v souladu § 2, odst. 2, písmeno d), zákona 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. Organizace a činnosti výzkumné infrastruktury RECETOX jsou popsány v článku 10. (7) Na základě smlouvy č. MŽP/750/02/CHL/08 mezi MU a Ministerstvem životního prostředí (dále jen „MŽP“) je součástí Centra Národní centrum pro toxické látky (dále jen „Národní centrum“) v souladu s Usnesením vlády č. 1572 ze dne 7. prosince 2005. (8) Národní centrum na základě dodatku č. 3 ke smlouvě č. MŽP/750/02/CHL/08 zajišťuje funkci Regionálního centra pro budování kapacit a přenos technologií v regionu střední a východní Evropy (CEE) v souladu s rozhodnutím Konference smluvních stran Stockholmské úmluvy č. SC-4/23 a SC2/9. Organizace a činnosti Národního centra jsou popsány v článku 11. (9) S ohledem na své zaměření (dle článku 1, odst. 5) a povahu činností může Centrum vytvářet interdisciplinární přesahy a sdílet výzkumné a infrastrukturní týmy s jinými pracovišti MU a mimo MU. Začlenění společných pracovních skupin do organizační struktury Centra, stejně jako další aspekty takto vzniklého vztahu Centra s dalšími pracovišti jsou řešeny smlouvou mezi ředitelem Centra, případně děkanem Přírodovědecké fakulty nebo rektorem MU (v souladu s relevantními předpisy MU) a pověřeným zástupcem partnera. (10) Pracovními jazyky Centra jsou čeština a angličtina. (11) Tento Řád vymezuje postavení, práva a povinnosti Centra a upravuje v souladu se Statutem a Organizačním řádem Fakulty (a) vnitřní organizační členění a řízení Centra, (b) realizaci výzkumných, vzdělávacích, konzultačních a podpůrných aktivit, (c) pravidla hospodaření Centra a (d) pravidla hodnocení Centra a jeho součástí. (12) Tento Řád je závazný pro všechny pracovníky Centra. 3 Čl. 2 Organizační struktura a systém řízení Centra (1) V souladu s článkem 21, odst. 3 Statutu je Centrum vnitřně členěno na tyto organizační jednotky: (a) výzkumné programy, jmenovitě: Environmentální chemie a modelování, Environmentální toxikologie, Environmentální zdraví, Chemické nástroje pro diagnostiku a terapii, Loschmidtovy laboratoře proteinového inženýrství, (b) Výzkumná infrastruktura, (c) Národní centrum, (d) Kancelář ředitele a (e) Ekonomika, správa a řízení zdrojů. (2) Organizační jednotky se mohou dále vnitřně členit dle potřeby řízení a organizace práce na výzkumné skupiny (v případě výzkumných programů), centrální jednotky (v případě Výzkumné infrastruktury) nebo odbory (v případě organizační jednotky Ekonomika, správa a řízení zdrojů) a dále pak na oddělení (v případě centrálních jednotek Výzkumné infrastruktury nebo odborů Ekonomiky, správy a řízení zdrojů). Tam, kde je to z důvodu organizace práce žádoucí, je možné vytvořit v rámci těchto útvarů pracovní týmy řízené vybranými pracovníky se svěřenou odpovědností. (3) V návaznosti na Organizační řád Fakulty Centrum používá čtyři úrovně liniového řízení. První úroveň náleží řediteli Centra s odpovědnostmi a pravomocemi definovanými článkem 23 Statutu. Druhá úroveň je vykonávána vedoucími pracovníky výzkumných programů, Výzkumné infrastruktury, Kanceláře ředitele, Národního centra a organizační jednotky Ekonomika, správa a řízení zdrojů. Třetí úroveň tvoří, kdekoli je to relevantní, vedoucí jednotlivých výzkumných skupin, centrálních jednotek Výzkumné infrastruktury a odborů Ekonomiky, správy a řízení zdrojů. Čtvrtou úroveň reprezentují vedoucí oddělení patřících do centrálních jednotek Výzkumné infrastruktury a odborů Ekonomiky, správy a řízení zdrojů. Funkce na druhém, třetím a čtvrtém stupni řízení nejsou jmenované a jsou popsané v dalších částech Řádu. Organizační schéma je přílohou číslo 1 tohoto Řádu. (4) Pokud pozice na druhé, třetí nebo čtvrté úrovni řízení není obsazena, přechází pravomoci a odpovědnosti na nadřízený stupeň vedení dle organizační struktury, který může v takovém případě pověřit koordinací příslušné součásti některého z jejích zaměstnanců. (5) Změny v organizační struktuře jsou změnou Řádu. S ohledem na interní systémy MU mohou být realizovány jednou ročně, a to se začátkem kalendářního roku. (6) Pro zajištění jednotlivých činností používá Centrum maticovou řídící strukturu. Ta je relevantní zejména pro činnost Národního centra, ale také pro činnosti vzdělávací, výzkumné a infrastrukturní, které sahají napříč ustaveným liniovým řízením a zahrnují i pracoviště mimo Centrum, jak je popsáno v článku 1, odst. 9. Čl. 3 Ředitel Centra (1) Pozice ředitele je ustanovena v souladu s článkem 23 Statutu a článkem V, odst. 3.1.1., Organizačního řádu Fakulty. (2) Ředitel odpovídá za komplexní řízení pracoviště, kvalitu výzkumných a vzdělávacích činností a za hospodárné, efektivní a účelné využití získaných finančních zdrojů. (3) Vykonává řídící pravomoci vůči všem zaměstnancům Centra a vydává Pokyny ředitele a Opatření ředitele k nastavení a řízení Centra tak, aby byly zajištěny podmínky pro vzdělávací a výzkumnou činnost. (4) Rozhoduje o strategickém směřování Centra a vytváří nástroje pro naplňování strategických cílů, včetně nástrojů finančních a motivačních. (5) Ředitel navrhuje jmenování a odvolání garantů studijních programů, jejichž uskutečňováním je Centrum pověřeno, habilitačních komisí a komisí pro jmenování profesorem. Rozhoduje o personálním zajištění výuky realizované v Centru. 4 (6) Nástrojem operativního řízení je Kolegium ředitele, jehož členy jmenuje ředitel (zastoupeni jsou vedoucí výzkumných programů, garanti studijních programů, ředitel Výzkumné infrastruktury, ředitel Národního centra, vedoucí Kanceláře ředitele a operační ředitel), a Rozšířené kolegium ředitele, do kterého jsou pro zajištění efektivního předávání informací přizváni vedoucí výzkumných skupin a centrálních jednotek Výzkumné infrastruktury. Složení Kolegia ředitele se může měnit s ohledem na potřeby a priority Centra. (7) Ředitel zastupuje Centrum ve vztahu k Fakultě a je členem Rozšířeného kolegia děkana. Z řad akademických pracovníků ředitel jmenuje dle článku 23 Statutu svého zástupce, který ho zastupuje v době jeho nepřítomnosti a koordinuje činnosti spojené s realizací a hodnocením výzkumu a Ph.D. studia, a zástupce pro pedagogické záležitosti, který koordinuje pedagogickou činnost Centra. Z řad pracovníků Centra jmenuje ředitel operačního ředitele, jehož kompetence jsou upraveny ve čl. 12 Řádu. Čl. 4 Orgány Centra (1) Orgány Centra jsou Rada Centra RECETOX, Mezinárodní vědecká rada Centra RECETOX a Shromáždění pracovníků Centra RECETOX (podle článku 22 Statutu Fakulty). Čl. 5 Rada Centra RECETOX (1) Poradním orgánem ředitele je Rada Centra RECETOX (dále jen „Rada“). Rada je jmenována ředitelem a jejími členy jsou vedoucí výzkumných programů, garanti studijních programů, případně další profesoři a docenti Centra a zástupci klíčových partnerů projektu TEAMING. Na jednání Rady jsou jako hosté trvale přizváni členové Kolegia ředitele, pokud nejsou členy Rady, a členové Akademického senátu Fakulty zvolení za volební obvod chemie. (2) Rada se schází nejméně dvakrát ročně. Na jednání Rady zasílá ředitel všem členům Rady a zástupcům Akademického senátu písemnou nebo elektronickou pozvánku. Z jednání Rady je pořizován zápis, který je zveřejněn na dokumentovém serveru IS MU. (3) Radě předsedá ředitel a předkládá jí výroční zprávy o činnosti Centra a roční strategické plány. Rada projednává zejména dlouhodobou koncepci a rozvojovou strategii Centra včetně strategických investic, politiky rozvoje lidských zdrojů, rozvoje stávajících a akreditace nových studijních programů a vědeckého směřování výzkumných programů, včetně jejich modifikace, zániku či vzniku nových. Rada dbá na koordinovaný rozvoj vzdělávacích a výzkumných aktivit Centra, kapacit Výzkumné infrastruktury a činností Národního centra. (4) Rada může jednat per rollam ve formě e-mailové komunikace. V případě jednání per rollam členové Rady hlasují o otázkách navržených ředitelem Centra, a to svým projevem vůle učiněným prostřednictvím elektronické pošty. Elektronická pošta od všech účastníků per rollam jednání musí být vždy adresována všem dalším členům Rady a všem hostům. Lhůta pro projednání per rollam se zpravidla stanoví na dva pracovní dny. Čl. 6 Mezinárodní vědecká rada Centra RECETOX (1) Mezinárodní vědecká rada Centra RECETOX (dále jen „Mezinárodní rada“) je jmenována ředitelem jako externí poradní a oponentní orgán ředitele podporující strategický rozvoj a 5 zvyšování kvality výzkumných a vzdělávacích aktivit Centra. Jejími členy jsou mezinárodně uznávaní odborníci pokrývající svou expertízou výzkumné směry Centra. (2) Mezinárodní rada dlouhodobě sleduje rozvoj Centra a kvalitu jeho výstupů, pravidelně projednává výroční zprávy o činnosti a roční strategické plány předkládané ředitelem. (3) Členové Mezinárodní rady působí zároveň jako ambasadoři Centra, podporují jeho marketing, napomáhají šíření jeho dobrého jména a jeho zapojení do mezinárodních partnerství. (4) Nejméně jednou za čtyři roky provádí Mezinárodní rada detailní hodnocení Centra a jeho součástí i jednotlivých výzkumných skupin na místě. (5) Mezinárodní rada slouží zároveň jako Mezinárodní vědecká rada Výzkumné infrastruktury. Vyjadřuje se ke zprávám o činnosti Výzkumné infrastruktury předávaným na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“), k průběžným sebehodnotícím zprávám a rozvojovým strategiím Výzkumné infrastruktury předkládaným ředitelem. (6) Mezinárodní rada smí předložené materiály projednávat per rollam ve formě e-mailové komunikace. Čl. 7 Shromáždění pracovníků Centra RECETOX (1) Ředitel svolává dle článku 22 Statutu nejméně jednou ročně Shromáždění pracovníků Centra RECETOX (dále jen „Shromáždění“). Ředitel je povinen svolat Shromáždění také na základě písemné žádosti nejméně 30 % pracovníků Centra. (2) Jednání řídí člen Akademického senátu Fakulty, který je pracovníkem Centra, případně pracovník Centra zvolený většinou přítomných pracovníků. Právo účastnit se Shromáždění má každý zaměstnanec Centra, který je v pracovním poměru k Fakultě. (3) Shromáždění projednává závažné otázky týkající se Centra a může se o nich usnášet. Shromáždění je usnášeníschopné v případě přítomnosti nejméně 30 % pracovníků Centra dle odst. 2 tohoto článku. Hlasovací právo všech pracovníků je rovné. Usnesení je platné, pokud pro něj hlasovala většina přítomných pracovníků Centra. (4) Ze Shromáždění se pořizuje zápis, který obsahuje případné usnesení a údaje o účasti. Usnesení je adresováno děkanovi Fakulty nebo Akademickému senátu Fakulty. Čl. 8 Vzdělávací a výzkumné činnosti (1) Pro každý z akreditovaných studijních programů či programů, které má Fakulta oprávnění uskutečňovat a na jejichž realizaci se Centrum podílí, je na návrh ředitele Centra v souladu se Statutem jmenován děkanem garant studijního programu (dále jen „garant“). Garant odpovídá za kvalitu obsahu studijního programu a koordinaci výuky, vyhodnocuje studijní program a rozvíjí jej. Garant dále odpovídá za přípravu materiálů pro získání oprávnění uskutečňovat studijní program, stejně jako k jeho změně, rozšíření nebo prodloužení. Průběžně posuzuje personální zabezpečení výuky předmětů, vyhodnocuje kvalitu výuky a navrhuje řediteli příslušná opatření. Garant je členem Rady dle článku 5, odst. 1. Zajištění vzdělávací činnosti je podporováno Kanceláří ředitele, jak je popsáno v článku 11. (2) Základní jednotkou, ve které se realizují výzkumné a vývojové aktivity včetně tvůrčí činnosti studentů Centra na všech stupních, je výzkumná skupina. Výzkumná skupina hospodaří se svěřenou částí rozpočtu Centra. Tento rozpočet se skládá z alikvótní části Fakultou přidělených institucionálních prostředků Centra definované v souladu s Vnitřními pravidly pro hospodaření Centra na základě kvalitativních a kvantitativních výkonových parametrů, a dále z vlastních projektových prostředků. 6 (3) V čele výzkumné skupiny stojí vedoucí skupiny, kterému je ředitelem svěřeno vykonávání řídících pravomocí vůči ostatním zaměstnancům výzkumné skupiny. Vedoucím výzkumné skupiny je akademický pracovník Centra. V rámci svěřených pravomocí rozhoduje o vědeckém směřování skupiny, organizuje její činnost, zadává úkoly jednotlivým zaměstnancům a kontroluje jejich plnění. Vedoucí skupiny odpovídá za získávání projektových prostředků pro zajištění fungování skupiny, realizaci svěřených projektů dle pravidel poskytovatele a zajištění požadovaných výstupů. Odpovídá za hospodárné, efektivní a účelné využití svěřených zdrojů. (4) Výzkumné skupiny jsou tematicky sdruženy do výzkumných programů, v jejichž čele stojí vedoucí programu. Vedoucí programu je zpravidla profesor nebo docent zodpovědný za rozvoj výzkumného programu a jeho výzkumných skupin v souladu se strategií Centra a za podporu mezioborové spolupráce mezi programy. Určuje vědecké směřování výzkumného programu, zajišťuje vzájemnou koordinaci výzkumných skupin, navrhuje zakládání nových výzkumných skupin a vytváří pro ně podmínky a prioritizuje strategické investice. Vedoucí programu je členem Rady Centra dle článku 5, odst. 1 a v této roli se spolupodílí na tvorbě strategie Centra a vnitřních pravidel podporujících její realizaci. Čl. 9 Činnost Výzkumné infrastruktury (1) Výzkumná infrastruktura (dále jen „VI“) je dle článku 2, odst. 1 samostatnou organizační jednotkou Centra v souladu s článkem 1, odst. 6. (2) Předmětem činnosti VI je poskytovat uživatelské komunitě otevřený přístup k unikátním znalostem a technologiím a tím podporovat vznik excelentních výsledků výzkumu, vývoje a inovací a rozvoj nových technologií, spolupracovat s dalšími infrastrukturami a provádět strategický výzkum a tím přispívat k rozvoji odvětví a k lepšímu uspokojení potřeb uživatelů z výzkumné komunity i aplikačního sektoru. (3) V čele VI stojí ředitel Výzkumné infrastruktury (dále jen „ředitel VI“), který je řediteli zodpovědný za řízení VI, naplňování funkce VI, zejména za její dlouhodobý strategický rozvoj dle odst. 2 tohoto článku a zajištění otevřeného přístupu ke všem kapacitám. Zodpovídá za zpracování výroční zprávy o činnosti VI i hodnotící zprávy pro průběžné hodnocení ze strany MŠMT, připravuje dlouhodobé strategie a související projektové a investiční návrhy. Ředitel VI je členem Kolegia ředitele dle článku 3, odst. 6 a v této roli zodpovídá za soulad strategie VI se strategií Centra. (4) VI je podle poskytovaných znalostí, technologií a služeb členěna do tří centrálních jednotek (Populační studie, Centrální laboratoře a Datové služby), které se dále člení na specializovaná oddělení. Činnost některých centrálních jednotek nebo oddělení může být realizovaná ve spolupráci s jinými pracovišti Fakulty, MU nebo fakultních nemocnic, jak je popsáno v článku 1, odst. 8. Každá taková centrální jednotka nebo oddělení hospodaří se svěřenou částí rozpočtu Centra. Tento rozpočet se skládá zejména z alikvótní části prostředků přidělených VI z prostředků MŠMT na podporu velkých výzkumných infrastruktur, a dále z vlastních projektových prostředků. (5) V čele centrální jednotky VI stojí vedoucí, kterému je ředitelem svěřeno vykonávání řídících pravomocí vůči vedoucím jednotlivých oddělení VI. Vedoucí centrální jednotky VI je zodpovědný za kontinuální rozvoj jednotky v souladu se strategií VI a otevřený přístup ke všem kapacitám. Určuje strategické směřování své centrální jednotky, zajišťuje vzájemnou koordinaci jednotlivých oddělení, navrhuje zakládání nových oddělení a vytváří pro ně podmínky a prioritizuje strategické investice. S ředitelem VI spolupracuje na získávání projektových prostředků pro zajištění fungování. 7 (6) V čele jednotlivých oddělení VI stojí vedoucí, kterému je vedoucím centrální jednotky svěřeno vykonávání řídících pravomocí vůči ostatním zaměstnancům oddělení. Vedoucí je odpovědný za kvalitu poskytovaných technologií, služeb nebo dat ve svěřené oblasti. V rámci svěřených pravomocí organizuje činnost příslušného oddělení, komunikuje s uživateli, zadává úkoly jednotlivým zaměstnancům a kontroluje jejich plnění, realizuje projekty dle pravidel poskytovatele a zajišťuje požadované výstupy. Vedoucí odpovídá za hospodárné, efektivní a účelné využití svěřených zdrojů. (7) Z řad pracovníků VI jmenuje ředitel své zástupce pro koordinaci vědeckého rozvoje a IT, a dále koordinátora procesů spojených s otevřeným přístupem a poskytováním služeb. Pro specifické potřeby některých centrálních jednotek VI mohou být ředitelem ustaveny další orgány, zejména v případech, kde se na činnosti centrální jednotky podílí více pracovišť dle článku 1, odst. 9. Čl. 10 Činnost Národního centra (1) Dle článku 2, odst. 1 je organizační jednotkou Centra Národní centrum, které je společným pracovištěm MU a MŽP ČR v souladu s článkem 1, odst. 7 a 8. (2) Předmětem činnosti Národního centra je technická podpora výkonu státní správy a regionální samosprávy v oblasti toxických látek včetně přípravy podkladů pro implementaci mezinárodních úmluv a přípravu legislativy Evropské unie. To zahrnuje koordinaci národních aktivit a výzkumu v příslušných oblastech, monitoringu výskytu těchto látek, shromažďování a analýzu relevantních dat včetně vývoje a aktualizace databázových systémů a zpřístupnění potřebných informací pro účely legislativy, dále expertní, posudkovou a konzultační činnost, vzdělávací a osvětovou činnost a organizaci seminářů a konferencí. Do této oblasti spadá také spolupráce s průmyslovou sférou v oblasti hodnocení humánních a ekologických rizik spojených s průmyslovými a zemědělskými aktivitami. (3) Úkoly a aktivity Národního centra definuje mezirezortní Rada Národního centra zřízená ministrem životního prostředí, jejíž postavení a činnost jsou vymezeny ve statutu Rady Národního centra, který tvoří přílohu příkazu ministra životního prostředí č. 27/2006 o zřízení Rady Národního centra ze dne 22. listopadu 2006 v platném znění. Mezirezortní Rada Národního centra zajišťuje pro Centrum styk s relevantními zainteresovanými stranami a oboustranný přenos informací mezi vědou a legislativou. (4) Národní centrum vede ředitel Národního centra jmenovaný ředitelem po konzultaci s MŽP. Ředitel Národního centra je zodpovědný za naplňování poslání Národního centra a za tímto účelem komunikuje s Radou Národního centra, relevantními ministerstvy i regionální samosprávou, sekretariátem Stockholmské úmluvy a Environmentálním programem OSN. V souladu s národními a regionálními prioritami připravuje plány činnosti Národního centra, roční a závěrečné zprávy. Ředitel Národního centra je členem Kolegia ředitele dle článku 3, odst. 6 a v této roli zodpovídá za soulad strategie Národního centra se strategií Centra. (5) Národní centrum hospodaří se svěřenou částí rozpočtu Centra, zejména s prostředky poskytnutými Národnímu centru na jeho činnost ze strany MŽP, a dále s prostředky z vlastních národních a mezinárodních projektů. V rámci řídících pravomocí svěřených ředitelem Centra organizuje ředitel Národního centra činnost Národního centra, zadává úkoly podřízeným zaměstnancům a kontroluje jejich plnění. Ředitel Národního centra odpovídá za hospodárné, efektivní a účelné využití jemu svěřených prostředků. V rámci maticové organizační struktury zajišťuje potřebnou komunikaci a koordinaci s výzkumnými skupinami a centrálními jednotkami výzkumné infrastruktury. Usiluje o získávání projektových prostředků pro zajištění fungování Národního centra, připravuje související projektové návrhy, realizuje vlastní projekty dle pravidel poskytovatele a zajišťuje požadované výstupy. 8 (6) Národní centrum zajišťuje zároveň funkci Regionálního centra pro budování kapacit a přenos technologií v regionu střední a východní Evropy (CEE) podle článku 1, odst. 8. Ta spočívá zejména v zabezpečování krátkodobého i dlouhodobějšího vzdělávání odborných pracovníků ze zemí regionu střední a východní Evropy v oblasti analýzy toxických látek, studia jejich chování, vlivů, dopadů a rizik, zpracování a interpretace dat, a dále poskytování podpory při přípravě mezinárodních projektů zaměřených na budování kapacit, podílení se na přípravě a realizaci monitoringu, vytváření a aktualizace regionálních databází a expertních systémů a analýzy dlouhodobých trendů. Čl. 11 Kancelář ředitele (1) Kancelář ředitele (dále jen „Kancelář“) podporuje ředitele v efektivním řízení klíčových činností dle článku 1, odst. 5, v uskutečňování krátkodobých a dlouhodobých plánů, zvyšování kvality výstupů a naplňování strategické vize Centra v letech 2020-2026 ukotvené v projektu Horizon 2020 - CETOCOEN Excellence. (2) Hlavní oblastí činnosti Kanceláře je podpora přípravy a implementace dlouhodobé strategie Centra a příprava návrhů strategických projektů, včetně koordinace mezi interními i externími partnery. (3) V oblasti pedagogických aktivit je úkolem Kanceláře poskytovat podporu garantům studijních programů všech stupňů a zajistit procesní a administrativní části vzdělávacích činností. To zahrnuje zejména podporu při přípravě materiálů pro získání, změnu, rozšíření či prodloužení oprávnění uskutečňovat studijní programy, propagaci studijních programů, přípravu reklamních materiálů a organizaci propagačních akcí, administraci výběrových řízení a hodnocení Ph.D. studentů, přípravu rozvrhů výuky a závěrečných zkoušek, vypisování témat prací, zajištění aplikačních a zahraničních stáží a pravidelné informování o výukových aktivitách řediteli. (4) U výzkumných a vývojových aktivit je cílem Kanceláře podpořit jejich další rozvoj a zvyšování kvality, včetně kvality výstupů. Kancelář podporuje internacionalizaci Centra včetně získávání zahraničních vědců a přípravy souvisejících projektů, zapojování do mezinárodních výzkumných sítí a budování dlouhodobých partnerství. K tomu patří implementace systému hodnocení vědeckého a pedagogického výkonu Centra i kvality Výzkumné infrastruktury, zajištění pravidelného informování o těchto výsledcích a organizace mezinárodního hodnocení Centra včetně komunikace s Mezinárodní vědeckou radou Centra. (5) Kancelář spolupracuje s Národním centrem v oblasti vztahů s veřejností, marketingu Centra, komunikace s aplikačním sektorem a externími partnery. Spolu s ním vyhledává nové příležitosti pro uplatnění výstupů a výsledků výzkumu Centra i potenciální nové uživatele Výzkumné infrastruktury. (6) Kancelář zajišťuje obecnou prezentaci Centra navenek, aktualizaci webových stránek, přípravu informačních brožur, ročních zpráv a dalších materiálů. (7) Pro zkvalitnění všech činností centralizuje Kancelář požadavky na vztahy s veřejností a marketing, koordinuje přípravu reklamních materiálů i organizaci propagačních akcí. (8) Činnosti Kanceláře řídí vedoucí kanceláře ředitele, který hospodaří se svěřenou částí rozpočtu, odpovídá za hospodárné, efektivní a účelné využití svěřených zdrojů, zadává úkoly podřízeným zaměstnancům a kontroluje jejich plnění. Vedoucí kanceláře ředitele je členem Kolegia ředitele dle článku 3, odst. 6. 9 Čl. 12 Operační ředitel (1) Činnost operačního ředitele naplňuje funkci tajemníka ústavu v souladu s článkem V, odst. 5 Organizačního řádu Přírodovědecké fakulty. Řídí ekonomické, provozní a správní agendy napříč Centrem, včetně zajištění dohledu nad jejich realizací a kontrolou dodržování. Je členem Kolegia ředitele dle článku 3, odst. 6 a v otázkách, které se netýkají výzkumu a výuky, zastupuje ředitele Centra. (2) Operační ředitel se podílí na tvorbě dlouhodobé strategie Centra, zejména konceptu finanční udržitelnosti a ekonomického řízení. Má svěřenou odpovědnost za: • operativní řízení Centra a uskutečňování podpůrných činností potřebných k naplnění strategické vize Centra definované pro roky 2020–2026 evropským projektem Horizon 2020 - CETOCOEN Excellence; • finanční kontrolu nad svěřenými prostředky a neveřejnými zdroji, schvalování nastavení finanční kontroly v rámci Centra, schvalování dohod o hmotné odpovědnosti a potvrzení o hospodaření se svěřenými pracovními prostředky; • navrhování, zavádění a udržování soustavy vnitřních předpisů Centra; řízení činnosti sekretariátu a interní komunikace smluv, vyjma smluv pracovněprávních; • vykonávání řídících pravomocí vůči podřízeným pracovištím a řízení rizik; • komunikace s tajemníkem fakulty a vedoucími děkanátních pracovišť. (3) Pro zabezpečení fungování Centra je operační ředitel oprávněn udělovat všem zaměstnancům pokyny za účelem zajištění svěřených oblastí činnost, kterými jsou: • provozní agenda: provoz Centra a jeho rozvoj včetně výstavby, investic, nákupů a zásobování a správy majetku, bezpečnost a ochrana zdraví při práci a požární ochrana; • ekonomická agenda: finanční řízení, rozpočtování a kontrola, včetně nastavování a výkonu finanční kontroly; • správní agenda: procesní a institucionální nastavení řízení Centra a řízení smluvních závazků Centra (4) Svěřené oblasti činností dle odst. 2 tohoto článku zajišťuje organizační jednotka Ekonomika, správa a řízení zdrojů, která spadá pod přímé liniové řízení operačního ředitele a dělí se na odbory Ekonomika a správa a Řízení zdrojů. Ostatní pracoviště Centra, pokud takové činnosti vykonávají, jsou operačnímu řediteli podřízena po stránce metodické a kontrolní. Čl. 13 Ekonomika a správa (1) Cílem odboru Ekonomika a správa je vytvářet v Centru podmínky pro uskutečňování všech činností potřebných k naplnění strategické vize Centra, tedy aktivit výzkumných, vývojových, vzdělávacích, konzultačních, tréninkových a dalších. (2) Ekonomika a správa je řízena operačním ředitelem, kterému je ředitelem Centra svěřeno vykonávání činností dle čl. 12 tohoto Řádu. (3) Ekonomika a správa se dále člení na jednotlivá oddělení dle přílohy 1 tohoto Řádu. V jejich čele stojí vedoucí, kteří jsou zodpovědní za zajištění svěřených agend. Vykonávají řídící pravomoci vůči ostatním zaměstnancům oddělení, zadávají jim úkoly a kontrolují jejich plnění. Vedoucí oddělení odpovídají za hospodárné, efektivní a účelné využití svěřených prostředků. 10 Čl. 14 Řízení zdrojů (1) Odbor Řízení zdrojů se podílí na tvorbě dlouhodobé strategie Centra, zejména konceptu finanční udržitelnosti, řízení projektů a řízení lidských zdrojů. Má svěřenou odpovědnost za navrhování, zavádění a udržování vnitřních předpisů a řízení rizik v oblasti projektů a lidských zdrojů a uskutečňování podpůrných činností potřebných k naplnění strategické vize Centra. (2) Hlavní oblastí činnosti odboru Řízení zdrojů je podpora přípravy návrhů projektů, řízení projektů, finanční řízení projektů a dalších dotačních, smluvních a ostatních aktivit a řízení lidských zdrojů v souladu s dlouhodobou strategií Centra, včetně koordinace mezi interními i externími partnery. (3) Vedoucí odboru Řízení zdrojů řídí projektové a personální agendy napříč Centrem, včetně zajištění dohledu nad jejich realizací a kontroly dodržování pravidel a vnitřních předpisů. Odbor se dále člení na jednotlivá oddělení dle přílohy 1 tohoto Řádu. V jejich čele stojí vedoucí, kteří jsou zodpovědní za zajištění svěřených agend. Hospodaří při tom se svěřenou částí rozpočtu, odpovídají za hospodárné, efektivní a účelné využití svěřených zdrojů, zadávají úkoly podřízeným zaměstnancům a kontroluje jejich plnění. (4) Ve výhradní pravomoci vedoucího Řízení zdrojů je v rámci Centra: • schvalování návrhů projektů, monitorovacích/periodických zpráv a žádostí o změnu projektu; • schvalování finančních zpráv, žádostí o platbu, žádostí o změnu v rozpočtech projektů a auditních zpráv; • vykonávání pozice hlavní kontaktní osoby při kontrolách a auditech; • schvalování návrhů pracovněprávních smluv; • schvalování návrhů na vyhlášení personálních výběrových řízení. (5) Pro zabezpečení fungování Centra je vedoucí odboru Řízení zdrojů oprávněn udělovat všem zaměstnancům pokyny za účelem zajištění svěřených oblastí činností, kterými jsou: • agenda ekonomiky projektů: finanční řízení projektů, rozpočtování a kontrola projektů, včetně nastavování a výkonu finanční kontroly na projektech; • projektová agenda: příprava a plánování, správa a následná koordinace projektů; • personální agenda: pracovněprávní záležitosti zaměstnanců, personální strategie rozvoje, hodnocení zaměstnanců. (6) Vedoucí odboru Řízení zdrojů je členem Kolegia ředitele dle článku 3, odst. 6, a v době jeho nepřítomnosti zastupuje operačního ředitele. V době nepřítomnosti vedoucího odboru Řízení zdrojů jej zastupuje operační ředitel. Čl. 15 Hospodaření Centra (1) Centrum je samostatné pracoviště Fakulty hospodařící s přiděleným rozpočtem a projektovými zdroji v souladu s nadřízenými předpisy. (2) Centrum usiluje o maximální možnou diverzitu zdrojů pro zajištění stability a dlouhodobé udržitelnosti všech organizačních součástí a činností. (3) Institucionální prostředky na svoji činnost získává Centrum v rámci rozpočtu MU a Fakulty, účelově určené prostředky pak řešením národních a mezinárodních projektů. V menší míře 11 využívá Centrum volných kapacit k realizaci smluvního výzkumu a doplňkové činnosti nebo získává dotace. (4) Rozdělování institucionálních prostředků přidělených Fakultou a tvorba rozpočtu Centra se řídí vnitřními pravidly pro hospodaření Centra. Čl. 16 Hodnocení činnosti Centra (1) Ředitel předkládá jednou ročně výroční zprávu o činnosti a hospodaření Centra Radě Centra RECETOX a Mezinárodní vědecké radě Centra RECETOX. (2) Nejméně jednou za čtyři roky probíhá prezenční hodnocení Centra a jeho týmů Mezinárodní vědeckou radou Centra RECETOX. Hodnotí se jeho dlouhodobá strategie a její naplňování, složení a kvalita týmů, kvalita všech činností a výstupů, dosahování krátkodobých i dlouhodobých cílů i finanční udržitelnost. Čl. 17 Závěrečná ustanovení (1) Tento Organizační řád schválil podle článku 21, odst. 3 Statutu Akademický senát Fakulty dne 10. října 2022. (2) Organizační řád nabývá účinnosti dne 1. ledna 2023. (3) Od stejného data se ruší platnost a účinnost Organizačního řádu Centra RECETOX ve znění schváleném Akademickým senátem Fakulty dne 13. prosince 2021. (4) Tento Organizační řád bude zveřejněn na dokumentovém serveru IS MU. V Brně dne Doc. Mgr. Jan Lochman, Ph.D. prof. Mgr. Tomáš Kašparovský, Ph.D. předseda Akademického senátu děkan Přírodovědecké fakulty Přírodovědecké fakulty prof. RNDr. Jana Klánová, Ph.D. ředitelka Centra RECETOX Přílohy: 1) Organizační schéma 318000 Ředitel Centra 318110 Environmentální chemie a modelování 318111 Lidský expozom 318112 Chemodynamika znečistění životního prostředí 318113 Farmakokinetické modelování 318115 Chemické znečištění a expoziční cesty člověka 318116 Biomarkery zdraví a nemoci 318120 Environmentální toxikologie 318121 Mechanická a enviromentální toxikologie 318122 Buněčná a tkáňová toxikologie 318123 Bioanalytická toxikologie 318124 Půdní enviromentální chemie a toxikologie 318130 Environmentální zdraví 318131 Enviromentální epidemiologie ERA Chair 318132 Enviromentální genetika 318133 Enviromentální fyziologie 318134 Intergrativní bioinformatika a biostatika 318135 Hodnocení expozice a zdravotních rizik 318140 Chemické nástroje pro diagnostiku a terapii 318141 Organická fotochemie 318142 Supermolekulární chemie 318143 Fluorescentní sondy 318150 Loschmidtovy laboratoře proteinového inženýrství 318151 Kinetika a mikrofluidika 318152 Molekulární modelování a bioinformatika 318153 Umělá inteligence v proteinovém inženýrství 318154 Strukturní biologie 318200 Výzkumná infrastruktura (VI) 318210 Populační studie 318211 Management studií a komunikace 318212 Design studií a management dat 318213 Nábor a vyšertřování 318214 Biobanka a laboratoře CELSPAC 318220 Centrální laboratoře 318221 Laboratoře stopové analýzy 318222 Laboratoře analýzy mikrobiomu 318223 Laboratoře analýzy biomarkerů 318230 Datové služby 318231 Informační systémy 318232 Biostatika a analýza dat 318233 Zpracování a analýza sekvenačních dat 318234 Zpracování a analýza spektrometrických dat Zástupce ředitele VI pro rozvoj Zástupce ředitele VI pro zpracování dat, IT Rada Etická komise 318900 Ekonomika, správa a řízení zdrojů 318910 Ekonomika a správa 318911 Nákupní oddělení 318912 IT oddělení 318913 Správa budov 318920 Řízení zdrojů 318921 Projektové oddělení 318922 Personální oddělení 318300 Kancelář ředitele 318400 Národní centrum Zástupce ředitele Centra pro výuku Zástupce ředitele Centra pro vědu Rada Mezinárodní rada