soubor činností, které probíhají v předem stanovené posloupnosti za účelem orientovat magické nebo božské síly požadovaným směrem nebo k dosažení určitého cíle; sémanticky odpovídá pojmům *rituál, *ritus, ceremonie. Obvykle se obřad chápe jako náboženská nebo magická aktivita. V případě, že jde o náboženskou aktivitu, je předepsán liturgicky, jde-li o magické činnosti, vztahují se k *mytologii. Termín obřad v přeneseném smyslu může označovat jakoukoli činnost, jež má slavnostní ráz nebo probíhá vždy shodným způsobem. Z antropologického hlediska se obřadem rozumí velká část činností prehistorických kultur a *přírodních národů v širokém rozpětí od magických *aktů až po hru.$Obřad lze rozdělit podle sociální účasti do tří specifických skupin: 1. Obřady prováděné *šamany, *kouzelníky či zvláštními *společnostmi, kde hlavním a rozhodujícím účastníkem je léčitel či skupina léčitelů, jejichž úkolem je pomocí magických nebo psychoterapeutických zásahů léčit jedince nebo kolektiv. 2. Kolektivní obřady, které provádějí zvláštní, společností stanovené skupiny, pověřené řešit určité krizové situace ve společnosti (tajné společnosti nebo *sekty, například //kimpasi// *Bakongů či //poro// a //humui// *Mendů v Africe, které jsou pověřeny zažehnat svými obřady četná úmrtí, neplodnost žen nebo neúrodu). 3. Skupinové obřady, jichž se může nebo musí zúčastnit každý člen dané society; tyto obřady jsou nejčetnější a patří mezi ně cyklicky se opakující obřady, většinou spojené s technicko-ekonomickou činností, především ale *iniciační obřady a *pohřební obřady.$Celý systém obřadů spočívá ve víře, že člověk může zasáhnout do přírodního *determinismu a doplnit nebo změnit jeho běh, mají tedy pro společnost především psychoterapeutický význam. Obsah obřadů je dán *magií a *náboženstvím. Obě tyto složky duchovní činnosti lidí se prolínají, jak upozorňoval Claude *Lévi-Strauss. Jestliže se obřad opírá o praktické činnosti (slova, gesta, manipulace s předměty atd.), které jsou známé z každodenní praxe, pak je obsah obřadů vždy určen mytologií: vztah mezi obřadem a *mýtem je kombinací životní zkušenosti, uložené v obřadech, a myšlením lidí, zakódovaným v mytickém poselství.$Základním úkolem obřadů v každé společnosti je řešit rozpory a *konflikty, které vznikají nebo mohou vzniknout mezi *přírodou a *společností a uvnitř společnosti samé, a to tak, že celý konflikt se imituje v určité modelové situaci. (Zdeněk Justoň, Jaroslav Malina)