italská automobilka se sídlem v Turíně vyrábějící od roku 1910 elegantní vozy sportovního charakteru; od roku 1986 člen společnosti Fiat Group Automobiles SpA. Společnost se původně nazývala A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). V roce 1915 získal italský inženýr a podnikatel Nicola Romeo (1876–1938) ve firmě většinový podíl a vedoucí pozici. V roce 1918 převzal celou firmu a jeho podniky změnily název na „Società Anonima Italiana Ing. Nicola Romeo“. A.L.F.A. se v roce 1920 přejmenovala na současnou Alfa Romeo. Společnost, která se stala Alfou Romeo, založil jako „Darracq Italiana“ v roce 1907 milánský aristokrat Cavaliere Ugo Stella jako partner francouzské automobilové firmy, kterou vlastnil Alexandre Darracq (1855–1931). Společnost poté vyráběla Darracquova auta v Neapoli, ale když partnerství ztroskotalo, Stella a další italští spoluinvestoři přesunuli výrobu do prázdné Darracquovy továrny na milánském předměstí Portello a společnost se přejmenovala na ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). První auto, které v roce 1910 vyrobili, bylo pojmenováno //24 HP// (podle čtyřiadvaceti koňských sil, jimiž disponovalo). Auto navrhl Giuseppe Merosi (1872–1956), jenž byl autorem i další série nových vozů ALFA s výkonnějšími motory (40–60 koní). ALFA se také se dvěma čtyřiadvacetikoňovými modely zúčastnila v roce 1911 soutěže Targa Florio. Na začátku první světové války byla výroba ALFY na tři roky zastavena. V roce 1916 společnost přešla pod vedení neapolského podnikatele Nicoly Romea, který přeměnil továrnu na výrobu vojenské techniky pro válečný program. Továrna vyráběla během války munici, letecké motory a další komponenty, kompresory a generátory založené na existujících firemních motorech aut a také těžké lokomotivy. Když válka skončila, Romeo převzal nad ALFOU plnou kontrolu a výroba aut opět začala v roce 1919.#
V roce 1920 se název společnosti změnil na Alfa Romeo a prvním modelem pod novou značkou byl vůz //Torpedo 20–30 HP//. Giuseppe Merosi pokračoval jako hlavní návrhář a společnost vyráběla solidní silniční i závodní vozy (včetně// 40–60 HP// a //RL Targa Florio//). V roce 1923 přišel z Fiatu designér Vittorio Jano (1891–1965), který u Alfy Romeo nahradil hlavního designéra Merosiho. První Alfa Romeo od Jana byl vůz// P2 Grand Prix//, který pro Alfu Romeo vyhrál světový pohár v roce 1925. Pro silniční vozy navrhl Jano sérii malých až středně objemných řadových motorů se 4, 6 a 8 válci založenými na jednotce P2. Tyto motory jsou základem klasické architektury motorů Alfa s lehkou slitinovou konstrukcí. Na konci roku 1932 Alfu Romeo zachránila vláda, která tím nad firmou získala efektivní kontrolu – vlastníkem společnosti se stává I.R.I. (Institut pro průmyslovou obnovu). Alfa se stala jedním ze symbolů Mussoliniho fašistické Itálie, stavěla i zakázkové vozy pro společenské špičky. Tato éra vyvrcholila legendárním závodním vozem //Alfa Romeo 2900B Typ 35//. Během druhé světové války byla továrna vybombardována a po válce bylo nutno vynaložit velké úsilí, aby se opět dosáhlo zisku. Luxusní vozy se přestaly vyrábět a Alfa přešla k masové produkci menších aut. V 70. letech 20. století se však automobilka opět ocitla ve finančních potížích. V roce 1986 z Alfy vystoupila vláda a firmu koupil Fiat, který vytvořil novou skupinu – Alfa Lancia S.p.A., aby vyráběla Alfy a Lancie. Alfa Romeo řízená věhlasnými piloty (Juan Manuel Fangio, Nino Farina, Tazio Nuvolari aj.) dosáhla mnoha prestižních vítězství v řadě automobilových soutěží včetně Formule 1.#
Tato vítězství a od 60. let produkce malých dostupných aut a modely navržené pro italskou policii (mezi nimi slavné vozy// Giulia Super// nebo //2600 Sprint GT//) způsobily, že se značka Alfa Romeo stala pojmem a ikonou v populární kultuře (vyznavači Alfy Romeo se nazývají „alfisty“); k tomu přispívá i dekorativní znak s historickými konotacemi. Svými modely z poslední doby (//166, GT, 147-GTA, 159, Brera a Spider, MiTo, Giulietta, 8C Competizione// aj.) automobilka opět přitahuje pozornost široké motoristické veřejnosti i odborníků. V roce 2011 byl představen koncept superlehkého a výkonného dvoumístného sportovního kupé //Alfa Romeo 4C//, jehož sériová výroba započala v roce 2013.$
$
${img{images/Alfa_Romeo_-_znak.jpg}{alone}}$
$Znak //Alfa Romeo//.$
$
${img{images/Alfa_Romeo_8c_competizione.jpg}{alone}}$
$Model //Alfa Romeo 8C Competizione.//$
$
Literatura:$
Walz, Jörg (2006): //Alfa Romeo.// Brno: Computer Press.#
#
/tInternetové zdroje:/tt$
Znak //Alfa Romeo.// Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/alfa_romeo/autowp.ru_alfa_romeo_logo_3.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/alfa_romeo/autowp.ru_alfa_romeo_logo_3.jpg}}#
Model //Alfa Romeo 8C Competizione//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/alfa_romeo/8c/autowp.ru_alfa_romeo_8c_competizione_5.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/alfa_romeo/8c/autowp.ru_alfa_romeo_8c_competizione_5.jpg}}
$
/a(Jaroslav Malina)/aa
/tAlfa Romeo/tt$
//Muž://#
V automobilu Alfa Romeo#
nevypusť lásky ani písmeno.#
Od alfy přes betu po omegu#
můžete vždy hovět svému egu.#
#
Těžce zamilován chvátám honem,#
má lásko, paní moje vytoužená,#
nehodlám stepovat pod balkonem,#
konec bolestínství, míra dovršena.#
Přiviň se ke mně, do alfičky přilehni,#
nepotřebuješ ani roucho svatební.#
#
//Žena://#
Ach, to je rodeo v Alfě Romeo!#
Za zvuků Love Stereo#
jsem zmámená jak Julie.#
Písmeno sem, písmeno tam,#
hlavně že v náručí tě mám#
srdce mi těžkne – umírám.#
#
//Básník://#
Už i Romeo v Pánu je …#
Adieu, nebohá Julie.#
#
//Mravokárce://#
Mladý potřeštěný Romeo,#
v Alfě prostopášné rodeo,#
hrobka - navěky Dormeo!!!#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa