britská automobilka se sídlem v Gaydonu (hrabství Warwickshire, Velká Británie). Firmu založili v roce 1913 podnikatel a automobilový závodník Lionel Walker Birch Martin (1878–1945) a inženýr Robert Bamford (1883–?). Firma se zabývala prodejem automobilů značky //Singer// a Martin se pravidelně zúčastňoval automobilových závodů v autech této značky, avšak kvůli jejich jistým nedostatkům se oba společníci rozhodli pro vlastní vývoj. Lionel Martin se zúčastňoval s upraveným Singerem závodů do vrchu u vesnice Aston Clinton, kde si budoval svou pověst. V souvislosti s nimi se zrodil i název nové značky – kombinace místního jména a závodníkova příjmení. V březnu 1915 byl vyroben první prototyp, posměšně označovaný jako „Coal Scuttle“ (uhlák). Vývoj zabrzdila válka, protože oba společníci museli narukovat. Druhé vozidlo bylo zhotoveno až v roce 1920, sériová výroba se pak uskutečnila roku 1923. Mezitím ze společnosti odešel Robert Bamford, protože o sériovou výrobu ztratil zájem. Firma se potýkala s finančními problémy. Potřebné peníze do ní vnesl nadšený závodník hrabě Louis Zborowski (1895–1924), a automobilce tak umožnil postavit závodní vozy na Velkou cenu Francie v roce 1922, též speciály, překonávající rekordy. Zborowski sám usedal do závodních automobilů, ale nikoli výhradně do značky Aston Martin. Dne 19. října 1924 se zabil na Velké ceně Itálie v Monze za volantem Mercedesu. To mělo pro Lionela Martina fatální důsledky. Úspěšné automobily Aston Martin byly drahé (700–750 liber šterlinků), jejich prodej problematický, Martin se musel vzdát vedení firmy. Zklamán se stáhl do ústraní a nadále se věnoval další své vášni – cyklistice. Při jízdě na kole byl 14. října 1945, cestou po Gloucester Road v Kingstonu, smrtelně zraněn při dopravní nehodě.#
Od roku 1994 se stala majitelem továrny americká společnost Ford Motor Company. V březnu roku 2007 byla automobilka Aston Martin prodána britskému konsorciu Prodrive. Její automobily se vyznačují exkluzivitou, originalitou a pečlivým zpracováním. Z modelů prosluly zejména ty, které užíval James Bond (agent 007) ve filmech natočených podle románů britského spisovatele Iana Fleminga (1908–1964). V této souvislosti je nejslavnější //Aston Martin DB 5//, který byl později vyráběn ve vylepšené DBS verzi. V roce 1994 vyrobila firma nový model //DB 7 Vantage//. Poté nastoupily modely// V12 Vanquish// a //Vanquish S//, který si „zahrál“ v bondovce //Dnes neumírej//. Vanquish S má oproti V12 Vanquishi vylepšený výkon z maximální rychlosti 300 km/h na 330 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h nastává za 4,9 sekundy, tomuto modelu byly také přidány přední spoilery. Jeho výroba skončila v roce 2007, kdy ho nahradil model //DBS, //který vychází z modelu //DB9//. Tento model, který byl užit v bondovce //Casino Royale//, zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy a jeho maximální rychlost je 307 km/h. Nejdražším modelem v historii automobilky je patrně //Aston Martin One-77//. Výrobky firmy však nezdobí jen sportovní a luxusní kupé, ale také čtyřdveřový model //Rapide// a městský hatchback nejmenší třídy (segment A) //Cygnet//, založený na //Toyotě iQ// a vyráběný v letech 2011–2013.$
${img{images/Aston_Martin_znak.jpg}{alone}}$
$Znak //Aston Martin//.$
${img{images/Aston_Martin.jpg}{alone}}$
$//Aston Martin DB9//.$
Literatura:$
Rasmussen, Henry (1992): //Aston Martin. Alle Serien-Sportwagen nach 1945.// Stuttgart: Motorbuch-Verlag.#
Schäfer, Michael (2008):// Aston Martin & Lagonda. Serienmodelle seit 1948//. Stuttgart: Motorbuch-Verlag.#
Schlegelmilch, Rainer W. – Lehbrink, Hartmut (2000): //Aston Martin//. Köln am Rhein: Könemann.#
Schlegelmilch, Rainer W. – Lehbrink, Hartmut – Osterroth, Jochen von (2005): //Aston Martin.// Königswinter: Könemann.#
Whyte, Andrew (1989): //Aston Martin DBs und Lagonda.// Königswinter: Heel.#
Wood, Jonathan (2000): //Aston Martin DB4, DB5 & DB6: The Complete Story.// Marlborough: The Crowood Press.$#
/tInternetové zdroje:/tt#
{{www.astonmartin.com|http://www.astonmartin.com}}#
Znak //Aston Martin//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/aston_martin/logotypes/autowp.ru_aston_martin_logo_2.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/aston_martin/logotypes/autowp.ru_aston_martin_logo_2.jpg}}#
//Aston MArtin DB9//. Pramen:{{http://i.wheelsage.org/pictures/a/aston_martin/db9/aston_martin_db9_carbon_black_4.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/a/aston_martin/db9/aston_martin_db9_carbon_black_4.jpg}}#
/a(Jaroslav Malina)/aa
#/tAston Martin/tt$
//Muž://#
Aston Martin DB5 je nejslavnější vůz světa.#
Kolik nostalgie skrývá tahle stručná věta!#
Sean Connery v něm plnil zvláštní poslání,#
ledově chladný a přesný ve svém konání.#
Honil s ním a likvidoval bídáky a padouchy,#
britská vláda svěřila mu tuze tajné melouchy.#
Vždyť v záloze číhali naň agenti a agentky,#
prvním lámal vaz, ženám rozepínal patentky,#
strhával podprsenky, svlékal podvazkové pásy.#
Spravedlivý mstitel, leč i ctitel ženské krásy.#
#
//James Bond://#
Aston Martin dával mi jistotu, že soka porazím,#
na souši, ve vodě, v povětří včas k akci dorazím.#
Vše ostatní – jen rutina dlouhodobého výcviku,#
kdy vytáhnu správný grif z kouzelného pytlíku.#
Co ten vůz všechno dokázal –#
střílet, dělat mlhu a rozsévat hřebíky...#
Kdo se mi postavil, se zlou se potázal.#
Nepřišlo to samo, též začínal jsem od píky.#
Kolikrát jsem se rozhodoval, že raděj přestanu,#
kromě četných ran lízával jsem však i smetanu.#
Když krásky mi padaly kolem krku,#
přemýšlel jsem někdy i o úprku,#
leč padly-li k mým nohám či na kolena,#
každá se mnou byla vždycky spokojena.#
#
//Žena (agentka KGB)://#
Byla jsem též protivnicí a agentkou, já hloupá,#
věříc dogmatům, v nichž politruk mne koupá.#
Kázali mi do Martini laxativum dát#
protřepat a nemíchat, jak to má Bond rád,#
a poté se zmocnit jeho tajných dat,#
až 007 bude na 00 sprintovat.#
Třesoucí rukou jsem raděj roztok rozlila,#
abych s Jamesem v loži lásky skončila.#
#
Je marná snaha měnit něčí osud,#
jen hrdinům bájí zdařilo se to dosud.#
Zažili jsme oba vzlety i pády,#
nelze však osudu klást za vinu,#
že ženy jezdící v Aston Martinu#
na Bonda vzpomínají rády.#
#
//Mravokárce://#
Bond pravil: Jen protřepat a nemíchat!#
Já ho opravil: Zatřepat, zamíchat,#
agenta propíchat!#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa