německá společnost, součást skupiny Volkswagen Group, se sídlem v Ingolstadtu v Bavorsku, vyrábějící luxusní a sportovní automobily; patří k nejstarším automobilkám v Německu. Znakem Audi jsou čtyři propojené kruhy, symbolizující čtyři různé automobilky, které se v průběhu historie spojily: Audi, DKW, Horch, Wanderer. V roce 1899 založil německý automobilový konstruktér August Horch (1868–1951) firmu A. Horch & Cie. Za dva roky poté byl vyroben první automobil //Horch//: měl dvouválcový, naležato uložený motor o výkonu 4–5 koní. Vůz byl veřejností dobře přijat a v roce 1904 byla zahájena sériová výroba. V roce 1909 vznikly podnikatelské problémy a Horch je řešil odchodem z firmy a založením nového podniku. V roce 1913 vznikl první automobil firmy Audiwerke GmbH-Wanderer. V roce 1921 přišla firma jako první s vozem, který měl řízení vlevo (typ //Audi K//). Řízení vlevo se rychle prosadilo, protože řidič měl v zemích, kde se jezdí vpravo, lepší přehled o protijedoucích vozidlech, zejména při předjíždění. Opět však nastala krize, která donutila Augusta Horcha prodat firmu dánskému inženýru a podnikateli Jørgenu Skafte Rasmussenovi (1878–1964), zakladateli DKW. Roku 1932 byl představen závodní vůz //Auto Union// (došlo k tomu spojením čtyř firem). Auto Union bylo prvním vozem, s nímž byly zahájeny testy odolnosti (crash testy) při nehodě.# Po skončení druhé světové války v roce 1945 byla automobilka v troskách a výroba byla obnovena až po dvaceti letech. V roce 1969 byla k firmě Auto Union připojena značka NSU. Nová éra byla zahájena modelem //Audi 75//. Poté co bylo v roce 1980 představeno //Audi Quattro// se systémem stálého pohonu všech čtyř kol, vynikají modely Audi špičkovou technologií – v duchu hesla //Vorsprung durch Technik// („Náskok díky technice“).# V současné době automobilka svým výrobním programem pokrývá takřka všechny segmenty (A–F) osobních automobilů (každý zpravidla i ve verzích se zvýšeným výkonem značených //S//, respektive //RS//) a také oblast sportovních vozů, které prodává po celém světě – od městských miniaut (//A1//), a kompaktních hatchbacků (//A3//) přes sedany a kombi několika tříd až po limuzíny (//A8//).$ $ ${img{images/Audi_znak.jpg}{alone}}$ $Znak //Audi//.$ ${img{images/Audi_quattro.jpg}{alone}}$ $//Audi Quattro//.$ # Literatura:$ Buschmann, Arno, ed. (1983): //Das Auto – mein Leben. Von August Horch bis heute.// 2. erweiterte Auflage. Stuttgart: Seewald.# Braun, Matthias (2005):// Audi.// Stuttgart: Motorbuch Verlag.# Dallinger, Matthias (2009): //Automobilbau in Südwestsachsen bis 1945: Von den Anfängen bis zur Auto Union.// Norderstedt: Demand.# Horch, August (1937): //Horch. Ich baute Autos – vom Schlosserlehrling zum Autoindustriellen.// Berlin: Schützen-Verlag.# Kirchberg, Peter (1997): //Das Rad der Zeit – Die Geschichte der Audi AG//. 2. Auflage. Bielefeld: Verlag Delius Klasing.# Oswald, Werner (2001): //Deutsche Autos, Band 4, 1945–1990: Mercedes, BMW, Audi, Porsche und andere.// 1. Auflage. Stuttgart: Motorbuch Verlag.# Pönisch, Jürgen (2000): //100 Jahre Horch Automobile. 1899–1999.// Zwickau: August-Horch-Museum.# Steiger, Christian – Wirth, Thomas (1995): //Audi 1965–1975 – Die entscheidenden Jahre.// Königswinter: Heel Verlag.# Wickenheiser, Othmar –// Kuhfuss-Wickenheiser, Swantje (2009): Audi Design Projekt.// Königswinter: Heel Verlag.# Zeichner, Walter (1998): //Audi Personenwagen seit 1965, Typenkompass.// Stuttgart: Motorbuch Verlag.$# /tInternetové zdroje:/tt$ {{www.audi.com|http://www.audi.com}}# {{www.audi.cz|http://www.audi.cz}}# Znak //Audi//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/audi/autowp.ru_audi_logo_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/audi/autowp.ru_audi_logo_1.jpg}}# //Audi Quattro//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/audi/quattro/autowp.ru_audi_quattro_39.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/audi/quattro/autowp.ru_audi_quattro_39.jpg}}# /a(Jaroslav Malina)/aa /tAudi/tt$ //Básník://# Milování v Audině,# sexy děvče na klíně.# Klín klínem – jaké rozvášnění!# Však opomenout kol zaklínění,# láska v grotesku se změní:# milenci uprostřed vášně# přistanou kdekoli –# třeba na golfovém hřišti# nebo nedej bože v kašně …# # //Žena://# Když miluji se s tebou v Audině,# kmitám jak gazela na kladině.# Do ouška ti šeptám, milý hochu,# v Kámasútře o tom není šprochu.# Teď vyryji ti na palubní desku# jehlami podpatků sexy fresku.# # //Mravokárce://# Zhýralci! Do posledního dechu# v tom hříšném audipelechu# vyvádět zvrhlou neplechu!!# /a(Jaroslav MalinaJan FilipskýJaroslav Pernica)/aa