německá společnost, součást skupiny Volkswagen Group, se sídlem v Ingolstadtu v Bavorsku, vyrábějící luxusní a sportovní automobily; patří k nejstarším automobilkám v Německu. Znakem Audi jsou čtyři propojené kruhy, symbolizující čtyři různé automobilky, které se v průběhu historie spojily: Audi, DKW, Horch, Wanderer. V roce 1899 založil německý automobilový konstruktér August Horch (1868–1951) firmu A. Horch & Cie. Za dva roky poté byl vyroben první automobil //Horch//: měl dvouválcový, naležato uložený motor o výkonu 4–5 koní. Vůz byl veřejností dobře přijat a v roce 1904 byla zahájena sériová výroba. V roce 1909 vznikly podnikatelské problémy a Horch je řešil odchodem z firmy a založením nového podniku. V roce 1913 vznikl první automobil firmy Audiwerke GmbH-Wanderer. V roce 1921 přišla firma jako první s vozem, který měl řízení vlevo (typ //Audi K//). Řízení vlevo se rychle prosadilo, protože řidič měl v zemích, kde se jezdí vpravo, lepší přehled o protijedoucích vozidlech, zejména při předjíždění. Opět však nastala krize, která donutila Augusta Horcha prodat firmu dánskému inženýru a podnikateli Jørgenu Skafte Rasmussenovi (1878–1964), zakladateli DKW. Roku 1932 byl představen závodní vůz //Auto Union// (došlo k tomu spojením čtyř firem). Auto Union bylo prvním vozem, s nímž byly zahájeny testy odolnosti (crash testy) při nehodě.#
Po skončení druhé světové války v roce 1945 byla automobilka v troskách a výroba byla obnovena až po dvaceti letech. V roce 1969 byla k firmě Auto Union připojena značka NSU. Nová éra byla zahájena modelem //Audi 75//. Poté co bylo v roce 1980 představeno //Audi Quattro// se systémem stálého pohonu všech čtyř kol, vynikají modely Audi špičkovou technologií – v duchu hesla //Vorsprung durch Technik// („Náskok díky technice“).#
V současné době automobilka svým výrobním programem pokrývá takřka všechny segmenty (A–F) osobních automobilů (každý zpravidla i ve verzích se zvýšeným výkonem značených //S//, respektive //RS//) a také oblast sportovních vozů, které prodává po celém světě – od městských miniaut (//A1//), a kompaktních hatchbacků (//A3//) přes sedany a kombi několika tříd až po limuzíny (//A8//).$
$
${img{images/Audi_znak.jpg}{alone}}$
$Znak //Audi//.$
${img{images/Audi_quattro.jpg}{alone}}$
$//Audi Quattro//.$
#
Literatura:$
Buschmann, Arno, ed. (1983): //Das Auto – mein Leben. Von August Horch bis heute.// 2. erweiterte Auflage. Stuttgart: Seewald.#
Braun, Matthias (2005):// Audi.// Stuttgart: Motorbuch Verlag.#
Dallinger, Matthias (2009): //Automobilbau in Südwestsachsen bis 1945: Von den Anfängen bis zur Auto Union.// Norderstedt: Demand.#
Horch, August (1937): //Horch. Ich baute Autos – vom Schlosserlehrling zum Autoindustriellen.// Berlin: Schützen-Verlag.#
Kirchberg, Peter (1997): //Das Rad der Zeit – Die Geschichte der Audi AG//. 2. Auflage. Bielefeld: Verlag Delius Klasing.#
Oswald, Werner (2001): //Deutsche Autos, Band 4, 1945–1990: Mercedes, BMW, Audi, Porsche und andere.// 1. Auflage. Stuttgart: Motorbuch Verlag.#
Pönisch, Jürgen (2000): //100 Jahre Horch Automobile. 1899–1999.// Zwickau: August-Horch-Museum.#
Steiger, Christian – Wirth, Thomas (1995): //Audi 1965–1975 – Die entscheidenden Jahre.// Königswinter: Heel Verlag.#
Wickenheiser, Othmar –// Kuhfuss-Wickenheiser, Swantje (2009): Audi Design Projekt.// Königswinter: Heel Verlag.#
Zeichner, Walter (1998): //Audi Personenwagen seit 1965, Typenkompass.// Stuttgart: Motorbuch Verlag.$#
/tInternetové zdroje:/tt$
{{www.audi.com|http://www.audi.com}}#
{{www.audi.cz|http://www.audi.cz}}#
Znak //Audi//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/audi/autowp.ru_audi_logo_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/audi/autowp.ru_audi_logo_1.jpg}}#
//Audi Quattro//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/audi/quattro/autowp.ru_audi_quattro_39.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/audi/quattro/autowp.ru_audi_quattro_39.jpg}}#
/a(Jaroslav Malina)/aa
/tAudi/tt$
//Básník://#
Milování v Audině,#
sexy děvče na klíně.#
Klín klínem – jaké rozvášnění!#
Však opomenout kol zaklínění,#
láska v grotesku se změní:#
milenci uprostřed vášně#
přistanou kdekoli –#
třeba na golfovém hřišti#
nebo nedej bože v kašně …#
#
//Žena://#
Když miluji se s tebou v Audině,#
kmitám jak gazela na kladině.#
Do ouška ti šeptám, milý hochu,#
v Kámasútře o tom není šprochu.#
Teď vyryji ti na palubní desku#
jehlami podpatků sexy fresku.#
#
//Mravokárce://#
Zhýralci! Do posledního dechu#
v tom hříšném audipelechu#
vyvádět zvrhlou neplechu!!#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa