**Úvod**# Automobilový design patří mezi nejdynamičtěji se rozvíjející oblasti designu. Zároveň jej lze považovat za odnož průmyslového designu, s níž se setkáváme nejčastěji – skutečnost, že se automobil stal jedním z neodmyslitelných symbolů moderní civilizace, lze přičíst také jeho charakteristickým tvarům, které máme takřka denně na očích. Design je také nejdůležitější vlastností vozu pro jeho komunikaci s člověkem – i kdybychom o vozidle, které pozorujeme, nevěděli nic podrobnějšího, probíhá mezi námi a vozem interakce, kterou umožňuje právě design a celá škála jeho vizuálních vlastností. $ **Karosářské druhy – předem definovaný základ**# Páteří automobilového designu je karoserie, která představuje základní strukturu vozu. Karoserie sdružuje několik prostorů, které mají specifické určení – pro posádku, pro pohonnou jednotku a pro zavazadla. Právě členění, velikost a uspořádání těchto prostorů určuje, o jaký druh karoserie se jedná. # Začneme jedním z nejstarších, jímž je //sedan//. Jedná se o tříprostorovou karoserii s důrazem na samostatnost všech tří uvedených karosářských prostorů, která je zřetelná již na první pohled – prozrazuje ji silueta exteriéru, která je v zadní části zakončena výrazným stupněm, jenž představuje prostor pro zavazadla. Situaci však mírně zkomplikoval příchod tzv. //liftbacků//, u nichž dochází k propojování prostorů pro posádku a pro zavazadla, což se v praxi projevuje užitím pátých dveří karoserie (namísto víka zavazadlového prostoru u sedanu). Silueta liftbacku bývá podobná sedanům, disponuje však kratší zádí, jež opticky indikuje absenci víka prostoru pro zavazadla. # Jedním z mladších, avšak vysoce frekventovaných karosářských druhů je //hatchback//, který se vyznačuje dvouprostorovou karoserií zakončenou dveřmi. Jedním z hlavních znaků hatchbacku jsou kompaktnější rozměry a zavazadlový prostor, který se nachází v prostoru pro posádku (od kterého je oddělen vyjímatelným platem). # Potřebu vozu s důrazem na užitek naplnilo //kombi//, dvouprostorová karoserie, vyznačující se dlouhou siluetou a zaměřením na objemný zavazadlový prostor. Užitkový charakter vozu se promítá do tvarosloví, jehož součástí jsou strmé páté dveře a dlouhá střecha. Avšak zejména v posledních letech narůstá počet tzv. lifestylových kombi, která kombinují objemný zavazadlový prostor s inklinací k dynamickým tvarům, jichž dosahují snížením linie střechy a sportovnějším ztvárněním boční části exteriéru (zejména prostřednictvím prolisů či plynulého stoupání okenní linie směrem dozadu). # Mezi zavedené karoserie patří //kupé//, dvoudveřový vůz s výrazně splývavou střechou, a //kabriolet//, vůz s otevřenou karoserií a sklápěcí střechou. Kombinace těchto dvou druhů karoserie vyústila v roadstery s pevnou skládací střechou, jejichž masivní rozvoj proběhl na počátku 21. století. V této souvislosti připomeňme, že kabriolet není totéž co //roadster//, který označuje dvoumístný otevřený vůz, nejčastěji bez střechy. # Nutno zmínit //tudor//, dvoudveřový vůz s pevnou střechou a absencí zadních dveří.# Ve druhé polovině 20. století byl zaznamenán nárůst karosářského experimentování, který vyústil ve dvě nové karoserie – //MPV// (//Multi Purpose Vehicle// – víceúčelový automobil) a //SUV// (//Sport Utility Vehicle// – automobil kombinující silniční a terénní vlastnosti). Oba druhy se neustále vyvíjejí a pronikají do nových segmentů, kde tvoří alternativu ke klasickým modelovým řadám. $ **Automobilová karoserie jako přímá reflexe proměn společnosti**# //Crossover//, automobil s karoserií, jež kombinuje vlastnosti dosud produkovaných a na trhu plně etablovaných karosářských verzí, plně odráží vývoj společnosti a její nároky. Člověk se již nespokojí s karoserií, která je limitována svým původním významem – zdokonalování technologií a zvýšený důraz na životní styl si vyžádaly experimenty, spočívající v propojování jednotlivých karosářských druhů a zaměření na jejich flexibilnější užití. S tím také koresponduje situace, kdy se z automobilu (dříve ryze spotřebního produktu) stala součást životního stylu a nezřídka také symbol, prezentující sociální status svého majitele. # Jedním z kříženců, který se podílel na pomyslném boření hranic mezi etablovanými karosářskými segmenty, se stal Renault Avantime (obr. 1). Jedná se o vůz, který představuje avantgardní syntézu karoserií MPV (podvozková platforma pochází z modelu Espace), kupé (zvláště z hlediska boční siluety a použití jednoho páru dveří) a reprezentativního vozu, jehož vlastnosti se do Avantime promítají skrze zaměření na komfort a výrazný vnější vzhled. Výroba třídveřového vozu však neměla dlouhé trvání – probíhala v letech 2001 až 2003, načež jednotlivé prvky Avantime posloužily jiným (oproti němu velkosériovým) modelům značky. $ $${img{images/Renault_Avantime.jpg}{alone}}$ Obr. 1. Renault Avantime.#$ **Koncepční kreace**$ V designu hraje poměrně důležitou roli futurologický pohled na ztvárnění vozidla a pojetí jeho karoserie. Lze říci, že právě pokrokový koncept je jedním z hlavních motivátorů pokroku a zdokonalování, neboť v celé řadě příkladů je automobilová studie využita při přípravě budoucího sériového produktu. V takovém případě se z koncepční představy stává vzor, který je – zpravidla po provedení kroků, jež si žádá ekonomická stránka věci (eliminace výrobně nákladných prvků, užitých na výstavním prototypu) – přetaven do sériové podoby. Nejde však o proces, který se týká všech studií – na základě primárního účelu lze koncepty rozdělit do několika kategorií. Předně se jedná o //čistě futurologické koncepty//, které jsou zhmotněním toho nejlepšího, co dobový design, technika či materiály nabízejí. Kreace jsou obvykle prezentovány při vybraných příležitostech a stávají se exponáty továrních muzeí. Dalším typem konceptu, který má v porovnání se zmíněnými studiemi jiné charakteristické znaky, je prototyp, který je explicitním //předvojem chystaného sériového automobilu//. Takový vůz je ztvárněn (zvláště v porovnání s extravagantními výstavními modely) značně realističtěji, neboť předznamenává budoucí sériový produkt, jehož tvarový rozlet je limitován ekonomickými omezeními. I přesto je však, v zájmu vizuální atraktivity při výstavách či prezentacích, zušlechtěn tvarově sofistikovanými (a nezřídka i materiálově hodnotnými a zajímavými) prvky a detaily, které mají za úkol automobil ozvláštnit a zvýšit jeho estetickou hodnotu. V rámci exteriéru sem patří například extravagantnější ztvárnění optiky předních světlometů či zadních svítilen, propracovanější nárazníky (přičemž ten zadní je nezřídka doplněn difuzory a speciálními koncovkami výfukové soustavy), atypickými motivy litých kol či kreativně zpracovanými zpětnými zrcátky (která však bývají nahrazována kamerami). Kabina takových kreací, byť zpravidla prezentuje již takřka sériové a spíše praktické tvary, je zušlechtěna obkladovými materiály (v případě vozidel Škoda Vision D a Mission L šlo o křišťálové lišty, které se nacházejí na přístrojové desce a výplních dveří), opatřena anatomickými sedadly a většinou disponuje sportovním volantem, nákladnějšími materiály (i v nižších segmentech) či vyspělým multimediálním systémem. # Futurologický pohled na design umožňuje náhled do budoucnosti. Kromě toho prostřednictvím studií připravuje veřejnost na automobilovou budoucnost a na trendy, které ji čekají. Avšak je-li řeč o konceptech, uveďme zde významný přínos takto koncipovaných vozidel, jenž spočívá v přímé reakci na trendy ve společnosti. Automobilová studie, ohlašující trend blízké budoucnosti, ve své podstatě reflektuje stav společnosti a její náležitosti: soudobý automobilový vkus, hospodářský stav společnosti a jeho vliv na preference při koupi vozu (jedním ze signalizátorů jsou prodejní statistiky) a také to, jakým způsobem lidé automobil využívají. S tím souvisí vytíženost vozidla, vyjádřená průměrným počtem jeho pasažérů. Na tyto aspekty reaguje automobilový design prostřednictvím úprav dosavadních karosářských variant. Zvýšený zájem o tzv. čtyřdveřová kupé ohlašuje jisté limity v emocionalitě klasického tříprostorového vozu, který je díky aplikaci bezrámových oken, snížené siluetě střechy či dynamičtějšího zkosení zádě přetaven na nový karosářský druh, jenž v současné době zažívá renesanci. Tentýž proces postihl kategorii sportovně-užitkových vozidel (SUV), jež bývá propojována s vozy kupé, což vytváří takzvaná //SUC// (//Sport Utility Coupé//), jehož průkopníkem je jihokorejský Ssangyong Actyon (2005). $ **Facelift – kosmetická úprava vně i uvnitř**# Dynamičnost vývoje a četné změny v oblasti módních trendů si čas od času vyžádají modernizaci vozu, která se z hlediska designu týká jak exteriéru, tak interiéru (vždy v souvislosti s daným modelem). Zásah do tvarové podstaty je znám pod pojmem //facelift//. Podíváme-li se na četnost faceliftů v automobilismu, můžeme říci, že neexistuje pevně stanovený časový interval, který by signalizoval chystané, zpravidla kosmetické změny. S větší jistotou lze však říci, jaké okolnosti si facelift žádají. Předně se jedná o bezprostřední reakci na změny v designovém směřování výrobce – objeví-li se v jeho nabídce automobil, který je koncipován jako průkopník nového tvarového směru, obvykle dochází k aplikaci nových rysů na již vyráběné modely, čímž je posílena unifikace v rámci té které automobilky. To přispívá k vytvoření charakteristického vzhledu pro modelovou řadu, což lze názorně demonstrovat na příkladu automobilky Audi – její maska s označením single frame byla během let použita na všechny vozy v nabídce, což posílilo vazby mezi jednotlivými modely a pomohlo vytvořit osobitý prvek, který usnadňuje identifikaci vozu. Nejde však o jediný důvod pro omlazení designu. Velmi běžné jsou také facelifty, které žádný hlubší ideový význam nemají – v takových případech jde o vytvoření modernizačních znaků pro konkrétní automobil, bez ohledu na zbytek modelové řady. Pro všechny druhy faceliftů však platí, že musí být prováděny s citem a s maximálním ohledem na již vytvořenou podstatu karoserie a designu, z čehož vyplývá, že facelift by měl plně zapadat do ideového rámce tvarového směru, který je modernizován. $ **Americký design**# Design americké provenience představuje specifický soubor vlastností, které se do značné míry vymykají evropským tvarovým zvyklostem. Nejvýraznější interkontinentální odlišnosti lze vysledovat při porovnání automobilové tvorby v průběhu dvacátého století, což ovlivnilo mnoho faktorů – mezi nimi ekonomicko-politický. Podíváme-li se však na americký automobilový design obecně, najdeme ve výčtu jeho projektů vozy rozličných tříd a segmentů – od masového vozu Ford T přes kompaktní modely až po mohutné pick-upy a muskulaturní SUV. Nutno k nim připočíst dlouhá kupé a kabriolety, limuzíny a v neposlední řadě velmi výrazný aspekt amerického designu dvacátého století v podobě futurologických experimentů, jejichž koncepční podoba se nezřídka promítla do sériové výroby. Nejprve se ale zaměřme na dostupnější vozy, zahrnující malé a kompaktní automobily. # Amerika byla motorizována prostřednictvím Fordu T (obr. 2), vyráběného v letech 1908 až 1927. Šlo o vůz jednoduché konstrukce, který byl poháněn čtyřválcovým zážehovým agregátem o objemu 2,9 litru a výkonu 15 kW. Pozoruhodným prvkem vizuální stránky vozu byla skutečnost, že byl ve většině případů nabízen v černé barvě. Důvody tohoto rozhodnutí byly čistě pragmatické – černý barevný odstín rychle schnul, což korespondovalo s efektivitou výroby. Nástupcem modelu T byl model A (obr. 3), produkovaný v letech 1927 až 1931, který zaujal modernějším a pro běžný provoz bezpečnějším čelním sklem. Exteriér byl oproti modelu T mohutnější a využíval opticky ucelenější karoserií. Podíváme-li se na malý Ford dnešní optikou, uvidíme kreaci Start (2010; obr. 4) a její uhlazené tvary, jež inklinují k minimalismu. Vraťme se ale do roku 1975, kdy byla zahájena výroba hatchbacku AMC Pacer (obr. 5), kompaktního vozu výrazného zevnějšku s poměrně vysokou stavbou a absencí klasické masky chladiče, s čímž kontrastovaly světlomety zasazené do hranaté prohlubně. Jde o charakteristické rysy vozu, doplňující zkosenou záď s horizontálně orientovanými svítilnami. $ $${img{images/Ford_Model_T.jpg}{alone}}$ Obr. 2. Ford T.#$ $${img{images/Ford_A.jpg}{alone}}$ Obr. 3. Ford A.#$ $${img{images/Ford_Start.jpg}{alone}}$ Obr. 4. Ford Start.#$ $${img{images/AMC_Pacer.png}{alone}}$ Obr. 5. AMC Pacer.#$ S americkým designem neodmyslitelně souvisí futurologický přístup ke karoserii, který se promítl do řady studií. V některých případech (například Ford X-100) šlo o vozy, které vycházely z relativně konvenčního základu a byly použitelné v praxi. Mnoho vizí však bylo čistě experimentálních, kvůli čemuž lze označit americké koncepty tohoto druhu (vyskytující se zhruba od poloviny dvacátého století) za jedny z nejvýznamnějších počinů v oblasti futuristického designu. Jednou z obzvláště progresivních studií byl Ford FX Atmos (1954; obr. 6) s karoserií, jejíž základ tvoří ponton s horizontálními liniemi, výraznými zadními ploutvemi a plynule zaoblenou průhlednou střechou. O rok později byl uveden další atypický model téže firmy s názvem La Tosca (obr. 7), disponující obdobnými rysy – prosklenou kopulí, důrazem na horizontální směřování linek a mohutnými bočními panely. Avšak jedním z experimentálních vrcholů je Ford Levacar Mach I (obr. 8) z roku 1959, jednomístný dopravní prostředek s aerodynamickými tvary. Studie tohoto zaměření ovlivnily celou řadu karoserií – dokonce i klasický pick-up, který je řazen mezi ikonické automobily amerického původu. Jeho avantgardně navrženou podobu reprezentuje Ford Ranger II (1966), jehož autorem je futurista Syd Mead. $ $${img{images/Ford_FX_Atmos.jpg}{alone}}$ Obr. 6. Ford FX Atmos.#$ $${img{images/1955_Ford_La_Tosca.JPG}{alone}}$ Obr. 7. Ford La Tosca.#$ $${img{images/Ford_Levacar.jpg}{alone}}$ Obr. 8. Ford Levacar Mach I.#$ Nezvyklé a většinou futuristické tvary pocházejí převážně z inspirace tryskovými letouny, přičemž autentickým příkladem ztělesňujícím tento přístup je GM XP-21 Firebird (1954; obr. 9). Automobil opustil klasické pojetí karoserie a jeho tvarová podstata imituje letoun a jeho tvarové náležitosti, jež zahrnují dlouhý a štíhlý trup, dále prosklenou kopuli, aerodynamické ploutve a napodobeninu křídel. Vozidlo je natolik atypické, že na něm kola působí až nepatřičně. O něco méně extravagantně je navržen Firebird II (1956), který i přes výrazné aerodynamické prvky disponuje klasičtějším pontonem a věcněji zpracovanou přídí a zádí. Další americká značka, Cadillac, prezentovala tradičnější tvary, které byly mohutné a bohatě zdobené. I na ně však měl vliv vizionářský duch padesátých let 20. století, který výrazně poznamenal model Cyclone (1959; obr. 10) a posléze také XP-74 Cyclone (1964). Klasicky stavěné Cadillacy bývají řazeny mezi snové automobily, které jsou populární pro svou dlouhou příď i záď včetně výrazné masky a dynamických prolisů v profilu. Jedním z nejznámějších takto stavěných vozidel je Eldorado (1959; obr. 11), z hlediska obdobně pojatých, avšak opticky čistších a méně členitých tvarů pak stejnojmenný model z roku 1967 (obr. 12). Karosářské zkušenosti byly v roce 2010 přetaveny do aktuální podoby ve formě kabrioletu Ciel (obr. 13), který je moderním zástupcem kategorie retro-futuristických automobilů. $ $${img{images/GM_XP-21_Firebird.jpg}{alone}}$ Obr. 9. GM XP-21 Firebird.#$ $${img{images/Cadillac_Cyclone.jpg}{alone}}$ Obr. 10. Cadillac Cyclone.#$ $${img{images/Cadillac_Eldorado__1959_.jpeg}{alone}}$ Obr. 11. Cadillac Eldorado (1959).#$ $${img{images/Cadillac_Eldorado__1967_.jpeg}{alone}}$ Obr. 12. Cadillac Eldorado (1967).#$ $${img{images/Cadillac_Ciel_Concept.jpg}{alone}}$ Obr. 13. Cadillac Ciel.#$ **Designový vývoj a jeho milníky**# Automobilový design je stejně starý jako automobil sám, neboť i nejstarší vozy jsou stavěny dle předem stanovených pravidel a vykazují určité rysy. Celý vývojový proces, který trvá doposud, je protkán milníky – důležitými produkty, které vnesly do vývoje nové hodnoty či výrazně modifikovaly dosavadní praxi. Ponořme se tedy do historie a pokusme se nalézt automobily, které stojí za zmínku a začlenění do kontextu této podkapitoly. # Jedním z prvních sériově vyráběných vozidel na světě (a zároveň prvním sériově vyráběným automobilem na území Rakouska-Uherska) byl NW Präsident (1897; obr. 14), který plně odpovídá své době – stojí na loukoťových kolech a volí karoserii typu phaeton. Ta disponovala stahovací střechou, která po svém natažení kryla prostor nad hlavami cestujících vzadu, přičemž již tak raný automobil vykazoval poměrně detailní práci v oblasti nárazníků, blatníků či jízdního komfortu, který byl cestujícím umožněn díky dvěma polstrovaným sedačkám. Ještě starší je však Benz Patent Motorwagen č. 1 (1886; obr. 15), který je považován za první sériový automobil osazený benzinovou pohonnou jednotkou. Jedná se o tříkolku (přesněji řečeno tříkolový velocipéd), jejímž základem byl ocelový rám a spalovací jednotka o přibližném výkonu 0,5 kW. Dobový design, který je z dnešního pohledu velmi rustikální, se stal předlohou pro studii F-Cell Roadster Concept (2009; obr. 16), unikátní koncept zasahující do oblasti retro-futuristického designu. $ $${img{images/NW_Prasident.jpg}{alone}}$ Obr. 14. NW Präsident.#$ $${img{images/Benz_Patent_Motorwagen.jpg}{alone}}$ Obr. 15. Benz Patent Motorwagen č. 1.#$ $${img{images/Mercedes-Benz_F-cell_roadster_concept.jpg}{alone}}$ Obr. 16. F-Cell Roadster Concept.#$ Postupem let se začala karoserie ucelovat a byly na ni používány nové materiály. Jedním z příkladů pokroku je Renault Voiturette (1898–1903; obr. 17), který byl prvním sériovým Renaultem. V jeho souvislosti je třeba uvést, že provedení C z roku 1900 je považováno za první sedan v historii. V letech 1908 až 1927 byl produkován již zmíněný Ford Model T, který se vyznačoval charakteristickými rysy v podobě hranaté masky chladiče, výraznými oblými blatníky a členitými detaily. Tentýž styl se promítá do dalších dobových vozidel – abychom zohlednili více rozměrových segmentů, zmiňme Rolls-Royce 40/50HP Silver Ghost (1907; obr. 18), Mercer Type 35 Raceabout (1911; obr. 19) či Peugeot Bebe (1913; obr. 20), vyznačující se pozoruhodným uspořádáním přídě s důkladně zaoblenou přechodovou částí mezi motorem a prostorem pro posádku (zajímavostí bylo použití trojice reflektorů u provedení BP-1, což dodávalo celku osobitý vzhled). $ $${img{images/Renault_Voiturette.jpg}{alone}}$ Obr. 17. Renault Voiturette.#$ $${img{images/Rolls-Royce_40-50HP_Silver_Ghost.JPG}{alone}}$ Obr. 18. Rolls-Royce 40/50HP Silver Ghost.#$ $${img{images/Mercer_Raceabout.jpg}{alone}}$ Obr. 19. Mercer Type 35 Raceabout.#$ $${img{images/Peugeot_Bebe.jpg}{alone}}$ Obr. 20. Peugeot Bebe.#$ Progrese, odpovídající prvním dvěma dekádám dvacátého století, vyústila v řadu pozoruhodných vozidel, mezi něž patří například Rumpler Trophenwagen (1921; obr. 21). Vůz, zkonstruovaný rakouským konstruktérem Edmundem Rumplerem, odpovídal expresionistickým tendencím své doby – stal se předvojem výrazného experimentování s karoserií a do jisté míry také s aerodynamickými karoseriemi (součinitel odporu vzduchu byl pozoruhodných 0,28). Důraz na nízký odpor vzduchu se přirozeně promítal do vnějšího tvarosloví, které se skládalo z uhlazeného základu karoserie a členitých doplňků, například světlometů integrovaných do atypicky tvarovaných předních blatníků, dynamického klenutí profilu a kolmého čelního skla, s čímž kontrastovala (směrem dozadu splývající) střecha. Vůz se objevil v průkopnickém německém snímku //Metropolis// (1927), do jehož expresionistické atmosféry plně zapadal. $ $${img{images/Rumpler_Tropfenwagen.jpg}{alone}}$ Obr. 21. Rumpler Trophenwagen.#$ Rok 1922 lze v rámci automobilové karoserie považovat za přelomový, neboť na autosalonu v Paříži byla uvedena Lancia Lambda (obr. 22) – první vozidlo se samonosnou karoserií, které na dlouhá léta dopředu nastolilo nová pravidla konstruování. Šlo o třídimenzionálně sestavený rám, který byl zároveň skeletem pro aplikaci povrchových dílů karoserie. Řešení však mělo i omezení v podobě jediné karosářské verze, neboť práce na další variantě by si vyžádala přestavbu dosavadního rámu. $ $${img{images/Lancia_Lambda.jpg}{alone}}$ Obr. 22. Lancia Lambda.#$ Přesuneme-li se do třicátých let 20. století, spatříme několik transformačních vln, jež automobilový design postihly. Změny se týkaly jak malých a dostupných vozidel, která byla důležitá pro motorizaci své země (v roce 1936 Fiat Topolino – obr. 23, o rok později Volkswagen Typ 1 – obr. 24), tak větších a reprezentativnějších modelů, mezi nimiž se objevily Mercedes-Benz SSK (1930; obr. 25), BMW 328 (1936; obr. 26) či Lancia Aprilia (1937; obr. 27). Z hlediska průkopnických děl je třeba uvést Citroën Traction Avant (1934; obr. 28), který je prvním sériově vyráběným automobilem s pohonem předních kol. Významný byl také z hlediska designu, jehož základem je samonosná karoserie a vertikální maska chladiče, do jejíhož prostoru bylo zakomponováno logo výrobce. Uhlazený exteriér opouštěl dřívější členitost karoserií a předznamenal další vývoj. $ $${img{images/Fiat_Topolino.jpg}{alone}}$ Obr. 23. Fiat Topolino.#$ $${img{images/VW_Type_1.jpg}{alone}}$ Obr. 24. Volkswagen Typ 1.#$ $${img{images/Mercedes-Benz_710_SSK.jpg}{alone}}$ Obr. 25. Mercedes-Benz SSK.#$ $${img{images/BMW_328.jpg}{alone}}$ Obr. 26. BMW 328.#$ $${img{images/Lancia_aprilia.jpg}{alone}}$ Obr. 27. Lancia Aprilia.#$ $${img{images/Citroen_Traction_Avanti.jpg}{alone}}$ Obr. 28. Citroën Traction Avant.#$ Během čtyřicátých let se ve výrobě etablují inovativní rysy meziválečné produkce. Nutno však říci, že ve velmi různorodé podobě, kterou ovlivňoval nejen karosářský druh vozu (nelze přímo srovnávat uhlazeně sportovní tvary vozu Cisitalia 202 z roku 1947 a extravagantní karosářskou skulpturu o rok mladšího Turckeru Torpedo), ale také jeho primární účel. V této dekádě vznikla sériová podoba jednoho z vozidel, jehož jméno je v oblasti designu velmi často skloňováno – Citroën 2CV (obr. 29). Vůz byl koncipován jako auto pro zemědělce, kteří se potřebují pohybovat po polních cestách. Tvary se dostaly do širokého povědomí, a to i přes jejich maximální možnou jednoduchost a nenáročnost. Vůz se stal zdrojem ideové inspirace při tvorbě studie REVOLTe (2009), která představuje retro-futuristickou kombinaci kultovních tvarů historie a pokrokových technologií budoucnosti. Během čtyřicátých let však vzniklo více ikonických automobilů, mezi něž patří Jeep Willys (1942; obr. 30), Land Rover Series 1 (1949; obr. 31) či Porsche 356 (1948; obr. 32), jež se stalo předchůdcem pro další kultovní vůz – Porsche 911 (obr. 33). Zmíněné vozy se svými osobitými tvary (které však byly přizpůsobeny maximální funkčnosti a praktičnosti v provozu) zapsaly do historie automobilového designu a vytvořily pomyslný odrazový můstek pro nové vnímání vozidel své třídy. $ $${img{images/Citroen_2Cv.jpg}{alone}}$ Obr. 29. Citroën 2CV#$ $${img{images/Jeep_Willys.JPG}{alone}}$ Obr. 30. Jeep Willys.#$ $${img{images/Land_Rover_Series_1.jpg}{alone}}$ Obr. 31. Land Rover Series 1.#$ $${img{images/Porsche_356.jpg}{alone}}$ Obr. 32. Porsche 356.#$ $${img{images/Porsche_911.jpg}{alone}}$ Obr. 33. Porsche 911.#$ Pozvolné opouštění klasických rysů historické karoserie, mezi něž patří samostatné blatníky, nezřídka samostatně posazené reflektory či převážně vertikálně orientovaná maska chladiče bylo završeno během padesátých a posléze šedesátých let, kdy vznikla celá řada průkopnických děl. Rok 1954 přinesl Mercedes-Benz 300 SL (obr. 34), který se vyznačoval dveřmi typu Gullwing, dlouhou přídí s kruhovými světlomety či tvarově čistou zádí. O rok později vznikl další sportovní model německé provenience, a sice BMW 507 (obr. 35) s charakteristickou maskou chladiče, která byla navržena v horizontální podobě. Zůstaneme-li v oblasti sportovních vozidel, připomeňme jeho britské ztvárnění v podobě Lotusu Seven (1957; obr. 36), které se vymyká karosářským pojetím – je založeno na přímočaré jednoduchosti ve formě štíhlé karoserie osazené mohutnými blatníky. O dva roky později vznikla další legenda – Austin Mini (obr. 37), jehož základním smyslem bylo poskytnout posádce maximum vnitřního prostoru při zachování malých vnějších rozměrů. Ještě než opustíme padesátá léta, je třeba připomenout dva sedany originálních koncepcí, které se zapsaly do dějin automobilového designu. Jsou jimi Citroën DS (1955; obr. 38) a Tatra 603 (1957; obr. 39) – první jmenovaný vůz, navržený Flaminiem Bertonim, byl v roce 2009 zvolen nejkrásnějším vozem v historii, československý automobil pokračoval v tradici starších aerodynamických Tater (například T 87) a přinesl řadu specifických rysů, mezi něž patří trojice předních reflektorů (u první série) či originální splývavá záď. $ $${img{images/Mercedes-Benz_300SL.jpg}{alone}}$ Obr. 34. Mercedes-Benz 300 SL.#$ $${img{images/BMW_507.jpg}{alone}}$ Obr. 35. BMW 507.#$ $${img{images/Lotus_Seven.jpg}{alone}}$ Obr. 36. Lotus Seven.#$ $${img{images/Austin_Mini.jpg}{alone}}$ Obr. 37. Austin Mini.#$ $${img{images/Citroen_DS.jpeg}{alone}}$ Obr. 38. Citroën DS.#$ $${img{images/Tatra_603.jpg}{alone}}$ Obr. 39. Tatra 603.#$ Šedesátá léta přinesla řadu dalších významných milníků. Předně se však stala důležitým obdobím pro pomyslné prolomení ledů pro experimentování s karoserií a její podstatou. V roce 1965 byl uveden Renault 16 (obr. 40), jeden z průkopníků kategorie hatchback a zároveň vůz, jehož prostřednictvím Renault uspěl v evropské anketě Car of the Year. Progresivní karoserie v sobě skloubila dlouhé a přímo vedené linie sedanu a praktičnost hatchbacku. V oblasti klasicky střižených vozidel patří mezi významné novinky Mercedes-Benz 230SL (1963; obr. 41), známý pod označením Pagoda. O dva roky dříve byl představen ikonický Jaguar E-Type (obr. 42), který se stal charakteristickým vozem nejen své značky, ale také jedním ze symbolů své kategorie. Totéž se dá říci o Porsche 911 (1965), které se stalo základním kamenem pro kontinuální modelovou řadu, jejíž aktuální podoba je v pořadí již sedmou generací vozu. Extravagantní automobily doby reprezentuje Studebaker Avanti (1963; obr. 43), který se vyznačuje profilem, jehož doménou jsou zvlněné křivky, evokující tvar lahve od nápoje Coca-Cola (obojí je návrhem Raymonda Loewyho). Další milník představuje Ford Mustang (1964; obr. 44) či například Alfa Romeo Tipo 33 Stradale (1967; obr. 45). Lze říci, že zásadní vlastností dobového designu je experimentování s oblými tvary. Nutno však doplnit, že se během šedesátých let začíná v sériovém designu vyskytovat nemalé množství hran, jež se naplno projevují v sedmdesátých a posléze v osmdesátých letech prostřednictvím Citroënů SM (1970; obr. 46) a CX (1974; obr. 47), dále Maserati Bora (1971; obr. 48), BMW M1 (1977; obr. 49) či Ferrari 288 GTO (1984; obr. 50), jehož hrany přímo reflektují změny ve vnímání designu, které se odehrávají i v oblasti sportovních vozidel. Transformace pojetí se však naplno projevuje u Ferrari F40 (1987; obr. 51), které překvapilo rozměrným integrovaným spoilerem a osobitým rozvržením proporcí s důrazem na jednoduché tvary. Osmdesátá léta pokračují v prosazování inovací, jež se promítají do tvorby pokrokových karoserií s novou koncepcí modularity interiéru. Avantgardními znaky disponuje Renault Espace (1984; obr. 52), který je považován za první moderní MPV evropského původu. Koncem této dekády dochází ke změnám, které předznamenávají změnu diskurzu z ostrých tvarů k oblým křivkám a plochám, což se projevuje na BMW 850 (1989; obr. 53). Na okamžik se ale vraťme k hranám, které zdobily dva významné vozy automobilového sportu – Audi Quattro (1980; obr. 54) a Lancii Delta HF Integrale (1987). $ $${img{images/Renault_16.JPG}{alone}}$ Obr. 40. Renault 16.#$ $${img{images/Mercedes-Benz_230SL.jpg}{alone}}$ Obr. 41. Mercedes-Benz 230SL.#$ $${img{images/Jaguar_E-type.jpg}{alone}}$ Obr. 42. Jaguar E-type.#$ $${img{images/Studebaker_Avanti.JPG}{alone}}$ Obr. 43. Studebaker Avanti.#$ $${img{images/Ford_Mustang.jpg}{alone}}$ Obr. 44. Ford Mustang.#$ $${img{images/Alfa_Romeo_Tipo_33_Stradale.jpg}{alone}}$ Obr. 45. Alfa Romeo Tipo 33 Stradale.#$ $${img{images/Citroen_SM.jpg}{alone}}$ Obr. 46. Citroën SM.#$ $${img{images/Citroen_CX.jpg}{alone}}$ Obr. 47. Citroën CX.#$ $${img{images/Maserati_Bora.jpg}{alone}}$ Obr. 48. Maserati Bora.#$ $${img{images/BMW_M1.jpg}{alone}}$ Obr. 49. BMW M1.#$ $${img{images/Ferrari_288_GTO.jpg}{alone}}$ Obr. 50. Ferrari 288 GTO.#$ $${img{images/Ferrari_F40.jpg}{alone}}$ Obr. 51. Ferrari F40.#$ $${img{images/Renault_Espace.jpg}{alone}}$ Obr. 52. Renault Espace.#$ $${img{images/BMW_850.jpeg}{alone}}$ Obr. 53. BMW 850.#$ $${img{images/Audi_Quattro.jpg}{alone}}$ Obr. 54. Audi Quattro.#$ $${img{images/Lancia_delta_HF_Integrale.jpg}{alone}}$ Obr. 55. Lancia Delta HF Integrale.#$ Poslední dekáda dvacátého století byla ve znamení nových tvarů a materiálů, jejichž inovativnost vyústila do několika výrazných tvarových směrů a modelů. Vlivným designovým jazykem se stal styl New Edge, jehož praktikantem byl Ford, který emocionální křivky a hravé rysy pozvolna aplikoval na většinu svých modelů. Patrně nejznámějším z nich je Ford Ka (1997; obr. 56), případně o rok mladší kompaktní Focus. Kategorie MPV se rozrůstá o její kompaktní podobu, jejímž průkopníkem je Renault Scénic (1996; obr. 57). Nejde však o jediný pokrok v oblasti velkoprostorových vozidel – v roce 1992 obohatil nabídku nejnižšího segmentu Renault Twingo (obr. 58), jehož jednoprostorová karoserie se řídila konceptem velkoprostorového automobilu, promítajícím se na důrazu na maximální prostor (při zachování malých vnějších rozměrů) a flexibilní konstrukci sedadel. U modularity kabiny ještě zůstaneme, neboť rok 1998 přinesl Fiat Multipla (obr. 59), který překvapil třemi samostatnými sedadly v konfiguraci 3+3. Z tvarového hlediska šlo o MPV s členěním karoserie na samostatný ponton, na němž je umístěna horní část zahrnující prosklení karoserie a přední panel, v němž byla zakomponována dálková světla. Má-li být zmíněn supersportovní model, vraťme se na začátek devadesátých let (konkrétně do roku 1991), kdy vznikl vůz Bugatti EB 110 GT (obr. 60). $ $${img{images/Ford_Ka.jpeg}{alone}}$ Obr. 56. Ford Ka.#$ $${img{images/Renault_Scenic.jpg}{alone}}$ Obr. 57. Renault Scénic.#$ $${img{images/Renault_Twingo.jpg}{alone}}$ Obr. 58. Renault Twingo.#$ $${img{images/Fiat_Multipla.jpg}{alone}}$ Obr. 59. Fiat Multipla.#$ $${img{images/Bugatti_EB_110_GT.jpg}{alone}}$ Obr. 60. Bugatti EB 110 GT.#$ Hodnotit vozy, jež byly představeny po roce 2000, je z dnešního pohledu poněkud předčasné, neboť míru jejich historického významu ukáže budoucnost. Přesto však připomeňme vozy, které mají předpoklad stát se významnými body první dekády 21. století. Kategorii GT zde reprezentuje Bentley Continental GT (2002; obr. 61), klasicky navržené kupé s tradičními rysy (například rozměrnou maskou chladiče, jež svou strukturou odkazuje na tradici své značky). Příkladem ostře řezaného supersportovního vozu je Lamborghini Gallardo (2003; obr. 62). Rozvoj SUV přineslo Infiniti FX (2003; obr. 63) či robustní Audi Q7 (2006; obr. 64), avšak došlo také k přepracování architektury předních partií jedné z nejtradičnějších karosářských variant – sedanu. Alfa Romeo 159 (2005; obr. 65) představila atypické uspořádání přídě s absencí krytů světlometů, díky čemuž vynikaly jeho samostatné paraboly s chromovými obroučkami. $ $${img{images/Bentley_Continental_GT.jpg}{alone}}$ Obr. 61. Bentley Continental GT.#$ $${img{images/Lamborghini_Gallardo.jpg}{alone}}$ Obr. 62. Lamborghini Gallardo.#$ $${img{images/Infiniti_FX.jpg}{alone}}$ Obr. 63. Infiniti FX.#$ $${img{images/Audi_Q7.jpg}{alone}}$ Obr. 64. Audi Q7.#$ $${img{images/Alfa_Romeo_159.jpg}{alone}}$ Obr. 65. Alfa Romeo 159.#$ **Budoucnost automobilového designu**# Automobilový design výraznou měrou ovlivňují použité materiály a uspořádání karoserie. Obojí se neustále mění a zdokonaluje, z čehož vyplývají časté změny tvarosloví. V globalizovaném světě, jehož aspektem je unifikace automobilových dílů, techniky či jednotlivých částí karoserie (což se zcela evidentně projevuje i na designu), je osobitá tvář modelové řady důležitější, než kdy dříve. S tím obvykle souvisí také časté střídání tvarových směrů v reakci na dynamicky se měnící módní trendy, dále pak četné užívání faceliftů za účelem udržet krok s ostatními. # Vzhledem k výrazné orientaci na ekologičnost provozu se rozšiřuje trh s vozidly na elektrický pohon, což může v budoucnosti vést k modifikacím pojetí karoserie. Úplná transformace pojetí automobilu teoreticky nastane, jakmile dojde k plnému nahrazení dosavadních spalovacích jednotek menšími elektronickými bateriemi, které umožní konfigurovat karoserii dle nových měřítek. To by mohlo postihnout pojetí karosářských prostorů, jejichž uspořádání by opustilo dosavadní posloupnost a jednotlivé prostory by do sebe začaly stále intenzivněji pronikat. Z toho vyplývá nárůst kříženců-crossoverů, jejichž univerzální pojetí bude pružně reagovat na měnící se životní styl společnosti. # Lze také očekávat častější užívání plastových materiálů a možnost nakonfigurovat si karoserii podle svého vkusu, například formou vyjímatelných karosářských panelů a jejich výměny za tentýž díl jiné barvy. Touto možností sice již disponoval Smart, přesto se však toto řešení příliš neetablovalo. V rámci stále rostoucí individualizace jde však o logickou možnost, jak automobil přizpůsobit požadavkům zákazníka, aniž by bylo potřeba zasahovat do karosářského základu. # I přes výrazné inovace však můžeme očekávat, že tradiční karoserie nezmizí – budou se neustále modernizovat a navzájem kombinovat (autentickým příkladem je nové BMW 3 GT), přičemž stále větší prostor budou dostávat automobily segmentu A (typickým příkladem moderního vozu této třídy jsou Volkswagen Up!, SEAT Mii a Škoda Citigo, jež sdílejí technický i karosářský základ). $ **Obrázky**$ Obr. 1. Renault Avantime. Pramen: {{http://www.renaultavantime.com/uploads/images/ avantime/14.jpg|http://www.renaultavantime.com/uploads/images/avantime/14.jpg}}# Obr. 2. Ford T. Pramen: {{http://www.fordmagazin.cz/wp-content/uploads/2012/04/Ford-100-yr-Anthonys-Model-T-Lunchoen-005.jpg|http://www.fordmagazin.cz/wp-content/uploads/2012/04/Ford-100-yr-Anthonys-Model-T-Lunchoen-005.jpg}}# Obr. 3. Ford A. Pramen: {{http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/1928_Model_A_Ford.jpg|http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/1928_Model_A_Ford.jpg }}$ Obr. 4. Ford Start. Pramen: {{http://social.ford.com/ assets/267/?w=519&h=315|http://social.ford.com/assets/267/?w=519&h=315}}# Obr. 5. AMC Pacer. Pramen: {{http://www.goseewrite.com/wp-content/uploads/2012/04/ amc-pacer.png|http://www.goseewrite.com/wp-content/uploads/2012/04/amc-pacer.png}}# Obr. 6. Ford FX Atmos. Pramen: {{http://www.chuckstoyland.com/potpourri/conceptcars/fordlincoln/FORD%20Lincoln%20Concept/1%2054%20FORD%20FX-Atmos.jpg|http://www.chuckstoyland.com/potpourri/conceptcars/fordlincoln/FORD%20Lincoln%20Concept/1%2054%20FORD%20FX-Atmos.jpg}}# Obr. 7. ord La Tosca. Pramen: {{http://peter50tal.com/Ford%20Concept/1955%20Ford%20La%20Tosca.JPG|http://peter50tal.com/Ford%20Concept/1955%20Ford%20La%20Tosca.JPG}}# Obr. 8. Ford Levacar Mach I. Pramen: {{http://www.fantastic-plastic.com/LevacarExhibitPhoto.jpg|http://www.fantastic-plastic.com/LevacarExhibitPhoto.jpg}}# Obr. 9. GM XP-21 Firebird. Pramen: {{http://www.oldcarbrochures.com/static/NA/GM%20Corporate%20and%20Concepts/1954%20XP-21%20Firebird/1954%20GM%20XP21%20Firebird-01.jpg|http://www.oldcarbrochures.com/static/NA/GM%20Corporate%20and%20Concepts/1954%20XP-21%20Firebird/1954%20GM%20XP21%20Firebird-01.jpg}}# Obr. 10. Cadillac Cyclone. Pramen: {{http://www.retronaut.com/wp-content/uploads/2011/09/1208.jpg|http://www.retronaut.com/wp-content/uploads/2011/09/1208.jpg}}# Obr. 11. Cadillac Eldorado (1959). Pramen: {{http://automobilewallpapers.com/images/1959-cadillac-eldorado-large-1.jpeg|http://automobilewallpapers.com/images/1959-cadillac-eldorado-large-1.jpeg}}$ Obr. 12. Cadillac Eldorado (1967). Pramen: {{http://static.cargurus.com/images/site/2008/09/02/11/26/1967_cadillac_eldorado-pic-5243.jpeg|http://static.cargurus.com/images/site/2008/09/02/11/26/1967_cadillac_eldorado-pic-5243.jpeg}}# Obr. 13. Cadillac Ciel. Pramen: {{http://www.seriouswheels.com/pics-2011/bc/2011-Cadillac-Ciel-Concept-Studio-Front-And-Side-1920x1440.jpg|http://www.seriouswheels.com/pics-2011/bc/2011-Cadillac-Ciel-Concept-Studio-Front-And-Side-1920x1440.jpg}}# Obr. 14. NW Präsident. Pramen: {{http://www.driversweb.cz/passion/serve_image/ articles/903c8d202532a80d7204dp__b.jpg|http://www.driversweb.cz/passion/serve_image/articles/903c8d202532a80d7204dp__b.jpg}}# Obr. 15. Benz Patent Motorwagen č. 1. Pramen: {{http://www.autowallpaper.de/Wallpaper/Mercedes/Benz_Patent_Motorwagen/bilder/Benz_Patent_Motorwagen__2.jpg|http://www.autowallpaper.de/Wallpaper/Mercedes/Benz_Patent_Motorwagen/bilder/Benz_Patent_Motorwagen__2.jpg}}# Obr. 16. F-Cell Roadster Concept. Pramen: {{http://autoworld.files.wordpress.com/2009/03/mercedes-benz-f-cell-roadster-concept-img_8.jpg|http://autoworld.files.wordpress.com/2009/03/mercedes-benz-f-cell-roadster-concept-img_8.jpg}}# Obr. 17. Renault Voiturette. Pramen: {{http://www.jmariete.com/principal/modelos_reales/imagenes_reales/reales_renault/Renault_Voiturette.jpg|http://www.jmariete.com/principal/modelos_reales/imagenes_reales/reales_renault/Renault_Voiturette.jpg}}# Obr. 18. Rolls-Royce 40/50HP Silver Ghost. Pramen: {{http://www.ritzsite.nl/Archive/Rolls_Royce_40-50_HP_Silver_Ghost_tourer_1910.JPG|http://www.ritzsite.nl/Archive/Rolls_Royce_40-50_HP_Silver_Ghost_tourer_1910.JPG}}# Obr. 19. Mercer Type 35 Raceabout. Pramen: {{http://chivethethrottle.files.wordpress.com/2011/06/mercer-500-1911-mercer-type-35-raceabout-whitewtmk.jpg|http://chivethethrottle.files.wordpress.com/2011/06/mercer-500-1911-mercer-type-35-raceabout-whitewtmk.jpg}}# Obr. 20. Peugeot Bebe. Pramen: {{http://encarsglobe.com/data_images/models/peugeot-bebe/peugeot-bebe-01.jpg|http://encarsglobe.com/data_images/models/peugeot-bebe/peugeot-bebe-01.jpg}}# Obr. 21. Rumpler Trophenwagen. Pramen: {{http://encarsglobe.com/data_images/models/rumpler-tropfenwagen/rumpler-tropfenwagen-01.jpg|http://encarsglobe.com/data_images/models/rumpler-tropfenwagen/rumpler-tropfenwagen-01.jpg}}# Obr. 22. Lancia Lambda. Pramen: {{http://www.motorstown.com/images/lancia-lambda-torpedo-04.jpg|http://www.motorstown.com/images/lancia-lambda-torpedo-04.jpg}}# Obr. 23. Fiat Topolino. Pramen: {{http://worldcarsnews.com/wp-content/gallery/fiat-topolino/car_photo_261966_25.jpg|http://worldcarsnews.com/wp-content/gallery/fiat-topolino/car_photo_261966_25.jpg}}# Obr. 24. Volkswagen Typ 1. Pramen: {{http://www.lankamission.org/other%20pages/1961Beetle.jpg|http://www.lankamission.org/other%20pages/1961Beetle.jpg}}# Obr. 25. Mercedes-Benz SSK. Pramen: {{http://2.bp.blogspot.com/-2krSStzYW9M/UHyY4urvMxI/AAAAAAAABCY/Fa5nW0OHGZA/s1600/Mercedes-Benz+710+SSK.jpg|http://2.bp.blogspot.com/-2krSStzYW9M/UHyY4urvMxI/AAAAAAAABCY/Fa5nW0OHGZA/s1600/Mercedes-Benz+710+SSK.jpg}}# Obr. 26. MW 328. Pramen: {{http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/BMW_328_(16.06.2007).jpg|http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/BMW_328_(16.06.2007).jpg}}$ Obr. 27. Lancia Aprilia. Pramen: {{http://fwallpapers.com/files/images/lancia-aprilia-1939%E2%80%9349.jpg|http://fwallpapers.com/files/images/lancia-aprilia-1939%E2%80%9349.jpg}}$ Obr. 28. Citroën Traction Avant. Pramen: {{http://flipacars.com/pics/Citroen/citroen-traction-avant-01.jpg|http://flipacars.com/pics/Citroen/citroen-traction-avant-01.jpg}}$ Obr. 29. Citroën 2CV. Pramen: {{http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/75/Citroen_2cv_1949_060117.jpg|http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/75/Citroen_2cv_1949_060117.jpg}}# Obr. 30. Jeep Willys. Pramen: {{http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Covered_Willy's_jeep_Wings_Over_Wine_Country_2007.JPG|http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Covered_Willy's_jeep_Wings_Over_Wine_Country_2007.JPG}}# Obr. 31. Land Rover Series 1. Pramen: {{http://flipacars.com/pics/Land%20Rover/land-rover-series-1-01.jpg|http://flipacars.com/pics/Land%20Rover/land-rover-series-1-01.jpg}}$ Obr. 32. Porsche 356. Pramen: {{http://www.looksfeelsworks.com/wp-content/uploads/2012/04/porsche-356-silver.jpg|http://www.looksfeelsworks.com/wp-content/uploads/2012/04/porsche-356-silver.jpg}}# Obr. 33. Porsche 911. Pramen: {{http://wiring-harness-wocheslander.com/gallery/Porsche%20%20911/Porsche%20911%201965.jpg|http://wiring-harness-wocheslander.com/gallery/Porsche%20%20911/Porsche%20911%201965.jpg}}# Obr. 34. Mercedes-Benz 300 SL. Pramen: {{http://25.media.tumblr.com/ tumblr_m4cac0TVHZ1qcv5ego1_1280.jpg|http://25.media.tumblr.com/ tumblr_m4cac0TVHZ1qcv5ego1_1280.jpg}}# Obr. 35. BMW 507. Pramen: {{http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/BMW_507.jpg|http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/BMW_507.jpg}}# Obr. 36. Lotus Seven. Pramen: {{http://encarsglobe.com/data_images/models/lotus-seven/lotus-seven-05.jpg|http://encarsglobe.com/data_images/models/lotus-seven/lotus-seven-05.jpg}}# Obr. 37. Austin Mini. Pramen: {{http://encarsglobe.com/data_images/models/austin-mini/austin-mini-01.jpg|http://encarsglobe.com/data_images/models/austin-mini/austin-mini-01.jpg}}# Obr. 38. Citroën DS. Pramen: {{http://cache.gawker.com/ assets/images/jalopnik/2009/02/citroen_title.jpg|http://cache.gawker.com/assets/images/jalopnik/2009/02/citroen_title.jpg}}# Obr. 39. Tatra 603. Pramen: {{http://www.tatra-club.com/graphics/msgboard/8550/full/ tatra_603_858.jpg|http://www.tatra-club.com/graphics/msgboard/8550/full/tatra_603_858.jpg}}# Obr. 40. Renault 16. Pramen: {{http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/Renault_16_TS_001.JPG|http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/Renault_16_TS_001.JPG}}$ Obr. 41. Mercedes-Benz 230SL. Pramen: {{http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Mercedes-Benz_230_SL,_Bj._1964_(2009-05-01).jpg|http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Mercedes-Benz_230_SL,_Bj._1964_(2009-05-01).jpg}}# Obr. 42. Jaguar E-type. Pramen: {{http://aarontheleong.files.wordpress.com/2011/10/jaguar-e-type.jpg|http://aarontheleong.files.wordpress.com/2011/10/jaguar-e-type.jpg}}# Obr. 43. Studebaker Avanti. Pramen: {{http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/1963_Studebaker_Avanti_gold_at_Concord_University.JPG|http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/1963_Studebaker_Avanti_gold_at_Concord_University.JPG}}# Obr. 44. Ford Mustang. Pramen: {{http://blog.mustangv8.com/wp-content/uploads/photos-mustangs-1967-1968/0313061967fastback.jpg|http://blog.mustangv8.com/wp-content/uploads/photos-mustangs-1967-1968/0313061967fastback.jpg}}# Obr. 45. Alfa Romeo Tipo 33 Stradale. Pramen: {{http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Alfa_Romeo_Tipo_33_Stradale_Front.jpg|http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Alfa_Romeo_Tipo_33_Stradale_Front.jpg}}# Obr. 46. Citroën SM. Pramen: {{ http://www.citroen-club.cz/graphics/gallery/full/1628_citroensm-1970.jpg|http://www.citroen-club.cz/graphics/gallery/full/1628_citroensm-1970.jpg}}# Obr. 47. Citroën CX. Pramen: {{http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/Citroen_CX_2400_GTI_1978.jpg|http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/Citroen_CX_2400_GTI_1978.jpg}}# Obr. 48. Maserati Bora. Pramen: {{http://www.ridelust.com/wp-content/uploads/Maserati_Bora_Italdesign.jpg|http://www.ridelust.com/wp-content/uploads/Maserati_Bora_Italdesign.jpg}}# Obr. 49. BMW M1. Pramen: {{http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/2/41/1865/2490136/1/bmw-m1-0.jpg|http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/2/41/1865/2490136/1/bmw-m1-0.jpg}}# Obr. 50. Ferrari 288 GTO. Pramen: {{http://ifaster.tiscali.cz/wp-content/uploads/2011/10/ferrari+288+gto.jpg|http://ifaster.tiscali.cz/wp-content/uploads/2011/10/ferrari+288+gto.jpg}}# Obr. 51. Ferrari F40. Pramen: {{http://www.revtothelimit.com/uploads/3/2/8/3/3283806/_8308531_orig.jpg|http://www.revtothelimit.com/uploads/3/2/8/3/3283806/_8308531_orig.jpg}}# Obr. 52. Renault Espace. Pramen: {{http://www.carstyling.ru/resources/classic/1984-88_Renault_Espace_07.jpg|http://www.carstyling.ru/resources/classic/1984-88_Renault_Espace_07.jpg}}# Obr. 53. BMW 850. Pramen: {{http://static.cargurus.com/images/site/2009/10/14/17/43/1992_bmw_850csi-pic-7609767710622349827.jpeg|http://static.cargurus.com/images/site/2009/10/14/17/43/1992_bmw_850csi-pic-7609767710622349827.jpeg}}# Obr. 54. Audi Quattro. Pramen: {{http://www.driversgeneration.com/wp-content/uploads/2011/11/audi_quattro-20v_89.jpg|http://www.driversgeneration.com/wp-content/uploads/2011/11/audi_quattro-20v_89.jpg}}# Obr. 55. Lancia Delta HF Integrale. Pramen: {{http://flipacars.com/pics/Lancia/lancia-delta-hf-integrale-04.jpg|http://flipacars.com/pics/Lancia/lancia-delta-hf-integrale-04.jpg}}# Obr. 56. Ford Ka. Pramen: {{http://static.cargurus.com/images/site/2008/10/29/18/32/2002_ford_ka-pic-3139.jpeg|http://static.cargurus.com/images/site/2008/10/29/18/32/2002_ford_ka-pic-3139.jpeg}}# Obr. 57. Renault Scénic. Pramen: {{http://www.legendsonwheels.com/legends/363.jpg|http://www.legendsonwheels.com/legends/363.jpg}}# Obr. 58. Renault Twingo. Pramen: {{http://www.leblogauto.com/wp-content/uploads/2007/03/Pascal_MICHEL/ twingo_1992.jpg|http://www.leblogauto.com/wp-content/uploads/2007/03/Pascal_MICHEL/twingo_1992.jpg}}# Obr. 59. Fiat Multipla. Pramen: {{http://www.automobile.at/modellbilder/Fiat-Multipla-28775_haessliche_autos_kw52-2010_2.jpg|http://www.automobile.at/modellbilder/Fiat-Multipla-28775_haessliche_autos_kw52-2010_2.jpg}}# Obr. 60. Bugatti EB 110 GT. Pramen: {{http://1.bp.blogspot.com/_ddEtvpt28yA/TU0YBkjXSiI/AAAAAAAACTI/DqrIFm5TZbE/s1600/Bugatti%2BEB%2B110%2BGT%2B4.jpg|http://1.bp.blogspot.com/_ddEtvpt28yA/TU0YBkjXSiI/AAAAAAAACTI/DqrIFm5TZbE/s1600/Bugatti%2BEB%2B110%2BGT%2B4.jpg}}$ Obr. 61. Bentley Continental GT. Pramen: {{http://4.bp.blogspot.com/-S2VI8w2S_Zg/TaQR5Gi7f2I/AAAAAAAAAiU/FkwLnQIMXGE/s1600/bentley-continental-gt-india.jpg|http://4.bp.blogspot.com/-S2VI8w2S_Zg/TaQR5Gi7f2I/AAAAAAAAAiU/FkwLnQIMXGE/s1600/bentley-continental-gt-india.jpg}}# Obr. 62. Lamborghini Gallardo. Pramen: {{http://4.bp.blogspot.com/-1utCqw5Fn8Q/TyTbAyL9yKI/AAAAAAAAB5c/v567mlYrsU0/s1600/lamborghini-gallardo-spyder-yellow+4.jpg|http://4.bp.blogspot.com/-1utCqw5Fn8Q/TyTbAyL9yKI/AAAAAAAAB5c/v567mlYrsU0/s1600/lamborghini-gallardo-spyder-yellow+4.jpg}}# Obr. 63. Infiniti FX. Pramen: {{http://1.bp.blogspot.com/-wihMPlac6ok/UOVdzXesSAI/AAAAAAAAChM/4BWwzx268Vw/s1600/Infiniti-FX.jpg|http://1.bp.blogspot.com/-wihMPlac6ok/UOVdzXesSAI/AAAAAAAAChM/4BWwzx268Vw/s1600/Infiniti-FX.jpg}}$ Obr. 64. Audi Q7. Pramen: {{http://flipacars.com/pics/Audi/audi-q7-06.jpg|http://flipacars.com/pics/Audi/audi-q7-06.jpg}}# Obr. 65. Alfa Romeo 159. Pramen: {{http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/Alfa_Romeo_159_2007_Surrey.jpg|http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/Alfa_Romeo_159_2007_Surrey.jpg}}$ /a(Jakub Sochor)/aa