S automobilovým designem se neodmyslitelně pojí designéři – tvůrci, z jejichž myšlenek pochází vzhled, prvky a jednotlivá řešení užitá na automobilovém exteriéru i v interiéru. Práce designéra je pro automobilismus nesmírně důležitá, neboť kvalitně navržený design je jedním z nejdůležitějších komunikátorů s potenciálním zákazníkem. Esteticky zdařilý tvar karoserie má vliv nejen na posun v oblasti designu, ale také na prodeje a případný zisk automobilky (v souvislosti s tím nelze nezmínit okřídlené úsloví „obal prodává“). Designérova invence je však nezřídka limitována mnoha faktory, jež jsou pro automobilový průmysl nezbytné. Jsou jimi zejména ekonomické limity, nedovolující dostatečný tvůrčí rozlet a tudíž limitující tvůrcovu svobodu v tvořivosti. Dalším omezením bývají technická a provozní pravidla, kvůli nimž končí většina výstavních kreací v muzejní hale svého výrobce. Jedná se však o výzvy, s nimiž se designér musí potýkat – obvykle právě limity a omezení prověří tvůrcovi schopnosti a flexibilitu jeho fantazie. #
Přihlédneme-li ke globalizaci, která formou unifikací automobilových dílů smývá rozdíly mezi modelovými řadami mnohdy velmi rozličných značek, lze dojít k závěru, že význam designérovy práce je v takto limitovaných podmínkách stále důležitější. Zvláště sjednocování karosářského základu si vyžaduje kreativitu, která by jinak unifikovanému výrobku vtiskla osobitý charakter. Uveďme si proto nejvýznamnější automobilové designéry. Design však netvoří jen tvůrci coby jednotlivci, ale také věhlasné firmy, vystupující pod etablovanou obchodní značkou. #
Významnou stopu v dějinách designu zanechal Američan //Raymond Loewy// (1893–1986; obr. 1), který je znám jako průmyslový designér. V oblasti automobilového designu pocházejí jeho nejvýznamnější práce z působení u firmy Studebaker, kde navrhl modely Commander Starliner (1953) či populární kupé Avanti (1962; obr. 2), známé pro svůj atypický design s uhlazenými tvary a avantgardním pojetím. Mezi jeho díla patří také Jaguar Coupe (1956) či kupé na bázi BMW 507 (1957). #
$${img{images/Raymond_Loewy.jpg}{alone}}$
Obr. 1. Raymond Loewy.#$
$${img{images/Studebaker_Avanti__Raymond_Loewy_.jpg}{alone}}$
Obr. 2. Studebaker Avanti.#$
Dalším americkým tvůrcem je //Syd Mead// (narozen 1933; obr. 3) – průmyslový designér s orientací na futuristické tvary a vize budoucnosti. Jeho tvorba zahrnuje mnoho skic a projektů s industriálním zaměřením – od jednoduchých dopravních prostředků přes sofistikovanější automobily až po robustní průmyslové stroje. V oblasti automobilového designu vytvořil Mead mnoho vizualizací, které byly většinou zasazeny do širšího estetického kontextu. Patří sem zejména Sentinel 400 Limousine (obr. 4), vozidlo nízké stavby karoserie, jež pracuje s asymetrickými prvky. #
$${img{images/Syd_Mead.JPG}{alone}}$
Obr. 3. Syd Mead.#$
$${img{images/Sentinel_400_Limousine.jpg}{alone}}$
Obr. 4. Sentinel 400 Limousine.#$
Hodnotným dílem do americké karosářské historie přispěl závodník a konstruktér //Carroll Shelby// (1923–2012; obr. 5), autor sportovního vozu AC Cobra (1962; obr. 6), který je považován za jeho stěžejní dílo. Šlo o automobil AC Ace osazený osmiválcovou pohonnou jednotkou Ford. Dalšími projekty jsou kupé Shelby Daytona (1964) či odvozeniny od Fordu Mustang v podobě vozidel Shelby GT350 a Shelby GT500 (obojí v letech 1965 až 1970). #
$${img{images/Carroll_Shelby.jpg}{alone}}$
Obr. 5. Carroll Shelby.#$
$${img{images/AC_Cobra.jpg}{alone}}$
Obr. 6. AC Cobra.#$
Důležitou součástí historie designu jsou designové firmy a karosárny, jejichž jména jsou skloňována v různých souvislostech. K těm nejvýznamnějším bývá řazeno studio //Pininfarina//, mezi jehož klíčové osobnosti patří designér Sergio Piningarina (1926–2012; obr. 7). Tento tvůrce, který se narodil jako Sergio Farina, ztvárnil řadu vozidel rozličných segmentů, karosářských tříd i cenových relací. Seznam děl zahrnuje Bentley Azure (1995), Ferrari F40 (1987), Fiat Dino (1966), páté generační vydání Maserati Quattroporte (2004) či Peugeot 306 (1993). Projekty měly velmi různorodé tvarosloví, což lze názorně demonstrovat na zcela rozdílných pojetích sportovních konceptů Ferrari Mythos (1989), Ferrari Rossa (2000) a Maserati Birdcage (2005). Sergio Pininfarina zemřel 3. července 2012 ve věku 85 let.#
$${img{images/Sergio_Pininfarina.jpg}{alone}}$
Obr. 7. Sergio Pininfarina.#$
Další karosárnou, která se zapsala do dějin designu, je společnost Bertone, založená //Giovannim Bertonem// (1884–1972; obr. 8) v roce 1912 jako Carrozzeria Bertone. Na věhlasu firmy má však zásadní podíl jeho syn //Giuseppe (zvaný Nuccio) Bertone// (1914–1997; obr. 8), za jehož působení v čele společnosti vznikla samostatná designérská skupina Stile Bertone. Italská firma stojí za vznikem designu pro celou řadu vozidel – namátkou připomeňme sportovní model Lamborghini Miura (1967; obr. 9), Lancii Stratos Zero (1970) či Lamborghini Countach (1971). Tvůrcem designu uvedených automobilů je však //Marcello Gandini// (narozen 1938), italský designér, který s firmou Bertone úzce spolupracoval. #
$${img{images/Giovanni___Giuseppe_Bertone.jpg}{alone}}$
Obr. 8. Giovanni a Giuseppe Bertone.#$
$${img{images/Lamborghini_Miura__studio_Bertone_.png}{alone}}$
Obr. 9. Lamborghini Miura.#$
Do automobilového designu zasáhli i specialisté na jednotlivá tvůrčí a technická odvětví (například aerodynamiku). Jedním z takových je německý designér //Lutz (Luigi) Colani// (narozen 1928; obr. 10), tvůrce s osobitým rukopisem, jehož základní filozofie tkví v organickém designu a snaze o maximální možnou aerodynamiku. Těmto vlastnostem jsou přizpůsobeny všechny jeho automobily – Colani GT (1960), BMW 700 (1963), Colani C 112 (1970) či Ferrari Testa d’Oro (1989; obr. 11), které bývá řazeno mezi jeho nejznámější vozy. Mezi zajímavosti jeho tvorby patří kombinace historických a organických tvarových prvků (Colani L’Aiglon z roku 1976) či výrazné experimenty s rozměry a provedením dílčích částí karoserie, což názorně demonstruje dlouhá a nezvykle propracovaná příď sportovního vozu Corvette (1989). #
$${img{images/Luigi_Colani.jpg}{alone}}$
Obr. 10. Lutz (Luigi) Colani.#$
$${img{images/Ferrari_Testa_d_Oro__Luigi_Colani_.jpg}{alone}}$
Obr. 11. Ferrari Testa d´Oro.#$
Součástí historie jsou designéři, kteří bývají dáváni do souvislostí s tou kterou značkou, pro niž vykonali klíčový díl své celoživotní práce. Jedním z takových tvůrců je italský designér //Bruno Sacco// (narozen 1933; obr. 12), dlouholetý tvůrce vozidel Mercedes-Benz, pro nějž navrhl svůj stěžejní automobil – sedan 190 (obr. 13). Sacco vnesl do tvarosloví vozidel Mercedes-Benz charakteristický styl, jenž se vyznačuje důrazem na nadčasovost. Pro toto úsilí se vžilo označení vertikální afinita, dle které je zapotřebí navrhnout takový design, který nebude působit v kontextu novějšího vozidla překonaným dojmem. Během Saccova působení u německé automobilky došlo k výrazné změně tvarového diskurzu – od hranatých a mohutných tvarů k oblejším a vizuálně měkčím formám, reprezentovaným sedanem W210 (1995). #
$${img{images/Bruno_Sacco.jpg}{alone}}$
Obr. 12. Bruno Sacco.#$
$${img{images/Mercedes-Benz_190__Bruno_Sacco_.jpg}{alone}}$
Obr. 13. Mercedes-Benz 190.#$
Vraťme se ještě k tvůrcům italského původu, jimiž jsou //Leonardo Fioravanti// (narozen 1938; obr. 14) a //Giorgetto Giugiaro// (narozen 1938; obr. 15). Fioravanti založil roku 1987 firmu Fioravanti SrI. Předtím sbíral zkušenosti u Pininfariny, kde pracoval čtyřiadvacet let. Z tohoto období vzešly významné sportovní vozy značky Ferrari – Daytona (1968; obr. 16), Dino (1968), 308 GTB (1975) či 288 GTO (1984). Jeho tvorba skýtá i extravagantně pojaté studie Tris (2000), Kyte (2004) a Thalia (2007). Giugiaro stojí za vznikem studia ItalDesign, v jejímž čele vytvořil design pro mnoho desítek automobilů, mezi nimi například Alfu Romeo Alfasud (1971), Volkswagen Golf (1974; obr. 17) či Lotus Esprit (1975). #
$${img{images/Leonardo_Fioravanti.jpg}{alone}}$
Obr. 14. Leonardo Fioravanti.#$
$${img{images/Giorgetto_Giugiaro.jpg}{alone}}$
Obr. 15. Giorgetto Giugiaro.#$
$${img{images/Ferrari_Daytona__Leonardo_Fioravanti_.jpg}{alone}}$
Obr. 16. Ferrari Daytona.#$
$${img{images/VW_Golf__Giorgetto_Giugiaro_2.jpg}{alone}}$
Obr. 17. Volkswagen Golf.#$
Avantgardní design byl na přelomu milénií zastoupen převážně //Patrickem le Quémentem// (narozen 1945; obr. 18), který je spjat s automobilkou Renault. Designér se zkušenostmi ze Simcy a Fordu vtiskl největší francouzské automobilce charakteristickou tvář, založenou na futuristickém přístupu k automobilu. V době, kdy byl Patrick le Quément ředitelem korporátního designu firmy, došlo k řadě experimentů, jež zahrnují jednoprostorové kupé Avantime (2001) a reprezentativní hatchback Vel Satis (2001). V oblasti velkosériových vozidel vynikají první generace Twinga (1992; obr. 19) a kompaktní hathcback Mégane (2002). #
$${img{images/Patrick_le_Quement.jpg}{alone}}$
Obr. 18. Patrick le Quément.#$
$${img{images/Renault_Twingo__Patrick_le_Quement_.jpg}{alone}}$
Obr. 19. Renault Twingo.#$
Tvorba italského designéra //Waltera Marii de Silvy// (narozen 1951; obr. 20) je jedním z příkladů propojení italského designu a německého tvůrčího prostředí. Tvůrce se zkušenostmi ze společností Fiat a Alfa Romeo (zde navrhl modely 147 a 156) nastoupil roku 1999 do automobilky Seat, pro niž záhy vytvořil nový tvarový směr se sloganem „auto emoción“. Ten se vyznačoval důrazem na emocionalitu designu, který pracoval s dynamickými křivkami a jednoduše vedenými linkami. V koncernu Volkswagen Group setrval dodnes, přičemž jedním z jeho nejdůležitějších návrhů je charakteristický prvek v podobě rozměrné masky chladiče s označení single frame (pro Audi; obr. 21). #
$${img{images/Walter_de_Silva.jpg}{alone}}$
Obr. 20. Walter Maria de´Silva.#$
$${img{images/Audi_A5__Walter_de_Silva_.jpg}{alone}}$
Obr. 21. Audi A5.#$
Jedním z nejvýraznějších designérů minulých let je nepochybně //Christopher Edward Bangle// (narozen 1956; obr. 22), jehož kariéra započala u Opelu, kde působil v letech 1981 až 1985. Zde se podepsal například pod interiér kreace Junior (1983), vyznačující se pozoruhodnou kompozicí, jež se skládá z dílů s motivem čtverce. Stopu zanechal také u italského Fiatu, kde ztvárnil design pro sportovní vůz Coupé. Na karoserii tohoto modelu se objevují ostře řezané prvky, které jakoby předznamenaly Banglovo působení u BMW, jež bývá označováno za nejvýznamnější, ale zároveň nejkontroverznější. Se zmíněným Fiatem mají totiž jeho BMW společný kladný vztah k ostře vedeným prolisům, zasahujícím do uhlazené plochy karoserie, a k dynamickému prokladu jednotlivých ploch. To se projevilo již na prvním modelu pro BMW, jímž je koncept Z9. Architektura karoserie se výrazně vzdálila dříve produkovaným vozům mnichovské značky, což vyvolalo živou diskusi nad budoucím směřováním designu. Tentýž styl byl postupem let aplikován na všechna vozidla vyráběná BMW – od kompaktního hatchbacku 1 přes středně velký sedan 3 až po reprezentativní limuzínu 7 (obr. 23), přičemž dynamické linky lze nalézt i na karoseriích Bangleho konceptů (například atypický sportovní model Gina). #
$${img{images/Chris_Bangle.jpg}{alone}}$
Obr. 22. Christopher Edward Bangle.#$
$${img{images/BMW_7__Christopher_Bangle_.jpg}{alone}}$
Obr. 23. BMW 7.#$
Jak již bylo řečeno, existují designéři se schopností vytvořit originální a snadno identifikovatelný vizuální styl pro tu kterou automobilku. Jedním z nich je německý designér //Peter Schreyer// (narozen 1953; obr. 24), jenž pro automobilku KIA ztvárnil designový směr s charakteristickým prvkem v podobě již tradičního „tygřího nosu“. S ním korespondují sportovnější tvary s výraznými doplňky, jimiž byl splněn jeden z hlavních úkolů designové obměny značky – vizuálně se odlišit od ostatních asijských výrobců. Jedním z modelů vytvořených Schreyerem je hatchback Cee’d, který se stal pomyslným odrazovým můstkem pro vznik dalších vozidel nového tvarového směru. Kromě vozidel pro korejskou automobilku je Schreyer autorem také Audi TT (obr. 25), jež disponuje designem založeným na jednoduchosti a čistých geometrických tvarech. #
$${img{images/Peter_Schreyer.jpg}{alone}}$
Obr. 24. Peter Schreyer.#$
$${img{images/Audi_TT__Peter_Schreyer_.jpg}{alone}}$
Obr. 25. Audi TT.#$
**Obrázky**$
Obr. 1. Raymond Loewy. Pramen: {{http://industrial.design.iastate.edu/501/files/2012/08/RaymondLoewy.jpg|http://industrial.design.iastate.edu/501/files/2012/08/RaymondLoewy.jpg}}#
Obr. 2. Studebaker Avanti. Pramen: {{http://4.bp.blogspot.com/-tl9JhFuzY1k/T1u6Xf7JAGI/AAAAAAAACPw/YJ4xfo01jsI/s640/Studebaker+Avanti+-+1963.jpg |http://4.bp.blogspot.com/-tl9JhFuzY1k/T1u6Xf7JAGI/AAAAAAAACPw/YJ4xfo01jsI/s640/Studebaker+Avanti+-+1963.jpg }}#
Obr. 3. Syd Mead. Pramen: {{http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/ thumb/3/34/Syd_Mead_LF.JPG/220px-Syd_Mead_LF.JPG|http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/34/Syd_Mead_LF.JPG/220px-Syd_Mead_LF.JPG}}#
Obr. 4. Sentinel 400 Limousine. Pramen: {{http://www.carstyling.ru/resources/entries/3640/Syd_Mead_Sentinel_400_Limousine.jpg|http://www.carstyling.ru/resources/entries/3640/Syd_Mead_Sentinel_400_Limousine.jpg}}#
Obr. 5. Carroll Shelby. Pramen: {{ttp://www.carrollshelbymerchandise.com/images/shelby_history/carroll_shelby_looking_up.jpg|http://www.carrollshelbymerchandise.com/images/shelby_history/carroll_shelby_looking_up.jpg}}#
Obr. 6. AC Cobra. Pramen: {{http://vehiclemy.com/img/AC-Cobra3.jpg|http://vehiclemy.com/img/AC-Cobra3.jpg}}#
Obr. 7. Sergio Pininfarina. Pramen: {{http://img.aktualne.centrum.cz/48/86/488645m-pininfarina.jpg|http://img.aktualne.centrum.cz/48/86/488645m-pininfarina.jpg}}#
Obr. 8. Giovanni a Giuseppe Bertone. Pramen: {{http://www.italiaspeed.com/2006/cars/other/bertone/04/autonews/nuccio_bertone.jpg|http://www.italiaspeed.com/2006/cars/other/bertone/04/autonews/nuccio_bertone.jpg}} #
Obr. 9. Lamborghini Miura. Pramen: {{http://veteran.auto.cz/auta/lamborghini-miura-%E2%80%93-etalon-krasy/|http://veteran.auto.cz/auta/lamborghini-miura-%E2%80%93-etalon-krasy/}}#
Obr. 10. Luigi Colani. Pramen: {{http://www.incredibleurope.com/_incredibl1/_images/Luigi_Colani.jpg|http://www.incredibleurope.com/_incredibl1/_images/Luigi_Colani.jpg}}#
Obr. 11. Ferrari Testa d´Oro. Pramen: {{http://designmuseum.org/media/item/72176/878/8.jpg|http://designmuseum.org/media/item/72176/878/8.jpg}}#
Obr. 12. Bruno Sacco. Pramen: {{http://www.viaretro.com/wp-content/uploads/2011/10/brunosacco.jpg|http://www.viaretro.com/wp-content/uploads/2011/10/brunosacco.jpg}}#
Obr. 13. Mercedes-Benz 190. Pramen: {{http://1.bp.blogspot.com/-htkQL9-o8ak/UJ7dERlQRiI/AAAAAAAAA7Y/ovejn4c7rkE/s1600/Mercedes-Benz-190-25151_1252311512913.jpg|http://1.bp.blogspot.com/-htkQL9-o8ak/UJ7dERlQRiI/AAAAAAAAA7Y/ovejn4c7rkE/s1600/Mercedes-Benz-190-25151_1252311512913.jpg}}#
Obr. 14. Leonardo Fioravanti. Pramen: {{http://www.auto-design.cz/files/pbx893/image.jpg|http://www.auto-design.cz/files/pbx893/image.jpg}}#
Obr. 15. Giorgetto Giugiaro. Pramen: {{http://www.archimagazine.com/bgiugiaro1.jpg|http://www.archimagazine.com/bgiugiaro1.jpg}}#
Obr. 16. Ferrari Daytona. Pramen: {{http://www.bozhdynsky.com/wp-content/uploads/2011/04/ferrari-365-gtb-4-daytona-1968%E2%80%9374.jpg|http://www.bozhdynsky.com/wp-content/uploads/2011/04/ferrari-365-gtb-4-daytona-1968%E2%80%9374.jpg}}#
Obr. 17. Volkswagen Golf. Pramen: {{http://www.auto.cz/vw-golf-napric-generacemi-60848/foto?foto=17&galerie=GH_4e41107faed41|http://www.auto.cz/vw-golf-napric-generacemi-60848/foto?foto=17&galerie=GH_4e41107faed41}}#
Obr. 18. Patrick le Quément. Pramen: {{http:// archive.cardesignnews.com/news/2002/020919loewy-lequement/images/lequement3s.jpg|http:// archive.cardesignnews.com/news/2002/020919loewy-lequement/images/lequement3s.jpg}}#
Obr. 19. Renault Twingo. Pramen: {{http://put.edidomus.it/auto/mondoauto/ attualita/foto/160831_4740_big_131108_Twingo.jpg|http://put.edidomus.it/auto/mondoauto/ attualita/foto/160831_4740_big_131108_Twingo.jpg}}#
Obr. 20. Walter Maria de´Silva. Pramen: {{http://www.wired.com/images/slideshow/magazine/1505/FF_raves_audi_f.jpg|http://www.wired.com/images/slideshow/magazine/1505/FF_raves_audi_f.jpg}}#
Obr. 21. Audi A5. Pramen: {{http://images5.fanpop.com/image/photos/31300000/AUDI-A4-DTM-Edition-2005-AUDI-A5-audi-31340464-1024-768.jpg|http://images5.fanpop.com/image/photos/31300000/AUDI-A4-DTM-Edition-2005-AUDI-A5-audi-31340464-1024-768.jpg}}#
Obr. 22. Christopher Edward Bangle. Pramen: {{http://www.drivingsustainability.org/images/uploads/Chris_Bangle_lg.jpg|http://www.drivingsustainability.org/images/uploads/Chris_Bangle_lg.jpg}} #
Obr. 23. BMW 7. Pramen: {{http://blog.autoworld.com.my/wp-content/uploads/2009/02/e65_7series_front.jpg|http://blog.autoworld.com.my/wp-content/uploads/2009/02/e65_7series_front.jpg}}#
Obr. 24. Peter Schreyer. Pramen: {{http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2012/12/peter-schreyer-628.jpg|http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2012/12/peter-schreyer-628.jpg}}#
Obr. 25. Audi TT. Pramen: {{http://www.audi-blog.pl/wp-content/uploads/2012/12/audi-tt-coupe-i.jpg|http://www.audi-blog.pl/wp-content/uploads/2012/12/audi-tt-coupe-i.jpg}}#
$
/a(Jakub Sochor)/aa