/t1. Automobil a agrese/tt# //Jak moudré zvíře je kůň, vyplývá z toho, že automobilu se bál v době, kdy se mu lidé ještě posmívali.//# Slovo /tautomobil/tt (zastarale kolojezd) pochází z řeckého άυτο (áuto, „samostatně“) a latinského mobilis („pohyblivý“). Často se používá zkrácený tvar auto, ve starší češtině byl rovněž užíván doslovný překlad slova automobil – samohyb. Automobil je tedy etymologicky definován jako samostatně se pohybující pozemní dopravní prostředek, který je nezávislý na kolejích nebo trolejích a k jehož pohybu není třeba tažných zvířat či lidské síly a je schopen se po zemi pohybovat díky svému vlastnímu pohonu.# //Upřesnění definice osobního automobilu.// Dosavadní definice, která byla přímo vázána na označení kategorie M1 nebo M1G, vedla k nejasnostem v případě, že taková kategorie nebyla v technickém osvědčení automobilu zapsána. Novela uvádí, že pokud takový zápis kategorie chybí, /tvymezuje se kategorie osobního automobilu podle zákona č. 56/2001/tt, o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění platných předpisů.# Slovo /tagrese/tt je v psychologii a behaviorálních vědách definována jako vnitrodruhové chování směřující ke způsobení bolesti či poškození. Nepatří sem agrese predátorská směřující k získání potravy. Mezi lidmi může agrese mít podobu verbální, mentální nebo fyzickou. Agrese patří mezi způsoby vyrovnání se s psychickou zátěží. Proto ji Timothy W. Costello a Sheldon S. Zalkind (1995) uvádějí v přehledu obranných mechanismů jako formu reakce, kdy se osoba mstí za utrpěnou urážku nebo za omezování tím, že potlačuje druhé. Snaží se je ovládat a poškozovat. Existuje ovšem i „ničivý vztek“, kdy se agrese přesune na věci.# Agresi můžeme definovat jako chování, které se vyznačuje následujícími znaky:# – poškozuje jinou osobu,# – je záměrné,# – porušuje situačně relevantní formy,# – není motivováno snahou pomoci dané osobě ani jinými prosociálními úmysly.# Costello, Timothy W. – Zalkind, Sheldon S (1995): Agrese. In Nakonečný, Milan, //Lexikon psychologie//. 1. vydání. Praha: Vodnář, 225.# Doporučená literatura: //The Insult Dictionary. How to be Abusive in Five Languages – English, French, German, Italian, Spanish.// London: Wolfe Publishing Ltd. 1966. (Tento podtitulek asi není ten pravý, ale připletl se sem: Building Bridges Instead of Walls.)$ 1.1. Automobil jako symbol agrese# Přestože automobil je především dopravním prostředkem, od počátku své existence je spojován s nebezpečím a agresí. Od 5. 7. 1865 začaly platit ve Velké Británii první dopravní předpisy na světě. Podle nich například musel před každým automobilem kráčet muž s červeným praporkem, aby upozornil chodce a povozy, že se auto blíží. V Memphisu (Tennessee, USA) smějí ženy dodnes řídit auto pouze v případě, že před ním jde muž s červeným praporkem, kterým varuje ostatní motoristy a chodce.# Futuristé využili automobilu ve čtvrtém paragrafu svého manifestu (1916): //„Tvrdíme, že nádhera světa se obohatila o novou krásu: rychlosti. Závodní vůz, jehož karoserii zdobí lesklé trubky, které se podobají hadům s výbušným dechem … řvoucí auto, jehož motor připomíná kartáčovou palbu, je krásnější než Níké Samothrácká.“//# Agrese jako samostatného prvku je využito i v současné reklamě:# /tSteinmetz Opel Astra: ladná agrese/tt# Výroky uživatelů:# po překlopení na režim sport doslova probudíte auta k agresivní jizdě … jak začnete řadit pomocí funkce step ... nemam slov … musíte se svézt … je to bomba, manual bych nechtěl. Anooo … mám ho … v Z3, auto je stejně agresivní, ale už s ním nikdy nemohu jet tak příjemně a pohodlně jako s mou e46$# /tAgresivita některých dopravních prostředků hodnocená pomocí sémantického diferenciálu/tt# Zaškrtněte laskavě kroužek, který odpovídá Vašemu pocitu při představě pojmů uvedených nad každou stupnicí.# ${img{images/obr_letadlo.png}{alone}}$${img{images/obr_lod.png}{alone}}$${img{images/obr_auto.png}{alone}}$ 1.2. Automobil jako prostředek/oběť agrese# Všeobecně sdílená idea, že automobil je svým způsobem zbraň, je denně potvrzována na našich komunikacích, zachycena v televizních a internetových zprávách a hororových i dokumentárních snímcích. Toto téma, stejně jako téma /tautomobil – oběť agrese/tt (vandalů, majitelů, zvěře, chemických vlivů, počasí, atd.), však není předmětem našeho zkoumání a zde je zmiňováno jen pro úplnost možných aspektů celého projektu.$ 1.3. Automobil jako agresor# Jakkoliv se zdá nemožné, aby neživý předmět sám o své vůli samostatně vystupoval v roli agresora, existují doložené informace, že se tak může stát. Jednu z nich, z pera spisovatele Jiřího Hausmanna (1898–1923), uvádíme:$
/tAUTOMOBIL/tt# (Filologická revue, roč. LXXVIII, č. 25)# Univ. prof. dr. Josef Rozebíral:# //Příspěvky k jazykovědnému osvětlení některých běžných výrazů//# Úvod.#
$ Ve statích následujících zabývati se hodlám jevem zajímavosti nikterak postrádajícím, spočívajícím v tom, že přemnohých výrazů v životě běžném používajíce, skutečností jejich vzniku, původu a filologického rozboru se tknoucích buď vůbec aneb alespoň z převážné části si nevšímáme a jejich osvětlení co do této stránky způsobem hodným politování zanedbáváme. I přebral jsem sobě za úkol, výše zmíněný jazykozpytný rozbor na alespoň některých nejobvyklejších výrazech takovýchto demonstrative provésti se pokusiti a začasté překvapující výsledky takto docílené formou co možná nejpopulárnější i širší veřejnosti laické přístupnými učiniti. Práci pak svoji v oddílů dvé jsem učlenil, z nichžto v prvém o výrazech původu cizího, ve druhém naproti tomu o oněch původu domácího pojednati hodlám. Uvnitř potom oddílů těchto za příčinou větší přehlednosti od pořádku systematického upustiti a ten samý následností abecednou nahraditi vhodným býti se mi vidělo.$
Hlava I. //O výrazech původu cizího.//# Kapitola I. O výrazu „automobil“.
# Jak z výkladů svrchu uvedených se podává, z výrazů cizích co do abecedního pořádku v čele jsoucích na místě prvém o přeběžném a přeužívaném slově „automobil“ pojednati se sluší.# 1. Potažmo k vzniku, historickému vývoji a materiálnému významu jeho ve výrazu „automobil“ nížeuvedené jednotliviny bystrému oku pozorovatelovu odhaliti se musí:# a) nejprve předložka „aut“ v oko nám padá. Tatoť pak, jak pozdější výklady blíže ještě ozřejmí, jiného původu býti nemůže, než onoho, který se podává z anglické předložky „out“, což značí asi tolik, jako naše „mimo“. Za důvod zjištění tohoto uvedeno budiž prozatím toliko tolik, že automobil právě v oblasti anglosaského jazykového rozpětí vynalezen a tudíž i výrazem z téhož jazyka přejatým nepochybně označen býti musil. Než pokračujmež:# b) další skupina hlásek „tom“ jest nám již na předzmíněný anglosaský původ objektu našeho bádání jasna: „Tom“ není než zkráceninou jména Tommy = Tomáš. Jakž sdostatek jest známo, označují totiž Britové tímto u nich nad jiné populárním jménem předměty své obzvláštní záliby – tak například nazývali jím za světové války známé svoje dalekonosné dělo. I jest na snadě důminka, že i přístroj daleko oblíbenější, jakýmžto právě automobil býti se jeví, tímto lidovým názvem obdařili;# c) konečně pak ku poslednímu našeho bádání článku přihlédnouti dlužno, ke koncovce „bil“ totiž, jejížto vzniknutí ve smyslu hořejších vývodů z rovněž anglického slova „bill“ = zákon, jak na bíledni jest, odvozovati sluší.# 2. Jednotliviny tyto tedy takto prozkoumání podrobivše, celkový smysl výrazu „automobil“ vyložiti se snažme: A tu pak jako překlad nejvhodnější nadzmíněného významu „/tTom jsoucí mimo zákon/tt“ se nám podává. A konkrétní skutečnosti tuto naši vyvozeninu jen zřejmě potvrzují: Čímže jiným totiž automobil býti se nám jeví, něžliť právě oblíbeným přístrojem – „Tomem“ – na nějž se v pravdě žádný zákon nevztahuje, ježto na př. fysikální zákony pohybové rychlostí svou přemáhá nebo na př. veřejnoprávné předpisy provozního řádu, jak každodenní zkušenost nás přesvědčuje, respektuje měrou pranepatrnou pro nesnadnou svoji se strany bezpečnostních orgánů zjisti– a dopadnutedlnost? A tak, toto když jsme byli prokázali, vznik a původ slova „automobil“ v novém, na první pohled snad podivuhodném, avšak na ruce jsoucím světlem nám se odkrývá. (Příště dále.)$
II. („Sborník pro klasickou filologii“, roč. XXII, č. 13.) Prof dr. Václav Hnidopich: //Vědec na scestí.//
V posledním čísle „Filolog. revue“ vyšel svrchovaně zajímavý článek z pera univ. prof. dra J. Rozbírala, v němžto autor na základě bohatých, více jak 50letou badatelskou činností získaných zkušeností původ některých cizích nám slov se stanoviště nauky filologické osvětliti se snaží. Zatím uveřejňuje ze svého bohdá rozsáhlého díla první kapitolu vznikem slova „automobil“ se obírající.$ Při vší však vštípené nám úctě k p. autorovi, jehož epochální dílo „O přehlasování samohlásky e v středoturkmenstánských nářečích“ jméno vpravdě evropské mu zjednalo, nesmlčeti nemohu několikero, proti ve článku nadzmíněném obsaženým vývodům mířících, závažných námitek. Takť nesluší pokládati za plně přesvědčující předkem přední předpoklad předzmíněného p. autora co do anglosaského původu slova „automobil“, jehož vznik nikolivěkť tamo, alenobrž naopak v jazycích klasických hledati se sluší. Tím samým ale jeho, třebasžeby vysoce důmyslná a překvapujícně originální theorie naprosto padá a objevuje se neobejditelná nutnost důměnkou jinakou touž nahraditi.# Na základě pak bližšího sporného předmětu pozorování a za co pramene použití zvlášť spisu prof. Grübelmayera „Vergleichende Tabellen der lateinischen und griechischen unregelmâssigen Zeitwörter“ následující hypothesí u protivě k náhledu prof. Rozbírala položiti se odvažuji a výraz „automobil“ v tyto částice rozložiti za jediné připustitelné považuji:# 1. Za první složku citovaného slova nesluší míti kmen „aut“, nébrž prostě citoslovce „au“, výkřik to bolesti, ježto zajisté vztažmo ku hojným automobilovým nehodám za součástku podstatnou i slovného značení přístroje onoho pokládati nutno.# 2. Že pak druhou částici „tom“ z řeckého „στομα“ (chrup, zuby) odvozovati dlužno, na snadě jest, anžto při bezprostředně zmíněných nehodách právě k vyražení zubů (NB, provázených výkřikem „au!“) nejčastěji dochází.$ 3. Pokud posléze koncovky „obil“ se tkne, tu vyprýštění její z latinského „nobilis“, tj. vznešený, tak zjevným jest, že dalšímu dokazování jakožto zbytečnému se vymykati se mi vidí. A vskutkuť: kdo medle bývá vlastníkem automobilu, nežli právě vznešené vrstvy sociální?# Taktoť tudíž rozebírán, výraz „automobil“ u překladu českém vyplyne jakožto: „/tBěda, vznešený vyražeč zubů/tt“, což i se svrchu předsevzatými výklady i se skutečností plně se srovnává a za jediný správný výklad velesporné otázky pokládati sluší.$
IV.# (Zvláštní vydání všech pražských večerníků.)# Tragická událost
V Praze, 31. února. (ČTK.) V čera o 11. hod. dopol. na Václavském náměstí uvedl se nevysvětlitelným dosud způsobem za nepřítomnosti řidičovy automobil č. A 5894 sám od sebe do pohybu a rozjel se plnou rychlostí do středu jízdní dráhy, kde právě stáli zabráni v živý rozhovor, slovutní naši učenci, univ. prof. Josef Rozbíral, prof dr. Václav Hnidopich a Ph. dr. Vlastimil Jazykadar. Stroj vjel do skupiny vědců s takovou vehemencí, že, než bylo možno ohrožené varovati, ležely na dlažbě tři k nepoznání zohavené mrtvoly … Ale nedosti na tom: řídítka automobilu se z důvodu rovněž dosud nevysvětlitelného stočila tak, že vražedné vozidlo, opisujíc uprostřed náměstí malé kruhy, vždy znovu přejíždělo tělesné pozůstatky nešťastných obětí, až nezbylo z nich než několik cárů zkrvaveného masa. Pak teprve podařilo se na rychlo přivolaným hasičům rozzuřený přístroj zastaviti.# Tolik úřední zpráva. Tragickým shlukem dosud nedosti jasných okolností oloupil tedy osud naši vědu opět o … (následují tři nekrology, dlouhé právě tak, aby vyplnily všechny sloupce zvláštního vydání od úřední zprávy k několika na rychlo objednaným inserátům).$ /t2. Řidič automobilu/tt# Většinou plnoletá osoba vlastnící platné řidičské oprávnění, účastník silničního provozu.$ /t2.1. Řidič agresivní/tt# Typický agresivní řidič je muž do 35 let, ukázal výzkum psychologů. V poslední době přibývá na českých silnicích i agresivních řidiček. Za jejich chováním je hlavně neschopnost zvládat stres a ovládat emoce nejen za volantem.$ /tTypy nebezpečných řidičů podle psychologa na dopravu Matúše Šuchy:/tt# /tZávodníci/tt – to jsou ti, kteří nikam nemusejí pospíchat, ale jen se snaží dostat do cíle co nejrychleji. A pokud jim v tom někdo brání, třeba pomalejší jízdou, jsou agresivní.# /tSoutěživí/tt – těmto typům šoférů nejde ani tak o rychlost. Dopravu vnímají jako soutěž a silnici jako soutěžní trať. Proto se ze všech sil snaží dostat co nejvíc dopředu a vyhrát.# /tSoudci/tt – tito lidé se staví nad ostatní a trestají každého, kdo se proviní. Například jedou-li rychleji, tak je schválně začnou brzdit.# /tPasivní agresoři/tt – jde o nejčastější typ řidičů, kteří mají radost z toho, že hatí úsilí druhých. Neumožňují jiným, aby jeli tak, jak by chtěli. Takovým chováním se však stávají na cestách nebezpečnými.$ /t2.1.1. Řidič agresivní nadávající/tt# Podobně jako pes, pokud pouze štěká, nekouše, také řidič /tpouze/tt nadávající patří k nejméně rizikovým agresivním účastníkům silničního provozu. Nadávky lze vesměs přiřadit mezi výrazy /tobscénní/tt (z řeckého //ob skene//, „mimo jeviště“; v antickém divadle se „nevhodné“ a násilné scény odehrávaly mimo jeviště), tedy například nepoužitelné při audienci u anglické královny. Výjimku tvoří příspěvek (M35) zaslaný mi věrohodnou osobou: „To je ale chasník!“# Nadávající řidič se patrně také cítí „ob skene“ (tuto hypotézu nutno testovat rozsáhlejším výzkumem), jak se zdá vyplývati ze skutečnosti, že na rozeslaný pastýřský list (viz dále) přišla jen malá část odpovědí použitelných pro zpracování, z toho navíc některé pouze udavačské, odkazující na nadávky zaslechnuté, neprezentující žádnou vlastní produkci. Přibližně třetina odpovědí obsahovala výmluvu „napíšu později“. Materiál bylo proto nutné doplnit údaji posbíranými v ulicích hlavního města Prahy, kdy během sběru nedošlo k žádným výtržnostem, tím méně k inzultaci sběrače.# Za účelem získání materiálu jsem rozeslal e-mailovou poštou na 80 funkčních adres a pověsil na dva blogy již předzmíněný následující $
/tPastýřský list:# V – jako věda; pomozte rozšířit lidské poznání!/tt# „V“ is very very extraordinary…# Text starého šlágru (to ještě neexistoval termín „hit“)
Vědy jsou prachobyčejné a kromobyčejné, alespoň tak nás to učí největší teoretik vědy minulého století Thomas Kuhn (1922–1996) v publikaci The Structure of Scientific Revolutions. Ty první (fyzika, chemie, historie, sociologie, atd.) podporují a rozvíjejí teorie, jež lze označit za sucharské, ty druhé (např. věčně posmívaná, opomíjená a zneuznaná patafyzika) se zabývají problémy, které těm prvním nejsou dost vznešené, nebo by mohly nabourat pečlivě uplácanou, ale vratkou stavbu teorií.# V žádné historické publikaci nenajdete údaj o tom, že „//Stalina trápily hlasité větry. Ve společnosti jiných lidí zvuk maskoval tím, že hlasitě rachtal skleněnou karafou na vodu. Kuriózní je, že stejný problém trápil i Adolfa Hitlera//“. Přitom právě to mohla být příčina jejich poťapaných myšlenkových pochodů, jak ukazují nejnovější výzkumy o vlivu bakteriální střevní flóry na mozek.# Disidentská role kromobyčejných věd má však nesmírnou výhodu v tom, že nikterak neomezuje kreativitu a spolu s Pierrem Teilhardem de Chardin tyto přístupy sázejí (u Hušáka) na náhodu, na moment překvapení, na serendipity. Milenci vědy následující příkladu strýce Františka ze Saturnina, poutníci slepými uličkami až do hrdel (statků již jim pak netřeba) dostávají v USA Darwinovu cenu za zkvalitnění genetického poolu tím, že se vymažou z Knihy živých a nepředávají své sobecké geny dál. # Darwinova cena se uděluje za nejkurióznější smrt. V předloňském roce ji obdržel člověk, kterého umlátil automat na Coca Colu, když se z něj snažil vypáčit plechovku, aniž by zaplatil. V loňském roce to byl rozhněvaný vozíčkář, který nechtěl čekat na příjezd výtahu a na třetí pokus vyrazil invalidním vozíkem jako beranidlem dveře šachty, do které spadl. To lze považovat za odkloněnou tvář kromobyčejných věd, analogickou s objevem atomové pumy bědami prachobyčejnými.# ({{http://darwinawards.com/darwin/darwin2010–08.html|http://darwinawards.com/darwin/darwin2010–08.html}})# Nicméně pozitivní obraz kromobyčejných věd jednoznačně dominuje a přináší lidstvu jednak nesporný užitek, ale také neskonalé potěšení, což o druhém vědeckém proudu říci nelze. Domácí kutilství (výroba kyje z piana, vibrátor na parní pohon), organizované dnes převážně televizními stanicemi, je někde na půli cesty mezi oběma, leč o několik pater níže, přestože i z těchto úrovní občas vytryskne jiskřivý gejzír. My, vědci kromobyčejní, kutily rozhodně nepohrdáme, aniž se nad ně vyvyšujem.# Smyslem tohoto textu je přizvat širokou veřejnost k vědeckému výzkumu týkajícímu se /tAntropologie automobilu/tt, který patrně vytvoří paralelu Kantovy „Antropologie z pragmatického hlediska“ považovanou za teoretický základ vědecké psychologie (filozofové se o její kvalitě nevyjadřují uctivě, ale psychologové na ni nedají dopustit, přestože ji žádnej z nich nečetl).$ Mně byla svěřena kapitolka o agresi, jejíž součástí jsou také /tNADÁVKY ZA VOLANTEM/tt. Prosím všechny laskavé čtenáře, aby obohatili mou sbírku svými výroky, eventuálně zajímavými výroky svých bližních. Aby byla dodržena pravidla slušnosti na těchto stránkách (a taky aby to neukradla konkurence), zasílejte mi, prosím, perly expresivní češtiny do emailové schránky nadavani@seznam.cz/kotva, zřízené speciálně pro tento účel.# Aby bylo možné zjistit, zda v tomto směru existují ještě genderové rozdíly, označte laskavě pohlaví F (ženy), M (muži) a pro analýzu vlivu věku na slovník (a tzv. buzz words) napište za písmeno číslici označující věk (možno od předškolních dětí po poslední slova).# Věřím, že soubor výroků ze situací maximálního vzepětí ducha ve stresových momentech vysoko předčí morbidní sbírku nejčastějších výroků před smrtí, mezi nimiž se vyskytují dekadentní věty typu: //Tatínku, proč mám na hlavě jablko? A proč by se v letadle nemohly otevírat dveře? Já se podívám, zda je to nabité. Udělej na toho blbce grimasu, když ho budeme předjíždět! Ano? Ale jen přes mou mrtvolu!// # Děkuji mnohokrát a slibuji, že za Nobileho cenu uspořádám velkou trachtaci, předčící všechny předvolební guláše.$
/tVážený uživateli, základní kapacita Vaší e-mailové schránky nadavani@seznam.cz byla úspěšně navýšena na neomezenou velikost/tt
# /t2.1.1.1. Sebrané výrazy/tt# Sluší se úvést též subjektivní motivy, které mě vedly k participaci na tomto výzkumu. Doufal jsem, že objevím alespoň několik perel ekvivalentních k výtvoru mého otce, „Vy krávo jeden jeruzalémská!“, kterým častoval spoluúčastníky silničního provozu. Nemohu říci, že jsem byl zcela zklamán, musím však konstatovat, že tvůrčí potenciál autorů dodaných výroků je v tomto ohledu chudý.# Třídění výroků bylo provedeno s přihlédnutím ke stěžejnímu filozofickému spisu a současně metodickému návodu (Descartes R: Rozprava o metodě) při podřízení se článku III.–VIII. revidovaných závěrů Lateránského koncilu.$ Sebrané projevy lze rozdělit na /ta) citoslovce, b) oslovení/tt účastníků silničního provozu, případně dalších osob a institucí podílejících se na silniční dopravě konkrétně (Správa silnic, dálnic a dalších zprovozněných tankodromů za silnice a dálnice vydávaných, Policie) i správně (Ministerstvo dopravy) a nakonec /tc) hodnotící komentáře, rady a doporučení/tt udílená výše zmíněným (eventuálně spolujezdcům – //Neser se mi do řízení ty čúzo zasraná, rozumíš!?//). /tVýmluvy/tt by teoreticky mohly svědčit pro sociální inhibici respondentů, to by však zasluhovalo samostatný rozbor doplněný psychologickým vyšetřením, pročež krom ukázky jejich citací jim nebude věnována další pozornost.$ /t2.1.1.1./tt# Na prvních dvou místech citoslovných a cituplných výkřiků se bezkonkurenčně nachází lidové (vulgární) označení prostitutky, eventuálně pomazané výkaly a neadresné odeslání směrem k análnímu svěrači a dále. Vzhledem k tomu, že zkoumaný vzorek nepřesáhl 9000 respondentů a rovněž jeho stratifikace nebyla optimální, nelze určit absolutně vítězný výraz. Až daleko za nimi se objevuje (marné) volání Nejvyšší bytosti a její apostrofa.$ /t2.1.1.1.b/tt# V osloveních vedou vulgárně pojmenované pohlavní orgány, přičemž ženským pohlavím jsou označováni i muži, což by mohlo úroveň nadávky povyšovat. Další jsou domácí zvířata, zejména skot a brav, ale ani drůbež není opomíjena. Někdy dochází k zajímavé diskrepanci, jak možno demonstrovat u řidičky (F 40), která mužské narušitele oslovuje zjemnělým „voe“, zatímco narušitelky ženského pohlaví nekompromisně: „ty krávo jedna nedojená“.$ /t2.1.1.1.c/tt# V této množině výroků je provinivší se subjekt již adresně posílán především do anální a vaginální oblasti, navíc často se současnou informací, jak by s ním autor naložil, kdyby měl příležitost. Nechybí trefné charakteristiky provinilců s důrazem na negativní stránky jejich povahy, inteligence a řidičského umu. Někdy nelze výzvě vyhovět, protože představuje klasickou dvojnou vazbu (double bind Palo Altské školy) – „koukni, nečum!“.$ /tVýmluvy (bez dalšího komentáře)/tt# Vážený pane doktore, rád bych se zúčastnil, ale fakt nemám čím. Bohužel sám nenadávám a na kuriózní nadávky ostatních si taky nevzpomínám hm … to je strašně těžké, už hodně dlouho jsem neseděla v autě.# Pro výzkum jsem provedla následující: pečlivě prostudovala, dále rozeslala odpovědným lékařům …# Můj původní úmysl roztřídit získané výroky do jednotlivých kategorií zcela zvrátil velkolepý dojem vyvolaný jejich nahloučením do jedné surrealistické básně. Bretonova definice „//nečekané a půvabné setkání růže, deštníku a šicího stroje na pitevním stole//“ zde dostává další rozměr, a proto přetiskuji vše en block až po závěrečný výkřik, jemuž sluší epiteton: //Finis coronat opus//. (Vysvětlivky: F – jedinec ženského pohlaví, M – jedinec mužského pohlaví, číslo znamená věk.)$ Kurva!!!# Hovado až za roh!! (F 35)# Mami, to bylo taky hovado? (F 4)# To je jantar! (M 40)# Když se rozdávalo sebevědomí, tak tenhle blb šel čtyřikrát a teď neví, co s tím. (F–35)# Ty debile!# Kreténe!!# Kriple!# Hovado, kam jedeš??# Ty ses snad posral?!# Kam čumíš?# Do prdele!# Jeď do prdele, nebo tě postrčím!# Kokot zastanek!! (M 31)# Mamlas! (M 55)# Kurva zasraná!!# Železnou tyčí bych mu přední sklo rozmlátil. (M 55)# Tak to je neuvěřitelné! (F 50)# Jakej je tam panáček, ty pičo?! (M 25)# To je debil! (M 50)# Kreténe! (F 47)# Kerý hovado!# Zase ženská! (M 51)# Kup si raději koně!# Ježíši! co jedeš jak s hnojem? Debile!# Co sedáš do auta, když neumíš řídit … krávo pitomá!!! (Pro muže používám TY FRAJERE nebo TY OSLE, podle toho, jestli vypadá a zachází s autem jako frajer libový nafoukaný, nebo nějaký zamrzlý či pedantský typ.)# Častěji, jsem se přistihla, nadávám na ženy …# Ty kundo z ryby! (M50)# Můj otec (M 83) používá za volantem tyto nadávky: kozumplík, řepoň a piča.# Co po něm můžeš chtít – je to debil co volil Ratha (na autě je středočeská značka). (F 50)# Ty seš ale českej Honza, viď.# Hlavně že sis pomoh’.# Kam čumíš, ty kreténe?# Netelefonuj a řiď.# Dneska má řidičák každej, kdo má do prdele díru. (F 50)# Blbec, pitomec. Tchán prý říká „Kam jedeš ty hovado? Ty kreténe“, švagr: „Ješmarjá, to je # vůl!“ M?# Ten debil bude za chvíli na prvním pangejtu.# To se mi snad zdá! Podívej, co ten čurák dělá …# To je ale píčus!# Nakopat ho do koulí je snad málo!# Zmrd jeden šikmovokej!# Zasraný bolševici!# No, jen si jeď, když se chceš zabít … ty vychcánku. # Kurva, kurva, kurva!# Až tě doženu, ty kryple, bude po tobě!# Do prdele, kam čumíš ty grázle?# Ty vole, koukni na tu píču, co, do prdele, dělá …# Tak to je ale kráva korunovaná!# … se na to vyseru a vystoupím …# Za chvíli budeš mrtvej, ty srágoro!# Tomu blbečkovi z tý škodovky snad přeskočilo!# Jo jo, za chvíli budeš na sračky, jen jeď!# Svatá panno posrpenská, koho to za ten volant proboha posadili?# Klouže to jak svině!# Ty sráči jeden nevycválanej!# Boha jeho!# Zabít málo!# Uhni z cesty, dedku, nebo ti rozmaznu prdel, ze ani neceknes, dedku jeden zasranej!!!# Jsme v řiti, ne v Řitce.# Neser se mi do řízení, ty čúzo zasraná, rozumíš!?# Hovno Fitipaldi, jen kretén navoněnej!# Kurva, to je ale debil!# Vrať papíry, tý mátoho!# Mám tu kudlu na tvý gumy – podívej, tak nečum!# Tak schválně: kdo z nás bude dřív v pekle?# Táhni s tím krámem už někam!# Šmejd jeden zasranej!# To je kokos! Proč jezdí na kruháč, když se mu z toho motá palice!?# Nelakuj si nehty a jeď …, nádhero!# Ááá, … dědovi se svezl klobouček do očí!# Nelep se mi na prdel! To je normálně harashment!# To je rychlost!!! Proč svítí tlumenýma, tohle je na parkovačky?!# Brzdi! Brzdi! Aha, tak tohle je airbag!# Brzdi! Brzdi! Jeď. Já myslím, že ten už tam ležel!# Kup si brejle, strejdo. (F 3)# Vole, debile, vole, debile … ! (duo F 2,5 + F 9)# Proč na mě ten policajt mává?# Co děláš, ty hnojáku?!# Tady nejsi v Praze, chlape!# Debile, poser se! (F 42)# Kurva, doprdele, ježištojedebil!!# Ten blbec má trojku pod kulichem! (má 3 promile v krvi)# Ty vypatlaný divadlo, táhni na krajnici! (pomalá, překážející řidička)# Blondýna blbá!!# Čůráčí hlavo!# Aby ses neposral!# Bodaj by sa ti kokot na opačnú stranu postavil!$ /t3. Represivní opatření/tt# První seriózní pokus o snížení verbální agresivity řidičů podnikla policie Spolkové republiky Německo zvláštní vyhláškou doplněnou ceníkem pokut. Zde je uveden český překlad i s originálem trestaných výrazů:$ /tCENÍK POKUT ZA NADÁVKY NĚMECKÉ POLICII/tt# /tSlovní urážky/tt# „Tupče!“: 250 eur# „Vyliž mi!“ (Leck mich doch!): 300 eur# „Blbá krávo!“ (Dumme Kuh!): 300–600 eur# „Vtipálku!“ (Witzbold!): 300 eur# „Ty chudáku, ty seš úplně pomatenej!“ (Du armes Schwein, du hast doch eine Mattscheibe!): 350 eur# „Zloději!“ (Wegelagerer!): 450 eur# „Ty seš tak blbej, že ani psát neumíš!“ (Zu dumm zum Schreiben!): 450 eur# „Ty blbá svině!“ (Du blödes Schwein!): 500 eur# „To nemáš, ženská pitomá, nic lepšího na práci?“ (Hast du blödes Weib nichts Besseres zu tun?): 500 eur# Tykání policistovi: 600 eur# „Asi máš úpal, ne?“ (Dir hat wohl die Sonne das Gehirn verbrannt!): 600 eur# „Ti hrabe, ne?“ (Bei dir piept es wohl!): 750 eur# „Zatracenej zlodějskej ksindle!“ (Verfluchtes Wegelagerergesinde!): 900 eur# „Skřete!“ (Wichtelmann!): 1 000 eur# „Čuráku!“ (Du Wichser!): 1 000 eur# „Co chceš, ty pitomče?!“ (Was willst du, du Vogel?!): 500 eur# „Asociále!“ (Asozialer!): 550 eur# „Blbče!“ (Du Holzkopf!): 750 eur# „Vy jste z té své funkce nějak nadržený?!“ (Sie sind ja krankhaft dienstgeil?!): 600 eur# „Spolek kašparů!“ (Kasperleverein!): 1 000 eur# „Zloději!“ (Raubritter!): 1 500 eur# „Pošuci v uniformě!“ (Trottel in Uniform!): 1 500 eur# „Nejradši bych ti řekl kreténe!“ (Am liebsten würde ich jetzt Arschloch zu dir Sagen!): 1 600 eur# „Ty couro!“ (Du Schlampe!): 1 900 eur# „Hnusná děvko!“ (Fieses Miststück!): 2 500 eur# „Stará svině!“ (Alte Sau!): 2 500 eur# „Idiote, patříš na psychiatrii!“ (Du Idiot, du gehörst in die Nervenheilanstalt): až 1 500 eur# /tGesta/tt# Vypláznutí jazyka: 150–300 eur# Spojení palce a ukazováčku do kruhu (symbol pro „Arschloch“, tedy sráče, kreténa): 675–750 eur# Klepání na čelo: 750 eur# Kmitání rukou před obličejem: 350–1 000 eur# Vystrčení prostředníčku: 600–4 000 eur# Poznámka: zdroj Auto Tip, ADAC, 1 euro = asi 25 korun# Zdroj: {{auto.idnes.cz/pozor-na-jazyk-stara-svine-je-u-nemecke-policie-za-60-tisic|http://auto.idnes.cz/pozor-na-jazyk-stara-svine-je-u-nemecke-policie-za-60-tisic-pex-/automoto.aspx?c=A110204_100804_automoto_fdv}}# /a(Radkin Honzák)/aa