V souvislosti s obuví za volantem a bezpečností řízení se nejčastěji diskutuje o vhodném typu obuvi, ve kterých je řidič nejlépe schopen ovládat pedály. Legislativa v České republice používání vhodné obuvi při řízení soukromých vozidel nijak neupravuje. Nicméně Zákon o silničním provozu 360/2000 Sb. stanoví, že řidič je povinen své chování přizpůsobit kromě jiného i svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu, což ho v podstatě zavazuje také k tomu, aby ani volbou nevhodné obuvi neohrožoval bezpečnost silničního provozu. Pouze v případě řízení služebního automobilu může policista nevhodné obutí řidiče nahlásit Úřadu bezpečnosti práce, který je oprávněn uložit pokutu. Jednoznačné doporučení pro ideální obuv do auta neexistuje, protože důležitou roli hraje pohodlí a schopnosti každého řidiče, nicméně několik obecných zásad najít lze. Obuv by měla být pevně umístěná na noze. Měla by být pohodlná, vzdušná a na spodní straně i dostatečně pevná, aby vytvářela dobrou oporu. Pevná noha na pedálu může rozhodnout i v krizové situaci, proto by řidiči vhodnou obuv k řízení neměli podceňovat (Recinová 2008). U bot pro řízení je také důležité, aby řidiči zůstal v nohou cit, proto jsou vhodnější boty s tenkou podrážkou, přes kterou se citlivěji pracuje s pedály. Naopak jako nevhodná obuv bývají nejčastěji uváděny pantofle a boty na podpatku. Jelikož noha by měla pevně sedět v obuvi, nejsou vhodné sandály bez zadního pásku, protože se noha může vysmeknout. Zvláště pokud mají ženy punčocháče a obují si na ně neuzavřené sandály, je pravděpodobnost vysmeknutí velmi vysoká. Co se týče lodiček, zvláště ty s úzkým podpatkem nemají potřebnou stabilitu, v kritické chvíli mohou řidičku zradit a ona nestihne včas zareagovat. Jako přijatelnější se pro ženy z tohoto pohledu jeví boty na klínku (Žena.cz 2009). Ani jízda zcela bez bot není zakázaná, ovšem i kolem ní se vedou diskuse. Teoreticky by měl mít řidič bez bot v nohou maximální cit, ovšem někteří odborníci před touto variantou varují. Silové prvky jsou údajně v tomto případě úplně jiné než s obuví. Citlivost ovládání pedálů je navíc vázána na určitou reakci nohy, na bolestivé vjemy, které ale vytvářejí problém při šlapání na pedály. Podle ankety Českého rozhlasu z roku 2008 v létě řídí bez bot 15 procent řidičů, 27 procent v sandálech a 58 procent v pevné obuvi (Recinová 2008). Test bezpečnosti obuvi za volantem prováděl například v roce 2010 Deník Blesk. Otestoval různé druhy bot, které používají hlavně řidičky. Test probíhal tak, že vůz jezdil po povrchu hladkém jako silnice v prvních minutách deště, kdy se voda mísí s prachem a pylem. V tomto okamžiku jsou cesty kluzké jako uježděný sníh. Na dráhu najížděla redaktorka vždy v rychlosti 50 km/h, prudce zpomalovala, pak brzdu povolila, spojka zůstala vymáčknutá, následoval rychlý vyhýbací manévr volantem a výjezd uličkou kuželů, kde bylo třeba opět přidat plyn. S každým párem bot projela trasu třikrát. Jako testovací vůz posloužil městský džíp Mitsubishi ASX 1,8 DID. Svému řidiči pomůže v krizové situaci nejen stabilizačním systémem ESP, ale i přiřazením pohonu zadních kol, což bylo při testu záměrně vypnuto. Jako zdaleka nejvhodnější k řízení se v tomto testu ukázaly obyčejné tenisky. Obepínají nohu a mají pevnou podrážku, díky které se může řidič do pedálů opřít i velmi silně – to když je třeba brzdit. Jako dobrá alternativa vyšly z testu také sandály, které mají pevnou podrážku a zároveň obepínají patu. Nejsou sice většinou tak pevné jako tenisky, ovšem v testu se s nimi redaktorce řídilo dobře. Pokud řidička nechce nosit tenisky, může je nahradit balerínkami, které obepínají nohu, jsou úzké, a proto se pro řízení velmi dobře hodí. Jako ne zcela vhodné, leč přijatelné, byly v testu vyhodnoceny Crogsy, ovšem pouze za předpokladu, že jsou v autě pedály daleko od sebe a u bot se dá fixovat pata. Jízda v ponožkách se také neukázala jako ideální, nicméně lepší než úplně na boso. Noha je chráněna proti pedálům a také hrozí nižší riziko smeknutí. U jízdy úplně na boso bez podrážky řidič nevyvine potřebný tlak na pedál. Boty na platformě sice v testu nedopadly úplně nejhůř, ovšem nesouměrná a vysoká podrážka není pro řidičky ideálním řešením. V botách na vysokém jehlovém podpatku se redaktorce řídilo opravdu špatně, zdaleka nejhůře však v testu dopadly žabky, které řidičku zradily v krizové situaci. Při rychlém pohybu se noha smekne, což může skončit tragicky. Navíc se v nich chodidlo potí a klouže. Řízení v letních žabkách znamená nekoordinované reakce. Když řidička v rychlosti 50 km v hodině prováděla vyhýbací manévr, noha se jí smekla a vůz vyletěl z dráhy (Pekařová 2010). #
Bezpečnost a pohodlí obuvi bývá často zvláště ženami vnímáno jako protiklad k eleganci. Existují nicméně návrháři, kteří usilují o spojení obou prvků. Nejznámějším příkladem tohoto trendu jsou The Original Car Shoe, zkráceně Car shoes (obr. 1). Jedná se o pohodlné, prodyšné a měkké mokasíny, které jsou opatřeny speciální protiskluzovou úpravou, aby nesjížděly z pedálů. Místo podrážky mají drobné gumové válečky. Tyto boty jsou primárně určené do auta a interiéru, protože jsou poměrně choulostivé, nicméně díky jejich elegantnímu designu se v nich dá chodit i venku. Obuv Car Shoe se vyznačuje jemným řemeslným provedením a užitím kvalitních materiálů – prvotřídní kůže, anglického manšestru a gumy na podrážce, která se používá při výrobě automobilových pneumatik (The Original Car Shoe). Výrobu Car Shoe založil v roce 1963 v Itálii řemeslník Gianni Mostile, jehož zálibou byla jak závodní auta, tak luxusní boty. Obuvi Car Shoe udělilo patent italské Ministerstvo průmyslu a obchodu a začaly ji propagovat tehdejší módní ikony jako americký prezident John F. Kennedy, italský průmyslník a většinový vlastník firmy Fiat Giovanni Agnelli či italský režisér a scénárista Roberto Rossellini (Deeny 2006). V současné době značku Car Shoe vlastní společnost Prada, která distribuuje obuv do více než dvou stovek hlavních butiků po celém světě. Podle serveru Fashion Wire Daily patří Car Shoe k šesti nejvíce kopírovaným značkám na čínském trhu (Wikipedia). V České republice se Car Shoe objevují spíše sporadicky, nicméně je možné u nás sehnat obdobnou obuv z kolekce Walk & Drive, určenou speciálně pro řízení. Pro ilustraci uvádím reklamní text propagující tuto obuv: #
„Taky to tak děláte, že se do auta přezouváte, aby se vám lépe řídilo? Místo svých krásných a ženských botiček obouváte pohodlné a pěkně vyšlápnuté tenisky, které byste za jiných okolností nosila leda tak na procházku do lesa? Tenhle přezouvací rituál už ale podstupovat nemusíte, protože na trhu jsou nyní k dostání mokasíny, které byly speciálně navrženy pro ženy řidičky. Nejste jediná, neboť žen, které si s sebou do auta nosí ještě jedny boty je celá řada. Většinou zůstávají odkopnuté u pedálů, což taky nevypadá vábně při pohledu do vašeho, většinou naleštěného, miláčka. Trochu trapné jsou pak situace, kdy musíte neplánovaně zajet k pumpě, či vystoupit z auta z různých důvodů. Ze svého vozu vystupujete upravená, nalíčená a dokonale oblečená… Až na jedno, na boty co máte právě na nohou. Ty zrovna k vašemu celkovému vzhledu vůbec neladí. První dojem zabijete už pouhým vystrčením nožky ze dveří. A pánové, zprvu pokukující do vašeho okénka, se rychle obracejí zády hledě si spíš novin v regále benzínky. Tyhle trapasy ale už nemusíte podstupovat, protože nyní jsou na trhu mokasíny zvané Walk&, které jsou speciálně uzpůsobené pro řízení, zejména díky členěné podrážce, která na pedálech neklouže. Mokasíny samozřejmě můžete nosit nejen do auta, ale i do zaměstnání. Navíc obutá do mokasínů budete trendy, neboť tuto sezonu je tento typ bot horkým módním hitem. Jsou elegantní, napohled luxusní a pohodlné. A skvěle se v nich řídí. Rozhodně vás nezradí jako ošlapané tenisky. Hodí se jak ke kostýmu, džínám, tak i k úzké sukni. Obuv se navíc prodává se speciální látkovou taškou, do které ji jednoduše uskladníte, bude-li třeba. Mokasíny jsou k dostání v semišové i hladké kůži a v přírodní, černé nebo modré barvě. Takže pokud budete chtít, už nemusíte zažívat žádná faux pas po náhlém vystoupení z vozu“ (Fithall.cz).
$${img{images/The_original_car_shoe.jpg}{alone}}$
Obr. 1. The Original Car Shoe.$
Slavným výrobcem řidičských mokasínů je také firma Tod’s, která je začala vyrábět v roce 1979 (obr. 2). Firmu založil ve 20. letech italský obuvník Dorino Della Valle, dnes ji vede jeho starší syn Diego Della Valle. Ten v sedmdesátých letech rozšířil výrobu a začal dovážet obuv do obchodních domů ve Spojených státech amerických. Dnes má firma Tod’s řadu obchodů po celém světě, včetně Singapuru, Hongkongu a Indonésie, rodina Della Valle vlastní kromě firmy Tod’s například podíl v mezinárodním vydavatelství RCS MediaGroup nebo italském fotbalovém klubu Fiorentina (Wikipedia). V roce 2009 firma Tod’s navázala exkluzivní spolupráci se společností Ferrari a vznikly tak ručně šité řidičské mokasíny s emblémem slavné italské automobilky. Limitovaná kolekce luxusní obuvi pro muže i ženy je inspirována osobitostí, tvary a interiérem nejslavnějších vozů značky Ferrari (Tod’s) (obr. 3). Opět pro ilustraci uvádím jeden z českých reklamních článků, tentokrát o pánských botách firmy Tod’s: #
„Právě zuří léto. Tropická vedra. Venku 40 °C ve stínu. Sotva vystrčíte paty z klimatizované místnosti a hned jste zpocení až na… na nohou. V tomhle počasí musíte z garáže vytáhnout své Bentley Mulsanne nebo Ferrari California a jet navštívit milenku, které jste už před měsícem slíbil, že ji vezmete na výlet. Jistě to znáte. Co si obout, říkáte si? Řídit podobný automobil v žabkách, sportovních teniskách nebo dokonce v trekových sandálech? Ne! To nemá styl. A co takhle sáhnout po kožených, ručně šitých oxfordkách? To už je lepší. Ale co to vedro? Chodit v těchto botách v rozpálených ulicích měst není nic moc. Naštěstí je tady jedno řešení, jmenuje se driving shoes… Že Vám to nic neříká? Není divu. V Česku nejsou tyto boty příliš známé a ve většině obchodů s obuví je budete hledat marně. Pojďme se na ně tedy podívat trochu blíže. Driving shoes (nebo také car shoes) začala vyrábět italská módní rodinná firma Tod’s v roce 1979. Firmu založila rodina de la Valle a jeden z členů rodiny pan Diego de la Valle stojí za návrhem driving shoes, bot, které firmě přinesly slávu a zapsaly ji navždy do dějin módy. Diego de la Valle při navrhování driving shoes myslel na potřeby řidičů. Boty jsou vyráběny z té nejjemnější a nejkvalitnější kůže a místo podrážky mají gumové výstupky. S botami se nevydávejte na horské túry, ale v rozpáleném letním městě se v nich budete cítit jako v bavlnce. A hlavně mají styl, takže s nimi můžete vysedat z interiérů těch nejluxusnějších limuzín a sporťáků a nikdo si při tom nebude klepat na čelo“ (Šimr 2012).
$${img{images/ridicske_mokasiny_od_firmy_Tod_s.jpg}{alone}}$
Obr. 2. Řidičské mokasíny od firmy Tod´s.#$
$${img{images/mokasiny_Tod_s_Ferrari.jpg}{alone}}$
Obr. 3. Mokasíny Tod´s Ferrari.$
Spolupráce obuvnických firem s automobilovým průmyslem, zejména s výrobci závodních aut je poměrně rozšířeným fenoménem. Hlavním výrobcem sportovních bot s logy závodních automobilových týmů je německá firma Puma vyrábějící sportovní oblečení a obuv. Puma je také primárním výrobcem oblečení a obuvi pro závody Formule 1 a NASCAR. Je partnerem firem Ferrari, Ducati a BMW při výrobě bot Puma-Ferrari (obr. 4), Puma-Ducati a Puma-BMW (Wikipedia). Italsko-korejská firma Fila, taktéž vyrábějící sportovní oblečení a obuv, navázala spolupráci s firmou Honda prostřednictvím týmu Honda Racing F1 a vznikla tak kolekce bot do auta s logem Honda Racing (King 2009) (obr. 5). Německá sportovní firma Adidas zase vyrábí boty kolekce Goodyear Street, jejichž podrážka je inspirována vzorkem pneumatik Goodyear a které tak logo této firmy prezentují.
$${img{images/obuv_Puma_Ferrari.jpg}{alone}}$
Obr. 4. Obuv Puma Ferrari.#$
$${img{images/Fila_a_Honda.jpg}{alone}}$
Obr. 5. Tyto boty vznikly spoluprací firem Fila a Honda.$
Na trhu je také k mání celá škála obuvi určené pro automobilové závody, využívající různé inovativní technologie pro optimální komfort a bezpečnost při závodním řízení (obr. 6). Některé modely mají patentovanou kulatou patovou část, která díky své konstrukci nabízí velmi snadné naklánění bot mezi plynovým a brzdovým pedálem a zároveň zajišťuje výborné odpružení a filtruje vibrace. Zároveň tyto boty mají zvýšenou boční ochranu na pravé noze umožňující tzv. „heel and toe“ řazení, neboli společné šlapání na brzdový i plynový pedál. Jiné boty zase mají podrážku „Evolution2“ obsahující polyuretanovou vnitřní část pro dlouhou životnost a komfort a odpružení přední části zaručující celodenní komfort v autě i při chůzi. Zesílená izolace bočních částí boty zamezuje pronikání tepla a vibrací z kokpitu k noze. Boty mají antibakteriální vnitřní stélku Racing Comfort™ s technologií rozdílné hustoty, která poskytuje různé odpružení v různých oblastech chodidla. Boty určené pro karting a hobby závody nabízí měkké čalounění krčku boty pro zvýšenou ochranu kotníku a síťovaný materiál na nártu a jazyku boty pro lepší prodyšnost. Základní parametry obuvi pro závodní řidiče jsou definovány dokumentem Mezinárodní automobilové federace Standard 8856-2000, který se týká ochranného oblečení a pomůcek pro automobilové závodníky. Podle tohoto dokumentu se minimální výška boty musí rovnat výpočtu 0,15 x délka + 7,5 (v cm). Například když je délka boty 30 cm, výška musí být alespoň 12 cm. Obuv je také jako ostatní součásti oděvu testována na nehořlavost a musí mít označení obsahující informaci, že byla homologována Mezinárodní automobilovou federací dle Standardu 8856-2000 a jméno výrobce, kterému byla homologace udělena (FIA 2005).
$${img{images/obuv_Piloti.jpeg}{alone}}$
Obr. 6. Boty značky Piloti pro závodní řidiče.$
Zajímavý projekt vznikl na základě spolupráce ředitele střediska Style Peugeot Gillese Vidala a návrháře luxusní obuvi Pierra Hardyho. Jedná se o dvě unikátní díla – vůz Peugeot HX1 a boty Koncept Shoe HX1, která jsou výsledkem společné představy obou aktérů o designu. Peugeot HX1 je kompletně hybridní, koncepční vůz stálé proměny (obr. 7). Vůz má protáhlé přední světlomety, elegantní křivky a svým tvarem budí dojem, že je připraven nezadržitelně vyrazit vpřed. Při velkých rychlostech mění svou morfologii a dosahuje lepších aerodynamických vlastností. Lopatky na discích kol se zatáhnou a vytvoří souvislou plochu, po které lépe proudí vzduch, a současně se při rychlosti vyšší než 100 km v hodině rozevře zadní přítlačné křídlo. Interiér vozu je rozvržený na funkčně a stylově vyhraněnou část. Přední část vozu určená pro řízení je řešena sportovně, zadní pak nabízí pohodlí a luxus. Přední část má prvky v leštěném kovu, digitální palubní ukazatele a tmavý odstín provedení. Cestujícím vzadu vůz poskytuje sedadla potažená světlou kůží, podlahu z přírodního dubu s LED osvětlením, minibar a automat na kávu. Vůz má také dvě výklopná sedadla zakomponovaná do předních sedadel, což umožňuje zvýšit počet míst v autě ze čtyř na šest. Koncepčním a estetickým vývojem tohoto automobilu se nechal inspirovat návrhář Pierre Hardy při návrhu bot, které jsou schopné přeměny (obr. 8). Jsou to lehké kotníkové baleríny, ideální pro řízení vozu, které plní přes den funkci pohodlné obuvi a večer se ve spojení se sandály na vysokém podpatku z karbonových vláken promění v elegantní boty do společnosti. Technologické postupy používané v továrně Peugeot umožnily vytvořit obuv s futuristickou konstrukcí. Barevná kombinace bot – černé baleríny a chromované sandály, vychází z odstínů, do kterých je laděná přední část vozu Peugeot HX1. Podle Gillese Vidala má automobilová a módní kreativita mnoho společného a mohou se navzájem inspirovat. Společný projekt s Pierrem Hardym byl podle něho vzájemnou výměnou nápadů a zkušeností. Pierre Hardy dodává, že automobil a boty mají podobnou funkci, v obou případech jde o to přemístit se a posunout vpřed. Gilles Vidal se domnívá, že koncepční vůz a koncept Shoe jsou založeny hlavně na zdůraznění kontrastu ergonomie a dynamiky, komfortu a elegance, mobility a prostorové krásy. Na požadavek přeměny a schopnosti přizpůsobit se dané situaci odpovídají oba koncepty svým vlastním osobitým způsobem. Karoserie vozu se při vysoké rychlosti mění, aby zlepšila své aerodynamické vlastnosti, v interiéru mohou cestovat čtyři nebo šest osob. A stejně tak se životnímu stylu své majitelky přizpůsobí i boty. Ženy, které nosí boty s vysokými podpatky, mají většinou v autě boty na přezutí, v kterých řídí. A tak vznikl nápad realizovat s Pierrem Hardym boty, které by měly být konceptem prospektivního charakteru. Pierre Hardy o svých botách říká, že se pokusil do jejich návrhu promítnout to, jak vnímal dynamiku vozu, jeho modernost a ženskost, neboť estetické ztvárnění tohoto vozu je mnohoznačné. Jedná se o velmi jednoduché prvky uvnitř i vně boty, pružné části – ve voze sedadla, u bot vnitřní baleríny nebo pevné části – karoserie vozu a sandály s podpatkem. Vše podle Hardyho vznikalo velmi intuitivně. Automobil a obuv v tomto projektu také společně zdůrazňují protiklady. Podle Vidala je v případě, že má vůz splňovat více pohledů, lepší vyhnout se polovičatým kompromisům a naopak se zaměřit na kontrasty a zdůraznit je. To podle Hardyho platí i pro Koncept Shoe – boty do společnosti a pohodlná obuv pro řízení vozu, vysoký podpatek a plochá podrážka, pevná struktura a pružné materiály. Dnešní moderní design klade důraz na kontrast. Projekt Hardymu navíc přinesl možnost vyzkoušet si práci s technologií karbonových vláken, což mu umožnilo vytvořit jednolitý tvar boty, který bych při obvyklých výrobních postupech nemohl vyvinout (Federal Cars 2011).
$${img{images/Peugeot_HX1.jpg}{alone}}$
Obr. 7. Peugeot HX1.#$
$${img{images/Boty_Koncept_shoe.jpg}{alone}}$
Obr. 8. Boty Koncept shoe.#$
/tInformační zdroje:/tt#
Deeny, Godfrey (2006): //Car Shoe Opens New Milan Flagship//. (online) {{http://www.fashionwiredaily.com/first_word/news/ article.weml?id=757|http://www.fashionwiredaily.com/first_word/news/article.weml?id=757}}
$Federal Cars (2011): //Peugeot a Pierre Hardy - Koncepční vůz HX1 a Koncept shoe//. (online) {{http://www.federalcars.cz/novinky/peugeot/98/peugeot-a-pierre-hardy--koncepcni-vuz-hx1-a-koncept-shoes/|http://www.federalcars.cz/novinky/peugeot/98/peugeot-a-pierre-hardy--koncepcni-vuz-hx1-a-koncept-shoes/}}
$FIA (2005): //FIA Standard 8856-2000, Protective clothing for automobile drivers//. (online) {{http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/5_8856_2000_overalls_0.pdf|http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/5_8856_2000_overalls_0.pdf}}
$Fithall.cz: //Boty nejen do auta//. (online) {{http://www.fithall.cz/rest/magazin/268-20-Krasa-a-moda/4611-do_auta.html|http://www.fithall.cz/rest/magazin/268-20-Krasa-a-moda/4611-do_auta.html}}
$King (2009): //Boty Honda Racing od značky FILA//. (online) {{http://www.hondaclub.cz/default.aspx?a=1900|http://www.hondaclub.cz/default.aspx?a=1900}}
$Pekařová, Jitka (2010): //Test: Který typ obuvi je nebezpečný při řízení?//. (online) {{http://www.blesk.cz/clanek/radce-auto/140765/ test-ktery-typ-obuvi-je-nebezpecny-pri-rizeni.html|http://www.blesk.cz/clanek/radce-auto/140765/test-ktery-typ-obuvi-je-nebezpecny-pri-rizeni.html}}
$Recinová, Kristýna (2008): //Bos nebo obut//. (online) {{http://m.rozhlas.cz/motozurnal/radce/_zprava/475835|http://m.rozhlas.cz/motozurnal/radce/_zprava/475835}}
$Šimr, Jan (2012): //Driving shoes - styl a pohodlí nejen pro řidiče Ferrari//. (online) {{http://www.autozine.cz/driving-shoes-styl-a-pohodli-nejen-pro-ridice-ferrari/|http://www.autozine.cz/driving-shoes-styl-a-pohodli-nejen-pro-ridice-ferrari/}}
$The Original Car Shoe: //History//. (online) {{http://www.carshoe.com/it/en/history|http://www.carshoe.com/it/en/history}}
$Tod´s: //Tod´s For Ferrari//. (online). {{http://www.tods.com/en/ todstouch/index/ article/c/59/ a/295/|http://www.tods.com/en/todstouch/index/article/c/59/a/295/}}
$Wikipedia: //Puma SE//. (online) {{http://en.wikipedia.org/wiki/Puma_SE|http://en.wikipedia.org/wiki/Puma_SE}}
$Wikipedia: //The Original Car Shoe//. (online) {{http://en.wikipedia.org/wiki/The_Original_Car_Shoe|http://en.wikipedia.org/wiki/The_Original_Car_Shoe}}
$Žena.cz (2009): //Řidičky, za pantofle hrozí dva tisíce pokuta!//. (online) {{http://zena.centrum.cz/clanek.phtml?old_url=zena/zena-za volantem/2009/2/19/clanky/ridicky-za-pantofle-hrozi-dva-tisice-pokuta/|http://zena.centrum.cz/clanek.phtml?old_url=zena/zena-za volantem/2009/2/19/clanky/ridicky-za-pantofle-hrozi-dva-tisice-pokuta/}}
$#/tObrázky:/tt#
Obr. 1. The Original Car Shoe. Pramen: {{http://lorien.me/2012/car-shoe/|http://lorien.me/2012/car-shoe/}}
$Obr. 2. Řidičské mokasíny od firmy Tod´s. Pramen: {{http://blog.hirshleifers.com/10115/new-arrivals-tods-footwear-spring-2012|http://blog.hirshleifers.com/10115/new-arrivals-tods-footwear-spring-2012}}
$Obr. 3. Mokasíny Tod´s Ferrari. Pramen: {{http://blog.store.ferrari.com/2011/11/30/ tods-ferrari/|http://blog.store.ferrari.com/2011/11/30/tods-ferrari/}}
$Obr. 4. Obuv Puma Ferrari. Pramen: {{http://zuqiuxie.blog.com/files/2011/10/Mens-Puma-Jiyu-V-Wns-Shoes-White-Red-.jpg|http://zuqiuxie.blog.com/files/2011/10/Mens-Puma-Jiyu-V-Wns-Shoes-White-Red-.jpg}}
$Obr. 5. Tyto boty vznikly spoluprací firem Fila a Honda. Pramen:
{{http://www.autoblog.com/2009/08/20/honda-and-fila-team-up-to-create-new-line-of-racing-shoes/|http://www.autoblog.com/2009/08/20/honda-and-fila-team-up-to-create-new-line-of-racing-shoes/}}
$Obr. 6. Boty značky Piloti pro závodní řidiče. Pramen: {{http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-63999469945013_2259_3251692|http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-63999469945013_2259_3251692}}
$Obr. 7. Peugeot HX1. Pramen: {{http://www.federalcars.cz/novinky/peugeot/98/peugeot-a-pierre-hardy--koncepcni-vuz-hx1-a-koncept-shoes/|http://www.federalcars.cz/novinky/peugeot/98/peugeot-a-pierre-hardy--koncepcni-vuz-hx1-a-koncept-shoes/}}
$Obr. 8. Boty Koncept shoe. Pramen: {{http://www.federalcars.cz/novinky/peugeot/98/peugeot-a-pierre-hardy--koncepcni-vuz-hx1-a-koncept-shoes/|http://www.federalcars.cz/novinky/peugeot/98/peugeot-a-pierre-hardy--koncepcni-vuz-hx1-a-koncept-shoes/}},
{{http://www.autoblog.com/photos/honda-fila-racing-shoes/|http://www.autoblog.com/photos/honda-fila-racing-shoes/}}
/a(Adéla Šeredová Purschová)