italská automobilka se sídlem v Sant’Agata Bolognese, vyrábějící v Boloni supersportovní automobily; v současnosti dceřiná společnost automobilky Audi AG. Společnost založil v roce 1962 italský průmyslník Ferruccio Lamborghini (1916–1993), který vlastnil úspěšnou továrnu na traktory, ale po neshodě s Enzem Ferrarim (1898–1988) kvůli kvalitě spojky jeho Ferrari //250 GT// se rozhodl vyrobit vlastní automobil lepších kvalit. Pro konstrukci prvního výkonného dvanáctiválce angažoval znamenitého konstruktéra Giotta Bizzarriniho (narozen 1926), který předtím pracoval na motorech V12 u firmy Ferrari (vzniklý motor měl na tehdejší dobu obrovský výkon 350 koní) a design vozu svěřil firmě Scaglione-Touring (volba proslulých designérů a návrhářských firem se pak stala dodržovanou tradicí – Bertone, Luc Donckerwolke, Marcello Gandini, ItalDesign, Mario Marazzi, Franco Scaglione, Touring of Milan nebo Zagato). Prototyp označený //350GTV// vznikl v roce 1963. Hned v prvním roce výroby sériového //Lamborghini 350GT// se prodalo 130 kusů. Dalším vyráběným a úspěšně prodávaným typem byl vůz //Lamborghini 400GT//.# Úspěšné prodeje obou modelů zajistily společnosti finance na vývoj převratného automobilu //Lamborghini Miura//, který byl představen v roce 1965. Miura se stal prvním skutečným supersportovním vozem automobilky; slavil úspěch i na trhu (jen v roce 1967 se prodalo 111 kusů) a přispěl k vnímání firmy jako respektovaného výrobce drahých sportovních vozů. Tuto pozici v roce 1971 potvrdil revoluční vůz //Lamborghini Countach//. Countach měl na bocích mohutné otvory pro nasávaný vzduch a výkonný čtyřlitrový motor a jako první měl vzhůru otevírané dveře, což se stalo poznávacím znakem všech pozdějších vozů Lamborghini. „Ropná krize“ v sedmdesátých letech spolu s dvouletým pořadníkem i problémy s financováním výroby a dodávkou dílů vedly v roce 1978 k vyhlášení úpadku. Novým vlastníkem se v roce 1980 stala švýcarská společnost Patricka Mimrana, která vlastnila firmu až do roku 1987, kdy se stal majitelem Chrysler. Pod jeho vedením byl vyvinut nástupce vozů Countach – //Lamborghini Diablo// a automobilka se vrátila zpět na špici. Chrysler, který se však později také potýkal s finančními problémy, byl nucen prodat značku indonéské finanční společnosti Megatech. Ta ji ovšem v roce 1998 přenechala současnému majiteli Lamborghini – automobilce Audi. V současnosti se vyrábějí a prodávají tyto modely Lamborghini: //Huracán LP-610-4// (nástupce modelu //Gallardo//), //Aventador LP 700-4// a //LP 700-4 Roadster//. Speciální a limitované edice zahrnují //Gallardo LP 570-4 Squadra Corse//, //Aventador LP 720-4 50° Anniversario// a //Veneno Roadster//.$# ${img{images/Lamborghini_znak.jpg}{alone}}$ $Znak //Lamborghini//.$ ${img{images/Lamborghini_aventador_lp720-4_50_anniversario_5.jpg}{alone}}$ $Automobil //Lamborghini Aventador LP 720-4 50° Anniversario//.$ Literatura:$ Grühsem, Stephan, – Vann Peter (2006): //Lamborghini: A Tempo Furioso.// Stuttgart: Motorbuch Verlag.# Jolliffe, David – Willard, Tony (2004): //Lamborghini: Forty Years.// Saint Paul (Minnesota): MotorBooks/MBI Publishing Company.# Lawrence, Mike (1996): //A–Z of Sports Cars, 1945–1990.// Saint Paul (Minnesota): MotorBooks/MBI Publishing Company.# Sackey, Joe (2008): //The Lamborghini Miura Bible.// Dorchester: Veloce Publishing Ltd.# Stojan, Mojmír (1987): //Lamborghini.// Brno: 735. ZO Svazarmu.$# /tInternetové zdroje:/tt$ {{www.lamborghini.com|http://www.lamborghini.com}}# Znak //Lamborghini//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/lamborghini/logotypes/autowp.ru_lamborghini_logo_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/lamborghini/logotypes/autowp.ru_lamborghini_logo_1.jpg}}# Automobil //Lamborghini Aventador LP 720-4 50° Anniversario//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/l/lamborghini/aventador/lamborghini_aventador_lp720-4_50_anniversario_5.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/l/lamborghini/aventador/lamborghini_aventador_lp720-4_50_anniversario_5.jpg}}# /a(Jaroslav Malina)/aa