(v minulosti pouze VAZ; rusky: //ВАЗ – Волжский автомобильный завод//, česká transkripce: //VAZ – Volžský automobilový závod//), ruská společnost vyrábějící automobily značky //Lada//. Jejich produkce probíhá ve městě Togliatti ve Volžském automobilovém závodě. Značka Lada byla vybrána pro export automobilů, které byly na tehdejším sovětském trhu prodávány pod značkou //Žiguli//, ale od 80. let se označení Lada používalo i v Sovětském svazu. V současnosti si značka AvtoVAZ drží pozici největší ruské automobilky, v roce 2010 obsadily vozy Lada první příčku mezi nově prodanými vozy v Ruské federaci s celkovým počtem 517 147 kusů. Nejúspěšnějším modelem Lady a zároveň nejprodávanějším ruským modelem je Lada //2105/2107//.#
Projekt automobilky v Togliatti začal být realizován v roce 1966 z rozhodnutí Komise ministerstva automobilového průmyslu Sovětského svazu, založeného na centrálním plánování. V tomto případě docela kvalifikovaně, neboť region kolem Togliatti má příhodné přírodní podmínky, rozvinutou infrastrukturu a průmyslové zázemí. Návrh prvních typů automobilů vycházel z vozu //Fiat 124//. Výrobní linky v roce 1970 jako první opustil vůz značky VAZ, model //2101// alias //Žiguli//. Tento model se stal základem pro řadu příbuzných modelů, z nichž některé se vyrábějí dodnes. Jsou jimi v zemích bývalého Sovětského svazu a socialistických státech modely //2103//, //2104//, //2105// nebo //2107//. V roce 1978 se začal vyrábět terénní vůz //Lada Niva//, od roku 1984 se prodává model //Samara//. Přestože se jedná o automobily vyvíjené v 70. a 80. letech v Sovětském svazu, hrají i dnes ve výrobním programu značky důležitou úlohu. Koncem roku 1972 byl vyroben půlmiliontý automobil, miliontý následoval již v roce 1973. Ve srovnání s tehdejšími automobilkami východního bloku vynikala vozidla VAZ dobrou kvalitou, na které měli zpočátku hlavní zásluhu italští kontroloři. Volžský automobilový závod patřil v prvních letech k nejmodernějším automobilkám na světě.#
V roce 1994 byla automobilka privatizována. V roce 2008 vstoupil do automobilky francouzský koncern Renault s následným podílem 25 %, což firmě AvtoVAZ postupně přispělo ke zlepšení její situace. Dne 12. prosince roku 2012 byla založena Alliance Rostec Auto BV, skládající se z uskupení Renault-Nissan, předsedy představenstva firmy AvtoVAZ Sergeje Chemezova a prezidenta společnosti Igora Komarova. Na základě dohody získá Renault do poloviny roku 2014 podíl 67,13 %. Avšak v roce 2009 zažil AvtoVAZ prudký pokles zájmu o nové automobily, způsobený celosvětovou ekonomickou krizí, která se dotkla se celého ruského trhu. Po pomoci ruské vlády a koncernu Renault však dokázala automobilka odvrátit hrozbu bankrotu. Následující rok se nesl v opačném duchu a prodeje vozů Lada stouply i díky zavedení tzv. „šrotovného“ meziročně o 48 % na hodnotu přes půl milionu vozů. Lada drží na domácím trhu první příčky mezi nejprodávanějšími modely, přičemž nejúspěšnějším vozem za rok 2013 byl model //Granta//. Automobilka dnes také spolupracuje s koncernem General Motors Company, s nímž v kooperaci vyrábí modernizovaného nástupce modelu Niva pod značkou Chevroletu, s karoserií od studia //Bertone//. V loňském roce byl zhotoven půlmiliontý exemplář.$#
${img{images/AvtoVaz_znak.jpg}{alone}}$
$Znak //AvtoVAZ//.$
${img{images/AvtoVAZ_lada_granta_khetchbek_2.jpg}{alone}}$
$Automobil //AvtoVAZ Lada Granta//.$
Literatura:$
Šugurov, Lev Michajlovič (1993–1998): //Avtomobili Rossiji i SSSR.// 3 sv. Moskva: ILBI – Prostreks.#
Šugurov, Lev Michajlovič – Širšov, Vladimir Petrovič (1980): //Avtomobili strany sovětov.// Moskva: DOSAAF (Dobrovoľnoje obščestvo sodějstvija armii, aviacii i flotu).#
Tuček, Jan (2009): //Auta východního bloku. //Praha: Grada Publishing.$#
/tInternetové zdroje:/tt$
{{www.lada.ru|http://www.lada.ru}}#
Znak //AvtoVAZ//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/vaz/logotypes/autowp.ru_vaz_logo_2.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/vaz/logotypes/autowp.ru_vaz_logo_2.jpg}}#
Automobil //AvtoVAZ Lada Granta//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/v/vaz/lada_granta/lada_granta_khetchbek_2.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/v/vaz/lada_granta/lada_granta_khetchbek_2.jpg}}#
/a(Jaroslav Malina)/aa