britská automobilka sídlící v Crewe (hrabství Cheshire) a vyrábějící luxusní automobily a vozy třídy GT (Gran Turismo, vysoce výkonné luxusní automobily určené pro dálkové jízdy). Založil ji průkopník automobilismu ve Velké Británii Walter Owen Bentley (1888–1971) v roce 1919. Automobilka proslula svými rotačními leteckými motory používanými v době první světové války; vedle typu Bentley B.R.1, který poháněl Sopwith Camel, dosáhl věhlasu i motor Bentley B.R.2 ze stíhačky Sopwith 7F1 Snipe.#
K výjimečnosti značky a výkonnosti vozů přispěla i skupina bohatých Britů známých jako „Bentley Boys“ (Woolf Barnato, Dudley Benjafield, Henry Birkin, S. C. H. Davis, George Duller, Glen Kidston). Například Barnato absolvoval závod Le Train Bleu, který vedl z Cannes do Calais, kde závodníci přepluli na trajektu do Doveru a dojeli do Londýna. Závodilo se v normálním provozu na veřejných silnicích. Barnato tento závod vyhrál a jeho speciálně upravenému vozu //6½ L// se začalo říkat //Blue Train Bentley//. Díky zapojení této skupiny do závodů společnost z Cricklewoodu zaznamenala čtyři po sobě jdoucí vítězství v závodě 24 hodin Le Mans v letech 1927–1930. Jejím největším soupeřem té doby bylo //Bugatti//, jehož elegantní, lehké, ale „křehké“ vozidlo bylo postaveno proti Bentleyho drsnému, trvanlivému a spolehlivému autu, přezdívanému „nejrychlejší náklaďák světa“. Možná vzhledově nejvýraznějším Bentleyem doby byl //4½ L// „Blower Bentley“. Na Bentleye byl netypicky „křehký“, nicméně to nebyl závodní stroj jako vůz //6½ L//. Stal se známým jako vůz agenta Jamese Bonda v románech Iana Fleminga, ale na filmovém plátně jej nahradil Aston Martin. Poté co se v roce 1925 stal prezidentem společnosti Woolf Barnato, padla velká část jeho jmění na udržení firmy, avšak Velká hospodářská krize omezila poptávku po drahých výrobcích společnosti, takže v roce 1931 byl Bentley prodán společnosti Rolls-Royce. Nový majitel včlenil Bentleyho výrobní řadu do své vlastní, a tak značka Bentley se stala pouze Rolls-Roycem bez výrazné masky chladiče a s nižší cenou. Nicméně v 80. letech se Bentley opět stal samostatnou řadou vysokovýkonných automobilů. Nejdůležitějším modelem značky byl během nadvlády Rolls-Royce //Bentley Continental//, který se objevoval v různých variantách v letech 1952–1965 a znovu od roku 1984, přičemž dnešní verze (s přídomky //GT//, //Flying Spur//, //GTC// a //Supersports//) je produkována od roku 2003.#
Rolls-Royce a Bentley Motors koupila v roce 1998 společnost Volkswagen Group, která uspěla v nabídkovém řízení proti BMW (značka Rolls-Royce nebyla zahrnuta v nákupu Volkswagenu, tu si licencovalo BMW). Automobilka BMW pak začala dodávat součásti pro novou řadu automobilů, hlavně osmiválcové motory pro //Bentley Arnage// a dvanáctiválcové motory pro //Rolls-Royce Silver Seraph//. BMW a Volkswagen se dohodly, že Volkswagen bude vyrábět vozidla Bentley a Rolls-Royce do konce roku 2002 a poté přejde právo na výrobu vozů Rolls-Royce na BMW. Během této doby se Volkswagen přestal spoléhat na BMW jako dodavatele: od roku 2003 nepoužívá ve vozech Bentley motory BMW.#
V roce 2002 u příležitosti „zlatého výročí“ byl královně Alžbětě II. oficiálně představen //Bentley State Limousine//. V roce 2003 byla zastavena výroba modelu //Bentley Azure// a bylo uvedeno velké luxusní kupé //Bentley Continental GT// poháněné dvanáctiválcovým motorem VW. Odezva byla natolik skvělá, že továrna v Crewe nebyla schopna uspokojit poptávku, přestože kapacita činila 9 500 automobilů ročně. Objednávky mohly být splněny zhruba za rok. Z tohoto důvodu byla výroba nového modelu// Bentley Continental Flying Spur// (2005), čtyřdvéřové verze Continentalu GT, přenesena do továrny v Drážďanech, kde se vyrábí //Volkswagen Phaeton//. Tato situace se změnila až koncem roku 2006, kdy se výroba všech Bentleyů vrátila do Crewe.#
V dubnu 2005 Bentley potvrdil plány na výrobu čtyřsedadlového kabrioletu //Bentley Azure//, odvozeného od prototypu //Bentley Arnage Drophead Coupe//, výroba v Crewe začala v roce 2006. Na konci roku 2005 byla také představena verze úspěšného Continentalu GT bez střechy s označením //Continental GTC//. Tyto dva modely byly s úspěchem uvedeny v roce 2006. V letech 2001–2003 se //Bentley Speed 8// prosadil na závodech v Le Mans. Osobitým počinem je //Bentley Mulsanne//, jehož výroba byla zahájena v roce 2010. Vůz je nástupcem modelu Arnage a z hlediska designu propojuje moderní prvky s odkazy na historické vozy značky.$
${img{images/Bentley_znak.jpg}{alone}}$
$Znak //Bentley//.$
${img{images/Bentley_r-type_continental_coupe.jpg}{alone}}$
$Automobil //Bentley Continental coupe//.$
Literatura:$
Bentley, W. O. (1969): //My Life and My Cars.// Cranbury (New Jersey): A. S. Barnes and Company.#
Bobbitt, Malcolm (2003): //Bentley: The Man behind the Marque.// Derby: Breedon Books.#
Tulis, Jan (2003): //Bentley.// Brno: Computer Press.$#
/tInternetové zdroje:/tt$
{{www.bentleymotors.com|http://www.bentleymotors.com}}#
Znak //Bentley//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/bentley/logotypes/autowp.ru_bentley_logo_2.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/bentley/logotypes/autowp.ru_bentley_logo_2.jpg}}#
Automobil //Bentley Continental coupe//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/b/bentley/r-type_continental_coupe_by_franay/bentley_r-type_continental_coupe_by_franay_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/b/bentley/r-type_continental_coupe_by_franay/bentley_r-type_continental_coupe_by_franay_1.jpg}}#
/a(Jaroslav Malina)/aa#
#
/tBentley/tt$
//Muž://#
V závodním voze značky Bentley,#
na trase z Cannes do Calais#
při závodu Le Train Bleu#
vynikne prostovláska s duhovou pentlí.#
Po 24 hodinách slavného Le Mans#
je vytrvalá už jen dáma s pavím perem,#
co k láhvi Armagnacu Bas#
zasedla před večerem.#
Na Grand final k Lago Maggiore přikluše#
má rajsky vymodelovaná venuše.#
Až Torpedo Run v alpských průsmycích přežiju,#
raděj v &_42;&_42;&_42;&_42;&_42;hotelu než v pocuchaném Bentley#
si s venuší užiju.#
Do Frankfurtu na Kreuz vyrazím tryskem#
z Gumpalm přivezu si palmičku,#
a když po všem riziku zbude kousek kuráže,#
pošimrám svoji kočičku,#
zvědav, jak spanilou jízdu ona dokáže.#
#
//Žena://#
Ještě jsem nezažila tak odvážného vozku,#
tvá vášeň prosakuje až do dřeně mozku.#
K čemu mi to ale je?#
Duchem nepřítomen mě ve vteřině pomiluješ#
a horempádem na další závod upaluješ.#
K čemu ti to ale je?#
Posledně ses na trati jak o duši bil,#
však před cílem ti soupeř nádrž prorazil.#
Každý závod je nebezpečný,#
adrenalin, svůdné slečny.#
K čemu nám to ale je?#
Já místo stálice – podřadná družice#
a tobě slečny, co je zveš na sushi,#
peněženku a duši vysuší.#
#
//Mravokárce://#
Odpudivý potroublý gigolo,#
proč se cpeš k přehlídce na molo?#
Teprve nad hrobem zatroubí ti sólo.$
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa