Karl Friedrich Michael Benz (později Carl Friedrich Benz, 25. 11. 1844, Karlsruhe, Německo – 4. 4. 1929, Ladenburg, Německo), německý konstruktér a vynálezce; průkopník automobilismu. Benzovým prvním úspěchem byl pokusný dvoudobý motor, který zkonstruoval v roce 1879. Za skutečný mezník vývoje automobilů je ale možné označit až rok 1886, kdy Benz namontoval benzinový motor na tříkolový podvozek. Jednalo se o tříkolku, která z konstrukčního hlediska již nekopírovala karoserii kočáru, nýbrž představovala samohybný dopravní prostředek, založený na principu kompaktního spojení motoru a vozidla. Pohonnou jednotku tvořil jednoválcový čtyřdobý motor, jenž byl vodorovně umístěn nad zadní hnací nápravou. Součástí originální konfigurace motoru byl odpařovací karburátor, elektrické zapalování, vodní chlazení se samočinným oběhem a rozdělený hnací hřídel vybavený diferenciálem. Zajímavou inovací byl i způsob řízení, které zajišťovala ruční páka přecházející v ozubenou tyč a ozubené kolo s malým počtem zubů (pastorek).#
Rok 1886, kdy získal Karl Benz patent na své tříkolové vozidlo, je tak možné označit za počátek éry skutečných automobilů. Jeho motorizovaná tříkolka //Benz-Patent-Motorwagen// (nazývaná též //Benz Velo//) se od července téhož roku stala rovněž prvním sériově vyráběným vozidlem. (//Model Benz-Patent-Motorwagen// je vystaven v Německém muzeu v Mnichově.) Nový vynález vzbuzoval nedůvěru veřejnosti nejen kvůli své novosti, ale i častým poruchám. Nedůvěru rozptýlila a úspěch vozu a firmě zajistila až Benzova manželka Bertha Benz, která v roce 1888 podnikla více než stokilometrovou tajnou (bez vědomí manžela) jízdu z Mannheimu do Pforzheimu.#
Benz v průběhu dalších let zahájil výrobu čtyřkolých automobilů, které byly v zatáčkách stabilnější. Přitom konstrukci, způsob řízení a pohon svých automobilů neustále zdokonaloval. Není proto divu, že věhlas jeho výrobků brzy překročil hranice Německa. Benz, který jako první začal vyrábět auta v masovém měřítku, prodal do roku 1898 v Německu, ve Francii a Velké Británii přes tisíc automobilů. Několik jeho vozů bylo prodáno i do Spojených států amerických, kde jejich konstrukční řešení ovlivnilo bratry Charlese Edgara Duryeaa (1861–1938) a J. Franka Duryeaa (1869–1967) do té míry, že začali v roce 1893 jako první Američané vyrábět automobily. Karl Benz byl za své zásluhy pro rozvoj automobilismu uveden v roce 1984 do Automobilové síně slávy v Detroitu (Automotive Hall of Fame; založena v roce 1939).${img{images/benz_01.jpg}{alone}}$
Obr. 1. Karl Benz (1844–1929).
${img{images/benz_02.jpg}{alone}}$
Obr. 2. Tříkolové vozidlo s jednoválcovým čtyřdobým benzinovým motorem Benz-Patent-Motorwagen z roku 1886 – počátek éry skutečných automobilů. Autor: Karl Benz.
${img{images/benz_03.jpg}{alone}}$
Obr. 3. Reklama na tříkolové vozidlo Karla Benze, 1888.
${img{images/benz_04.jpg}{alone}}$
Obr. 4. Čtyřkolka Benz Velo – první sériově vyráběný automobil.$
Literatura:$
Benz, Carl (2001):// Lebensfahrt eines Erfinders.// Mnichov: Koehler & Amelang.#
Müller, Fabian (2000): //Daimler-Benz.// Berlin: Ullstein.#
Roth, Karl H. et al. (1987): //Die Daimler-Benz-AG 1916–1948. Schlüsseldokumente zur Konzerngeschichte//. Nördlingen: Greno-Verlag.#
Seherr-Thoss, Hans-Christoph von, ed. (1989):// Zwei Männer, ein Stern. Gottlieb Daimler und Karl Benz in Bildern, Daten, Dokumenten.// Düsseldorf: VDI-Verlag.#
Seidel, Winfried A. (2005): //Carl Benz. Eine badische Geschichte.// Weinheim: Edition Diesbach.#
Schildtberger, Friedrich (1976): //Gottlieb Daimler und Karl Benz. Pioniere der Automobilindustrie.// Göttingen: Verlag Musterschmidt.#
/a(Jaroslav Malina)/aa