Bertone, Giuseppe „Nuccio“ (4. 7. 1914, Turín, Itálie – 26. 2. 1997, Turín, Itálie), italský automobilový designér, konstruktér a podnikatel. Bertone vybudoval z malé dílny Carrozeria Bertone S.p.A., kterou v Grugliasku u Turína založil v roce 1912 jeho otec, jednu z nejvýznamnějších karosářských firem. Jeho firma vytvářející nejprve karoserie pro automobilky Alfa Romeo, Fiat a Lancia se po druhé světové válce se rozrostla v malou továrnu s vlastní výrobou karoserií. Bertone byl sice autorem jen několika návrhů karoserií z prvního období firmy, ale vynikal organizačními schopnostmi a citem pro vyhledávání kreativních talentů. Přispěl tak nejen ke zprůmyslnění italského karosářství, ale i k výchově svých spolupracovníků a nástupců, jakými byli Marcello Gandini (narozen 1938), Giorgetto Giugiaro (narozen 1938) nebo Franco Scaglione (1916–1993). Pod jeho vedením vznikly karoserie, které dnes patří ke klasickým dílům automobilového designu: Alfa Romeo Carabo, BAT 5 a BAT 7, Chevrolet Corvair Testudo a mnoho dalších. Bertoneho firma také navrhla nebo přímo vyráběla karoserie sériových vozů pro renomované automobilky: //Alfa Romeo Giulietta Sprint// (1954), //Fiat 850 Spider// (1964), //Lamborghini Countach// a //Fiat X1/9// (1973), //Lancia Stratos// (1974), //VW Polo// (1975), //Volvo 262 C// (1977), //Škoda Favorit// (1987), //Citroën Xantia// (1992) a další.$
Giuseppe Bertone byl za své zásluhy pro rozvoj automobilismu uveden v roce 2006 do Automobilové síně slávy v Detroitu (Automotive Hall of Fame; založena v roce 1939).$
${img{images/Giovanni___Giuseppe_Bertone.jpg}{alone}}$
Giovanni a Giuseppe Bertone.#$
Literatura:$
Edsall, Larry (2004): //Prototypy: Automobilový design 20. a 21. století.// Čestlice: Rebo Productions.#
/a(Jaroslav Malina)/aa