francouzská automobilka se sídlem v Paříži, od roku 1976 součást koncernu PSA Peugeot Citroën. Automobilku v roce 1919 založil francouzský podnikatel André-Gustave Citroën (1878–1935). První automobil, nazvaný //Typ A//, byl vytvořen v létě 1919, v roce 1922 byl uveden model //Autochenille B2//, který jako první automobil v historii překonal poušť Saharu. Do celosvětové historie automobilismu vstoupil úsporný „lidový vůz“ //Citroën 2CV//. Tento automobil, lidově zvaný //Canette// („Kachna“ nebo „Kachnička“; anglicky: //Duck//; podle jeho měkkého odpružení, se kterým se vůz při jízdě na nerovnostech nakláněl ze strany na stranu), byl vyráběn v letech 1948–1990. První funkční prototypy v počtu 250 kusů byly sice vyrobeny již v roce 1939, ale většina z nich byla zničena, aby se nedostala do rukou Němcům po okupaci Francie; tyto vozy byly osazeny malým motorem o objemu 375 cm3 (dochovaly se jen čtyři exempláře). Původní zadání znělo, aby vozidlo převezlo čtyři venkovany v dřevácích se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole na trh rychlostí 60 km/h, aniž by se rozbilo byť jen jedno jediné vejce v ošatce. Sériově vyráběný Citroën 2CV byl představen na autosalonu v Paříži roku 1948. O vůz byl obrovský zájem, klienti na něj museli čekat až dva roky. Do roku 1968 bylo prodáno 2 500 000 kusů. O nadčasové koncepci svědčí skutečnost, že zásadnější změnou prošel model až v sedmdesátých letech 20. století. V souladu s nastupující prosperitou poválečné doby vznikly požadavky na zkvalitnění tohoto malého auta. Proto nastoupily modely //Ami// a //Dyane//, které měly 2CV nahradit. V obou těchto modelech byl použit stejný dvouválcový vzduchem chlazený motor typu boxer. Celkově bylo vyrobeno přes pět milionů kusů 2CV. Výroba byla oficiálně ukončena v roce 1990 a 2CV si stále udržuje třetí místo nejdéle vyráběného vozu (po německém //Volkswagenu Brouk// a britském //Mini//). Zajímavým typem byl model //2CV Sahara// z roku 1958. Měl dva motory, z nichž jeden poháněl přední a druhý zadní nápravu. Automobil byl schopen překonat stoupání až 40 % a jet rychlostí až 100 km/h. Nástupcem Sahary byl //Citroën Méhari//. Za pokračovatele Kachny se někdy považuje model //C3 Pluriel// (vyráběný v letech 2003 až 2010), který nabízí v podstatě čtyři vozy v jednom: třídveřový hatchback, kabriolet, polokabriolet, a dokonce pick-up. Podobnou změnou v roce 1998 prošel i populární //Volkswagen Brouk//, který dostal retro nástupce s technikou modelu //Golf IV// pod jménem //New Beetle// (v roce 2011 se objevila dokonce další retro generace Brouka se zkráceným názvem Beetle). V roce 2007 se do stejného experimentu pustil i Fiat vzkříšením modelu //Fiat 500//.#
Automobilka Citroën dále vynikla pionýrským zaváděním inovativních technologií: hydropneumatické pérovaní, posilovač řízení i brzd, poloautomatická převodovka nebo světlomety natáčející se do zatáček – to vše aplikovala už v roce 1955 v reprezentativním modelu //Citroën DS/ID//. Tento model se svým vzhledem a technickými parametry zařadil k nejprogresivnějším evropským vozům své třídy. Za dobu jeho výroby v letech 1955 až 1975 se prodalo 1 455 746 kusů. V roce 2009 byl významnými světovými designéry zvolen nejkrásnějším vozem všech dob – v anketě, kterou pořádal britský magazín //Classic & Sports Car//, předčil i takové vozy jako //Jaguar E-Type// či //Lamborghini Miura//.#
V roce 1974 koupil 30 % podíl v Citroënu Peugeot a v roce 1976 ho zcela převzal za protestů příznivců Citroënu, kteří se domnívali, že legendární schopnost inovace a řemeslná zručnost s touto akvizicí upadne. Zastřešující firmou se stala skupina PSA (Peugeot Société Anonyme), která stojí mimo obě značky, ale poskytuje společné inženýrské a technické zázemí. Ukázalo se, že obavy příznivců značky Citroën byly liché: dnešní sortiment Citroënu zahrnuje všechny typy osobních a užitkových vozů, které se vyznačují dobrou kvalitou a charakteristickými rysy značky. Výroba probíhá v devíti závodech v Evropě – ve Francii (Aulnay, Rennes, Sevelnord [Hordain]), ve Španělsku (Madrid, Vigo), v Itálii (Sevelsud), v České republice (Kolín), v Portugalsku (Mangualde) a na Slovensku (Trnava) i mimo Evropu – v Argentině (Buenos Aires), v Brazílii (Porto Real) a v Číně (Wu-chan).Od roku 2009 je produkován model //DS3//, který se stal prvním vozidlem nového luxusního programu //DS// (Different Spirit), jehož součástí jsou dnes čtyři modelové řady a chystají se další (například luxusní SUV).$
${img{images/Citroen_znak.jpg}{alone}}$
$Znak //Citroën//.$
${img{images/Citroen_2CV.jpg}{alone}}$
$Automobil //Citroën 2CV//.$
Literatura:$
Reynolds, John (1996): //André Citroën: The Henry Ford of France.// New York: St. Martin’s Press.#
Smith, Michael Stephen (2006): //The Emergence of Modern Business Enterprise in France.// Cambridge (Massachusetts): Harvard University Press.#
Wolgensinger, Jacques (1996): //André Citroën.// Stuttgart: Motorbuch Verlag.$#
**Internetové zdroje:**$
{{www.citroen.com|http://www.citroen.com}}#
{{www.citroen.cz|http://www.citroen.cz}}#
Znak //Citroën//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/citroen/logotypes/autowp.ru_citroen_logo_2.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/citroen/logotypes/autowp.ru_citroen_logo_2.jpg}}#
Automobil //Citroën 2CV//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/citroen/2cv/autowp.ru_citroen_2cv_9.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/citroen/2cv/autowp.ru_citroen_2cv_9.jpg}}#
/a(Jaroslav Malina)/aa#
/tCitroën/tt$
//Muž://#
K milování v Citroënu#
snadno získáš sexy ženu.#
Odložíš širák a pláštík opršalý,#
třebaže nos máš spíš malý,#
kdekterá vzdychne ano,#
byť nejsi Cyrano.#
Však se Cyranem v souladu#
dodržuji zásadu:#
„Jen žádný shon! …#
Pointa je mi nad zákon …“#
#
//Žena://#
Ach Cyrano, ach Citroën,#
hned mě dostal do kolen.#
Hydro-pneumo pérování#
pro kolébavé milování.#
Chci užít si francouzského šarmu –#
to posílí mou budoucí karmu.#
Miluj mě po francouzsku,#
tak sladce, měkce a hebce#
jako v kolébce.#
#
//Mravokárce://#
Francouzských polibků se vám zachtělo,#
v Citroënu tělo na tělo …#
To by chtělo mít po ruce dělo!#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa