Colani, Lutz (Luigi) (2. 8. 1928, Německo), německý designér. Po studiích sochařství na Akademie der Künste v Berlíně, aerodynamiky na ľUniversité Paris-Sorbonne a praxi v několika renomovaných firmách se stal jedním z nejvýznamnějších světových designérů (obr. 1). Jeho vize a realizace se dotkly nejen staveb, jejich interiérů včetně mobiliáře, spotřebního zboží a dalších věcí, ale i dopravních prostředků, mezi nimiž zaujímají výjimečné postavení automobily.$${img{images/colani_01.jpg}{alone}}$
Obr. 1. Lutz (Luigi) Colani (2. 8. 1928, Berlín, Německo), německý designér.
V roce 1954 zpracoval například návrhy karoserií pro vozy značky //Fiat//, které tento italský výrobce využil v pozdějších vlastních modelech. V roce 1957 podle jeho návrhu vznikl sportovní vůz //Alfa Romeo//, který je dodnes obdivován návštěvníky v Martini Rosso Museum. V roce 1959 se Colani podílel na stavbě prototypu sportovního automobilu //BMW 700//. Od roku 1960 nesl jeho designérský rukopis dvoumístný otevřený vůz //Colani GT Spider// s technikou Porsche, který byl pro malosériovou produkci optimalizován italským designérem a podnikatelem Carlem Abarthem (1908–1979). Další sportovní kupé podle Colaniho překvapilo odbornou i laickou veřejnost na frankfurtském autosalonu v roce 1966. S tímto výčtem bychom mohli pokračovat dále a dotkli bychom se i studií v souvislosti se značkami //Citroën, Ferrari, Honda, Lada, Lotec March, Mazda, Mercedes, Volkswagen, Volvo// a dalšími.$
Z Colaniho automobilového designu lze bezpochyby připomenout dvě mimořádné kreace osobních vozidel nejvyšší kategorie. Jde jednak o prototyp s označením //ĽAiglon// z roku 1976 a dále o prototyp z roku 1996 s názvem //Colani Horch Mega Roadster//.$
ĽAiglon vychází z koncepce supersportovního automobilu, inspirovaného tolik obdivovaným designem karoserií stylu „francouzských křivek“ z druhé poloviny třicátých let 20. století. Colani v souvislosti s touto sedmimetrovou kreací, k jejímuž pohonu sloužily dva osmiválcové motory americké provenience s celkovým zdvihovým objemem přes 10 000 ccm, vyslovil názor, že extravagantní vozidla s designovými prvky konce třicátých let mohou zaujmout bez ohledu na dobu svého vzniku (obr. 2).$
${img{images/colani_02.jpg}{alone}}$
Obr. 2. Prototyp //ĽAiglon// Luigiho Colaniho z roku 1976 navazuje v designu karoserie na avantgardu automobilového designu z druhé poloviny třicátých let 20. století.
Po dalších dvaceti letech se Colani vrátil při tvorbě prototypu šestnáctiválcového //Horchu// k myšlence obnovení produkce speciální limitované série supersportovních vozidel spojených s tradiční prestižní německou značkou. Předválečné vozy Horch totiž vlastnily zejména prominentní osobnosti té doby (například //Horch 853 „Manuela“// s karoserií kupé od firmy Erdmann und Rossi z roku 1937 užíval legendární automobilový závodník Bernd Rosemeyer [1909–1938]). Celková koncepce prototypu mohla být svou exkluzivitou a technickými parametry v případě sériové realizace důstojným soupeřem tehdy se rozvíjejícího projektu //Bugatti Veyron//. Také Colanim osobitě koncipovaná plastika nad výrazným chladičem dokumentuje, stejně jako samotný prototyp, výrazné, až erotické emoce celého tohoto artefaktu (obr. 4). Nejen důrazem na sexualitu a erotismus a jistým excentrismem a schopností provokovat a kreativně naznačovat nové směry, ale i vizáží připomíná Luigi Colani velkého španělského malíře, grafika a sochaře veristického surrealismu, výtvarného kritika a spisovatele Salvadora Dalího (1904–1989).$
${img{images/colani_03.jpg}{alone}}$
Obr. 3. Prototyp supersportovního vozu //Colani Horch Mega Roadster// Luigiho Colaniho z konce devadesátých let 20. století.
${img{images/colani_04.jpg}{alone}}$
Obr. 4. Plastika na chladiči prototypu supersportovního vozu //Colani Horch Mega Roadster// vytvořená Luigim Colanim výrazně přispívá k erotickému vyznění celého díla.
/a(Jan Tulis)/aa