Daimler, Gottlieb (17. 3. 1834, Schorndorf, Německo – 6. 3. 1900, Cannstatt, Německo), německý inženýr, konstruktér a průmyslník. Daimler zkonstruoval se svým spolupracovníkem Wilhelmem Maybachem (1846–1929) první lehký rychloběžný benzinový motor. Tento čtyřtaktní univerzální motor, přihlášený k patentování v roce 1885, již zahrnoval takové inovace, jako jsou plovákový karburátor a žárové zapalování. Klíčem k úspěchu Daimlerových slavných motorů byl zejména vynález zapalování. Tato technická inovace, která dala automobilům „křídla“, spočívala v tom, že Daimler do hlavy válce vložil kovovou žhavicí trubičku, která byla zvenku zahřívána malým plaménkem. Tento prototyp pozdější zapalovací svíčky zvýšil efekt otáček ze dvou set na devět set za minutu.$
Daimler se stal průkopníkem obou nadčasových základních motorových prostředků pohybu na dvou a čtyřech kolech – motocyklů a automobilů. V listopadu roku 1885 fascinoval jeho syn Adolf chodce jízdou na motocyklu s malými postranními kolečky, který se řítil na tři kilometry dlouhé trati z Cannstattu do Untertürkheimu na tehdejší dobu fantastickou rychlostí dvanáct kilometrů za hodinu. Svůj status muže, který mění svět, Daimler potvrdil v průběhu let 1887–1888, kdy prováděl zkušební jízdy s „lehkým čtyřmístným kočárem s malým motorem“ – čtyřkolovým automobilem, který lze s trochou nadsázky označit za „prababičku všech mercedesek“. V roce 1889 Daimler a Maybach zaujali návštěvníky světové výstavy v Paříži svým revolučně koncipovaným automobilem s drátěnými vyplétanými koly a převodovkou s ozubenými koly, která nahradila do té doby užívaný řemenový převod.$
Úspěch motorů sestrojených dvojicí Daimler a Maybach vedl v roce 1890 k založení akciové společnosti //Daimler Motoren Gesellschaft (DMG)//, která zahájila expanzi německého automobilového průmyslu založeného na principech kvality spolehlivosti. V roce 1901 uvedla firma //DMG// na trh model //35 PS//, který získal označení Mercedes – prosadil je obchodní zástupce firmy a diplomat Emil Jellinek (1853–1918); //Mercedes// bylo totiž (původem španělské mazlivé) jméno jeho tehdy desetileté dcery a současně pseudonym, pod nímž rád vystupoval jako automobilový závodník. //Mercedes 35 PS// vstoupil do automobilové historie jak svými konstrukčními inovacemi, tak schopností vítězit v prestižních závodech. K prosazení této značky přispěla také jednoduchá a komfortní obsluha a zájem takových celebrit, jako byl americký miliardář a průmyslník John Davison Rockefeller (1839–1937), který se zařadil mezi zákazníky.$
${img{images/daimler_01.jpg}{alone}}$
Obr. 1. Gottlieb Daimler (1834–1900).$
${img{images/daimler_02.jpg}{alone}}$
Obr. 2. Skleník ve městě Bad Cannstatt (Bádensko-Württembersko, Německo), ve skleníku je zřízen Památník Gottlieba Daimlera.$
${img{images/daimler_03.jpg}{alone}}$
Obr. 3. Dílna Gottlieba Daimlera rekonstruovaná ve skleníku v Bad Cannstattu.$
${img{images/daimler_04.jpg}{alone}}$
Obr. 4. Motocykl s malými postranními kolečky //(Reitwagen)//, 1885. Konstruktér: Gottlieb Daimler.$
${img{images/daimler_05.jpg}{alone}}$
Obr. 5. Daimlerův vůz s malým motorem – čtyřkolový automobil, který bývá s trochou nadsázky považován za „prababičku všech mercedesek“, 1887–1888.$
Literatura:$
Haug, Gunter (2010): //Gottlieb Daimler – Der Traum vom Fahren.// Stuttgart: Masken-Verlag. Niemann, Harry (2000): //Gottlieb Daimler: Fabriken, Banken und Motoren.// Bielefeld: Delius Klasing.$
/a(Jaroslav Malina)/aa