Ferrari S.p.A. (Ferrari), italská automobilka se sídlem v Maranellu, proslulá především svými sportovními vozy a účastí v automobilových závodech, zejména ve Formuli 1; dnes součást koncernu Fiat, přičemž Fiat Group vlastní 90 % podíl Ferrari a syn zakladatele firmy Piero Ferrari zbylých 10 %. Firmu založil bývalý automobilový závodník Enzo Ferrari (1898–1988). Původně, když v roce 1929 vytvořil v Modeně společnost Scuderia Ferrari určenou k podporování amatérských automobilových jezdců, neměl v úmyslu vyrábět silniční vozy. Do roku 1938, kdy byl oficiálně zaměstnán jako šéf závodního týmu Alfy Romeo a připravoval na závodění mnoho jezdců této firmy. V roce 1940 v rámci válečné zbrojní výroby částečně převzala Alfu Romeo italská vláda. Divize, kterou řídil Ferrari, byla však natolik malá, že se jí tato situace nedotkla. Protože Ferrarimu byla závodní činnost po dobu čtyř let zakázána ve smlouvě s Alfou, Scuderia se přeměnila na Auto Avio Costruzioni Ferrari, vyrábějící stroje a díly pro letectví. Pod označením SEFAC (Scuderia Enzo Ferrari Auto Corse) Ferrari během „nezávodního“ období vyrobil jediný typ závodního vozu //Tipo 815//, což byl vlastně první automobil Ferrari. Představil se v roce 1940 v závodě Mille Miglia. V roce 1943 Ferrari přemístil továrnu do Maranella, kde působí dodnes.#
Prvním skutečným závodním vozem Ferrari se v roce 1948 stal model //125 S//, poháněný dvanáctiválcovým vidlicovým motorem o objemu 1,5 litru. Ferrari sice nerad automobily prodával, ale musel tak činit, aby mohl dále podporovat tým Scuderia. Mezitím si však jeho vozy získaly pověst výjimečných automobilů (jejich výkony v té době převyšovaly jen vozy španělské firmy Pegaso, která však později zanikla). Silniční vozy Ferrari prosluly také svým designem, neboť je navrhovala nejlepší studia: Pininfarina, později i firmy Bertone, Ghia, Scaglietti, Touring nebo Vignale. Pojmenování modelů Ferrari se v průběhu času měnilo. Zpočátku trojmístné číslo značilo objem jednoho válce motoru (například modely //250, 365// nebo nejnověji //456//). Tento způsob označování se u dvanáctiválcových modelů udržel až do devadesátých let. Od šedesátých let se také začalo používat trojmístné označení složené z objemu motoru a počtu válců – jako první //Dino Ferrari 206// (tedy objem dva litry, šest válců), později například //512 BB// (pět litrů, dvanáct válců). Dnes je tímto způsobem pojmenován //model 612// (2004-2011). Ostatní moderní Ferrari mají v číselném označení zaznamenán pouze objem motoru. Vlastnictví vozu Ferrari je znakem bohatství a prestiže, v některých případech i snobismu.$
${img{images/Ferrari_znak.jpg}{alone}}$
$Znak //Ferrari//.$
${img{images/Ferrari_458.jpg}{alone}}$
$Automobil //Ferrari 458//.$
Literatura:$
Biagi, Enzo (2001):// Ferrari – The Drake.// Milano: Biblioteca Universale Rizzoli.#
Casamassima, Pino (2001): //Enzo Ferrari. Biografia di un mito.// Firenze: Le Lettere.#
Dal Monte, Luca (2004): //Il tedesco volante e la leggenda Ferrari//. Milano: Baldini & Castoldi.#
Dal Monte, Luca – Zapelloni, Umberto (2000): //La Rossa e le altre.// Milano: Baldini & Castoldi.#
Orefici, Oscar (2007): //Ferrari Romanzo di una vita.// Milano: Cairo Editore.#
Turrini, Leo (2002):// Enzo Ferrari. Un eroe italiano.// Milano: Mondadori.#
Williams, Richard (2001): //Enzo Ferrari: A Life.// London: Random House.#
Yates, Brock (1991): //Enzo Ferrari: The Man and the Machine.// London: Doubleday.$#
**Internetové zdroje:**$
{{www.ferrari.com|http://www.ferrari.com}}#
{{www.ferrari.cz|http://www.ferrari.cz}}#
Znak //Ferrari//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/ferrari/logotypes/autowp.ru_ferrari_logo_3.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/ferrari/logotypes/autowp.ru_ferrari_logo_3.jpg}}#
Automobil //Ferrari 458//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/f/ferrari/458/ferrari_458_italia_us-spec_7.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/f/ferrari/458/ferrari_458_italia_us-spec_7.jpg}}#
/a(Jaroslav Malina)/aa#
**Ferrari**$
//Muž://#
Drahé auto, silný motor o řidiči praví,#
jsem úspěšný podnikatel, bohatý a zdravý.#
Zlatý řetěz, holá hlava, husté ochlupení#
a naivní včelička se chystá k opylení.#
Sebeláska – to je má pohonná hmota,#
kterou neomezí žádná EU kvóta.#
#
//Žena://#
Ani mně nehrozí bruselské kvóty,#
obuji vysoké lesklé šněrovací boty,#
přestanu vylehávat na divanu,#
stoupnu si rovnou do průvanu,#
aby mě zaručeně zblik#
můj idol - Pepek ve Ferrari –#
nyní podnikatel, dříve námořník.#
Pracuji totiž na volné noze,#
nedělám to však v každém voze.#
#
//Mravokárce://#
Nelez, dívko, do Ferrari!#
Gonokoky, spirochety –#
nepříjemné jsou to dary.#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa