(Fiat; původně zkratka názvu: Fabrica Italiana Automobili Torino), italská automobilka, součást koncernu Fiat Group (jeho základy v roce 1899 položila skupina investorů, do které patřil i Giovanni Agnelli [1866–1945]) se sídlem v Turíně, vyrábějící osobní i nákladní automobily, autobusy, zemědělské a stavební stroje a zařízení do továren, působí také na mediálním a finančním trhu. Dnes koncern vlastní více než šest set společností a patří mezi sto světových automobilek s největším obratem.#
V roce 2000 došlo k dohodě o partnerství s americkým koncernem General Motors Company (GM): Fiat získal akcie GM (5,1 %) a GM akcie automobilové divize Fiatu (20 %); součástí dohody byla i opce na nákup zbytku akcií automobilové divize Fiatu, GM této možnosti nevyužil a dohoda byla zrušena v roce 2005. V roce 2009 společnost uzavřela dohodu o partnerství s bankrotující americkou automobilkou Chrysler,která je od roku 2014 kompletně vlastněna Fiatem.#
Společnost Fiat prodejem licencí významně ovlivnila rozvoj automobilismu v některých zemích bývalého východního bloku: automobilku VAZ v městě Togliatti v někdejším Sovětském svazu (dnes Ruská federace), automobilku Zastava v městě Kragujevac v někdejší Jugoslávii (dnes Srbsko), automobilku Fabryka Samochodów Małolitrażowych (FSM), Bielsko-Biała (Polsko), která v licenci vyráběla s velkým úspěchem //Fiat 126// s označením //126p//. Tento typ vozu nemalou měrou přispěl k tomu, že celkový počet vyrobených kusů překročil čtyři a půl milionu. Automobilka Fiat vždy vynikala v produkci levných malých rodinných vozů s dobrými jízdními vlastnostmi a přitažlivým designem (světového rozšíření dosáhly zejména modely: //124, 125, 126, 127, 128, 130, 131, 500, 600, 850, Bravo, Cinquecento, Multipla, Punto// či //Uno//). „Automobilová krize“ však postihla i Fiat Group Automobiles S.p.A., automobilka se však zotavila z prodělečného stavu, například díky výrobě úspěšných malých modelů v retro stylu (od roku 2007 je produkován model //500// s designem, který odkazuje na stejnojmenný kultovní Fiat z roku 1957).$
${img{images/Fiat_znaky.jpg}{alone}}$
$Některé znaky //Fiat// používané v historii.$
${img{images/Fiat_znak.jpg}{alone}}$
$Aktuální znak //Fiat//$
${img{images/Fiat_nuova_500.jpg}{alone}}$
$Automobil //Fiat 500//$
Literatura:$
Avantario, Vito (2002): //Die Agnellis – Die heimlichen Herrscher Italiens.// Frankfurt am Main: Campus Verlag.#
Dessì, Felice (1961): //Storia illustrata deľauto Italiana.// Vol. I. Milano: Giumar di Piero De Martino e C.#
Dessì, Felice (1962): //Storia illustrata deľauto Italiana.// Vol. II. Milano: Giumar di Piero De Martino e C.#
Heins, Stefan (1999): //FIAT – 100 Jahre Automobile aus Turin, 1899–1999.// Königswinter: Heel.#
Volpato, Giuseppe (2004): //Il caso FIAT: Crisi e riorganizzazione strategica di un’impresa simbolo.// Torino: ISEDI.$#
**Internetové zdroje:**$
{{www.fiat.com|http://www.fiat.com}}#
{{www.fiat.cz|http://www.fiat.cz}}#
Některé znaky //Fiat// používané v historii. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/fiat/autowp.ru_fiat_logo_2.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/fiat/autowp.ru_fiat_logo_2.jpg}}#
Aktuální znak //Fiat//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/fiat/logotypes/autowp.ru_fiat_logo_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/fiat/logotypes/autowp.ru_fiat_logo_1.jpg}}#
Automobil //Fiat 500//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/fiat/500/autowp.ru_fiat_nuova_500_f_7.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/fiat/500/autowp.ru_fiat_nuova_500_f_7.jpg}}#
/a(Jaroslav Malina)/aa