(anglicky: //Formula One//, zkratka: F1), „královská disciplína“ automobilového sportu pro takzvané monoposty, založená v roce 1946. Kořeny Formule 1 jsou hledány v automobilových závodech z konce 19. století, které od roku 1906 získávaly status Grand Prix (Velká cena). S prvními pravidly ve dvacátých letech 20. století byla série závodů přejmenována na //Formule Grand Prix//; ve třicátých letech se uskutečnilo prvních pět ročníků evropského šampionátu, který byl nazván //Grandes Epreuves//. V prvních poválečných letech byla ustanovena Formule A, která se stala základem poválečných závodů Grand Prix, jež prozatím neměly status mistrovství. (Několik závodů bylo však zorganizováno již v období před druhou světovou válkou.) Myšlenka uspořádat mistrovství světa vznikla v roce 1947. V následujícím roce byla Formule A přejmenována na Formuli 1, přispěl k tomu i fakt, že vznikla nižší série Formule 2. V roce 1949 se na kongresu zástupců pořadatelů vybralo sedm Grand Prix započítávaných do mistrovství světa. Prvním závodem nově založeného mistrovství světa byla Velká cena Velké Británie v roce 1950.$
Formule 1 patří pod Mezinárodní automobilovou federaci (Fédération Internationale de ľAutomobile se sídlem v Paříži, zkratka: FIA), která je nejvyšší organizační složkou. Mistrovství světa F1 sestává ze série závodů, které jsou označovány jako Grand Prix. Soutěží se na uzavřených autodromech či tratích a městských okruzích různých tvarů a délek. Vozy jsou jednomístné, k tomuto účelu speciálně vyrobené a jejich technické parametry se mění vzhledem k pravidlům, která se každoročně upravují. Od roku 1950 se pořádá Mistrovství světa jezdců a od roku 1958 i pohár konstruktérů. Tradičním operačním centrem Formule 1 a nejvýznamnějším trhem je Evropa. Postupem času získala tato sportovní disciplína na popularitě a prosadila se i jinde ve světě. Mezi nejnovější pořadatele se zařadili Bahrajn, Čína, Malajsie a Turecko, novými kandidáty na pořádání Grand Prix jsou Bulharsko, Dubaj, Indie, Korejská republika a Ruská federace. Je zřejmé, že v zájmu FIA je rozšíření aktivit směrem na východ a do Asie. V USA, kde se uskutečnilo nespočet Velkých cen, se Formule 1 netěší takové popularitě, jako je tomu v Evropě, neboť jsou obecně preferovány tradiční závody rozdělené do tří sérií. Finanční a obchodní toky ve Formuli 1 jsou řízeny skupinou Formula One Group, patřící až do roku 2005 společnosti SLEC Holdings, která prodala počátkem roku 2006 část akcií CVC Capital Partners. Sport a televizní práva kontroluje Formula One Management a tu ovládá britský automobilový funkcionář a podnikatel Bernie Ecclestone (narozen 1930) prostřednictvím společnosti Alpha Prema.$
Rekordmanem v počtu titulů mistra světa (sedm) je německý pilot Michael Schumacher (narozen 1969). Nejvíce titulů v poháru konstruktérů (šestnáct) získalo Ferrari. Rakušan Jochen Rindt (1942–1970) je jediným šampionem, který získal titul mistra světa in memoriam (v roce 1970). Zatím nejmladším šampionem je německý pilot Sebastian Vettel (narozen 1987), který získal titul mistra světa v roce 2010 ve svých necelých čtyřiadvaceti letech.$
V sezoně 2011 soutěžily tyto týmy: AT&T Williams (konstruktér: Williams, piloti: Rubens Barrichello, Pastor Maldonado), Force India F1 Team (konstruktér: Force India, piloti: Paul di Resta, Adrian Sutil), Hispania Racing F1 Team (HRT) (konstruktér: HRT, piloti: Narain Karthikeyan, Vitantonio Liuzzi), Lotus Renault GP (konstruktér: Renault, pilot: Vitalij Petrov), Marussia Virgin Racing (konstruktér: Virgin, piloti: Jerôme d’Ambrosio, Timo Glock), Mercedes GP Petronas F1 Team (konstruktér: Mercedes, piloti: Nico Rosberg, Michael Schumacher), Red Bull Racing (konstruktér: Red Bull, piloti: Sebastian Vettel, Mark Webber), Sauber F1 Team (konstruktér: Sauber, pilot: Kamuj Kobajaši), Scuderia Ferrari Marlboro (konstruktér: Ferrari, piloti: Fernando Alonso, Felipe Massa), Scuderia Toro Rosso (konstruktér: Toro Rosso, piloti: Jaime Alguersuari, Sébastien Buemi), Team Lotus (konstruktér: Lotus, piloti: Heikki Kovalainen, Jarno Trulli), Vodafone McLaren Mercedes (konstruktér: McLaren, piloti: Jenson Button, Lewis Hamilton).$
Literatura:$
D’Alessio, Paolo (2005): //Krásky & svět rychlých kol.// Čestlice: Rebo.
Födisch, Jörg-Thomas – Kahnt, Erich (1999): //50 Jahre Formel 1: Die Sieger.// Schindellegi: Heel Verlag.#
Gruner, Peter (1997):// Das Formel-1-Lexikon.// Düsseldorf: Econ Verlag.#
Guzzardi, Giuseppe – Rizzo, Enzo (2001): //Automobilový sport: Století soutěživosti a touhy vyhrávat.// Čestlice: Rebo.#
Hay-Nicholls, Adam (2010): //Formula 1: Úplný obrazový průvodce Formule 1.// Praha: Mladá fronta.#
Jones, Bruce (1999): //Formel 1 Enzyklopädie: Fahrer, Teams, Rennen und Legenden.// Berlin: Sportverlag.#
Knupp, Willy, ed. (2000): //Kampf am Limit: Die Formel 1 Chronik 1950–2000.// Düsseldorf: Zeitgeist Verlag.#
Kühne-Hellmessen, ed. (2004): //Verrückte Formel 1: Mit kompletter Chronik und Super-Statistik.// Zürich: Sportverlag Europa.#
Pittler, Andreas P. (2002): //Faszination Formel 1.// Wien: Aurora.#
Schlang, Achim (1984): //Die Formel-1-Asse unserer Zeit.// Stuttgart: Motorbuch Verlag.#
Vergeer, Koen (2001): //Formel 1: Geschichte einer fanatischen Liebe.// Berlin: Rütten & Loening.$#
**Internetové zdroje:**$
{{www.formula1.com|http://www.formula1.com}}#
/a(Jaroslav Malina)/aa#
**Formule 1 – Ferrari**$
//Muž://#
Jen se vzpínej, černý koni,#
kopyty tluč na vrata.#
Stejně letos jako loni#
zažijeme dramata.#
Rychlá auta v rudém hávu#
sklízí obdiv, šíří slávu.#
#
//Žena://#
Vedle stojím v záři ramp,#
celá v kůži, žena-vamp.#
Neúprosná jako kat#
chci bořit i milovat.#
Ohněm vášně, vůní dýmu#
ocejchuji ducha týmu.#
#
//Mravokárce://#
Zkrotit koně, to by chtěla#
tahle kráska z Maranella.#
Směšná je jak stará bela!#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa#
**Formule 1 – Force India F 1**$
//Muž://#
V Indii mých snů není volná láska,#
zákonitý manžel s manželkou se laská,#
prase mají za nečisté, krávu posvátnou,#
z alkoholu nikdo nemá mysl malátnou,#
žena je pro muže bohyně,#
nosí ji na rukou, chová na klíně,#
ve Formuli 1 obdiv si zjedná#
tým Force India F 1.#
#
Kdyby indický subkontinent#
byl jenom samý abstinent,#
Vidžaj Málja, pivní král,#
kde by sehnal kapitál,#
aby koupil Spyker Team#
(o jehož vítězství marně sním)#
s partnerem jménem Michiel Mol,#
kdyby se nepil alkohol.#
#
//Indická žena://#
Force India VJM04#
k vítězství na Grand Prix#
možná míří,#
ale u mne piloti,#
ať sebevíc se lopotí,#
zůstávají bez šance –#
Evropany máme za kance.#
Bože, zatrať Evropany,#
kteří przní čisté panny;#
jsme však lidé omylní –#
což v Indii se nesmilní?#
#
//Mravokárce://#
Jako součást podvozku#
instalujte rákosku#
na smilníka i násosku.#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa#
**Formule 1 – McLaren**$
//Žena://#
McLaren Mercedes – jaká to tradice –#
tituly mistrů světa i vyklízené pozice.#
Vítězství, porážky, naděje, zoufání,#
Hamilton soupeře jako chrt prohání,#
před davy fanynek schovat se uhání.#
Šílím po něm, kéž i on po mně prahne,#
jak dlouho vydrží zbožňování vzdorovat?#
Bere nohy na ramena, zase mi zahne!#
Mám o jeho náklonnost ještě bojovat?#
#
//Muž://#
„Není krása tam, kde není boj“,#
to Marinetti a futuristé tvrdili.#
láskou k nebezpečí přiopilí,#
obdivem k závodničkám#
„s výbušným dechem“#
a chválou rychlosti nešetřili.#
Tobě by taktiku poradili:#
- vzít Hamiltona útokem,#
případně ho zfackovat,#
bude-li se ještě zpěčovat.#
#
//Mravokárce://#
Filippo Tomasso Marinetti#
zamýšlel zakázat špagety,#
jak myslíš, že bys dopad’ ty?#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa#
**Formule 1 – Red Bull**$
//Muž://#
Kdo to kdy viděl? Rakouská stáj!#
Na pistě peklo a v cíli ráj.#
Býk nechal koridy, vydal se na trať,#
jestli to prohraje, klidně ho zatrať.#
#
Vettel tak pevně na trůně sedí#
a sličné dívky leští mu hledí.#
Nedbejte závisti, byla a bude.#
"Tu felix Austria nube!"#
Vězte, že Sebastian Vettel,#
používá euforizující betel.#
Až to neúplatná jury odhalí,#
skončí Vettelovi halali.#
#
//Dívka, vzdělaná Tamilka://#
Vždyť to je pepřovník betelový,#
neuškodí mému Vettelovi,#
v mé rodné tamilštině je to vettilai#
(drsňáci ho s vápnem, tabákem žvýkaj),#
název tvoří vetti, tj. „vítězství“,#
to přec každé malé dítě ví,#
a když k tomu přidáš ilai, „list“,#
můžeš si být na sto procent jist,#
že latinsky zve se Piper betle#
a že skončí v mojí bettle,#
jak říkají Brňáci,#
štatloví kabrňáci.#
#
//Mravokárce://#
Vettela chceš do postele?#
Děvče, ty jsi ale tele!#
Zavřou vás do jedné cele!#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa#
**Formule 1 – Toro Rosso**$
//Žena://#
Proč všichni chtějí jen býky ve znaku,#
hojí si komplexy z období útlaku?#
Proč Toro Rosso, proč ne Bílá Slepice,#
sponzorem Xaverov, do kasy tisíce …#
Chcete-li probudit spící býky,#
poštvěte je raděj na politiky.#
Mým idolem je mechanik z Tora Rossa,#
talentovaný muž s aktivními žlázami,#
velikostí vajec připomíná pštrosa,#
obohatila bych ho slepičími vlohami.#
#
//Muž://#
Rodiče mínili, že nejsem moc motorný,#
prodělal jsem však výcvik odborný.#
Vyladím motory, vyměním spojler,#
jsem mladý kohoutek a žádný brojler.#
Nejenom jezdec může být sex-symbol,#
to já jsem Don Juan ve světě rychlých kol!#
#
//Mravokárce://#
Sázka na Dona Juana#
je předem prohraná,#
iluze nevydrží do rána.#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa#