(zkratka názvu: //Горьковский Автомобильный Завод//, česká transkripce: //Gorkovskij Avtomobiľnyj Zavod//), ruský (dříve sovětský) výrobce osobních, nákladních a vojenských automobilů se sídlem v Nižném Novgorodu; byl založen v roce 1929, od té doby bylo vyrobeno více než 16 milionů automobilů značky GAZ. Firma GAZ je součástí GAZ Group, největší ruské společnosti působící v automobilovém průmyslu, pod kterou spadá 18 závodů v deseti ruských regionech, mimo jiné společnosti PAZ a LiAZ, vyrábějící autobusy, a výrobce motorů Avtodiesel. GAZ proslul zejména díky svým vojenským a nákladním automobilům a osobním vozům //Čajka//, //Poběda// a //Volha// z dob existence Sovětského svazu; dnes jsou osobní vozy s 6,5 % podílem okrajovým produktem GAZu.# V roce 1929 byla na základě smlouvy o spolupráci mezi SSSR a americkou automobilkou Ford Motor Company započata stavba továrny v Nižném Novgorodu, kde měl být podle dohody vyráběn nový osobní a lehký užitkový automobil podle licence Fordu. Sériová výroba se rozběhla v roce 1932, kdy vznikl první vůz //GAZ-AA//, založený na malém nákladním //Fordu A-A//. V témže roce následoval osobní model //GAZ-A//, shodný podle licence s //Fordem A//. Automobilka byla oficiálně založena v roce 1932 jako //Нижегородский автомобильный завод имени В. М. Молотова// (česká transkripce: //Nižegorodskij avtomobiľnyj zavod imeni V. M. Molotova//, a proto nesly první nové vozy jméno //NAZ//. Po přejmenování města Nižnij Novgorod na Gorkij v roce 1932 byly všechny vozy označovány jako GAZ. Inspiraci vozy Ford nesly také modely //AAA// a od roku 1936 nástupce modelu //A, GAZ M-1//. S postupem času byli sovětští konstruktéři schopni samostatně vytvářet vlastní automobily. V roce 1938 byl vyvinut také první vůz 4x4 značky GAZ, model //61//, který však byl vyroben pouze v malém množství.# Ve válečných letech 1941–1945 se podnik přeorientoval na vojenskou výrobu. V roce 1941 začala výroba terénního vozu s pohonem všech kol //GAZ 64//. Za jeden rok vznikl jeho modernizováním //GAZ 67//, který zůstal ve výrobě až do roku 1953. Oba modely typu Jeep sehrály za druhé světové války důležitou roli ve válečném úsilí Sovětského svazu. Kromě toho automobilka vyrobila mnoho tanků, děl a obrněných vozidel. Již během války, v roce 1943, začal vývoj nového osobního automobilu, který měl přijít do sériové výroby po skončení bojů. Tímto vozem byl //GAZ M20 Poběda//, který se začal prodávat v roce 1946. Vůz s moderním designem, v ničem nepřipomínající předválečnou světovou produkci, byl prvním sovětským automobilem se samonosnou karoserií a v licenci se vyráběl i v Polsku ve varšavské automobilce FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) jako //Warszawa//. Druhou poválečnou novinkou byl pozdější úspěšný nákladní automobil //GAZ-51//. V roce 1950 začala výroba luxusního modelu //GAZ-12 ZIM//, který vyplňoval mezeru mezi modelem Poběda a špičkovými reprezentativními vozy //ZIS//. Název ZIM zkracoval //Zavod Imeni Molotova//, kterýžto oficiální název nesla automobilka až do roku 1956. Úlohu vlajkové lodi značky převzal po modelu //12 ZIM// v roce 1959 typ //13 Čajka//, který zůstal ve výrobě až do roku 1981 a sloužil jako reprezentativní model vysokým představitelům komunistické strany i diplomatům. Posledním představitelem této kategorie vozů značky GAZ byl model //14 Čajka//, který setrval ve výrobním programu do roku 1989. Stárnoucí vojenský off-road //GAZ 67// nahradil v roce 1953 //GAZ 69//. Tento úspěšný armádní automobil se v závodě v Gorkém vyráběl pouze do roku 1956, kdy byla jeho výroba přenesena do továrny UAZ v Uljanovsku, kde se z něho později vyvinul model //469//. V roce 1956 začala výroba proslulého modelu //GAZ-21 Volha//, který zaznamenal úspěch na Východě i na Západě, kde se i licenčně montoval v továrně v belgických Antverpách.# V roce 1992 byl podnik přeměněn na akciovou společnost. Zatímco po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 začala výroba osobních automobilů upadat a nedokázala již navázat na své dřívější úspěchy, výroba nákladních automobilů a autobusů přetrvávala bez potíží nadále a postupem času si vydobyla v nabídce GAZu nejdůležitější pozici. V roce 2000 společnost koupila firma Basic Element. Od roku 2005 je automobilka GAZ hlavní značkou v koncernu GAZ Group, který podle ní nese jméno. Kromě samotné automobilky GAZ do něj dále spadají výrobci autobusů LiAZ a PAZ, výrobce motorů Avtodiesel, výrobce rypadel a bagrů Tver nebo výrobce těžkých nákladních vozů Ural Automobil Plant. V roce 2006 GAZ Group převzal britského výrobce užitkových automobilů LDV, který však na následky ekonomické krize v roce 2010 zkrachoval. I přesto je GAZ Group největší ruskou společností působící v automobilovém průmyslu: v roce 2010 skončila vlastní automobilka GAZ (nikoliv GAZ Group) na devátém místě v pořadí nově prodaných automobilů (společně s užitkovými vozy). Produkce nových vozů je zaměřená především na lehké a těžké užitkové vozy, přičemž hlavní těžiště odbytu firma nachází v úspěšném modelu //GAZelle// a v jeho karosářských variantách //Sobol// (mikrobus) a //Valdai// (valník). Nejnovějším pokusem o návrat do třídy osobních automobilů byl model //Volga-Siber//. Tento vůz, který byl založen na voze //Chrysler Sebring// a který měl navázat na slávu modelů Volha, se však nesetkal s úspěchem; výroba začala v roce 2008 a byla ukončena již o dva roky později. V současnosti se GAZ orientuje na spolupráci s koncernem Volkswagen Group a jeho součástí Škodou Auto. Výroba automobilů //Škoda Octavia// a //Škoda Yeti// a //Volkswagen Jetta// nahradila ve výrobním programu model Volga-Siber.$ ${img{images/Gaz_znak.jpg}{alone}}$ $Znak //GAZ//.$ ${img{images/Gaz_volga.jpg}{alone}}$ $Automobil //GAZ Volha//.$ $ Literatura:$ Šugurov, Lev Michajlovič (1993–1998): //Avtomobili Rossiji i SSSR.// 3 sv. Moskva: ILBI – Prostreks.# Šugurov, Lev Michajlovič – Širšov, Vladimir Petrovič (1980): //Avtomobili strany sovětov.// Moskva: DOSAAF (Dobrovoľnoje obščestvo sodějstvija armii, aviacii i flotu).# Tuček, Jan (2009): //Auta východního bloku.// Praha: Grada Publishing.# # /tInternetové zdroje:/tt$ {{www.gazgroup.ru|http://www.gazgroup.ru}}# Znak //GAZ//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/gaz/logotypes/autowp.ru_gaz_logo_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/gaz/logotypes/autowp.ru_gaz_logo_1.jpg}}# Automobil //GAZ Volha//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/gaz/volga/autowp.ru_gaz_21_volga_3.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/gaz/volga/autowp.ru_gaz_21_volga_3.jpg}}# /a(Jaroslav Malina)/aa# **GAZ**$ //Muž://# Za Sovětského svazu# láska vzkvétala v Gazu.# To byly ovšem květy ledové,# v krutém sibiřském mrazu# nelze prožít týdny medové.# A cestou necestou po srázu# milenci ztrácejí naději,# že v širém Sovětském svazu# k něčemu kloudnému dospějí.# Sotva se schouleni v Gazu# vodkou a láskou trošku zahřejí,# lopotně škrabou námrazu# a následně uvíznou v závěji.# # Starý dobrý gazík oblíbil si i Mrazík,# Nastěnku sněhem přikrýval,# „Je ti teplo, děvče?“ vlídně se ptal.# Nastěnka s Ivanem se sobě zalíbili,# a když příroda nezapomene na jaro,# umožní, aby i v Rusku rozmrzli# a poprvé se políbili.# # //Žena://# Já do Gazu nikdy nevlezu,# ač vládnu lepými tvary,# od přírody sexy dary,# to radši sex na pařezu.# Baba Jaga, to je volba!# Umí na komando měnit polohu:# „K lesu zády, ke mně čelem“,# je zvyklá souložit v brlohu# a nebojí se ani lítých šelem.# # //Mravokárce://# Pohádka //Mrazík// – moudrosti zdroj.# Perpetuum mobile – hypotetický stroj.# Láska v Gazu – neuvěřitelný boj. /a(Jaroslav MalinaJan FilipskýJaroslav Pernica)/aa