korejský výrobce automobilů, součást mezinárodního podnikatelského konglomerátu Hyundai se sídlem v jihokorejském Soulu, který působí v mnoha zemích světa v nejrůznějších odvětvích, od strojírenské a chemické výroby přes stavbu lodí (jeden z největších výrobců lodí na světě), automobilový průmysl, elektroniku a informační technologie až po konzultační a logistické služby. Základy koncernu Hyundai vytvořil korejský podnikatel Čong Ču-jong (1915–2001). Čong projevoval podnikatelské sklony od útlého mládí, ale jako nejstarší z osmi dětí měl podle tradiční korejské etiky zůstat ve svazku se svou rodinou. Nedokázal se svých záměrů vzdát a několikrát utekl z domova, aby našel vhodné prostředí, ve kterém by mohl uplatnit svůj talent a vyniknout. Působil ve stavebnictví, v cukrovarnictví, prodával obilí … Důležitou roli v jeho úspěchu hrála tehdejší ekonomická situace: když se mu naskytla příležitost obchodovat s rýží, využil k tomu rýži ze severokorejského Asanu, která byla levnější než rýže dovážená z Japonska. Umění načasovat obchodní záměr ve správný čas osvědčil i v roce 1940, kdy založil opravárenský podnik pro nákladní a osobní vozy. V průběhu osvobozování Koreje od Japonců a především během korejské občanské války v letech 1950–1953 jeho firma nahromadila zejména díky americkým zakázkám značný kapitál. Po válce získal podnik název Hyundai („moderní“) – jako symbol vznikání „nové“ Koreje. Při obnově země z poválečného stavu využil Čong opět svou obchodní intuici a založil stavební firmu Hyundai Engineering and Constructing; ta se stala základem skupiny Hyundai, v jejímž rámci v roce 1967 vznikla divize Hyundai Motor Company, vyrábějící automobily. V roce 1999 zakoupila společnost Hyundai jihokorejského výrobce automobilů Kia Motors Corporation a vznikla jedna z největších světových automobilek – společnost Hyundai-Kia Automotive Group. V roce 2010 v počtu vyrobených automobilů patřilo podle Organisation Internationale des Constructeurs d’Automobiles společnosti Hyundai-Kia Automotive Group čtvrté místo: 1. Toyota Motor Corporation (8 557 351), 2. General Motors Company (8 476 192), 3. Volkswagen Group (7 341 065), 4. Hyundai-Kia Automotive Group (5 764 918), 5. Ford Motor Company (4 988 031).# Hyundai Motor Company je dynamická společnost, která v posledních letech dosáhla mnoha úspěchů na světovém trhu. V českých zemích se výrazněji prosazuje především díky novému závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v moravskoslezských Nošovicích. Další tři závody má Hyundai v Koreji, po dvou v Číně a Indii a po jednom v Rusku, Turecku a ve Spojených státech amerických. Všechny závody spojuje stejná filozofie usilující o to, aby se přežité názory a předsudky proměnily v nové pokrokové myšlení. Toto východisko zdůrazňuje slogan //„New Thinking, New Possibilities“// („Nové myšlení, nové možnosti“). Hyundai Motor Company zažívá obrovský růst a zařadil se mezi největší výrobce automobilů na světě. Kořeny společnosti sahají do roku 1967. O rok později byla otevřena první továrna pro montáž modelu //Cortina//. Tento pilotní model zaznamenal velký úspěch a společnost se začala rozvíjet. V roce 1974 byl na autosalonu v Turíně představen první jihokorejský nezávisle navržený model //Hyundai Pony//. V roce 1976 byl tento vůz poprvé exportován, poprvé do Ekvádoru. V roce 1978 se Hyundai podílel 100 000 kusy na celkové výrobě Hyundai Pony. Během osmdesátých a devadesátých let byly založeny další závody v korejském Čondžu a Ulsanu, v Kanadě, Číně, Indii a Turecku. V roce 1985 překonal Hyundai první milion kusů z celkové výroby. O čtyři roky později byly překonány 3 miliony vyrobených vozů a v roce 1990 dovršila roční výrobní kapacita více než 1 milion automobilů v závodu Ulsan Plant, který se stal jednou z největších továren na světě. Ve stejném období byly uvedeny modely //Excel, Grandeur (Azera)// a //Sonata//. Na začátku devadesátých let překonal Hyundai 4 miliony kusů celkové výroby. V roce 1991 byl představen první vlastní čtyřválcový benzinový motor Hyundai – Alpha 4. V roce 1995 následoval motor Beta 4 a o tři roky později celohliníkový motor Delta V-6. Během vývoje a výzkumu nových motorů byl představen i projekt //Hyundai Sonata Electric Vehicle// – první elektromobil Hyundai. V roce 1994 byla překonána roční produkce 1 milionu kusů výrobní značky Hyundai. V roce 1996 Hyundai dosáhl celkového prodeje 10 milionů kusů a 4 milionů kusů v celosvětovém exportu. Globální působení se odrazilo i v tom, že se v roce 1998 stal Hyundai oficiálním partnerem fotbalové organizace Fédération Internationale de Football Association (FIFA) při sponzorování Mistrovství světa ve fotbale.# V období 1994–1996 byly uvedeny modely //Accent (Verna), Tuburon (Hyundai Coupe), Atos, Equus (Centennial), Trajet, Santa Fe, Elantra.// Devadesátá léta byla pro Hyundai obdobím expanze a ekonomického rozkvětu, k němuž přispělo i získání Kia Motors Corporation a založení Hyundai-Kia Automotive Group. Nové milénium začalo uvedením //Santa Fe Fuel Cell Electric Vehicle// a nových modelů //Getz, Tuscon, Veracruz (ix55)//, později také uvedením modelů //i10, i30, Genesis, Genesis Coupe, i20//. V roce 2007 se automobilka přiklonila k alfanumerickému označení svých modelů, kombinujícímu písmeno //i// a číslo, které symbolizuje danou třídu toho kterého vozu. V rámci projektu na ochranu životního prostředí představil Hyundai vývojový plán na nový Getz s hybridním pohonem (plyn-elektřina). V roce 2009 byl uveden první hybridní automobil //Hyundai Avante, LP//. V roce 2010 byl vytvořen hybridní automobil //Sonata Hybrid// a //Full Speed Elektromotor Hyundai BlueOn//. V témže roce byla uvedená nová modelová řada //ix35// a //ix20// a Hyundai poprvé dosáhl více než pětiprocentního podílu na celosvětovém trhu. V roce 2011 byl představen model //i40//, //Veloster// a první hybridní autobus //CNG//. V prvních deseti letech nového milénia se společnost Hyundai stále rozvíjela a otevřela nové závody jako Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v České republice (2008), Hyundai Motor Manufacturing America (HMMA) v USA (2005) a Hyundai Motor Manufacturing Russia (HMMR) v Rusku (2010). Kvalita automobilů se neustále zvyšuje. Hyundai udělal spolu s Kia za deset let značný pokrok, větší než kterýkoli jiný výrobce automobilů.# ${img{images/Hyundai_znak.jpg}{alone}}$ $Znak //Hyundai//.$ ${img{images/Hyundai_Tucson.jpg}{alone}}$ $Automobil //Hyundai Tuscon//.$ Literatura:$ Callahan, William A. (2006): Cultural Governance and Resistance in Pacific Asia. Oxford: Taylor & Francis. Global Markets Direkt: //Hyundai Motor Company – Financial and Strategic Analysis Review//, e-document.# Chung, Kae H. – Hak Chong Lee (1997): //Korean Managerial Dynamics.// New York: Praeger.# Kirk, Donald (1994): //Korean Dynasty: Hyundai and Chung Ju Yung.// New York: M. E. Sharpe.# Lansbury, Russell D. (2007): //The Global Korean Motor Industry: The Hyundai Motor Company’s Global Strategy.// New York: Routledge.# Steers, Richard M. (1997):// Made in Korea: Chung Ju Yung and the Rice of Hyundai.// New York: Routledge.# Časopis:# Anonym (2010): Hyundai ix35: Zcela nové SUV. //Na cestě//, 8, zima 1/2010, 4–11.$# **Internetové zdroje:**$ {{hyundaigroup.com|http://hyundaigroup.com}}# {{www.hyundai-motor.cz|http://www.hyundai-motor.cz}}# {{www.hyundai.cz|http://www.hyundai.cz}}# {{newthinking.hyundai-pr.com|http://newthinking.hyundai-pr.com}}# Znak //Hyundai//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/hyundai/logotypes/autowp.ru_hyundai_logo_2.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/hyundai/logotypes/autowp.ru_hyundai_logo_2.jpg}}# Automobil //Hyundai Tuscon//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/hyundai/tucson/autowp.ru_hyundai_tucson_us-spec_46.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/hyundai/tucson/autowp.ru_hyundai_tucson_us-spec_46.jpg}} /a(Lucie Marková Jaroslav Malina)/aa# **Hyundai**$ //Muž://# Vrhnem se spolu do Hyundaie,# a trefíme se rovnou do ráje.# Já Adam a ty v rouše Evině –# přistaneš mi hladce na klíně.# El Greca bychom pohoršili# laškováním uprostřed Edenu,# to abychom k povinné výbavě# si ještě fíkové listy opatřili# nebo neprůhlednou halenu.# V ráji se to voyuery příliš hemží,# Botticelliho putti se ale jen uculili.# Proč my bychom se netěšili?# # //Žena://# Potěšení je na mé straně,# k tobě a atraktivnímu Hyundai# mě odjakživa sympatie poutají.# Přirozené půvaby tvého těla,# rajská hudba a mladé víno svádí,# dokud andělíčci neztratí křídla,# mějme se horoucně rádi.# Dojímá mě tvá oddanost,# mezi námi dvěma hříšníky# vystavěla velmi pevný most.# Fíkové listy budeme potřebovat# a GPS pro znovunalezení ráje,# aby nás mohla navigovat# a vůz vrátit do jeho stáje.# # //Mravokárce://# S Hyundaiem v ráji# rozruchu nadělají,# hříchy se už sečítají!# /a(Jaroslav MalinaJan FilipskýJaroslav Pernica)/aa