česká firma zabývající se výrobou motocyklů a automobilů. Zakladatel firmy konstruktér František Janeček (1878–1941) začal v roce 1929 s výrobou motocyklů, když zakoupil licenci německé společnosti Wanderer; spojením obou jmen vznikla zkratka JAWA. V současnosti se firma oficiálně nazývá Jawa Moto spol. s r.o. a sídlí v Týnci nad Sázavou. (Dále existuje firma JAWA Divišov a.s., která se zabývá výrobou plochodrážních motocyklů speciálů a sídlí v Divišově.) Reakcí na stoupající zájem o automobily byl opět licenčně vyráběný model DKW, který nesl název //JAWA 700//. Měl dvoudobý, kapalinou chlazený dvouválec o výkonu 14,7 kW. Vlastním modelem pak již byla //JAWA Minor 1//, opět s dvoudobým dvouválcem o podobném výkonu 14,4 kW. JAWA 700 byla v roce 1937 vystřídána modelem //JAWA 600//, vozidlem vlastní konstrukce. Auta měla náhon na přední kola a byla levná cenou i provozem; kupovali je soukromníci i firmy. Konstrukce byla smíšená, základem byla dřevěná kostra zesílená ocelovým plechem. Vozy byly v oblíbeném provedení Tudor, s uzavřenou čtyřmístnou karoserií, nebo jako elegantní dvousedadlový roadster. Při spotřebě okolo 7 litrů na 100 km vozy dosahovaly až devadesátikilometrové rychlosti. Jednoduchou konstrukcí i promyšlenou obchodní politikou se dařilo podchytit i méně majetné vrstvy zákazníků: vozy bylo možno opravit svépomocí i doma. Reakcí na blížící se hrozbu politického a vojenského konfliktu byl i model s pohonem všech kol určený pro armádu. Výrobu minorů ukončila druhá světová válka. V dílnách byly připraveny i jiné typy motorů než dvoudobé dvouválce, například i ležatý boxer. Posledním modelem byl //Minor 2//, který se po válce stal základem polského automobilu //Syrena//.# Poválečná výroba pokračovala v leteckých závodech. Výborného sportovního úspěchu dosáhl motoristický cestovatel František Alexander Elstner (1902–1974), který s modelem //Aero Minor// projel Saharou, a to s denním průměrem 426 km, což byl po desetiletí nepřekonaný výkon. Jedním z nejúspěšnějších československých sportovních vozů všech dob byl vůz //Aero Minor Sport// vyrobený v roce 1949, který vytvořil nový rekord ve své třídě v závodě 24 hodin Le Mans a celkově skončil druhý v konkurenci 49 startujících vozů. Dosáhl průměrné rychlosti těsně pod 100 km za hodinu na trati v délce 2 392 km, což byl jeden z triumfů českého automobilového průmyslu, navíc v následujícím roce minory své vítězství obhájily. Po vzniku prototypu //Minor 3// s moderní kovovou karoserií v roce 1951 byla však výroba dalších automobilů zastavena. Jako reakce na období studené války dostala přednost výroba letadel.$ ${img{images/Jawa_znak.png}{alone}}$ $Znak //Jawa//.$ ${img{images/Jawa_Aero_Minor_750_Sport.jpg}{alone}}$ $Automobil //Jawa Aero Minor Sport//.$ Literatura:$ Králík, Jan – Spremo, Milan (1989): //Jawa.// Brno: 735. ZO Svazarmu.# Procházka, Hubert – Martof, Jan (2002): //Automobily Aero, Jawa, Walter, Wikov, „Z“: 1905–1946.// Brno: Computer Press.$# /tInternetové zdroje:/tt$ Znak //Jawa//. Pramen: {{http://forum.skodahome.cz/uploads/post-5139-1255287228.png|http://forum.skodahome.cz/uploads/post-5139-1255287228.png}}$ Automobil //Jawa Aero Minor Sport//. Pramen: {{http://m.cdn.blog.hu/au/autohistory/image/Aero-Minor/1949%20Aero-Minor%20750%20Sport_01.jpg|http://m.cdn.blog.hu/au/autohistory/image/Aero-Minor/1949%20Aero-Minor%20750%20Sport_01.jpg}}$ /a(Jaroslav Malina)/aa# **Jawa**$ //Jinoch://# Reje s Pionýrem dnes stěží chápu,# chodil jsem tehdy do devítky,# polykal gumové medvídky,# kvalifikoval se do Fechtl-Cupu.# Své první milostné výboje# mezi Kyjovem a Hodonínem# jsem vyztužoval bílým vínem,# v sedle Kingu a v roli kovboje.# # Pro věrnost značce Jawa# dostal jsem za maturu Minora:# Připravit ke startu, zvedá se závora,# vyrážím - to bude hustější šťáva.# # //Dívka://# Odkud přijíždí to zjevení?# Ze //Snu jinocha// od Jana Preislera?# Nebo z //Písně o zhýralém jinochovi//# od Františka Gellnera?# Každopádně jsem zkoprněla,# když jsem ho v Minoru uviděla.# Půvabný jinoch úzkostvolný,# křehoučký, k čemukoli svolný,# neokouněl, hned šup do dolíku.# Přenos energie obousměrný,# prospěch obapolný.# Pod kůži vlíbal mi horečku,# to nic, pomůžou mokré zábaly# nebo vana času a Doktor Proktor,# jinoch má ale přehřátý motor,# možná dlouho trápil zpátečku.# # //Mravokárce://# Milé mladice, milí mladíci,# užijte Proktorův prášek prdící,# nemáte-li po ruce dětskou krupici.# # /a(Jaroslav MalinaJan FilipskýJaroslav Pernica)/aa