česká firma zabývající se výrobou motocyklů a automobilů. Zakladatel firmy konstruktér František Janeček (1878–1941) začal v roce 1929 s výrobou motocyklů, když zakoupil licenci německé společnosti Wanderer; spojením obou jmen vznikla zkratka JAWA. V současnosti se firma oficiálně nazývá Jawa Moto spol. s r.o. a sídlí v Týnci nad Sázavou. (Dále existuje firma JAWA Divišov a.s., která se zabývá výrobou plochodrážních motocyklů speciálů a sídlí v Divišově.) Reakcí na stoupající zájem o automobily byl opět licenčně vyráběný model DKW, který nesl název //JAWA 700//. Měl dvoudobý, kapalinou chlazený dvouválec o výkonu 14,7 kW. Vlastním modelem pak již byla //JAWA Minor 1//, opět s dvoudobým dvouválcem o podobném výkonu 14,4 kW. JAWA 700 byla v roce 1937 vystřídána modelem //JAWA 600//, vozidlem vlastní konstrukce. Auta měla náhon na přední kola a byla levná cenou i provozem; kupovali je soukromníci i firmy. Konstrukce byla smíšená, základem byla dřevěná kostra zesílená ocelovým plechem. Vozy byly v oblíbeném provedení Tudor, s uzavřenou čtyřmístnou karoserií, nebo jako elegantní dvousedadlový roadster. Při spotřebě okolo 7 litrů na 100 km vozy dosahovaly až devadesátikilometrové rychlosti. Jednoduchou konstrukcí i promyšlenou obchodní politikou se dařilo podchytit i méně majetné vrstvy zákazníků: vozy bylo možno opravit svépomocí i doma. Reakcí na blížící se hrozbu politického a vojenského konfliktu byl i model s pohonem všech kol určený pro armádu. Výrobu minorů ukončila druhá světová válka. V dílnách byly připraveny i jiné typy motorů než dvoudobé dvouválce, například i ležatý boxer. Posledním modelem byl //Minor 2//, který se po válce stal základem polského automobilu //Syrena//.#
Poválečná výroba pokračovala v leteckých závodech. Výborného sportovního úspěchu dosáhl motoristický cestovatel František Alexander Elstner (1902–1974), který s modelem //Aero Minor// projel Saharou, a to s denním průměrem 426 km, což byl po desetiletí nepřekonaný výkon. Jedním z nejúspěšnějších československých sportovních vozů všech dob byl vůz //Aero Minor Sport// vyrobený v roce 1949, který vytvořil nový rekord ve své třídě v závodě 24 hodin Le Mans a celkově skončil druhý v konkurenci 49 startujících vozů. Dosáhl průměrné rychlosti těsně pod 100 km za hodinu na trati v délce 2 392 km, což byl jeden z triumfů českého automobilového průmyslu, navíc v následujícím roce minory své vítězství obhájily. Po vzniku prototypu //Minor 3// s moderní kovovou karoserií v roce 1951 byla však výroba dalších automobilů zastavena. Jako reakce na období studené války dostala přednost výroba letadel.$
${img{images/Jawa_znak.png}{alone}}$
$Znak //Jawa//.$
${img{images/Jawa_Aero_Minor_750_Sport.jpg}{alone}}$
$Automobil //Jawa Aero Minor Sport//.$
Literatura:$
Králík, Jan – Spremo, Milan (1989): //Jawa.// Brno: 735. ZO Svazarmu.#
Procházka, Hubert – Martof, Jan (2002): //Automobily Aero, Jawa, Walter, Wikov, „Z“: 1905–1946.// Brno: Computer Press.$#
/tInternetové zdroje:/tt$
Znak //Jawa//. Pramen: {{http://forum.skodahome.cz/uploads/post-5139-1255287228.png|http://forum.skodahome.cz/uploads/post-5139-1255287228.png}}$
Automobil //Jawa Aero Minor Sport//. Pramen: {{http://m.cdn.blog.hu/au/autohistory/image/Aero-Minor/1949%20Aero-Minor%20750%20Sport_01.jpg|http://m.cdn.blog.hu/au/autohistory/image/Aero-Minor/1949%20Aero-Minor%20750%20Sport_01.jpg}}$
/a(Jaroslav Malina)/aa#
**Jawa**$
//Jinoch://#
Reje s Pionýrem dnes stěží chápu,#
chodil jsem tehdy do devítky,#
polykal gumové medvídky,#
kvalifikoval se do Fechtl-Cupu.#
Své první milostné výboje#
mezi Kyjovem a Hodonínem#
jsem vyztužoval bílým vínem,#
v sedle Kingu a v roli kovboje.#
#
Pro věrnost značce Jawa#
dostal jsem za maturu Minora:#
Připravit ke startu, zvedá se závora,#
vyrážím - to bude hustější šťáva.#
#
//Dívka://#
Odkud přijíždí to zjevení?#
Ze //Snu jinocha// od Jana Preislera?#
Nebo z //Písně o zhýralém jinochovi//#
od Františka Gellnera?#
Každopádně jsem zkoprněla,#
když jsem ho v Minoru uviděla.#
Půvabný jinoch úzkostvolný,#
křehoučký, k čemukoli svolný,#
neokouněl, hned šup do dolíku.#
Přenos energie obousměrný,#
prospěch obapolný.#
Pod kůži vlíbal mi horečku,#
to nic, pomůžou mokré zábaly#
nebo vana času a Doktor Proktor,#
jinoch má ale přehřátý motor,#
možná dlouho trápil zpátečku.#
#
//Mravokárce://#
Milé mladice, milí mladíci,#
užijte Proktorův prášek prdící,#
nemáte-li po ruce dětskou krupici.#
#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa