Jellinek, Emil (Emil Jellinek-Mercédès; 6. 4. 1853, Lipsko, Německo – 21. 1. 1918, Ženeva, Švýcarsko), rakousko-uherský diplomat a obchodník, průkopník automobilismu. První automobil získal od firmy DMG (Daimler-Motoren-Gesellschaft) již v roce 1897. S výkonem šesti koní a rychlostí 24,4 km/hod. nebyl spokojen a žádal rychlejší, lehčí a bezpečnější vůz. Jeho podněty se zabýval především hlavní konstruktér firmy Wilhelm Maybach, který měl významný podíl na technickém zdokonalování. Jellinek nebyl technikem, ale měl cit pro nové trendy. Od konstruktérů žádal automobil „pro pozítří“. V roce 1899 startoval v závodě Nizza-Magagnone-Nizza ve voze Daimler-Phönix, který přihlásil pod pseudonymem //Mercédès//, a získal 1. cenu. Následujícího roku v závodě Tour de Nice dosahovaly vozy z dílny DMG už rychlosti 85 km v hodině a s převahou zvítězily. Jellinek vzápětí objednal 36 vozů, které šly údajně na dračku, přestože už tehdy byly luxusní záležitostí, kterou si mohly dovolit jen zámožné společenské vrstvy. Nové automobily byly technickou senzací, úspěchů přibývalo, Jellinkův návrh pojmenovat je Mercedes byl přijat a společnost DMG si nechala značku ihned patentovat (registrace 26. 3. 1902). Název Mercedes Emil Jellinek odvodil z původem mazlivého jména své tehdy desetileté dcery Adrienne Manuely Ramony von Weigel, rozené Jellinek.$${img{images/jellinek_01.jpg}{alone}}$Obr. 1. Emil Jellinek (1853–1918).$
Literatura:$
Dick, Robert (2005): //Mercedes and Auto Racing in the Belle Epoque, 1895–1915.// Jefferson (North Carolina): McFarland.#
Jellinek-Mercédès, Guy (1962): //Mein Vater, der Herr Mercédès.// Wien – Berlin – Stuttgart: Neff.#
Kempter, Klaus (1998): //Die Jellineks 1820–1955.// Düsseldorf: Droste Verlag.
/a(Jaroslav Malina)/aa