Ledwinka, Hans (14. 2. 1878, Klosterneuburg, Rakousko – 2. 3. 1967, Mnichov, Německo), rakouský a český automobilový konstruktér. Od roku 1897 pracoval ve firmě Nesseldorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (později přejmenované na Ringhoffer – Tatra), v letech 1905–1945 ve funkci technického ředitele. Zúčastnil se již stavby prvního benzinového automobilu na území rakousko-uherské monarchie (//NW Präsident [President]//, 1897), který byl poháněn vodorovně uloženým čtyřválcem vybaveným sacími ventily, elektrickým zapalováním, odpařovacím karburátorem, pásovými brzdami na zadních kolech a důmyslným systémem převodových mechanismů. Sám pak vytvořil v konstrukci automobilů řadu inovací: koncepce vozu s páteřovým rámem, využití vzduchem chlazených motorů typu boxer, umístění motoru vzadu, aerodynamické tvarování. Tyto inovace pak užil v proslulém modelu //Tatra 77//, který se vyráběl v letech 1934–1950. Své koncepce konzultoval zejména s německým konstruktérem Ferdinandem Porschem (1875–1951); tato spolupráce se projevila v díle obou konstruktérů. V roce 1945 byl Ledwinka odsouzen za spolupráci s nacisty a byl vězněn až do roku 1951. Poté odešel do Německa, kde se i nadále věnoval konstrukci automobilů.$
Literatura:$
Seper, Hans – Pfundner, Martin – Lenz Hans Peter (1999): //Österreichische Automobilgeschichte. 2., erweiterte Auflage.// Klosterneuburg: Eurotax Verlag.#
Schmarbeck, Wolfgang (1990): //Hans Ledwinka. Seine Autos – Sein Leben.// Graz: Weishaupt.#
Schmarbeck, Wolfgang (1990): //Die Geschichte der Tatra-Automobile.// Lübbecke: Uhle und Kleimann.
/a(Jaroslav Malina)/aa