mezinárodní podnikatelský konglomerát se sídlem v indické Bombaji (Mumbaí), který působí ve více než stovce zemí světa v nejrůznějších odvětvích – od aeronautiky přes agroprůmysl, automobilový průmysl, energetiku, finančnictví a pojišťovnictví, hutnictví, informační technologie, konzultační a logistické služby, maloobchod, obchod s nemovitostmi, pohostinství, výrobu součástek a zařízení až po zbrojní průmysl.$
Vlajkovou loď skupiny tvoří společnost Mahindra & Mahindra Limited, jedna z předních indických automobilek. Společnost založili v roce 1945 bratři K. C. Mahindra a J. C. Mahindra spolu s Ghulámem Malikem Muhammadem (zpočátku nesla název Mahindra & Mohammed) a původně se zabývala obchodem hutními výrobky; po rozdělení Indie a Muhammadově emigraci do Pákistánu firma v roce 1948 změnila jméno na Mahindra & Mahindra a na základě licence od Willys Overland Motor Company začala z dovezených dílů montovat lehké terénní automobily Jeep (v polovině 50. let dosahovala licencovaná kapacita 2 500 vozů ročně).$
V současné době Mahindra & Mahindra patří mezi největší indické výrobce osobních, lehkých komerčních a sportovně užitkových automobilů (SUV), dvoustopých vozidel a traktorů. V Indii má pět výrobních závodů, její sesterské firmy vznikly v Itálii, v Jihoafrické republice, v Číně a v USA. V říjnu 1995 vytvořila s Ford Motor Company společný podnik Mahindra Ford India Limited, v němž získala poloviční podíl. V březnu 1998 Ford navýšil svou majetkovou účast na 72 % a přejmenoval společnost na Ford India Private Ltd. Roku 2007 Mahindra & Mahindra uzavřela s francouzskou automobilkou Renault S. A. joint venture Mahindra Renault Limited (51 % a 49 %), který vybudoval v Nášiku ve svazovém státě Maháráštra moderní závod s roční kapacitou 50 000 vozů. Hlavním výsledkem tohoto partnerství se stal obchodně úspěšný model //Renault Logan//. V dubnu 2010 došlo k restrukturalizaci, v jejímž rámci M & M vykoupil majetkový podíl Renaultu, jenž indickému partnerovi poskytuje technologickou podporu a zůstává hlavním dodavatelem klíčových komponentů. Mahindra Renault Limited navíc získal dodatečnou výrobní kapacitu (200 000 vozů ročně) v průmyslovém komplexu, který Renault-Nissan vybudoval v jihoindickém Čennai (Madrásu). Již v roce 2007 M & M dosáhla na domácím trhu dominantního postavení v segmentu SUV (tržní podíl 41 %), v segmentu lehkých komerčních vozidel je druhá (24 %) za Tata Motors. Po více než čtvrt století si udržuje čelné postavení mezi indickými výrobci traktorů (tržní podíl 30 %) a v globálním měřítku zaujímá třetí místo. K nejúspěšnějším modelům patří sedmimístné SUV //Mahindra Bolero//, MPV //Mahindra Xylo//, mezi off-roady dominuje //Mahindra Thar//, na světových trzích zaznamenal komerční úspěch SUV //Mahindra Scorpio// (od roku 2002). V únoru 2011 společnost ovládla čtvrtou největší jihokorejskou automobilku SsangYong, kterou tak zachránila před úpadkem.$
Literatura:$
Sauvant, Karl P. – Pradhan, Jaya Prakash – Chatterjee, Ayesha – Harley, Brian, eds. (2010): //The Rise of Indian Multinationals. Perspectives on Indian Outward Foreign Direct Investment.// New York: Palgrave Macmillan.
/a(Jan Filipský)/aa