italská automobilka, vyrábějící sportovní a závodní automobily. Firmu založili v roce 1914 v Boloni bratři Alfieri Maserati (1887–1932), Bindo Maserati (1883–1980), Carlo Maserati (1881–1919), Ettore Maserati (1894–1990), Ernesto Maserati (1898–1975) a Mario Maserati (1890–1981); sídlo i továrna je v současné době v Modeně a patří koncernu Fiat, respektive jeho součásti – automobilce Alfa Romeo. Starší z šestice bratrů Maseratiových byli průkopníky automobilismu už od počátku 20. století. Alfieri, Bindo a Ernesto stavěli závodní vozy ve firmě Diatto v Turíně. V roce 1926 společnost Diatto ukončila výrobu závodních aut, což vedlo k odchodu už tehdy uznávaného Alfieriho do rodinné firmy jeho bratrů a tím i ke vzniku prvních vozů pod značkou Maserati; s jedním z prvních postavených vozů vyhrál Alfieri Maserati sicilský závod Targa Florio 1926. Společnost Maserati začala vyrábět vozy se čtyřmi, šesti, osmi a šestnácti válci (což byly ve skutečnosti dva souběžně postavené osmiválce). Mario, který byl především výtvarník a designér, je považován za tvůrce loga společnosti: stylizovaný Neptunův trojzubec. Hlavní konstruktér Alfieri zemřel v roce 1932, ale Bindo, Ernesto a Ettore dál stavěli vozy (vyhrávající různé závody) až do roku 1937, kdy své akcie prodali rodině Orsi (i poté však pracovali pro firmu jako konstruktéři).#
V roce 1940 se továrna přestěhovala do Modeny. V tomto roce její vůz vyhrál závod 500 mil v Indianopolis a podobný úspěch byl později několikrát zopakován. Automobilka úspěšně konkurovala německým vozům Auto Union a Mercedes. V období druhé světové války byla nucena vyrábět součástky pro armádu. Jakmile válka skončila, vrátila se k výrobě aut, a to řadou nazvanou //A6// (A – Alfieri a 6 – řadový šestiválec), jejíž vozy si v závodech vedly také velmi dobře. To byl poslední projekt bratrů Maseratiových, kteří po uplynutí desetileté smlouvy s Adolfem Orsim (1888–1972) odešli a založili nový podnik O.S.C.A. (zanikl v roce 1967). V padesátých letech jezdil s vozy Maserati argentinský závodník Juan Manuel Fangio (1911–1995), který s nimi vyhrál mnoho závodů, včetně vítězství ve světovém šampionátu v roce 1957 s vozem //Maserati 250F//. Dalšími projekty z padesátých let byly vozy //Maserati 200S, 300S, 350S, 450S//; roku 1961 následoval proslulý //Birdcage//. Po vážné nehodě v závodě Mille Miglia (který byl poté zakázán) v Guidizzolu v roce 1957 se firma Maserati stále více zaměřovala na silniční vozy. Hlavní inženýr Giulio Alfieri (1924–2002) zkonstruoval šestiválcový vůz //Maserati 3500// (čtyřmístné kupé) za použití hliníkového šasi na trubkovém rámu firmy Carrozzeria Touring zvaném superleggera. Tento design byl použit i pro osmiválcový //Maserati 5000//. Po něm následoval v roce 1962 //Sebring//, navržený italskou firmou Vignale, a //Mistral Coupé// (1963) a //Spider// (1964), které navrhl Pietro Frua (1913–1983). Z jeho ateliéru vzešel v roce 1963 i první čtyřdveřový model značky –// Quattroporte//. O čtyři roky později vzniklo dvoumístné kupé //Ghibli//.#
V roce 1968 se stala vlastníkem Maserati francouzská automobilka Citroën. Adolfo Orsi sice formálně zůstal prezidentem, ale Maserati čekaly velké proměny. Byly vyráběny nové modely, dokonce ve větších sériích než kdy předtím, ale Citroën si zapůjčil technologii i motory pro model //SM// a jiné vozy a Maserati zase využívalo techniku Citroënu, zejména vyspělou hydrauliku. Novými modely byly //Bora// (první masově vyráběné Maserati s méně výkonným motorem) v roce 1971. Vyvíjené //Quattroporte II//, sdílející některé součástky vozu //Citroën SM//, se však nikdy do výroby nedostalo. „Ropná krize“ v sedmdesátých letech zastavila vývoj, výrobu i prodej sportovních vozů, u kterých se nikdy předtím spotřeba nijak zvlášť nesledovala. Bankrot Citroënu v roce 1974 a vytvoření konsorcia PSA Peugeot Citroën v roce 1975 znamenaly i velké problémy pro automobilku Maserati, kterou udržela před zánikem jen masivní podpora italské vlády. V roce 1975 se společnost zotavila díky bývalému argentinskému automobilovému závodníkovi Alejandrovi de Tomasovi (1928–2003); ten ji koupil a stal se generálním ředitelem. Hned následující rok byl představen vůz //Kyalami// a //Quattroporte//. V osmdesátých letech značka zanechala konstrukce běžných sportovních vozů s motory středních výkonů ve prospěch módních hranatých vozů se silným motorem vpředu a pohonem zadních kol, jako například //Biturbo//. V letech 1990 a 1992 firma představila dvě nová kupé //Shamal// a //Ghibli II//. V roce 1993 získal firmu koncern Fiat. Jediným modelem vzniklým v této době byl vůz //3200GT//, luxusní kupé poháněné motorem V8 o objemu 3,2 litru s výkonem 370 koní. S motorem a převodovkou navrženou a postavenou u firmy Ferrari pro model roku 2002 se vyrábí dodnes ve verzích Coupé i Spyder. V roce 1977 Fiat odprodal padesátiprocentní podíl akcií firmě Ferrari. O dva roky později Ferrari převzalo firmu celou a udělalo z ní svoji luxusní divizi. Na místě továrny z roku 1940 byla postavena nová, moderní, v níž se vyráběly vozy //MC12// či //Ferrari Enzo//. V roce 2005 bylo Maserati odděleno od Ferrari a je zpět pod plnou kontrolou Fiatu, který vytvořil z Maserati a Alfy Romeo divizi vyrábějící luxusní sportovní vozy. Nejnovějším projektem je studie kupé s názvem //Alfieri//, které se stane součástí sériové výroby, nutno zmínit také SUV //Levante//, představené v roce 2011 a produkované od roku 2014.#
${img{images/Maserati_znak.png}{alone}}$
$Znak //Maserati//.$
${img{images/Maserati_ghibli.jpeg}{alone}}$
$Automobil //Maserati Ghibli//.$
Literatura:$
Braun, Matthias – Storz, Alexander Franc (2007): //Typenkompass Maserati. Personenwagen seit 1947.// Stuttgart: Motorbuch Verlag.#
Hörner, Wolfgang (2004): //Maserati Retrospektive: Alle Serienfahrzeuge in Originaldokumenten.// Bruckmühl: Wieland.#
Lewandowski, Jürgen (1994): //Maserati.// Stuttgart: Motorbuch Verlag.#
Tabucchi, Maurizio – Greggio, Luciano – Rybiczka, Dorko M. (2004): //Maserati: Alle Grand Prix-, Sport- & GT-Fahrzeuge von 1926 bis heute.// Königswinter: Heel.$#
**Internetové zdroje:**$
{{www.maserati.com|http://www.maserati.com}}#
{{www.scuderiapraha.cz|http://www.scuderiapraha.cz}}#
Znak //Maserati//. Pramen: {{http://wallpaperate.com/wp-content/uploads/2014/02/Maserati-Logo-3D-Wallpaper.png|http://wallpaperate.com/wp-content/uploads/2014/02/Maserati-Logo-3D-Wallpaper.png}}#
Automobil //Maserati Ghibli//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/m/maserati/novitec/tridente_ghibli/novitec_tridente_maserati_ghibli.jpeg|http://i.wheelsage.org/pictures/m/maserati/novitec/tridente_ghibli/novitec_tridente_maserati_ghibli.jpeg}}#
/a(Jaroslav Malina)/aa
**Maserati**$
//Muž://#
Bratři Alfieri, Bindo a Ernesto#
navždy zadělali „těsto“#
pro chlapy nejen z Modeny –#
a vykynulo Maserati,#
vhodné hlavně pro mondény.#
#
//Žena://#
Větší vášeň nezná svět#
než v Maserati střelmý let.#
Milenec prudký jak raketa#
přihořívá, hoří, ba plane#
a dělá kousky nečekané.#
Nakonec ač mrtev, opět vstane.#
#
//Mravokárce://#
Vyleťte třeba na měsíc,#
když vás sex v potu Maserati baví víc#
než v potu tváře vydělávat na krajíc!#
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa