německá automobilka se sídlem ve Stuttgartu, nejstarší světový výrobce automobilů, dnes produkující kromě osobních a nákladních automobilů také autobusy a tahače. Nyní je divizí německé společnosti Daimler AG (před rokem 2007 měla společnost název DaimlerChrysler AG). Společnost vznikla v roce 1926 spojením firem Daimler-Motoren-Gesellschaft Gottlieba Daimlera a Benz & Cie Karla Benze. Na konstrukci prvních motorových vozidel pracovali v osmdesátých letech 19. století nezávisle na sobě Karl Benz (1844–1929) v Mannheimu a Gottlieb Daimler (1834–1900) v Cannstattu u Stuttgartu.$ V roce 1886 získal konstruktér Karl Benz patent na první vozidlo se spalovacím motorem. Jeho motorizovaná tříkolka //Benz-Patent-Motorwagen// (nazývaná též Velo) se stala prvním sériově vyráběným vozidlem světa. (Model Benz-Patent-Motorwagen je vystaven v Německém muzeu v Mnichově.) Aby prokázala schopnosti vozidla, podnikla Benzova manželka Bertha Benz se dvěma syny ve věku 15 a 13 let více než stokilometrovou tajnou (bez vědomí manžela) jízdu z Mannheimu do Pforzheimu, přičemž dokázala čelit řadě nepříjemností, například při jízdě do kopce, při brzdění nebo shánění benzinu – lékárna v městečku Wiesloch u Heidelbergu proslula v této souvislosti jako první benzinová pumpa na světě. Odvážný čin Benzovy manželky podpořil popularitu firmy. Bertha Benz osvědčovala vedle odvahy i obětavost (zachránila firmu finančně), technické zanícení, jakož i znalosti a praktické schopnosti. Nadace Daimler-Benz udílí mladým inženýrkám každoročně cenu Berthy Benz za mimořádný přínos v oblasti inženýrských věd. Na počest Berthy Benz se pořádají jízdy veteránů.$ Gottlieb Daimler sestrojil a nechal v roce 1885 patentovat první motocykl (označovaný jako //Reitwagen//), následoval motorový člun, roku 1886 byl zkonstruován motorizovaný dostavník. V roce 1898 byl v Berlíně schválen provoz prvního automobilu firmy DMG (Daimler-Motoren-Gesellschaft) pod značkou //I A-1// (I – Prusko, A – Berlín, 1 – pořadové číslo). O čtyři roky později zahájila společnost DMG vlastní výrobu v Marienfelde (tento nejstarší podnik Mercedesu se nachází v Daimlerstraße 143 a dodnes se v něm vyrábějí motory).$ Jeden z nejúspěšnějších automobilů světa vděčí za svůj název //Mercedes// otcovské pýše zákazníka firmy Emila Jellineka (1853–1918), rakousko-uherského diplomata, obchodníka a závodníka, který pro auto prosadil původem španělské mazlivé jméno své tehdy desetileté dcery. Nadšený automobilista a prozíravý obchodník Emil Jellinek získal svůj první vůz společnosti DMG v roce 1897. S výkonem 6 koní a rychlostí 24,4 km/hod nemohl být spokojen a žádal bezpodmínečně rychlejší, lehčí a bezpečnější vůz. Impulzy k dalšímu vývoji se zabýval především hlavní konstruktér firmy Wilhelm Maybach (1846–1929), který měl významný podíl na technickém zdokonalování. Jellinek nebyl technikem, ale měl cit pro nové trendy. Od konstruktérů žádal automobil „pro pozítří“. V roce 1899 startoval v závodě Nizza – Magagnone – Nizza ve voze //Daimler-Phönix//, který přihlásil pod pseudonymem //Mercédès//, a získal 1. cenu. Následujícího roku v závodě Tour de Nice dosahovaly vozy z dílny DMG už rychlosti 85 km v hodině a vyhrály s velkou převahou. Jellinek vzápětí objednal 36 (třetina roční produkce) vozů, které šly údajně na dračku, přestože už tehdy byly luxusní záležitostí (cena – 20 000 říšských marek versus měsíční výdělek kvalifikovaného dělníka – 200 říšských marek). Nové automobily byly technickou senzací, úspěchů přibývalo, Jellinekův návrh pojmenovat je Mercedes byl přijat a společnost DMG si nechala značku ihned patentovat (registrace 26. 3. 1902).$ Popularita rostla, Daimler směl prodat jen pětinu své výroby, proto se od roku 1909 začala budovat síť prodejen v centru Berlína. Po otevření prvního paláce 1. 1. 1909 na rohu Pariser Platz a Unter den Linden následoval projekt „Mercedes-Haus“ na bulváru Unter den Linden. V přízemí neoklasicistní budovy bylo možno mezi sochami obdivovat vozy s dohotovenou karoserií, které se prodávaly pod mottem //Sehen, kaufen, fahren// („Spatřit, koupit, jezdit“). Obchody se rozhýbaly. Autosalon byl dějištěm společenských událostí, konaly se zde výstavy a koncerty. Nezřídka sem docházel císař Wilhelm II., který se časem stal fanouškem mercedesů. Když tento někdejší Mercedes-Haus byl v letech 2006/2008 spolu se sousední budovou banky restaurován, dostal komplex název Kaiserhöfe (Císařské dvory). Ještě v roce 1902 císař horoval pro „Hafermotoren“ (motory na ovesný pohon, tj. koně) a prohlašoval, že do smradlavého vehiklu nikdy nenastoupí. Nastoupil. Model //Mercedes-Benz 770 Großer Mercedes// – „Kaiser Wilhelm II“ byl vyroben pro císaře, žijícího v letech 1930–1938 v holandském exilu poblíž Utrechtu (v Huios Doorn) a do jeho smrti (4. 6. 1941) urazil 130 000 kilometrů. Císař zůstal mercedesu věrný. Na jeho pohřeb byl automobil uzpůsoben pro převoz rakve k hrobu. Za 10 000 guldenů byl pak model odkoupen pro Museum Mercedes-Benz ve Stuttgartu.$ V roce 1909 přibyla k jménu Mercedes stříbrná třícípá hvězda, jeden z nejslavnějších automobilových symbolů, 1916 byl vytvořen kruh kolem hvězdy, 1921 emblém umístěn na chladič. V roce 1926, kdy spojením společností DMG a Benz vznikla firma Mercedes-Benz, přibyl k hvězdě vavřínový věnec a jména obou konstruktérů. Tři cípy hvězdy mají symbolizovat trojí využití motorů – v pozemní, letecké a lodní dopravě. Symbolická je i stříbrná barva. Závodní vozy Mercedes-Benz byly tradičně bílé, ale už roku 1932 byla jejich hmotnost omezena novými pravidly. Uvádí se, že mercedes měl na závodech roku 1934 nadváhu (1 kilogram) a zbavil se jí odstraněním laku, takže zůstala hliníková karoserie. Stříbrný povrch a aerodynamický tvar závodních vozů zřejmě vedly k legendárnímu označení „stříbrné šípy“. O renomé se nebylo třeba obávat. Dne 21. 7. 1926 vyhrál závodní mercedes řízený německým pilotem Rudolfem Caracciolou (1901–1959) Velkou cenu Německa na závodní dráze Avus – Automobil-Verkehrs-und Übungs-Straße (Automobilová dopravní a zkušební dráha). Avus byla původně (v letech 1913–1921) desetikilometrová trasa Charlottenburg – Nikolassee, určená jen pro automobilovou dopravu, později závodní dráha Avus. Provoz na ní byl zahájen motocyklovým závodem v roce 1921 a ukončen slavností na rozloučenou v roce 1999. Dnes je Avus součástí dálnice A 115. Do roku 1926 provozovala společnost Benz & Co autosalon také na Unter den Linden, ale když se toho roku obě firmy spojily, hledaly novou centrálu s větším prostorem. V roce 1927 padlo rozhodnutí o adrese Salzufer, kde měl Benz už pobočku. V polovině 30. let otevřela společnost nové prostory na bulvárech Unter den Linden a Kurfürstendamm. V letech 1935–1937 byl u závodní dráhy Avus postaven Mercedeshaus, okrouhlá věž se čtyřmi ochozy ke sledování závodů. Dnes je stavba přebudována na motel a památkově chráněná.$ V roce 1930 uvedl Universum Film v Berlíně hudební film //Die Drei von der Tankstelle// (Tři mládenci od benzinu). Představitelka hlavní ženské role herečka, zpěvačka a tanečnice Lilian Harvey (1906–1968) slavila úspěch jako „nejsladší“ žena, která v bílém mercedesu-cabrio mámí hlavu třem zchudlým mladíkům (představitelem jednoho z nich byl populární Heinz Rühmann). V oblíbené písni, jež se stala hitem, pěje herečka chválu na jízdu autem, „největší slabost každé drobné ženy“. K pumpě „U kukačky“ na rohu Potsdamer Chaussee a Lindenthaler Allee v berlínské čtvrti Zehlendorf přijíždí ve vlastním modelu „Supersport“. (Při hvězdné kariéře si uhrančivá umělkyně dopřála i další sportovní mercedesy.) Námět této veleúspěšné filmové operety byl znovu zfilmován pod stejným názvem v roce 1955; v krizových 30. letech měl ovšem nezanedbatelný vliv na odbyt vozů Mercedes-Benz.$ S novým začátkem po druhé světové válce byla zachována věrnost Berlínu. Objekt na Salzufer byl v 50. letech zrekonstruován a rozšířen. V roce 1950 se konala přehlídka hospodářského zázraku u „berlínské Eiffelovky“ Funkturm (rádiová věž), kde byly předvedeny nové modely //170 S// a //170 D//. Čtyři roky po postavení berlínské zdi nechala firma Daimler-Benz instalovat obrovskou stříbrnou třícípou hvězdu na budovu obchodního centra Europa-Center. Po převratu roku 1989 a sjednocení Německa se Daimler-Benz angažoval nejen v automobilovém průmyslu, ale i ve výstavbě nového Berlína na Postupimském náměstí (Potsdamer Platz). V roce 1997/1998 byla tato stavba dokončena. Firma Mercedes-Benz si však nedopřává oddechu a buduje nový palác ze skla a oceli – Mercedes-Welt, kde se jako pocta německé herečce Hildegard Knef (1925–2002), milovnici mercedesu, nachází symbol budovatelského období, model //300 SEL//. Nový, 54 metrů vysoký Mercedeshaus má vzniknout v berlínské čtvrti Friedrichshain.$ Stříbrná hvězda – „Vaše dobrá hvězda na všech cestách“, jak hlásá reklamní slogan – nepřestává zářit, firmě se daří provádět správné inovace ve správnou dobu a dostat je na trh.$ Literatura:$ Adler, Dennis (2008): //Mercedes-Benz.// Minneapolis: MBI Publishing Company LLC.# Dick, Robert (2005): //Mercedes and Auto Racing in the Belle Epoque, 1895–1915.// Jefferson (North Carolina): McFarland.# Müller, Fabian (2000): //Daimler-Benz.// Berlin: Ullstein.# Niemann, Harry (2000): //Maybach: Der Vater des Mercedes.// 3. Auflage. Stuttgart: Motorbuch Verlag.# Niemann, Harry (2007): //The Mercedes-Benz History: Automobile Legends and Stories since 1886.// Stuttgart: Mercedes-Benz Classique Car Library.# Oswald, Werner (2001): //Deutsche Autos, Band 4, 1945–1990: Mercedes, BMW, Audi, Porsche und andere.// 1. Auflage. Stuttgart: Motorbuch Verlag.# Roth, Karl H. et al. (1987):// Die Daimler-Benz-AG 1916–1948//. Schlüsseldokumente zur Konzerngeschichte. Nördlingen: Greno-Verlag.# Seherr-Thoss, Hans-Christoph von, ed. (1989): //Zwei Männer, ein Stern. Gottlieb Daimler und Karl Benz in Bildern, Daten, Dokumenten.// Düsseldorf: VDI-Verlag.# Seidel, Winfried A. (2005): //Carl Benz. Eine badische Geschichte.// Weinheim: Edition Diesbach.# Schildtberger, Friedrich (1976): //Gottlieb Daimler und Karl Benz. Pioniere der Automobilindustrie.// Göttingen: Verlag Musterschmidt.$# **Internetové zdroje:**$ {{www.mercedes-benz.com|http://www.mercedes-benz.com}}# {{www.mercedes-benz.cz|http://www.mercedes-benz.cz}} /a(Jaroslav Malina)/aa **Mercedes**$ //Básník://# Milování v Meďáku,# sexy děvče na háku.# Mužským kouzlem jata# a silou medvědí# dívka se natotata# blaženě rozmedí.# # //Žena://# Já na háčku, ty u kormidla# – a přímo do peřeje,# celé tělo se slastně chvěje.# Řekni mi, medvídku,# kde ale brát dost háků# na lásku do Meďáku?# # //Mravokárce://# Střelil bych prakem,# vzal bych vás hákem# s celým Meďákem!!! /a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa