automobil, který vytvořil britský konstruktér řeckého původu sir Alec Issigonis (1906–1988). Issigonis navrhl převratný způsob konstrukce podle ideje umístit „vše vepředu“ (motor, náhon předních kol i převodovku) a objevné bylo i umístění motoru napříč, do té doby sériově nerealizované, které dávalo mnohem více prostoru pro posádku a umožňovalo co nejmenší rozměry vozu. Vůz byl uveden v roce 1959 a na počátku šedesátých let se stal jedním z nejoblíbenějších evropských vozů, neboť se objevil v době, kdy veřejnost (zejména ve Velké Británii) prahla (v důsledku Suezské krize a jiných událostí) po malém, praktickém a úsporném voze. Na to zareagovaly automobilky Austin a Morris a vozy //Mini// se vyráběly pod jejich značkami. Mini se stalo žádaným artiklem a vyrábělo se až do roku 2000, kdy bylo dosaženo celkové produkce 5 387 862 vozů.$
Nástupce se objevil v roce 2001, kdy značku Mini převzal koncern BMW. Na tvářnosti této generace Mini se podílel zejména automobilový designér Frank Stephenson (narozen 1959), který vytvořil například první generaci //BMW X5// nebo spolupracoval na designu několika současných Ferrari a v poslední době pracoval i na //Fiatu 500//. Další generace Mini, která se vyrábí dosud, přišla v roce 2007 a přinesla spíše jen mírnou designovou a technickou evoluci: například prodloužení vozu o zhruba 200 mm, přemístění směrových světel do zakulacenějších předních světlometů, pozměněné zadní světlomety, změny na sloupku C. Vyrábějí se tyto verze: //Mini Cooper D// – se vznětovým motorem; //Mini One// – základní model se zážehovým motorem o objemu 1,4 l; //Mini Cooper// – silnější model se zážehovým motorem 1,6 l bez turba; //Mini Cooper S// – nejsilnější model se zážehovým motorem 1,6 l přeplňovaný turbem; //Mini Cooper S John Cooper Works// – se zážehovým motorem 1,6 l (155 kW); v roce 2007 byla představena ještě verze kombi s názvem //Clubman// – motorizace je obdobná jako u krátké varianty, až na nejslabší zážehový motor 1,4 l, který se zde neužívá. Dále přibyly terénní varianty a kabriolet. Ve verzi //Mini Cooper S// si automobil velmi dobře vedl i v automobilovém sportu, zejména v rallye (Acropolis rallye, Rallye Monte Carlo, Tulip Rally aj.).$
Literatura:$
Bardsley, Gillian (2005):// Issigonis: The Official Biography.// Cambridge: Icon Books.
Nahum, Andrew (1988): //Alec Issigonis//. New York: Hyperion Books.
Wood, Jonathan (2005):// Alec Issigonis: The Man Who Made the Mini.// Derby: Breedon Books Publishing.$#
**Internetové zdroje:**$
{{www.mini.com|http://www.mini.com}}
/a(Jaroslav Malina)/aa
**Mini Cooper**$

//Básník://#
Mini Cooper je symbolem hravosti#
těch, co honěj holky a nemaj starosti.#
V některých vozech motor z vrtulníku#
zvyšuje výkon, zabraňuje smyku.#
MINI John Cooper Works Coupé – #
155 kW/211 k – mě vskutku bere,#
testosteron se mi hned do krve dere.#
Vrcholné sportovní provedení#
mě v sexy ďábla mění.#
#
//Žena://#
Stejně jako když se mnou se miluješ,#
jen rychlost a výkon sleduješ,#
málo pozornosti designu věnuješ.#
Ztvárnění střechy v kontrastní barvě,#
nad hlavami oválná vyboulení,#
to zase mne v sexy vampa mění.#
Kombinaci barev se meze nekladou,#
já stržena tvou ďábelskou náladou,#
před volantem za volantem#
nechci hrát na schovávanou,#
zdolám sedm jednou ranou.#
#
//Mravokárce://#
Až v MINI symbolu hravosti#
sexu se nabažíte do sytosti,#
do sběru zralé budou vaše kosti.
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa