automobil, který vytvořil britský konstruktér řeckého původu sir Alec Issigonis (1906–1988). Issigonis navrhl převratný způsob konstrukce podle ideje umístit „vše vepředu“ (motor, náhon předních kol i převodovku) a objevné bylo i umístění motoru napříč, do té doby sériově nerealizované, které dávalo mnohem více prostoru pro posádku a umožňovalo co nejmenší rozměry vozu. Vůz byl uveden v roce 1959 a na počátku šedesátých let se stal jedním z nejoblíbenějších evropských vozů, neboť se objevil v době, kdy veřejnost (zejména ve Velké Británii) prahla (v důsledku Suezské krize a jiných událostí) po malém, praktickém a úsporném voze. Na to zareagovaly automobilky Austin a Morris a vozy //Mini// se vyráběly pod jejich značkami. Mini se stalo žádaným artiklem a vyrábělo se až do roku 2000, kdy bylo dosaženo celkové produkce 5 387 862 vozů.#
Nástupce se objevil v roce 2001, kdy značku Mini převzal koncern BMW. Na tvářnosti této generace Mini se podílel zejména automobilový designér Frank Stephenson (narozen 1959), který vytvořil například první generaci //BMW X5// nebo spolupracoval na designu několika současných Ferrari a v poslední době pracoval i na //Fiatu 500//. Další generace Mini byla představena v roce 2006 a přinesla spíše jen mírnou designovou a technickou evoluci: například prodloužení vozu o zhruba 200 mm, přemístění směrových světel do zakulacenějších předních světlometů, pozměněná koncová světla či změny v provedení C-sloupku. V loňském roce byla představna třetí generace Mini, na jejíž karoserii lze vypozorovat inspiraci konceptem //Rocketman// z roku 2011. Vůz si ponechal osobitý styl předchozích provedení, který zahrnuje rovnou linii střechy, výrazná světla či rozměrnou masku chladiče.#
Výrobní program značky zahrnuje třídveřový hatchback, dále provedení //Coupé//, //Cabrio//, //Roadster//, //Clubman//, //Clubvan//, //Countryman//, //Paceman// a sportovní verzi //John Cooper Works//. Všechny uvedené varianty spojuje osobitý styl a společné, na první pohled jasně identifikovatelné znaky vozidel Mini.$
${img{images/Mini_znak.jpg}{alone}}$
$Znak //Mini//.$
${img{images/Mini_cooper_countryman_all4.jpg}{alone}}$
$Automobil //Mini Cooper Countryman//.$
Literatura:$
Bardsley, Gillian (2005):// Issigonis: The Official Biography.// Cambridge: Icon Books.
Nahum, Andrew (1988): //Alec Issigonis//. New York: Hyperion Books.
Wood, Jonathan (2005):// Alec Issigonis: The Man Who Made the Mini.// Derby: Breedon Books Publishing.$#
**Internetové zdroje:**$
{{www.mini.com|http://www.mini.com}}$
Znak //Mini//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/mini/logotypes/autowp.ru_mini_logo_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/mini/logotypes/autowp.ru_mini_logo_1.jpg}}$
Automobil //Mini Cooper Countryman//. Pramen: {{http://i.wheelsage.org/pictures/mini/cooper/autowp.ru_mini_cooper_countryman_all4_1.jpg|http://i.wheelsage.org/pictures/mini/cooper/autowp.ru_mini_cooper_countryman_all4_1.jpg}}$
/a(Jaroslav Malina)/aa
**Mini Cooper**$
//Muž://#
Mini Cooper je symbolem hravosti#
těch, co honěj holky a nemaj starosti.#
V některých vozech motor z vrtulníku#
zvyšuje výkon, zabraňuje smyku.#
MINI John Cooper Works Coupé – #
155 kW/211 k – mě vskutku bere,#
testosteron se mi hned do krve dere.#
Vrcholné sportovní provedení#
mě v sexy ďábla mění.#
#
//Žena://#
Stejně jako když se mnou se miluješ,#
jen rychlost a výkon sleduješ,#
málo pozornosti designu věnuješ.#
Ztvárnění střechy v kontrastní barvě,#
nad hlavami oválná vyboulení,#
to zase mne v sexy vampa mění.#
Kombinaci barev se meze nekladou,#
já stržena tvou ďábelskou náladou,#
před volantem za volantem#
nechci hrát na schovávanou,#
zdolám sedm jednou ranou.#
#
//Mravokárce://#
Až v MINI symbolu hravosti#
sexu se nabažíte do sytosti,#
do sběru zralé budou vaše kosti.
/a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa