(japonsky: 三菱グループ, česká transkripce: //Micubiši džidóša kógjó kabušiki gaiša//), japonský koncern zabývající se výrobou automobilů, lodí, elektroniky a dalšími podnikatelskými aktivitami; vznikl v roce 1870, sídlí v Tokiu. V dnešní době je koncern rozdělen do tří základních částí: Mitsubishi Bank – největší japonská banka a jedna z největších na světě, Mitsubishi Corporation – největší obchodní firma v Japonsku a Mitsubishi Heavy Industries – průmyslový gigant zahrnující škálu produktů od vybavení jaderných elektráren po osobní a užitkové automobily. (Loďařská divize byla sloučena s Mitsubishi Aircraft Co. do Mitsubishi Heavy Industries.)$ Počátky koncernu sahají do března roku 1873, kdy japonský podnikatel Iwasaki Jataro (1835–1885) přejmenoval obchodní společnost Tsukumo na firmu Mitsubishi. Její logo – tři kosočtverce – je spojením rodového znaku se znakem klanu Tosa. Svůj podnik soustavně rozvíjel a stal se bohatým a vlivným obchodníkem. Ještě před koncem 19. století zahrnul do svých podnikatelských aktivit i těžební firmu, a položil tak základ největšího japonského průmyslového konglomerátu. Vznikl typ podnikatelské skupiny spjaté nejen s rodinným zázemím, ale i s vrcholnými politiky a státníky, disponující velkou částí finančních zdrojů země, typ, pro který se v Japonsku na počátku 20. století vžilo označení „zaibacu“. Právě v tomto období se vedení Mitsubishi rozhodlo vstoupit i do perspektivní oblasti automobilové výroby. Výsledkem byl jeden z prvních japonských automobilů – sedmimístný //Mitsubishi Model A// z roku 1917. Avšak vzhledem k tomu, že zámožnější vrstvy dávaly přednost dováženým vozům renomovaných značek, výroba ustrnula: první Mitsubishi zůstalo nadlouho i jediným. Návrat k produkci aut nastal až v období militarizace země a příprav na válku, kdy automobilka dostala vládní objednávku na výrobu taktického armádního vozidla s pohonem 4x4. V rámci tohoto projektu vzniklo dnes už legendární //Mitsubishi PX-33// (první japonský vůz s pohonem všech čtyř kol, vybavený prvním japonským dieselovým motorem s přímým vstřikováním). Tento vůz se stal vzorem pro japonskou obdobu amerického Jeepu a spolu se stíhacím letadlem //Mitsubishi A6M// „Zero“ (dominujícím v některých parametrech nad americkými a britskými stíhačkami) patří k nejznámějším produktům firmy z období druhé světové války.$ V prvních poválečných letech společnost pokračovala hlavně ve výrobě užitkových vozidel, potřebných pro obnovu rozvrácené infrastruktury a hospodářství. K výrobě osobních aut, tentokrát už definitivně jako jedné z hlavních komodit, se koncern Mitsubishi Heavy Industries vrátil v roce 1960 mini-automobilem //Mitsubishi 500//. Skutečný rozvoj *automobilismu a tím i automobilky však v Japonsku nastal teprve s ekonomickým oživením v 60. letech 20. století, kdy se koncern zaměřil na výrobu automobilů a lehkých nákladních aut. Automobilka Mitsubishi představila úspěšný osobní automobil //Colt 1000// (v roce 1963). V 70. letech došlo k prodeji patnáctiprocentního podílu americkému Chrysleru. Tehdy začala expanze automobilky do Evropy. V roce 1980 vyrobila automobilka Mitsubishi Motors milion aut. V roce 1982 vstoupila značka Mitsubishi na americký trh. Jedním z nejúspěšnějších modelů 80. a 90. let se stal SUV //Mitsubishi Pajero//.$ Od roku 1999 automobilka působí v alianci s francouzským koncernem PSA Peugeot Citroën. Společně vyvíjejí šetrné dieselové motory s využitím přímého vstřikování. Zhruba od roku 2008 také spolupracují na vývoji elektromobilů, respektive elektrického pohonu pro malá městská auta. V roce 2009 Mitsubishi uvedl na trh svůj elektromobil //Mitsubishi iMiEV//; ten dodává také koncernu PSA Peugeot Citroën, který ho prodává v Evropě pod značkami //Peugeot iOn// a //Citroën C-Zero//. Automobily Mitsubishi, zvláště modely //Mitsubishi Colt//, //Mitsubishi Lancer Evolution// nebo //Mitsubishi Pajero//, se úspěšně uplatňují také v automobilovém sportu.$ Literatura:$ Kuch, Joachim (2002): //Autos aus Japan 1965–1985.// Stuttgart: Motorbuch-Verlag.# Odagiri, Hiroyuki – Goto, Akira (1996): //Technology and Industrial Development in Japan.// Oxford: Oxford University Press.# Sýkora, Jan (2010): //Ekonomické myšlení v Japonsku.// Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.$# **Internetové zdroje:**$ {{www.mitsubishi-motors.com|http://www.mitsubishi-motors.com}}# {{www.mitsubishi-motors.cz|http://www.mitsubishi-motors.cz}} /a(Jaroslav Malina)/aa **Mitsubishi**# //Básník://# Tři diamanty, tři kosočtverce …# Jsem hráč, mám všechny karty rád,# nejenom kára, též píky, kříže, herce.# Jsem král, mám všechny holky rád,# nejenom zelené, ale též červené,# kulaté a dobře trefené.# Láska v Mitsubishi zamíchá kartami,# když si to rozdávají svrchu i zespodu# kluci s dámami.# # //Žena://# Tři kosočtverce, tři diamanty …# Ryzí klenot je jenom jeden,# ukrytý v srdci, té čarokrásné skrýši.# Ukážu ti ho v Mitsubishi,# až po horkém rituálu tlukot se ztiší.# Pak se pod tvé křídlo uložím,# z karet ti osud vyložím.# # Mravokárce:# Vy milenci# jste šílenci!# Lezete po sobě jako mravenci!!# /a(Jaroslav Malina – Jan Filipský – Jaroslav Pernica)/aa